CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

123Next
Return to list New
View: 12787|Reply: 41

Cara pemikiran kita semasa pemanduan kenderaan di jalanraya

[Copy link]
Post time 27-6-2011 09:56 AM | Show all posts |Read mode
Tidak syak lagi sebahagian besar rakyat Malaysia pernah memandu kenderaan 4 roda , lori , bas , jentera dan menaiki motorsikal. Paling asas pun menaiki basikal.

Cuma membezakan antara kita ialah cara pemikiran kita membawa kenderaan itu . Adakah kita ingin cepat ke destinasi , membawa kenderaan dengan agak perlahan kerana mahu jimat petrol ataupun berlagak sebagai hero/heroin untuk menunjukkan kemahiran pemanduan di atas jalan raya.

Seperti saya , membayangkan membawa kereta atau motorsikal seperti jet pejuang (bukan bermakna memandu secara membuta tuli) , sentiasa alert jika ada anasir2 yang mengganggu pemanduan seperti di suatu simpang , blind spot , ketika hujan dan sebagainya .

Tapi apapun yang penting , kenalah megikut peraturan undang2 di jalan raya . Bagaimana dengan cara anda .....?

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 27-6-2011 10:35 PM | Show all posts
areen selalu berhati hati dengan kenderaan yg kurang cerdik!!kekadang kita bawak dengan cermat tapi orang lain ,hanya ALLAH je tahu ...terutama moto moto .

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 27-6-2011 10:56 PM | Show all posts
always beware... aware and set my self at alarm mode at all time...

yang paling penting, fokus time memandu ...

kalo nampak orang bawak kete cam tak tol sket... will make sure i tak close to those cars

bier lambat asal selamat...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 1-7-2011 06:19 PM | Show all posts
Post Last Edit by mencacus at 1-7-2011 18:20

Reply 3# HaMiZiE


tapi yang paling tak best , kita sentiasa nak fikir camne nak elak jalan yang tak rata cam jalan berlubang .....contohlah jalan dua link , aku kat link kiri , tiba2 nampak lubang kat depan ....mestilah aku nak elak lubang tu untuk masuk ke link kanan ....tapi aku langgar jugak lubang tu sebab link kanan banyak keta yang laju2 .....

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 1-7-2011 06:38 PM | Show all posts
setiap kali driving....mesti jarakkan kenderaan dgn yg depan. Takut2 nanti dier break emergency...kalau yg belakang tak puas ati...mmg akan beri laluan utk dier memotong...

seboleh2nya akan guna signal dan tak akan potong time double line
tapi...camner kiter berhati2 pung...sakit ati betoi dgn taxi driver n mat2 motor yg potong line tiba2 or break mengejut....

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 1-7-2011 07:44 PM | Show all posts
Reply 4# mencacus

tol tol tol...
lagi lagi ar cam kete aku... keta kancil jer
sekali masuk lubang... waima lubang yang kecil... berdebub.... jatuh dalam lubangggg
Reply

Use magic Report

Follow Us
 Author| Post time 1-7-2011 08:03 PM | Show all posts
Reply  mencacus

tol tol tol...
lagi lagi ar cam kete aku... keta kancil jer  
sekali masuk  ...
HaMiZiE Post at 1-7-2011 19:44



keta aku pun sama , keta pelanduk ..... ...yang tak bestnye , tiap dua bulan aku pegi workshop adjust balancing ngan alignment tayar keta .....baru2 nie keta ayah aku tukar 4 rim sebab dah rosak teruk .... nasib baik member ayah aku bagi je rim yang tak pakai ......
Reply

Use magic Report

Post time 2-7-2011 12:46 AM | Show all posts
keta aku pun sama , keta pelanduk ..... ...yang tak bestnye , tiap dua bulan aku pegi wo ...
mencacus Post at 1-7-2011 20:03


at least kete pelanduk lebey besau daripada kancil ...
Kete aku tak antar pi service lagi... sepatutnya hujung bulan 4 dah kena service ... tp sampai la ni , tak service2 lgi...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 2-7-2011 12:59 AM | Show all posts
at least kete pelanduk lebey besau daripada kancil ...  
Kete aku tak antar pi service lagi. ...
HaMiZiE Post at 2-7-2011 00:46



takdelah ....keta aku sama ngan keta awak lah ....keta kancil 850 ex .... kena pandai kawal keadaan keta tu kalau lama tak servis .... tapi minyak hitam kene jagalah .....jangan terlebih dari spedo luput lebih 1000 km ( bahasanya cam tarikh luput ... ) ....
Reply

Use magic Report

Post time 13-7-2011 11:49 AM | Show all posts
kurang sabar kalo memandu time jammed...
nak2 plak ada drebar2 bongek yg suke suki mencilok pehtu mambahayakan mek..
mmg kene honkkkkkkkkkkkk laa...
Reply

