View: 10189|Reply: 72
|
ASY'ARIYAH / ASYA'IRAH
[Copy link]
|
|
Apakah definisi asya'irah ini? Apakah dasar-dasar pegangan asya'irah? Siapakah tokoh-tokoh mereka? Siapa pula yang menentang mereka? Jom diskus.......................... |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Berkata Imam Abul Abbas bin Juraij yang bergelar "Syafe'i Kedua" - kebetulan beliau semasa dengan al-Asy'ari - "Kami tidak setuju dengan takwil Mu'tazilah, Asy'ariyah, Jahmiyah, Mulhidah, Mujassimah, Musyabbihah, Karamiyah, Mukayyifah. Akan tetapi kami menerimanya tanpa takwil dan beriman dengannya tanpa tamtsil." ( sila lihat Ijtima' Juyusy Islamiyah) |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by Hang at 24-2-2007 12:47 PM
Berkata Imam Abul Abbas bin Juraij yang bergelar "Syafe'i Kedua" - kebetulan beliau semasa dengan al-Asy'ari - "Kami tidak setuju dengan takwil Mu'tazilah, Asy'ariyah, Jahmiyah, Mu ...
Ini satu lagi konspirasi utk menyesatkan ulamak2 muktabar yg diiktiraf oleh ASWJ kah?....
Khusus ditujukan kepada Imam Syeikh Abu Hassan Al Asyaari yg memperkenalkan kaedah sifat 20 itukah?
jadi ramailah org Maalaysia ini kecuali org Perlis yg sudah sesat yer tak sebab belajar guna kitab RISALAH TAUHID tuh ??? |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by rainbows at 24-2-2007 12:52 PM
Ini satu lagi konspirasi utk menyesatkan ulamak2 muktabar yg diiktiraf oleh ASWJ kah?....
Khusus ditujukan kepada Imam Syeikh Abu Hassan Al Asyaari yg memperkenalkan kaedah sifat 20 itukah ...
so....lets discuss......
kita ada thread pasal wahabi
kita ada thread pasal salafi
kita ada thread pasal syiah
kita ada thread pasal rufaqa
kenapa golongan asya'irah tak mau membicarakan tentang akidah mereka?
apakah imam asy-asyari berpegang kepada akidah yang tertuang dalam kitab al-Ibanahnya atau kitab al-Luma' atau kitab-kitabnya yang lain? |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by Hang at 24-2-2007 01:04 PM
so....lets discuss......
kita ada thread pasal wahabi
kita ada thread pasal salafi
kita ada thread pasal syiah
kita ada thread pasal rufaqa
kenapa golongan asya'irah tak mau membic ...
salafussoleh, ulamak muktabar ASWJ, keturunan ahlulbait merupakan golongan asya韗ah....
yg menolak hanya syiah dan wahabi, ........merujuk pd posting anda itu... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by rainbows at 24-2-2007 01:09 PM
salafussoleh, ulamak muktabar ASWJ, keturunan ahlulbait merupakan golongan asya韗ah....
yg menolak hanya syiah dan wahabi, ........merujuk pd posting anda itu...
sebelum Imam Asy-Asy'ari... ulama-ulama salafussoleh telah mengarang bebepa kitab aqidah antaranya:
1. Al- Iman oleh Imam Abu Bakar bin Abu Syaibah (wafat 235H)
2. Ushulus Sunnah & Ar-Raddu' 'alal Jahmiyah wal Zanadiqah oleh Imam Ahmad bin Hanbal (w. 241H)
3. Khlaqu Af'alil Ibaad oleh Imam Bukhari (w. 256H)
4. As-Sunnah oleh Imam Ahmad bin Muhammad bin Abu Ashim (w 287H)
5. As-Sunnah oleh Imam Abdullah bin Ahmad bin Hanbal (w. 290H)
6. As-Sunnah oleh Imam Abu Bakar Ahmad bin Muhammad al-Khalal (w. 311H)
7. Tauhid wa Itsbaati Shifatir Rabbi' Azza wa Jalla oleh Imam Muhammad bin Ishaq bin Khuzaimah (w. 311H)
8. Al-Aqidah ath-Thahawiyah oleh Imam Abu Jaafar Ahmad bin Muhammad ath-Thahawi (w 321H)
apakah apa yang mereka tulis di kitab-kitab diatas ini sama dengan pegangan Asya'irah?
