Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon

Nak Kulit Cantik? Kenalah Mandi Jam 5 Pagi Sebab...

30-1-2018 10:26 AM|Oleh: Norlili| Komen: 30

Bagi sesetengah orang, mandi dengan air dingin di pagi hari adalah suatu hal yang sukar dilakukan. Ada bermacam ragam orang nak mandi air sejuk di pagi hari. Ada yang menjerit terlolong, ada juga yang terlompat-lompat kesejukan. Kerana itulah, ramai lebih memilih untuk mandi air hangat di pagi hari.



Mandi dengan air sejuk sebenarnya salah satu cara untuk anda meningkatkan semangat bagi memulakan aktiviti di pagi hari. Tapi tahukah anda, kulit akan menjadi cantik dan sihat sekiranya anda mandi seawal jam 5 pagi. Alamak, tak awal sangat ke tu?

Kalau anda perasan, orang tua dulu-dulu sampai sekarang kelihatan segar-bugar sahaja lantaran amalan penjagaan kesihatan seperti mandi awal pagi. Sebab itu mereka selalu berpesan, anak dara kena bangun awal dan mandi pagi. Bukan sahaja untuk kulit cantik, tetapi juga untuk kesegaran badan. 


Foto: alifchanel.com

Menurut kajian, gas ozon pada waktu pagi lebih tinggi berbanding waktu lain yang mana ianya membantu melancarkan peredaran darah. Kalau peredaran darah tersekat, memang mudah kelesuan dan penat untuk meneruskan aktiviti harian. 



Kebanyakan orang mengalami masalah ini, iaitu 'mata panda'. Jadi, sila mandi pagi dengan air sejuk untuk membantu mengurangkan lebam bawah mata dan juga melembutkan kuku serta kulit. Tengok tu? Guna bahan semula jadi saja untuk merawat mata panda. 


Foto: Kason Mattress

Anda yang sedang merancang untuk hamil, jadikan mandi pagi sebagai rutin kerana mandi pada waktu ini meningkatan kesuburan. Ianya membantu meningkatkan hormon testosteron lelaki dan estrogen wanita. 


Foto: Washington United for Marriage

Jangan tak tahu, mandi pagi juga membantu meningkatkan jumlah sel darah putih yang penting untuk kesihatan badan. Kenapa? Bila sel darah putih banyak, badan kita imun dan tidak mudah dijangkiti penyakit. 


Foto: Carian Internet

Jadi, bukan saja-saja orang tua dulu-dulu bagi nasihat, malah banyak manfaat dapat kita ambil. Kalau belum cuba, jom mulakan dari sekarang! - CARI 

Apa Reaksi Anda...

Bagus
13
Marah
10
Terkejut
10
Sedih
8
Lawak
9
Bosan
5
Komen: 30
Komen

Previous : Awas, Anda Boleh Buta Sekiranya Menonton Drama Korea Secara Marathon!

Next       : Gemar Makanan Mentah, Lelaki Ini Secara Tidak Sengaja Ternak Cacing Pita 2.8 Meter!

Komen Terbaru

Quote aunisofia 10-4-2018 03:24 PM
memang best mandi awal pagi....segar je badan..

Lain-lain Komen

Quote jazaa100 30-1-2018 10:33 AM
Sejukkkk......
Quote reyust 30-1-2018 10:36 AM
baiklah...
Quote insulin 30-1-2018 10:36 AM

Ajak laki mandi bersama. Pastinya hangat dalam kesejukan.
Quote damian_lee 30-1-2018 10:46 AM
Tapi ada article tipsss dr yang awet2 muda kata
Xpayah mandi
Jadi mana satu betul ni ....
Quote haryatie 30-1-2018 10:55 AM
kalau hari kerje tu mmg wajib la mndi pagi
tp x la seawal jam 5..dlm 5.20 gitu..
sejukkkk...
Quote meisapoya 30-1-2018 11:00 AM
Ade org tua2 ckp, mandi sblm matahari terbit blh buat kite jadi kurus. Ye la kot ek.

Tapi klu mandi air telaga dkt kampung pkl 5 pagi, harus menggelupur. Sejuk sampai ke tulang hitam oitt
Quote VampireKnight 30-1-2018 11:06 AM
Mandi awal pagi sebelum waktu Subuh itu sunnah :-)
Quote fly_in_d_sky 30-1-2018 12:41 PM
huhu takde ler mandi air sejuk
bersin sakan lepas tu ... air panas ok lagi ...
awal pun 530am ... awal 5am .. melingkor lagi ..
hehehe
Quote prizadane 30-1-2018 12:52 PM
meisapoya replied at 30-1-2018 11:00 AM
Ade org tua2 ckp, mandi sblm matahari terbit blh buat kite jadi kurus. Ye la kot ek.

Tapi klu ma ...

mungkin betul. mak aku mandi everyday seawal 5am. memang kurus n takde perut buncit langsung... even arwah atok, opah aku pun amalkan petua tu.
Quote evlinne 30-1-2018 01:02 PM
Orang yg pukul 5am dah pergi kerja tu mesti mandi 4-430am hahahah tu camne pulakk
Quote pittjie 30-1-2018 01:22 PM
dah terpaksa keluar pegi keja sebelum subuh ..mmg meols terpaksa mandi sebelum subuh la. tapi dihari2 bekerja la ya. hari cuti akak bangun cukup2 tuk subuh je.
Quote mieymiey 30-1-2018 01:29 PM
Patutlah kulit i cantik
Quote Jorja 30-1-2018 01:38 PM
Bangun subuh mandi awal awal pun tak guna kalau mandi air panas
Quote aleesyasofia 30-1-2018 02:39 PM
mmg btul la petuanya tue.. mak iolss mmg jnis suka mndi awal.. pkul 5pg mndi dah.. muka nmpk muda.. slalo kalo prgi mana2 jln brdua msti dikatanya iolss nie adk kpd mak iolss..
Quote jazaa100 30-1-2018 03:22 PM
prizadane replied at 30-1-2018 12:52 PM
mungkin betul. mak aku mandi everyday seawal 5am. memang kurus n takde perut buncit langsung... ev ...

mandi air paip ke.....

cuci rambut tak?...
aku klu tak cuci rambut ok gak lagi....
klu kena mandi satu kepala.....sejukkkkk....

Quote jazaa100 30-1-2018 03:24 PM
aleesyasofia replied at 30-1-2018 02:39 PM
mmg btul la petuanya tue.. mak iolss mmg jnis suka mndi awal.. pkul 5pg mndi dah.. muka nmpk muda..  ...

Waaa.....

Semangat ni.....
Esok nak start.....

Quote prizadane 30-1-2018 03:28 PM
jazaa100 replied at 30-1-2018 03:24 PM
Waaa.....

Semangat ni.....

try la..haku tak mampu...tu yang perut buncit je
Quote jazaa100 30-1-2018 03:30 PM
prizadane replied at 30-1-2018 03:28 PM
try la..haku tak mampu...tu yang perut buncit je

Blh kurangkan kolestrol tau.....


aku tak de masalah kolestrol, tu yg tak insap lagi.....

Quote Burong_Hantuk 30-1-2018 03:49 PM
memang sudah lama tau

Lihat semua komen(30)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas
 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.072946s Gzip On
To Top