Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara

'Tanda Jodoh Kuat?'- Pakar Psikiatri Bongkar Sains Di Sebalik Pasangan Seiras

19-11-2019 11:17 AM|Sang_Pencinta| Komen: 34

Adakah anda dan pasangan mempunyai wajah yang seiras? Atau pernahkan anda perasan semakin ramai pasangan berkahwin kelihatan hampir serupa?

Orang tua-tua kata, pasangan yang seiras mempunyai jodoh yang kuat. Walaupun kenyataan ini tidak dapat dipastikan kesahihannya, tetapi rupanya ada penerangan saintifik mengapa sesetengah pasangan kelihatan seiras.


Kredit foto: Carian Google


Baru-baru ini seorang pakas psikitari, Dr Ahmad Rostam Md Zain menulis perkongsian di Twitter mengenai kajian saintifik mengapa pasangan kelihatan seiras.

Berkaitan dengan pasangan yang baru berkahwin tetapi sudah kelihatan seiras, Dr. Ahmad menerangkan kecenderungan individu dan teori assertive untuk memilih mereka yang mempunyai ciri setara.

Kredit foto: Twitter


'Kajian yg dikeluarkan pada 2011 mendapati bahawa kita cenderung untuk memilih pasangan yang ada iras muka kita atau iras dengan ibu ayah kita sendiri'

'Teori 'assortative mating' pula menyimpulkan kita cenderung memilih orang yg mempunyai ciri fizikal dan strata sosial yg setara'

Bagaimana pula dengan mereka yang tidak seiras pada awal perkahwinan tetapi semakin lama-semakin kelihatan sama?

Kredit foto:


'Pengalaman hidup menyebabkan mereka melalui turun naik emosi dan cabaran yang sama. Kedutan di muka juga boleh berlaku di tempat yang sama'

'Kajian Robert Zanjonc menunjukkan, lebih tinggi tahap kegembiraan dan kebahagian yang dialami oleh 1-1 pasangan, lebih iras mereka akan kelihatan'

'Sistem imun badan juga akan mula menjadi hampir sama setelah lama bersama jadi xhairanlah jika seorang sakit, yang 1 lagi juga bakal tidak sihat'

Kredit foto: Twitter
Kredit foto: Twitter


Tidak hairanlah Dr. Ahmad membuat kesimpulan bahawa mereka yang semakin seiras mempunyai ikatan emosi yang selesa dan saling percaya kerana mempunyai tabiat, bahasa badan dan gaya yang sama.

Kredit foto: Twitter
Kredit foto: Twitter

Jadi nampaknya walaupun tidak secara langsung, nampaknya adalah kaitan di antara jodoh dengan wajah yang seiras. 

Bagaimana pula dengan pasangan anda, seiras ke? - CARI 


Apa Reaksi Anda...

Bagus
3
Marah
2
Terkejut
2
Sedih
2
Lawak
3
Bosan
2
Komen: 34
Komen

Previous : "Salji Dalam Rumah" - Ini 10 Fakta Menarik Tentang Rumah Orang Terkaya Di Asia!

Next       : 'Teringin Bergambar Bersama' - Terlalu Gilakan Pemain Harimau Malaya, Gadis Ini Sampai Depresi

Komen Terbaru

Quote chipsmoremore 3-12-2019 01:59 PM
akak muka mamak... en suami  lak muka jawa sbb org jawa la kan

mmg x sama lahhh

Lain-lain Komen

Quote nuhanis 19-11-2019 11:24 AM
Haha. Semua gambar kat atas tu semua seiras sangat..hahahaha
Quote salmon-suki 19-11-2019 11:30 AM
Urm..belum kawin lagi..haha{:smile

Tp kajian tahun 2011..xde ke recent research?
Quote Kurex 19-11-2019 11:31 AM
mungkin.. tapi jodoh ni kan ketentuan..
Quote umbut 19-11-2019 11:31 AM
Ada kawan aku laki bini seiras.. pun ceraiiii
Quote Knowlee 19-11-2019 11:38 AM
My mom muka Chinese, my dad muka benggali campur melayu. Taktau tang mana yg iras. Tapi dah 59 tahun kahwin. Cumanya both suka layan wrestling. Hahaha
Quote mdhelmi 19-11-2019 11:49 AM
aku dan wife org kata seiras
tapi yg xtahan org yg x kenal ingat aku adik dan dia akak
tu yg malas nk trim janggut
Quote Boomibulat 19-11-2019 11:53 AM
Gmbr2 atas tu ape yg seiras..x blh nk cam
Quote manehnya 19-11-2019 11:59 AM
aku terlalu cantik utk muka sama mcm dia..ha ha
Quote meow_tompok 19-11-2019 12:02 PM
semua kat atas tu muda2. Tunggu masing2 dah tua, jodoh kekal ke tak
Quote gummiebear 19-11-2019 12:24 PM
Seiras semua cam adik beradik pulak
Quote pearl.silver 19-11-2019 12:36 PM
Abe joe ngn kak ros pun ramai kata seiras. Tp jodoh xpanjang.
Quote orgsepang 19-11-2019 12:44 PM
Ketentuan Allah. Jumpa berkenan mana nak memilih seiras ke tidak macam pilih baju di kedai.
Quote sarah82 19-11-2019 12:53 PM
Choiii.. tkkan mata jodoh aku lagi cantik dari mata aku? Aku tak setuju
Quote lalalxlx 19-11-2019 02:03 PM
tak bestnye muka seiras dgn pasangan..macam date dgn diri sendiri tapi version laki/perempuan hahaha
Quote awanysss 19-11-2019 02:40 PM
alaaaaa tanak laki muka mcm aku...
Quote Sangkar_Emas7 19-11-2019 03:10 PM
Dulu bfor kahwin...org ckp muka i dgn husband sama...

Tp sejak dah kahwin, dua2 makin membulat...hilang dah muka sama tu. Di lapisi oleh lemak2 sihat. haha
Quote bakingsoda 19-11-2019 03:54 PM
kak nab nanaz, mawar bejoe tapi betula dia cakap kot  cenderung pilih yg sama dgn muka sendiri tapi bila dah kawen perangai clash, maklumla masa bercinta banyak yg difakekan  
Quote farahfatihah 19-11-2019 03:58 PM
aku ada kawan muka laki bini sama sangat, mcm kembar seiras, namun jodoh tak panjang....berpisah jua
Quote Ladybird910 19-11-2019 07:37 PM
Nanas dgn bella sama gils pon mau cirai..hoho

Lihat semua komen(34)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas
 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.145194s Gzip On
To Top