Edited by mischellzzzz at 15-1-2019 01:53 PM
LI ZIQI – Dongeng Moden Cina Beliau dilahir pada 90an. Beliau merupakan seorang gadis yang tinggal di bukit Sichuan (Szechwan), China. Tidak serupa dengan selebriti talian lain, walaupun beliau terkenal pada zaman terkini dan mamakai pakaian yang cantik, Li ziqi juga selalu memakai pakaian yang telah diubahsuai iaitu Hanfu (Han merupakan sejenis pakaian traditional cina). Beliau juga mengunakan kaedah yang paling traditional, peralatan yang paling traditional ,ini meruapakan perspektif yang unik untuk menyajikan masakan traditional cina. Dalam pendapat peminat, beliau juga merupakan seorang “Wonder Woman”, keranabeliau dapat mencapai perkara-perkara yang tidak dapat dicapai oleh manusia. Selainitu, beliau juga menunjukkan gaya Han(202BC-220AD) dan Dinasti Tang (618-907AD),beliaujuga memberitahu bagaimanakah kehidupan di kawasan luar bandar. Beliau jugamembolehkan manusia mengalami kehidupan di kawasan luar bandar yang diusahakanoleh orang-orang Cina kontemporari. Untuk orang yang tinggal di bandar,ini adalah seperti menemuibarang-barang yang tidak diketahui dan meneroka cara hidup ideal di lading. OrangRamai mangagumi beliau,terutamanya ialah kerana beliau mempunyai cara sendiriuntuk menggabungkan unsur-unsur orang Cina kuno dan kehidupan moden,ini dapatmenunjukkan kepada penontonnya kehidupan pastoral Cina tradisional dan prosespengeluaran makanan Cina. Video beliau terangkan sepenuhnya konsep tentangkeluarga tradisional Cina, pemikiran Tao tentang keharmonian antara manusia danalam semula jadi. Siapakah Li ziqi?Li Ziqi (Cina: 李子柒)dilahirkan di kampongterpencil Pingwu barat laut, bandar Mianyang, China. (Maaf,kita tidak boleh melepaskan terlalu banyak maklumat peribadi beliau untukmelindungi gadis cantik ini.) Beliau tidak mempunyai masa kanak-kanak yangbahagia seperti kanak-kanak yang lain. Semasa dia kecil, ibu bapa beliaubercerai dan ayahnya meninggal dunia lebih awal. Selepas ini, beliau mulatinggal bersama dengan datuk dan nenknya. Kehidupan mereka miskin, tetapi ia jugaagak stabil.Datuk dan nenk Li Ziqi bekerja sebagai tukang masak dikawasan desa. Apabila ada majlis menjalani,sama ada perkahwinan ataupunpengebumian,datuknya akan bertanggungjawab.Dalam video tersebut, beliau jugamenunjukkan cara-cara untuk memasak pelbagai hidangan yang telah dipelajarioleh beliau dengak datuknya. Selaindaripada memasak,dia juga belajar bagaimana membuat bakulbuluh,memancing,menanam sayur-sayuran dan melakukan kerja tukang kayu daridatuk dan neneknya. Cerita Pertumbuhan Li ziqi Semasa berumur 14 tahun,kebanyakan anak-anak dari usia yang samapergi ke sekolah menengah, Li Ziqi telah berhenti sekolah dan cubamenyokong diri dengan melakukan pelbagai pekerjaan. Beliau tidak dilayan denganbaik,tidak juga nasibnya sangat baik pada peringkat awal hidupnya.Beliauberjuang keras untuk kehidupannya-beliau menghapapi kelaparan,tidur dalamsebuah gua yang di bawah jambatan,bekerja sebagai nelayan,juruelektrik,menjual Hanfu ,dia jugabekerja sebagai DJ di kelab malam. Walau bagaimanapun, selepas bekerja selama 7hingga 8 tahun ,beliau semakin jelas apa yang beliau mahukan.Ini juga membantubeliau mengembangkan kemampuan untuk berfikir dan menilai secara bebas. Dengansemua pengalaman ini,dia juga telah mengembangkan rasa ‘bahaya’.Tidak kira samaada apa yang berlaku,dia mesti menyimpan deposit yang cukup dalam akaun banknyasekiraya menghadapi kecemasan. Pada tahun 2012, neneknya