Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon

Betul Ke Mandi Malam Boleh Sebabkan Paru-Paru Berair? Doktor Ini Jelaskan..

1-3-2018 01:07 PM|Oleh: Amiey| Komen: 16

Semenjak dari kecil lagi kitau, terutama sekali masyarakat Melayu dibesarkan dengan pelbagai pantang larang. Sebagai contoh, kita tidak dibenarkan untuk keluar dari rumah apabila tiba waktu senja kerana dikhuatiri akan terserempak dengan jembalang.

Selain itu, kita juga dilarang untuk duduk atas bantal ketika menonton televisyen jika tidak mahu dihinggapi bisul. 



Kadang-kadang ianya kedengaran tidak logik dan lucu, tapi sebenarnya terdapat sebab yang tertentu kenapa kita dilarang dengan larangan-larangan tersebut.

Begitu juga dengan aktiviti mandi. Ada beberapa pantang yang berkait dengan mandi.

Antaranya, kita ditegah untuk mandi ketika badan kita berada dalam suhu panas. Contohnya, selepas balik dari 'jogging', semasa badan masih lagi panas dan berpeluh, kita dilarang untuk terus membasuh muka atau mandi kerana ianya boleh menyebabkan panau naik pada badan.

Selain itu, ada mitos mengatakan yang perut akan mudah naik buncit sekiranya kita terus mandi selepas makan. 

Persoalannya, betul ke atau sekadar mitos?

Sebagai menjawab pelbagai pantang larang nenek moyang kita ini, maka seorang doktor perubatan berkongsi beberapa perkara yang menurutnya hanya sekadar mitos.













Mungkin ada di antara kita sudah pun tahu mengenainya namun sudah terbiasa dengan pantang larang ini. Maka agak sukar untuk menerima hakikat yang ianya sekadar satu mitos. Betul tak? -CARI

Apa Reaksi Anda...

Bagus
10
Marah
9
Terkejut
13
Sedih
18
Lawak
10
Bosan
20
Komen: 16
Komen

Previous : Ini 5 Remedi 'Tak Pernah Terfikir' Kurangkan Rasa Loya, Morning Sickness

Next       : Kajian: 'Underweight' Buat Wanita Rasa Cantik Dan Berkeyakinan Tinggi!

Komen Terbaru

Quote aunisofia 10-4-2018 03:33 PM
sabar_sabariah replied at 1-3-2018 02:28 PM
yes. samalah
memang akan mandi sebelum tidur
even anak2 pun aku akan mandikan sebelum tidur

samala kita....
saya pun suka mandi malam sebelum tido rasa segar dan nyaman je tido
anak2 pun sama...saya akan mandikan sebelum tido...sbb selalu klu pas mandi petang tu...
sebokla bermain n lari2 smpi berpeluh2....huhu


Lain-lain Komen

Quote CardiGans85 1-3-2018 01:12 PM
Sy sejenis org yg suka mandi waktu mlm sbb suka rs fresh sblm msk tidur. Alhamdulillah, xde kena paru2 berair.
Quote amyza 1-3-2018 01:37 PM
Suka mandi malam walaupun risau jugak paru2 berair. So, sekarang tak payah risau dah.
Quote sabar_sabariah 1-3-2018 02:28 PM
yes. samalah
memang akan mandi sebelum tidur
even anak2 pun aku akan mandikan sebelum tidur
tapi utk bebudak takdelah mandi beriye
nak hilangkan peluh dan badan sejuk
malam tidur nyaman je..
Quote iszablack 1-3-2018 02:34 PM
Iols pun sejenis mandi sebelum nak tido... rasa fresssshhh gitew
Quote boylondonn 1-3-2018 02:47 PM
Oh baru fahamm
Quote zulka 1-3-2018 03:31 PM
CardiGans85 replied at 1-3-2018 01:12 PM
Sy sejenis org yg suka mandi waktu mlm sbb suka rs fresh sblm msk tidur. Alhamdulillah, xde kena par ...