[ Last edited by Hang at 24-2-2007 02:06 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by Hang at 24-2-2007 09:41 AM
Apakah definisi asya'irah ini? Apakah dasar-dasar pegangan asya'irah? Siapakah tokoh-tokoh mereka? Siapa pula yang menentang mereka? Jom diskus..........................
Nabi tak pernah nak menyuruh umatnya supaya menubuhkan kumpulan-kumpulan. Any groups or mazhab yang diadakan manusia selepas nabi cuma bidaah sesat saja sebab mengikut nafsu perkauman. |
|
|
|
|
|
|
|
apakah apa yang mereka tulis di kitab-kitab diatas ini sama dengan pegangan Asya'irah?
Menarik. Soalan saya, adakah yang sebelumnya di kira sesat?
Dan, adakah yang sekarang ni mengambil pendapat selainnya dikira sesat? |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by BikerLady at 24-2-2007 02:53 PM
Nabi tak pernah nak menyuruh umatnya supaya menubuhkan kumpulan-kumpulan. Any groups or mazhab yang diadakan manusia selepas nabi cuma bidaah sesat saja sebab mengikut nafsu perkauman.
aku kasihan pada golongan yg suka membidaahkan sesama islam ini, kerana mreka ini sudah disebut oleh RSAW di dalam hadisnya, ibarat anak panah yg keluar dari busurnya, akan terus meluncur dan tdk dapat kembali lagi ke busurnya...
kerana itu, aku rasa org seperti abu_syafiq yg asalnya wahabi dan diberi kesedaran utk kembali kepada ASWJ, adalah satu keajaiban yg Allah SWT lakukan ke atas makhluknya....
tetapi di akhir zaman, Allah SWT sudah berjanji, kejelikan golongan2 ini akan terdedah dan akhirnya mereka ini sudah tdk mampu lagi utk menutup kerosakan yg mereka bawa...dan akan dihancurkan.... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by rainbows at 24-2-2007 08:44 PM
aku kasihan pada golongan yg suka membidaahkan sesama islam ini, kerana mreka ini sudah disebut oleh RSAW di dalam hadisnya, ibarat anak panah yg keluar dari busurnya, akan terus meluncur da ...
Marilah kita sama-sama kasihankan dia ini yang dah jauh tersesat jalan seperti ramai yang ada dalam forum ni. |
|
|
|
|
|
|
|
aku berkesempatan baca buku ttg pendapat wahabi mengenai Imam Abu Hassan As Syaari ni dan mengapa ada diantara mereka yg menyesatkannya....tetapi bila aku teliti betul2, nampak ketidaklogikannya kerana mereka menerima bahawa Imam Abu Hassan As Syaari tdk sesat tetapi atas andaian bahwa ada pengikut2nya yg membawa fahaman mentafsir secara lahir atas sifat Tuhan seperti menyamakan tangan Tuhan seperti tangan makhluk maka itulah yg menjadikan mereka mendakwa Mazhab Asyaariah itu sesat.
padahal...yg aku faham daripada sifat 20 yg aku belajar,
tak ader pula dalam pengajian aku menyatakan hal yg sedemikian, malah hal yg sedemikian itu memang dirujuk SESAT oleh mazhab Asyaariah.....yg aku faham selama ini, fahaman wahabi yg suka mentafisr secara lahir sifat2 TUhan seperti yg abu_syafiq selalu bagi contoh tu...
huhuhuhu.....sebenarnya siapa yg SESAT dalam hal ini?..adakah mereka (wahabi) tanpa mereka sendiri sedari telah menyesatkan pemahaman mereka sendiri tetapi buat silapmata dgn menjadikan mazhab Asyaariah sebg KARUNG GUNI utk dibungkuskan KAMBING HITAM mereka????
[ Last edited by rainbows at 25-2-2007 03:43 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by rainbows at 25-2-2007 03:42 PM
aku berkesempatan baca buku ttg pendapat wahabi mengenai Imam Abu Hassan As Syaari ni dan mengapa ada diantara mereka yg menyesatkannya....tetapi bila aku teliti betul2, nampak ketidaklogikannya ...