mengalami penyakit yang sangat serius.LiZiqi teleh membuat keputusan untuk meninggalkan segala-galanya danpulang ke kampung untuk menjaga neneknya. Kehidupan di kampunya bersantai.Beliau mula bekerja awal pagi dan pulang lewat seperti peteni-peteni lain yangmemperoleh kehidupan mereka di ladang, beliau hidup dalam kehidupan yang biasadi desa. Perubahan Besar.Seorang Vlogger? Atau seorang pakar makanan? Beberapa Tahun Yang Lepas, selain menjualtanaman untuk kehidupanya, Li Ziqi juga membukasebuah kedai dalam Taobao (Cina "eBay/Amazon") untuk menjualbarang-barang. Pada tahun 2015, platform video pendek China mula berkembang,danLiZiqi mengetahuibahawa saudara lelaki berada di aplikasi “Meipai”(Aplikasi untuk video pendek).Kemudian,dia juga mula cuba merakambeberapa video pendek untuk dimuat naik ke aplikasinya. Idea awalnya ini adalahuntuk mudah– menarik lebih banyak peminat ke kedai Taobao beliau melalui videodan mengembangkan perniagaannya. Sebagai hakikatnya,video pertama beliau tidakdapat banyak perhatian,dan beliau menutup kedai dalam taliannya selepas itu. Selepasbeberapa video pendek, dia juga berhenti membuatnya.Di kedai Taobaobeliau,hanya satu pautan ke laman sesawang amal ditinggalkan. (Li Ziqi selalumahu terlibat daman kerja amal. Dia sering mengambil bahagian dalam aktivitisedemikian seperti jualan amal.) Pada akhir tahum 2015, selepas melihatbagaimana saudaranya memenangi banyak peminat melalui nyayian dan bermain gitardi Meipai, Li Ziqi memberikan pemikiran yanglain. Dia mula mempertimbangkan dengan teliti apa yang akan diletakkan sebagaivideo,kerana dia perlu berfikir cara untuk mendapatkan pendapatan lain.Sebagaiseorang gadis biasa dari tahum 90-an yang tidak mempunyai bakat bernyanyi ataubernari,apa jenis video yang akan membuatnya menonjol?Bagaimanakah beliaumengajar orang memasak?Dia boeh mengumpul bahan-bahan di halaman belakang danladang. Ini akan menjadi sangat mudah dan sihat. Ini juga menjadi idea yangbaik untuk membiarkan anak-anak yang membesar di bandar-bandar tahu di manakahsayur-sayuran mereka dating,dan bagaimanakah mereka berubah menjadi makananyang enak.Oleh itu,bagaimanakah masakan Cina yang lazat dimasak?Pada pendapatini, Li Ziqi menamakan siri video “Makan mengikutperubahan musim”. Pengarang Meipai memberitahubeliau bahawa topik itu tisak negitu menarik dan mencadangkannya memikirkannama lain. Setelah memikirkannya selama satu malam, Li Ziqi mimikir nama baru –‘Wangian dan makanan dengan rasa antik”.Padamulanya, Video Li Ziqi di Meipai tidakmenarik banyak peminat.Dia tidak menerima banyak sokongan.Apa yang berlaku kemudianadalah bahawa beberapa ahli makanan mula memberi perhatian kepadavideo-videonya,dan tidak lama kemudian mereka mula berkongsi. Jumlah peminatnyasemakin meningkat.Juga,dengan bantuan pakar,dia meletaakkan videonya di Weibo (Twitter Cina) pada April 2016 yang mendapatkan perhatian daripara ramaiorang dengan cepat. Pertumbuhanpesat Pada bulan September 2016, SINA Weibo mula mencari video pendek yang sangat menarik secara terbuka ,inidirancangkan untuk menggunakan semua sumber untuk membantu pengluar potensi iniperkembang.”Pasangan L”,suami adalah CEO syarikat yang merupakan rakan kongsiperniagaan dengan SINA,yang dijumpai secara kebetulan video Li Ziqi dan berasa bahawa video tersebut dapat membantu mereka memenuhi “impiandesa”,dan ini adalah mimpi orang-orang Cina kontemporari juga.Video jugamembiarkan lebih ramai orang memahami tradisi dan budaya Cina.
