Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon

Letusan Rasa Masam Dan Manis, Resipi Tular Pelam Telur Ini Jadi Igauan

1-3-2017 12:32 PM|Oleh: Myra Rozi| Komen: 20

Bagi penggemar makanan masam, pasti meleleh air liur setiap kali melihat jeruk yang berlambak dijual di pasaran.

Biasa kita dapati banyak pauh atau pelam telur yang dibuat jeruk, apa kata kali ini cuba resepi yang berlainan tapi tetap umpphh.

Resipi yang dikongsi oleh Norraihan Ismail ini menjadi tular di media sosial kerana keunikan dan keistimewaan rasanya yang luar biasa.

Memang mudah, ikuti sahaja langkah di bawah:

1. Sediakan buah pelam pauh/telur

2. Potong nipis-nipis dan rendam dalam air sejuk

3. Sediakan bahan untuk digaul
-gula perang
-belacan
-sos ikan 
-bawang merah
-kacang tanah ( di sangai )
-cili 
-cili kering bland bagi jadi serbuk
-madu
-udang kering

4. Campur belacan, gula perang dan cili kering dan gaul

5. Potong bawang merah dan cili

6. Masukkan kesemua bahan kecuali udang kering. Campurkan madu dengan sos ikan dan tuangkan dalam bahan2 yang di campurkan tadi.

7. Seimbangkan rasa

8. Siap dan boleh dihidangkan.
Tengok gambar pun dah kecur air liur kan? Jom cuba! -CARI 

Apa Reaksi Anda...

Bagus
17
Marah
8
Terkejut
8
Sedih
6
Lawak
4
Bosan
9
Komen: 20
Komen

Previous : Kreatif Gila, Nutella Dibuat Jadi Brownies Memang Enak Tak Terkata!

Next       : Tanpa Bahan Pengawet, Sos Tiram Homemade Tetap Menyelerakan!

Komen Terbaru

Quote deekhan 7-6-2017 01:41 PM
kecur ayaq lioq

Lain-lain Komen

Quote CardiGans85 1-3-2017 01:18 PM
Mak ai sedapnya...tp klu sy mkn mmg kembang la satu bdn sbb bengkak..
Quote imransulaiman 1-3-2017 03:49 PM
CardiGans85 replied at 1-3-2017 01:18 PM
Mak ai sedapnya...tp klu sy mkn mmg kembang la satu bdn sbb bengkak..

Allergic ke? Belacan dan udang kering tu kot...  
Quote ddhuhazz 1-3-2017 04:51 PM
Ermmmmm... sedapnyerlah... apesal mase pelam ni lebat sampai gugur2 hr tu x nampak resepi mcm ni ... sekarang sebijik pon x nampak atas pokok
Quote CardiGans85 1-3-2017 05:16 PM
imransulaiman replied at 1-3-2017 03:49 PM
Allergic ke? Belacan dan udang kering tu kot...

Haah..mmg allergic..udang kering n belacan sekali..
Quote DeeHanania 1-3-2017 06:09 PM
Sedap,Kerabu Pauh...!!!
Quote cik-jaja 1-3-2017 06:33 PM
teringat pulak kecik2 dlu p beli buah kedondong yang letak asam boi tu.. eh, ke saloh? haha
Quote siskepoh 1-3-2017 06:37 PM
nmpak sedap tp cm besela malas nak buat. ada sesiapa yg jual ke benda ni? Nak
Quote imransulaiman 1-3-2017 09:28 PM
CardiGans85 replied at 1-3-2017 05:16 PM
Haah..mmg allergic..udang kering n belacan sekali..

Kesian.... Takpe...banyak lagi makanan lain yang sedap  
Quote samisfar 3-3-2017 01:47 PM
Sedaaaapnyeeee
Quote comel90 4-3-2017 10:31 PM
Sedap nk makan
Quote greantea 4-3-2017 11:13 PM
nak buah pelam muda plssss
Quote WhiskeyScotch 5-3-2017 01:13 AM
Nampak sedappp!
Quote aiennadia182 5-3-2017 10:13 AM
heaven aaaa~~
Quote emelia1509 6-3-2017 02:15 AM
kecur air liur meols..hehe
Quote syue86 6-3-2017 09:31 AM
cik-jaja replied at 1-3-2017 06:33 PM
teringat pulak kecik2 dlu p beli buah kedondong yang letak asam boi tu.. eh, ke saloh? haha

tu limau cucuk asam boi kan?
makan smpai merah2 bibir
Quote cik-jaja 8-3-2017 09:03 AM
syue86 replied at 6-3-2017 09:31 AM
tu limau cucuk asam boi kan?
makan smpai merah2 bibir

aah yg tula..ralit naw makannya
Quote ibuaq 30-5-2017 01:49 PM
Kreatif
Quote pearl.silver 31-5-2017 05:01 PM
Baru je habis sebalang jeruk pelam telur...
Sedapnyee mkn sejuk2
Jiran i buat asam pedas buh pelam telur ni..tp still sgt masam
Quote fizarahman 31-5-2017 10:05 PM
hai la.. sedapnye... buat kecur liur je nengoknye

Lihat semua komen(20)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

Terpanas Minggu Ini
 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.095141s Gzip On
To Top