Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
CARI Infonet Portal Degup Ramadan 2018 Lihat artikel

Alamak! Terlupa Niat Berpuasa. Nak Buat Macam Mana Ya?!

Oleh: Faizal|17-5-2018 11:40 AM Komen: 18
Setiap amalan yang kita lakukan dalam dunia ini adalah bermula dengan niat. Niat merupakan iktikad tanpa ragu untuk melaksanakan sesuatu amalan. Dalam berpuasa, kita diwajibkan untuk berniat pada malamnya ataupun sebelum masuknya waktu subuh.


Tetapi bagaimana jika kita terlupa untuk berniat pada malamnya? Mungkin kita tertidur ataupun menga betul-betul kita lupa. Ada yang mengatakan dengan kita bersahur, ia sudah memadai dan dianggap sebagai kita sudah berniat untuk berpuasa pada keesokan harinya.

Memetik dari Tribun Ramadan.com:

Barangsiapa yang tidak berniat puasa pada malam hari maka tak ada puasa baginya. (HR. Ahmad, Abu Dawud, Nasai, Tirmidzi, dan Ibnu Majah)

Jelas menunjukkan bahawa niat berpuasa ramadan pada hari sebelumnya adalah sangat penting. Jika terlupa untuk berniat, maka puasa pada siangnya adalah tidak sah.

Walau bagaimanapun, seseorang itu harus untuk meneruskan puasanya dan wajib mengganti puasa di luar bulan ramadan kelak.

Jadi, untuk mengelakkan kita dari terlupa berniat setiap hari, Imam Qalyubi dalam kitab Hasyiyah-nya menyampaikan satu cara sebagai langkah berjaga-jaga agar puasanya orang yang lupa berniat pada malam harinya tetap sah.

Kita digalakkan pada malam pertama bulan Ramadan untuk berniat akan berpuasa Ramadan satu bulan penuh. Niat dalam bahasa apa sekalipun yang penting kita faham.


Tetapi harus diingat, Imam Maliki memberikan syarat, niat berpuasa untuk satu bulan penuh itu boleh diterima jika puasanya tidak terputus. Mungkin puasanya terputus karena sakit, haid atau bermusafir, maka wajib berniat kembali untuk hari-hari yang seterusnya (Hasan Sulaiman Nuri dan Alwi Abas al-Maliki, hal. 377).

Betapa Allah mementingkan kita berniat dalam melakukan sesuatu niat. Lebih-lebih lagi untuk melakukan amalan yang wajib. Jadi, janganlah kita lalai untuk sentiasa berniat dalam melakukan ibadah puasa agar puasa kita diterima oleh Allah. Insyallah. - CARI 

Apa Reaksi Anda...

Bagus
3
Marah
9
Terkejut
4
Sedih
6
Lawak
9
Bosan
4
Komen: 18
Komen

Anda Mungkin Meminati

Komen Terbaru

Quote palmolive 18-6-2018 10:56 PM
thaisiam111 replied at 14-6-2018 01:25 PM
honestly la zaman skrg ni..ada sesiapa yg ada niat yg betul2 kuat?
1/2 hari puasa dh pikir nak ma ...

Zaman skrg berak pun nak share ngan org..

Lain-lain Komen

Quote camelia93 17-5-2018 12:55 PM
Terigat lagu raihan senang nak niat
Quote EvieWanKenobi 17-5-2018 12:58 PM
"niat berpuasa untuk satu bulan penuh itu boleh diterima jika puasanya tidak terputus.."

baru ku tahu part ni.. tq tt..
Quote palmolive 17-5-2018 03:58 PM
beza tu niat ngan lafaz niat..
dah dia tau ari ni puasa mesti dh pasang niat dlm hati nak puasa.
lain la kalo dia dah plan nak tapau mee kari Ah Loy..
yak yak yeahh
Quote helicornia 19-5-2018 09:48 PM
ayoo niat tu bukan ko kena hafal pun lintasan hati nk puasa esok pun dh ok. pastu yg hang bangun sahur tu bukan nak pose ke..or ngigau{:nose
Quote alesandra 20-5-2018 01:01 PM
helicornia replied at 19-5-2018 09:48 PM
ayoo niat tu bukan ko kena hafal pun lintasan hati nk puasa esok pun dh ok. pastu yg hang bangun sah ...