Pada tahun 2017, Li Ziqi menjadi selebriti dalam talian baru di China,dia kemudian dikenali sebagai pakar makanan. Di hadapan kamera,dia selalumuncul dalam saru set pakaian Han Ciona yang dibuat daripada kain kasartradisional Cina melalui perspektif yang unilk.
Mengapakah video Li Ziqi dapat banyak perhatian dalam masa yang singkat? Seperti Li Ziqi berkatadalam temu bual,”Saya menangkap gambar tentang kehidupan khayalan saya di masadepan.”Dalam tradisi elegan Hanfu, Dia munculdi tempat seperti Utopia, dikelilingi oleh landskap dengan daya tarikanlama,bahan-bahan semula jadi,peralatan memasak sederhana dan praktikal,langkahmasakan traditional dan retro yang mempesonakan penontonnya secara mendalm.Inidapat membantu banyak orang berehat untuk sesiapa yang hidup dalam kehidupanbandar yang sibuk Videonya dengan gaya purba sangat menarik,sama seperti dicucioleh angin yang sejuk. Perkataan “tradisional”menerangkan videonya yangterbaik.Semua dengan usaha sendiri, Li Ziqi telahmeneroka kawasan baru video pendek menjadikan makanan lazat dalam gayakuno.Menonton videonya mungkin membuat anda rasa seperti dalam perjalananmesain waktu,seolah-olah seorang wanita cantik serba boleh dari China Purbatelah dating ke dunia internet moden.Videonya juga membuat impian penontonnya“Taoyuan Meng” (impianUtopia)juga. Adakah pasukan yang menyokog Li Ziqi? Satu pasaukan tiga orang (dibina pada 18Mei,2017) iZiqi seorang jurugambar :sambilan”dan seorang pembantu yang comel (dilahirkanpada tahun 1997) Kenapa kualiti videonya begitu tinggi? Video itu mulanya dirakam oleh Li Ziqi sendiri, dan difilemkan dan diedit oleh telefon bimbitnya-IPhone 6(Bukankahsukar dibayangkan?Ya,semuanya dilakukan oleh satu telefon bimbit.)Video”PeachBlossom Wine”yang dikeluarkan pada 25 Mac 2016 juga diambil oleh telefonbimbitnya.Orang dapat melihat bahawa kualitinya tidak begitu tinggi.
Video itu sedikit kabur dan tidak stabil. Selepas beliau membeli SLR (reflex lensa tunggal digital.)dan tripod kualitivideonya bertambah baik,walaupun dia sering terpaksa menyelesaikan prosespenggambaran sendiri.Kadang kala terdapat sudut yang tidak dapat dicapai olehtripodnya,dia akan meminta pertolongan dari ketua kampong,neneknya,saudara maradan jirannya.Malah video’Lanzhou Ramen’ itu diedit dalam telefonnya dandisebabkan fakta bahawa tidak ada ruang penyimpanan yang cukup,terdapat banyakmasalah. Pada 12hb Mei 2017,video pendek muat dinaik ke Weibo menjelaskan bagaimanakah dia bergantung pada telefon bimbit ,SLR dantripos untuk menyelesaikan proses penggambaran keseluruhan. Kualiti videonya tidak pernah terhenti.Padamulanya,dia bertanya kepada beberapa kawan yang bekerja sebagai jurugambaruntuk mendapatkan tip,supaya beliau dapat mempelajari lebih lanjut bagaimanakahmemilih latar belakan,membingkaikan dan mengedit.Selepas mengalami “Acara Berhenti”pada13hb Mei 2017,dia memberikan penghantar kepada rakan untuk memperkenalkan jurukameraprofesional untuk merakam video secara paruh waktu,sambal menegaskan bahawajurugambar perlu mengikuti idea dan pembingkaunya sendiri.Setelah mengetahuicara mengedit videonya,kualiti mereka mula meningkay dengan pesat. (Akan bersambung.Saya akan menghantar keseluruhan apabila sayaselesai menerjemahkannya.Sekirannya anda tidak dapat menunggu, sila semak possasalnya dalam versi Bahasa Inggeris Di Sini.)
|