Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara

Cili, Air Gas..Elakkan Makanan Ini Waktu Perut Kosong - "Tapi Nombor 6 Tu Mesti Ramai Terkejut"

5-12-2019 11:01 AM|Amir Arsyad| Komen: 32





Bila perut kosong semua makanan nampak lazat. Tapi jangan tak tahu ada enam makanan yang patut dijauhi ketika perut kosong kalau tak mahu terkena mudarat.

Apakah makanan itu?

1. Tomato


Memanglah tomato kaya dengan vitamin C, tetapi tidak bagus untuk perut kosong.

'Asid tannic' yang terdapat dalam tomato mampu meningkatkan keasidan di dalam perut. Boleh menyebabkan masalah gastrik.

2. Yogurt


1-2 jam selepas makan adalah waktu terbaik untuk yogurt. Bukan ketika perut kosong!

Tak disangkal bakteria asid laktik dalam yogurt mempunyai manfaat kesihatan, tetapi ketika perut kosong asid laktik tidak berkesan malah membunuh bakteria asid laktik dalam produk susu dan menyebabkan keasidan.

3. Makanan Pedas


Orang Asia kalau tak kena pedas tak sah. Pagi-pagi hari dah cari makanan pedas. Baru ada 'umpp'.

Menjamah hidangan pedas ketika perut kosong meningkatkan peluang anda merasakan beberapa kerengsaan pada perut yang boleh menyebabkan tindak balas asid dan kekejangan.

4. Manisan/Gula


'Pekena' kuih-muih, teh tarik pekat manis dan segala macam juadah manis memang sedap. Lagi manis lagi sedap.

Sebenarnya gula sangat mudah dicerna. Apabila gula memasuki perut kosong, tubuh manusia tidak mampu mengeluarkan cukup insulin untuk mengekalkan tahap normalnya dalam darah dan akan menggangu keseimbangan asid alkali.

5. Minuman Berkarbonat


Percaya atau tak, anda boleh terkena kanser esophageal jika mengambil minuman berkarbonat ketika perut kosong.
Mengambil terlalu banyak minuman berkarbonat mampu meningkatkan asid di dalam perut. Asid terlalu tinggi boleh menyebabkan hakisan.

6. Pear

Foto: Carian internet
Mesti ramai yang terbeliak biji mata membaca perkataan 'pear'.

Tak sangka buah kesukaan ramai ni masuk daftar makanan yang perlu dielak ketika perut kosong.

Pear mengandungi serat mentah. Pear boleh membahayakan membran mukus yang halus sekaligus mendatangkan sakit perut kalau diambil waktu perut kosong. Dinasihatkan untuk memasangkan pear dengan bijirin atau oat.

Pernah terdengar ungkapan, anda adalah apa yang anda makan. Diharap semua positif untuk mengubah pola pemakanan agar hidup lebih sihat.- CARI 

Apa Reaksi Anda...

Bagus
1
Marah
2
Terkejut
2
Sedih
2
Lawak
3
Bosan
2
Komen: 32
Komen

Previous : "Salji Dalam Rumah" - Ini 10 Fakta Menarik Tentang Rumah Orang Terkaya Di Asia!

Next       : Wanita Dicadangkan Kencing Berdiri Untuk Kurangkan Kesesakan Di Tandas Awam, Setuju?

Komen Terbaru

Quote mimienaa 10-12-2019 03:13 PM
Carpet cleaning  Terkejut bila tengok buah pear tak boleh makan masa perut kosong . By the way , terima kasih atas artikel yang memberi kesedaran .

Lain-lain Komen

Quote Boomibulat 5-12-2019 11:15 AM
Xde tkejut pun dgn no 6 tu..lbh kurang no 1 je..
Quote matbad 5-12-2019 11:18 AM
Lagi tekejut no.1 dri 6
Quote noraidil_06 5-12-2019 11:23 AM
Setuju komen di atas. No.1 lg terkejut.
Quote Rogue98 5-12-2019 11:50 AM
No 19 xde ke?
Quote Artemesiaa 5-12-2019 11:52 AM
Info bermanafaat
Quote palmolive 5-12-2019 11:59 AM
baca tajuk pun dah terkejut
Quote matchstick 5-12-2019 12:02 PM
Apa kaitan dgn gmbr kopi lengkap dgn whipped cream yg enak tu
Quote LostStar 5-12-2019 12:08 PM
adui sarap td baru mkn yogurt.. sbb xdan nk makan innershine.. so rasa lapor mkn yogurt bnyk giler.. hmm

tq info yg berguna...
Quote kucingitam 5-12-2019 12:42 PM
tak terkejut pun mana2..
no 1 tu mg sedia maklum la..acidic kan..
Quote Ratutulip 5-12-2019 12:51 PM
baru tau tomato tak blh makan ms perut kosong....
Quote ikanmasin 5-12-2019 01:01 PM
tq share info
Quote Bunggah 5-12-2019 02:00 PM
Info ni petik dari mana?
Quote RinIna 5-12-2019 02:34 PM
Ratutulip replied at 5-12-2019 12:51 PM
baru tau tomato tak blh makan ms perut kosong....

Samalah.. baru tau gak ni.. selalu makan buat ulam makan ngn nasi
Quote MadameOnion 5-12-2019 02:39 PM
sedapnya yogurt..nyum nyum
Quote aarsyad93 5-12-2019 03:11 PM
memang sedap
Quote keknaih 5-12-2019 03:48 PM
ingatkan no 6  tu nasi lemak
Quote Ratutulip 5-12-2019 04:11 PM
RinIna replied at 5-12-2019 02:34 PM
Samalah.. baru tau gak ni.. selalu makan buat ulam makan ngn nasi

kadang sy pgi sambil nk tunggu suami siap nk klua keja, ngap sebijik... aduh dh tk blh lh lepas ni
Quote aleesyasofia 5-12-2019 11:19 PM
patutlah pg td iolss sakit perut yg amat.. mknan dlm list tue dimkn wktu perut ksong
Quote che-cikL 5-12-2019 11:37 PM
Semua dlm senarai ni buat kita terkejut.... Tanjat gigirl...

Semua benda tu kalau ada depan mata waktu lapar, semua kita makan

Lihat semua komen(32)

Untuk komen,
sila login atau daftar sebagai ahli CARI sekarang!

Register  Login or Facebook Login

10 Terpanas
 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.143769s Gzip On
To Top