eh...sama la kita
Quote zulka 1-3-2018 03:32 PM
sabar_sabariah replied at 1-3-2018 02:28 PM
yes. samalah
memang akan mandi sebelum tidur
even anak2 pun aku akan mandikan sebelum tidur

pun sama...
Quote zulka 1-3-2018 03:32 PM
iszablack replied at 1-3-2018 02:34 PM
Iols pun sejenis mandi sebelum nak tido... rasa fresssshhh gitew

aik..sama lagi
Quote zulka 1-3-2018 03:33 PM
haha..jgn marah haaaa gurau2 petang
Quote NekNgah 1-3-2018 04:15 PM
Sebelum tidur mesti mandi, kalau tak bila kena jilat, rasa masin peluh.....
Eh! ada anak dara tak dalam ni???? Hehehe
Quote salmon-suki 1-3-2018 09:17 PM
Calling2 doktor @ipes2 utk pencerahan..hehe..
Tp sy mmg salu gk mndi mlm b4 tido..sejuk,nyaman je rasa,lg lena tdo tu..{:shy
Quote ipes2 2-3-2018 06:27 AM
salmon-suki replied at 1-3-2018 09:17 PM
Calling2 doktor @ipes2 utk pencerahan..hehe..
Tp sy mmg salu gk mndi mlm b4 tido..sejuk,nyaman je r ...

jazakillah salmon sbb tag, lama tak dgr kabar awak.

paru2 berair? (pulmonary oedema). jap sy baca..


ha betul la tu.. tak de kena ngena mandi mlm dgn pulmonary oedema. sy org kg pernah sgt mandi mlm2 di kg.. telaganya kita tak nampak tau. tersepak akar kayu semua.. timba jatuh dlm perigi nnt semua org susah tau. anak2 dara pulak sangat tak elok nnt diintai . sy agak inilah sebab2 utama org tua kita kata gitu.

salmon mandi perigi tak?
Quote salmon-suki 2-3-2018 06:52 PM
ipes2 replied at 2-3-2018 06:27 AM
jazakillah salmon sbb tag, lama tak dgr kabar awak.

paru2 berair? (pulmonary oedema). jap sy ba ...

Haha..tu laa doctor..lama x dgr kabar gk..sy ada aje tp baca gitu2 je..

Sy pn salu gk mndi malam,tp mmg ramai ckp mandi above 12am mudah kena sakit paru2 laa,sakit jantung laa..tp sy mndi gk..

Mndi perigi?nenek ada perigi kt umh n mmg guna air perigi tu..sejuk y amat sgt..kekeke~
Quote ipes2 11-3-2018 02:17 AM
salmon-suki replied at 2-3-2018 06:52 PM
Haha..tu laa doctor..lama x dgr kabar gk..sy ada aje tp baca gitu2 je..

Sy pn salu gk mndi mala ...

ya, boleh saja
cuma, jika exposure to the elements secara berterusan, itu tak elok dan bahaya

mandi perigi.. sgt dingin dan indah kenangan camtu.. perigi lak tepi lorong org lalu lalang.. lontar2 air kat org
Quote julia5094 6-4-2018 02:35 PM
Kalau orang yang normal..ok je nak mandi bila2 pun. Tapi kalau jenis anak2 yang sensitif pada sejuk ni. Memang tak boleh mandi lewat sgt terutamanya lewat malam. Macam anak iols la. Dari kecik ada athma. Kalau cuaca sejuk cepat kena serangan. Start dengan selsema, kemudian batuk. Kalau lambat rawat..memang akan kena pneumonia la.  Budak athma ni, dia punya sistem pernafasan tak sama dengan budak normal. Bila selsema atau batuk..diorang punya saluran pernafasan akan cepat membengkak. Sebab tu kadang2 akan keluarkan bunyi. Ntah nak terangkan cara khusu tak pandai..sbb bukan doktor
Quote aunisofia 10-4-2018 03:33 PM
sabar_sabariah replied at 1-3-2018 02:28 PM
yes. samalah
memang akan mandi sebelum tidur
even anak2 pun aku akan mandikan sebelum tidur

samala kita....
saya pun suka mandi malam sebelum tido rasa segar dan nyaman je tido
anak2 pun sama...saya akan mandikan sebelum tido...sbb selalu klu pas mandi petang tu...
sebokla bermain n lari2 smpi berpeluh2....huhu


Lihat semua komen(16)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas
 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.077383s Gzip On
To Top