Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon

Ini Gambaran Sebenar "Dangau Itu Syurga Kami ", Kes Viral Kehidupan Di Pondok Daif, Kedah

7-3-2019 03:30 PM|Oleh: ElFateh| Komen: 59


Kisah kehidupan masyarakat yang tidak berkemampuan sentiasa menarik hati masyarakat Malaysia yang prihatin dan murah hati. Kisah-kisah begini akan menarik hati-hati para dermawan untuk menyumbang bagi meringankan bebanan kehidupan individu berkenaan. Susulan kisah yang tular baru-baru ini, penulis cuba mendapatkan gambaran sebenar kehidupan keluarga ini serta mengenalpasti apa bantuan yang seharusnya disalurkan kepada keluarga ini.


Bagi sesiapa yang berkelapangan, bolehlah menziarahi keluarga ini. Lokasinya adalah di Batu 14 1/2, Kampung pecah Gadong, Jalan Kuala Nerang, 06200 Kuala Nerang, Kedah Darul Aman.

Keluarga ini mempunyai lima (5) orang anak, namun anak pertama dan kedua tinggal di asrama serta dibiayai sepenuhnya. Sebelum kisah ini tular, keluarga ini telah menjadi perhatian pelbagai pihak, antaranya, klinik kesihatan, pejabat daerah serta Jabatan Kebajikan Masyarakat terutama keprihatinan terhadap kebajikan ahli keluarga ini. 


Terdapat beberapa isu yang tidak disebarkan demi menjaga air muka keluarga ini. Bagi menjaga kebajikan keluarga ini, pihak terlibat telah beberapa kali datang melawat keluarga ini terutama berkaitan dengan bayi mereka sejak dari masa ibunya mengandung lagi. Bantuan pembayaran sewa rumah juga telah ditawarkan JKM sejak tahun lepas lagi tetapi keluarga ini masih tidak mencari rumah sewa. 


Agak-agaknya, susah nak cari rumah sewa kawasan ni? Bantuan bina baru rumah tidak dapat dipertimbangkan sejak awal lagi dengan mengambilkira ketua keluarga yang masih muda, sihat dan mampu bekerja. Tapi memang untung kalau siapa yang dapat bantuan bina rumah ni, rumah lengkap percuma, tak perlu dah fikir komitmen bayar pinjaman sampai 30 tahun. Oleh itu, bantuan bina baru hanya dipertimbangkan bila melibatkan orang yang sangat-sangat tidak berkemampuan.


Lokasi pondok ini adalah di atas sebidang tanah yang agak besar yang asalnya dimiliki oleh datuk kepada isterinya serta turut menempatkan 3 buah rumah lain lagi iaitu rumah abang, rumah ibu bapa /ibu saudara dan bapa saudara. Keadaan tiga rumah yang lain adalah selesa dan selamat diduduki, sangat jauh berbeza dengan pondok ini yang serba kekurangan.



Ini adalah rumah abangnya yang terletak hanya bersebelahan sahaja. Maklumat yang diterima, rumah ini dibina oleh agensi kerajaan, kerana kes viral kehidupan pondok daif , seakan-akan kes ni juga.



Ini pula rumah yang diduduki oleh ibu, bapa, ibu saudara serta keluarga. Daripada penceritaannya, asalnya Mohd Ridzuan dan keluarga menetap di sini sebelum berpindak ke pondok tersebut. Rumah ini juga telah menerima bantuan baik pulih bumbung secara keseluruhannya oleh Pejabat Daerah.



Ini pula adalah rumah milik bapa saudaranya. Memang besar tanah lot ni. Memang banyak lagi rumah boleh dibina. Dan sebenarnya, banyak lagi aktiviti menjana pendapatan yang boleh dilakukan bagi tanah yang sebesar ini.



Walaupun terdapat dapur kayu api, ianya hanya digunakan untuk memasak air sahaja, ini diceritakan oleh isteri Mohd Ridzuan sendiri. Aktiviti kehidupan utama seperti memasak makanan dan membasuh dilakukan di rumah ibu bapa yang terletak bersebelahan pondok ini.


Kita seharusnya meraikan sifat keprihatinan rakyat Malaysia dalam membantu golongan yang tidak berkemampuan. Diharapkan tiada pihak tertentu yang mengambil kesempatan meraih pendapatan lumayan sama ada individu atau pun organisasi. Semoga keluarga ini dapat mencari rumah sewa yang lebih selesa secepat mungkin, juga pekerjaan yang lebih stabil kerana bayaran sewa bulanan sudah ditawarkan oleh agensi kerajaan bagi pihak keluarga ini. Alhamdulillah, seluruh ahli keluarga ini dikurniakan nikmat kesihatan yang baik. - CARI 


Apa Reaksi Anda...

Bagus
9
Marah
9
Terkejut
11
Sedih
10
Lawak
11
Bosan
15
Komen: 59
Komen

Previous : Burung Merpati Dengan Vest Berhias Dipertemukan Dengan Tuannya Selepas Hilang Seminggu

Next       : Disleksia Punca Anak Lembab Belajar, Ini 10 Tanda Anak Anda Menghidapinya

Komen Terbaru

Quote ElFateh 26-5-2019 09:53 AM
RatuDunia94 replied at 7-3-2019 04:17 PM
Tanah ada.. plg basic bercucuk tanam.. tu plg basic la..



mmg besar tanahnya, macam2 boleh ditanam, antara nak usaha atau tidak sahaja..

ada seorang bapa tu di Semeling, Kedah, tidak hantar anak ke sekolah, alasan kerana tiada duit nak hantar anak (kos perjalanan), jadi dioffer kerja guard sekolah dgn gaji RM1k lebih, tp bapa tu menolak, alasannya dia tak nak kerja guard... bapa ni muda, sihat wal afiat... macam mana nak tolong lagi ni???