Use magic Report

Post time 20-7-2011 10:36 AM | Show all posts
aku baru semalam memandu ke ofis.

orang KL ni, aku dah bagi signal nak tukar lorong, lagi dia nak berebut lajukan kereta dia (di lorong yg aku nak masuk tu), lepas tu datang lak motor menyelit di antara lorong tu dgn lorong aku, jadi aku tak dapat nak masuk lah, lepas tu dok hon2 lagi, memang cilaker la :@

yg belakang aku kalo nak memotong memang aku bagi je, aku sentiasa dok lane kiri, tak berani aku memecut kat lane kanan
Reply

Use magic Report

Post time 20-7-2011 02:55 PM | Show all posts
Saya rasa merancang perjalanan antara perkara yg terbaik sekali utk diamalkan supaya kiter dapat tiba ke sesuatu destinasi dengan selamat tanpa menyusahkan pengguna jalanraya yg lain..

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2011 08:30 PM | Show all posts
Bagi aku doa dan tawakkal sangat2 penting mase aku drive kete selain skills n awareness.  Dari situ Allah akan bagi instinct sama ada perlu ke potong kenderaan depan or nak bawak bape laju or nak kua lambat sket or cepat sket or nak parking kat mane or rase nak singgah tempat dulu dan sebagainye.  Aku pom kekadang rase tercabar bile kete sebelah aku cam nak ajak berlumba je, ade orang jenis yang pantang teros rase nak test laju tapi aku cool as always.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 22-1-2012 12:57 PM | Show all posts
aku sgt fokus, hebat  sgt di jalan raya
Reply

Use magic Report

Post time 22-1-2012 02:33 PM | Show all posts
Bertimbang rasa dan displin. Small matter.
Reply

Use magic Report

Post time 28-1-2012 05:43 PM | Show all posts
slow & steady...

biar lmbat asal selamat....
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 21-2-2012 12:17 AM | Show all posts
Aku dah pernah memandu beberapa kenderaan.
Sebab lesen aku B , D , E .
Cara pemanduan dan tunggangan adalah berlainan pada setiap kategori.
Apabila berada di lebuhraya , jalan persekutuan , jalan kampung atau ketika kesesakkan jalan raya, atau waktu hujan atau waktu panas terik atau kecemasan atau waktu mengantuk atau waktu sakit ( sakit perut, sakit kaki, sakit mata demam atau sakit hati.)

Pertama sekali haruslah mengetahui kewibawaan kenderaan yang di bawa.
Mengetahui akan keadaan diri sendiri dari segi kesihatan fizikal dan emosi ketika berkenderaan. Selepas itu kena guna saikologi jugak.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 21-2-2012 12:25 AM | Show all posts
Bila semua dah ada pada diri ,...yang celaka tu adalah keadaan jalanraya ( road kerb, garisan putih penanda lorong atau refector ) , lampu isyarat dan landscape perbandaran.

Road keb yang menghimpun air ketika hujan.
Garisan putih penanda jalan yang tetiba bertukar menghala ke pembahagi jalan pada hujungnya.
Reflector yang salah warna ( kuning sebelah kiri , putih sebelah kanan pulak)
Landscape perbandaran yang selalunya pokok menutup pemandangan kepada lampu isyarat dan juga signboard yang ada selepas simpang jalan.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 26-2-2012 08:41 AM | Show all posts
Guna isyarat lampu atau tangan apabila diperlukan

Guna brek dan brek tangan dengan betul

Mematuhi peraturan lampu isyarat.

Mematuhi tanda berhenti dipersimpangan jalan

Mematuhi peraturan garisan dua selari / tanda-tanda jalanraya yang lain

Memandu di lorong yang betul / kawalan setering

Memandu kenderaan di jarak yang selamat

Momotong dengan cara yang betul dan menggunakan cermin pandang belakang sebelum membelok

Mematuhi Had Laju

Memberi keutamaan kepada pejalan kaki penunggang basikal dan motosikal.

Memandu di selekoh dengan cara yang betul, perlahan dan ikut lorong yang betul

Tidak menukar Iorong dengan tergesa-gesa di kawasan kesesakan lalulintas

Memberi keutamaan kenderaan dari sebelah kanan di persimpangan dan bulatan

Memandu secara tidak merbahaya

Menggunakan giar sesuai mengikut kelajuan

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2012 12:52 PM | Show all posts
salam... first of all menarik topik ni...kawan2, clock nak tanya pendapat kawan2, adakah warna kereta mempengaruhi cara kite drive...? clock mula dgn diri clock sendiri. masa clock pakai keta warna merah, tendency untuk memecut laju sgt tinggi...tp tak de la smpi membahayakan. But rasa nk rush tu sgt tinggi... bila change warna biru, kurang ckit rasa nak rush tu... emm...cm mana pula dgn anda?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

12-5-2024 06:59 PM GMT+8 , Processed in 0.139828 second(s), 58 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list