bukan saje kena hafal...niat kena dlm bahasa arab lagi
Quote aqu_statiq 20-5-2018 02:09 PM
Mcm kwn aku la..Dah sahur sama2 utk ganti puasa..Esknye dia xpuasa..Dia ckp lupa nk lafaz niat..Aduh..Tepuk dahi aku..
Quote later543 14-6-2018 10:56 AM
Yg penting ingatlah raya temanlah family terutamanya yg kerja jauh.
Keluarga adalah paling penting utk semua org
Quote later543 14-6-2018 10:58 AM
Sharelah satu video sy nampak kat post lain dkt cari forum yg sgt bermakna

Quote rockyu0312 14-6-2018 11:03 AM
later543 replied at 14-6-2018 10:58 AM
Sharelah satu video sy nampak kat post lain dkt cari forum yg sgt bermakna

Video ni saya nampak kat fb juga. Mmg sgt bermakna!Kami sbg anak harus tak pedulilah mcm2 kata yg MakCik ka PakCik kat kampung tetaplah balik utk raya
Quote rockyu0312 14-6-2018 11:07 AM
later543 replied at 14-6-2018 10:56 AM
Yg penting ingatlah raya temanlah family terutamanya yg kerja jauh.
Keluarga adalah paling penting  ...

Photo saya dpt cari dgn bapa ibuku dah gambar yg ambil tahun lepas.
Tahun ni mesti nak balik utk angkat gambar dgn mereka lg.
Mereka dah tua
Quote later543 14-6-2018 11:10 AM
rockyu0312 replied at 14-6-2018 11:07 AM
Photo saya dpt cari dgn bapa ibuku dah gambar yg ambil tahun lepas.
Tahun ni mesti nak balik utk  ...

Btl! Teman mereka penting drpd ape2 yg lain
Yg mereka nak jg lihat2 kami masa ape2 festive je
Quote thaisiam111 14-6-2018 01:25 PM
palmolive replied at 17-5-2018 03:58 PM
beza tu niat ngan lafaz niat..
dah dia tau ari ni puasa mesti dh pasang niat dlm hati nak puasa.
l ...

honestly la zaman skrg ni..ada sesiapa yg ada niat yg betul2 kuat?
1/2 hari puasa dh pikir nak makan apa buka puasa nnt...
yg ni between diri sendiri dgn Allah..x payah nak viral out puasa ker x hari ni..
Quote hodesiy 14-6-2018 01:30 PM
later543 replied at 14-6-2018 10:58 AM
Sharelah satu video sy nampak kat post lain dkt cari forum yg sgt bermakna

ada yg lg video raya yang cun





Quote hodesiy 14-6-2018 01:31 PM
so siapa yg puasa penuh tahun ni??
Quote hotroll 15-6-2018 03:13 PM
hodesiy replied at 14-6-2018 01:30 PM
ada yg lg video raya yang cun

biasa nya semua video Raya ke CNY..semua ada makna sendiri..
paling penting..kita utamakan kasih sayang terhadap keluarga dan hormati org tua2..
mmg remis bila mrk tanya tak henti2..kita sabar jer la...
selamat hari raya semua..
Quote tuliperfancy 15-6-2018 03:18 PM
hodesiy replied at 14-6-2018 01:31 PM
so siapa yg puasa penuh tahun ni??

pasal fasting ni..x pyh nak viral out kat FB atau insta la..kalau puasa penuh tu senyum ajer la...



Quote tuliperfancy 15-6-2018 03:20 PM
later543 replied at 14-6-2018 10:58 AM
Sharelah satu video sy nampak kat post lain dkt cari forum yg sgt bermakna

haha watson dan satu lagi video..tak ingat nama pulak skrg..
mereka pun guna storyline bawang juga..
Quote palmolive 18-6-2018 10:56 PM
thaisiam111 replied at 14-6-2018 01:25 PM
honestly la zaman skrg ni..ada sesiapa yg ada niat yg betul2 kuat?
1/2 hari puasa dh pikir nak ma ...

Zaman skrg berak pun nak share ngan org..

Lihat semua komen(18)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.101623s Gzip On
To Top