Lain-lain Komen

Quote pearl.silver 7-3-2019 03:47 PM
Luasnya tanah..
Quote fushimi 7-3-2019 03:54 PM
sihat tubuh badan dah kenapa malas nak buat kerja lebih

bangla kat site aku neh buat sampai 2 3 kerja

awal pagi pergi uli roti lepas tu kul p masuk kerja kat  site

rasa cam pernah kuar dah kat porem cite pamily neh

rasanya dulu cam dah keji
Quote runiadreamer 7-3-2019 03:54 PM
kenapa ketua keluarga tak bekerja kah?
Quote chenta_dewi 7-3-2019 04:09 PM
Kadang mindset mmg nak hidup macam tu..

Rasa berdosa agaknya kalau hidup senang
Quote fahdramli 7-3-2019 04:09 PM
Kalau dia ni mmg menjadi topik hangat org2 sebelah sini...
Quote fahdramli 7-3-2019 04:09 PM
Kalau dia ni mmg menjadi topik hangat org2 sebelah sini...
Quote RatuDunia94 7-3-2019 04:17 PM
Tanah ada.. plg basic bercucuk tanam.. tu plg basic la..
Quote vee_zara 7-3-2019 04:25 PM
Senang cerita dia ni pemals. Harapkan bantuan kerajaan tp tak da usaha nak majukan diri. Area sp berlambak kilang ko leh kerja .Bini pun boleh je blajar masak jd tukang masak kat kedai mana2. Banyak dah jumpa org kedah lagu ji. Pemalaih nak mmpuih. Dah miskin hasad dengki tak berkurang kat org.
Quote AnaisAnais 7-3-2019 04:30 PM
agak nya sbb sedara mara adik beradik yg lain pun dapat bantuan buat rumah, so duduk lah mcm tu supaya dpt bantuan buat rumah jugak... boleh tak speku mcm tu?
Quote puccafan 7-3-2019 04:37 PM
Bestnya tanah luas. Bole tanam macam2 sayur &  ternak kambing & ayam.
Tanaman ni, kalo dijaga elok2 memang bole buat duit. Tempat pucca dok ni, hujung minggu ada la makcik pakcik niaga bentang tikar, jual ulam2 & buah2 yg terlebih2 yg ada kt kebun diorang
Quote Sazida 7-3-2019 04:48 PM
Igtkan pondok tu ats tnh org. Tp ats tnh sendiri. Motiff mls sgt? Ko tanam la cili api sayur2 buat kolam bela ikan itik. Adoii kalau aku dpt tanah luas mcm ni, licin aku kejekan jd kebun syur
Quote farlis 7-3-2019 05:02 PM
Aku suka komen dr mufti perlis dr maza..  Kebanyakan asnaf yang terima zakat sebenarnya x layak terima zakat. Sebab musababnya, bila pihak berwajib pegi hantar bantuan zakat, ketua keluarga yg sepatutnya keluar bekerja ada je melangut kat rumah. Tak cukup dgn melangut, ada pulak rokok di tangan katanya..  Sihat tubuh badan, tak bekerja. Ini lebih pd sikap masing2..  
Quote whadda 7-3-2019 05:05 PM
eh ehh kau ni pemalasnye.. tengok gambar badan pon tough lagi.. lain la klo melekat salur beg kecing kat seluar tuh.. harap nak disuap je
Quote vee_zara 7-3-2019 05:10 PM
Sazida replied at 7-3-2019 04:48 PM
Igtkan pondok tu ats tnh org. Tp ats tnh sendiri. Motiff mls sgt? Ko tanam la cili api sayur2 buat k ...

Tanah elok subur tp pemalas tal nak kerja kan. Ap lh sgt modal biji benih kat kedai 2 hengget berlambak.
Quote Sazida 7-3-2019 05:27 PM
vee_zara replied at 7-3-2019 05:10 PM
Tanah elok subur tp pemalas tal nak kerja kan. Ap lh sgt modal biji benih kat kedai 2 hengget berl ...

Tau xpe. Dari duk melangut ngeseks baik ko cangkul tanah. Ckp psl cangkul teringat kisah dongeng sorang bapak yg ckp ade harta karun kt dlm tanah. Suh ank cangkul sampai jumpa tp xjumpa. Rupanya tu trick bpk dia je suh ank dia bercucuk tanam. Agknya spesis ni kena buat mcm tu kot
Quote pokaibanktokyo 7-3-2019 05:44 PM
Nak kerja di kuala nerang saja kekdahnya
Quote buapakperut 7-3-2019 06:32 PM
la.. abg dia pun dulu duduk dangau ke. ni sekeluarga memang suka duduk dangau kot. cari la ape2 keje, berniaga sayur2 ke, tanam kat tanah yang luas tu. sanggup biar anak bini duduk macam zaman paleolitik ape punya suami ni
Quote missDollie 7-3-2019 10:50 PM
Sampai anak 5 dah cik abang oiiiiii masih nak dok takuk lama lagi ka??
Quote miznora 7-3-2019 11:12 PM
fahdramli replied at 7-3-2019 04:09 PM
Kalau dia ni mmg menjadi topik hangat org2 sebelah sini...

kenapa?? nak tau jugak kisah sebenarnya kenapa duduk kat dangau ni walaupun anak dah berderet2

Lihat semua komen(59)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas
 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.078159s Gzip On
To Top