Firstly aku x tau nk post kat maner..Ingat nak letak kat bod kejuruteraan, tapi rasanya more related to history laa..
Kalau rase x seswai sila campak ye cik momod..
Sapa pernah tgk citer avatar?
Yg tak pernah tengok = geng citer tamil
Jom lihat military helicopter yg direka oleh pengarah pilem terminator nih..
First impression aku.. knpa kedua2 kipas mempunyai axis dan gimbal yg bergerak berlawanan?
gimbal = ring
axis = paksi kat tengah rotor
Kat dunia sebenar mmg wujud pesawat yg ade 2 kipas tapi.. dia takde axis dan gimbal yg saling bergerak berlawanan kiri dan kanan.
Kedua2 rotor adalah bergerak searah..
Camni..
Okeh now..
Jom kite selusuri sejarah awal penciptaan pesawat turbo jet.
Sapakah yg pertama mencipta turbo jet?
yezza... Nazi Jerman.
Tentera Udara Luth waffe nazi mempunyai pesawat pejuang yg paling moden melangkaui zaman.
dan satu lagi...
pernah tak dengar pesawat gyroscope nazi?
atau sesetengah org sebut sebagai Nazi Bell Glocke.
atau yg paling hipster sekali org pangil sebagai.... ufo..
yep.. nazi ada mencipta sebuah pesawat anti graviti berasaskan konsep gyroscope.
dan setelah nazi kalah, amerika dan russia byk merampok teknologi2 kejuruteraan dan persenjataan nazi yg mana brainchild dia adalah albert speer.
dlm byk2 teknologi yg mereka rompak itew, cuma gyroscope je yg mereka gagal bangunkan.
tapi bukan amerika je yg gagal, malah nazi sendiri pun sbnrnya gagal melaksanakannya.. atau sengaja abort mission?
sbb tu pesawat gyroscope tak pernah join perang dan mereka hanya muncul ketika peringkat ujikaji je..
kejadah apa gyroscope nih?
cakap mudah.. pernah tengok filem spinning gasing tak..
kalau belum, baguslah... budak kecik tak elok tengok..
Ok apa yg nk disimpulkan disini ialah..
Sebijik gasing yg giler bapak berat dan giler lebar tuh boleh berdiri tegap di paksi (axis) nya yg tersendiri.
Maka, tatkala ring (gimbal) sedang berpusing (precession).. gasing takkan jatuh sebab wujud sesuatu yg dipangil torque yg turut berpusing pd paksi dia yg tersendiri.. ini la dia yg menyebabkan pesawat berada pd keadaan anti graviti.
okeh.. utk bahasa mudah..
tgk pic ni..
cuba jwb ada berapa 'entiti' yg sedang berpusing?
jawapannya = 2
1) gasing itu sendiri
2) torque kpd gasing itu sendiri
err..
kalau masih bebal tak paham jugak.. mai aku bagi anologi mudah..
bayangkan bumi..
bumi berpusing pd paksi dia sendiri..
malah, bumi juga berpusing mengorbit matahari.
so.. terdapat 2 entiti yg berpusing disini..
iaitu objek itu sendiri dan torque yg terhasil supaya ia terus kekal untuk mengorbit matahari..
malah langsung takkan 'terjatuh' atau kena tarik oleh graviti matahari.
tak paham lagi?
gi mamm laa...
okeh... jap.. aku dah lupe...
aku nak sampaikan apa sbnrnya nih ek?
jap ek jap ek..
ooo ok dah ingat..
jom citer pasal nazi.
apsal mereka gagal mengimplementasikan pesawat gyroscope ketika era peperangan dulu?
memula tu aku pun tak paham.. maklumlah aku ni bodoh nak mampos..
pastu taktau nak tanya sapa.. takkan nak tanya hitler.. dia sendiri dah mampos..
tapi lepas nengok video nih..
aku tersimpul satu perkara..
feel the sound at 2.50 onwards...
yer... aku ternampak elemen 'enjin' a.k.a drill kat situ..
drill tu berfungsi utk memusingkan rotor pada kelajuan beratus rpm.
so pd pendapat patik pacal yg hina ini, bagi memusingkan rotor cakera pd kelajuan yg amat tinggi, sesuatu yg berupa drill seperti yg diguna atuk tu pasti akan dipasang keatasnya..
so, mengikut teknologi yg mereka ada pada tahun 1930-an dulu... turbo jet yg juga dicipta nazi adalah satu2nya jawapan kpd penyelesaian ini.
tapi..
ini namanya kena buat 2 perkara utk menghasilkan 1 kerja..
walhal 1 kerja pun dah cukup utk menghasilkan 1 kerja..
bermaksud, enjin turbo jet tu sendiri dah boleh menjana thrust utk pesawat terbang..
knpa perlu buat 2 kerja untuk menghasilkan torque kat body pesawat supaya pesawat leh terbang..
kat situ aku dah paham..
ini adalah kerja yg sia sia tuan tuan.,..
lagipun bila byk sgt pesawat gyroscope kat ruang udara nanti, polis trafik pun kena la jaga trafik kat udara betul tak..
err..
bagi sapa2 yg tak berapa nak paham dan miskin nak mapus takde data nak view video yg berdurasi panjang kat atas tuh..
meh aku tepek gif ni sebagai ganti..
disertakan sedikit sexplanation....
cakera (gimbal) berpusing pd paksi (axis) dia sendiri.
dan dlm masa yg sama, suatu tenaga terhasil yg dipangil torque akan teraruh dan akan memusingkan keseluruhan objek mengikut orbitnya.
so, hasilnya..
terdpt 2 jenis putaran yg berlaku disini, maka objek atau beban tu menjadi ringan sehingga graviti berkadar 0 dan boleh diangkat dgn menggunakan bulu ketiak jer..
ok now..
berbalik semula kpd helikopter tempur kat atas sekali tuh..
bagi aku, james cameron bukan org yg bodoh.
korang tgk filem2 yg dihasilkan pun tau... far beyond this world..
tapi.. aku sangsi..
why kipas?
pesawat terbang tuh dah lengkap beb...
dari segi teori ia dahpun memiliki spinning axis bagi menghasilkan daya torque / tujahan / thrust.
gimbal ni ramai vloggers guna untuk shooting.. Optical Image Stabilization (OIS).. Before ada build in OIS dalam video camera, guna mechanical gimbal untuk dapatkan shooting terbaik tanpa goyang2..
Author|Post time 17-11-2019 10:50 PMFrom the mobile phone|Show all posts
Edited by system_failure at 17-11-2019 10:52 PM
najib888 replied at 15-11-2019 08:33 PM
gimbal ni ramai vloggers guna untuk shooting.. Optical Image Stabilization (OIS).. Before ada build ...
yep... pengimbal as a penstabil kpd objek yg bergerak2..
nowadays byk jentera yg pakai pengimbal tapi aku prefer jenis yg semulajadi berbanding jenis software yg diprogramkan seperti MCAS yg dipasang kat 737 max.
tujuan asalnya nak elakkan pesawat dari nose up melebihi 90 degree...atau banking left or right melebihi 180 degree.
tapi tau la kan... AI yg ade pd software adalah sampah
kan elok enjin tu diletak kat tengah2 center of gravity body pesawat tuh.. tu la dia paksi yg betul.. takde lg dah terjungkit ke tertonggek ker..
biar dia fly bebas walau dilambung ombak mahupun turbulence gitew...