Mungkin awak kena gunakan istilah aliran/mazhab Mushabbihah instead of Wahhabi. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by ibnur at 25-2-2007 08:48 PM
Mungkin awak kena gunakan istilah aliran/mazhab Mushabbihah instead of Wahhabi.
tetapi bukankah Imam Taimiyaah (ulamak wahabi) juga pernah dihukum oleh ulamak2 sezamannya kerana mempelopori aliran musyabihah ini...?...
cth dalam kes, beliau turun dari mimbar, dan menyatakan beginilah Tuhan turun dari Arasy?...
ada sape2 boleh bagi komen????? |
|
|
|
|
|
|
|
Sejarh Kemunculan ASWJ
beberapa pandangan...
1. muncul pada kurun ke 7 hijrah,
2. muncul pada mas apemerintahan khalifah al mansor dan ar rashid pada zaman Abbasiah
3. muncul pada pertengahan kurun ke 3 hijrah iaitu dibawa oleh Imam Abu Hassan Al Ashaari
tetapi klau kita lihat kepada hadis2 dan sejarh umat islam kita akan temui nama ahl al sunnah itu telahpun ada di dlm nas2 yg mengesa umat islam supaya berpegang teguh kepada sunnah dan beamal dgn salafussoleh.
dari definisi di atas telah jelas bahwa ASWJ itu dipelopori oleh para sahabat. Ini bererti bahwa ASWJ telah mucul sejak zaman awal lagi. fahaman ASWj ini merupakan arus perdana di dlm masyarakat generasi islam pertama lagi. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by rainbows at 25-2-2007 09:02 PM
ada sape2 boleh bagi komen?????.
Kenapa awak sendiri yang tak beri komen? Takut kantoi ker berhadapan dengan golongan wahabi ni??? |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by rainbows at 26-2-2007 12:17 AM
beberapa pandangan...
1. muncul pada kurun ke 7 hijrah,
2. muncul pada mas apemerintahan khalifah al mansor dan ar rashid pada zaman Abbasiah
3. muncul pada pertengahan kurun ke 3 hij ...
Justeru itu kita tdk seharusnya bertanya bilakah lahir atau munculnya ASWJ sebgmana soaln tersebut dpt dikemukakan kepda golongan2 spt Khawarij, Syiah, Muktazilah dsbnya, kerna golongan2 tersebut ada sejarah kemunculan masing2..
tetapi tidk dgn ASWJ kerana :
telah dibuktikan bahwa istilah ASWj telah tersebar luas diklgan para salafussoleh lg. Pada masa permulaan islam, umat Islam mengenal ISlam sahaja dan tdk menggunakan nama2 lain. Mereka meletakkan RSAW sebagi cth ikutan dlm kehidupan merelka..ITULAH dier yg dimaksudkan dengan Ahli Sunnah WAL Jamaah.
Imam Malik berkata :
Ahli sunnah tidak ada gelaran yg dapat dikenalinya, mereka bukan Jahmiah, Qadariah atau Rafidhah.
Adapun penggunaan istilah ASWJ hanya dimulakan setelah berlaku fitnah dn perpecahan diklgn masyrakat Islam. Ia bertujuan utk membezakan antara golongan serpihan spt Syiah, Khawarij, Muktazillah dsbnya.
Golongan yg disebutkan itu sudah trkeluar daripada manhaj yg telah dibawa oleh RSAW yg menjadi ikutan para sahabatnya. |
|
|
|
|
|
|
|
[size=130%]Apakah sama akidah imam yang empat dengan akidah asya'irah?
[size=130%]
[size=130%]Imam Abu Hanifah
وقال ( لا يوصف الله تعالى بصفات المخلوقين , وغضبه ورضاه صفتان من صفاته بلا كيف , وهو قول أهل السنة والجماعة وهو يغضب ويرضى ولا يقال : غضبه عقوبته ورضاه ثوباه , ونصفه كما وصف نفسه أحدٌ لم يلم ولم يولد ولم يكن له كفواً أحد , حيٌّ قادر سميع بصير عالم , يد الله فوق أيديهم ليست كأيدي خلقه ووجهه ليس كوجوه خلقه;) -[ الفقه الأبسط ص56}
1)Tidak disifatkan Allah dengan sifat-sifat makhluk, murkanya dan redhanya adalah dua sifat dari sifat2nya tanpa kaifiat. Dan inilah pegangan ahlus sunnah wa aljamaah. Dia murka dan redha. Tidak dikatakan murkanya azabnya dan redhanya pahalanya. Kita mensifatkannya sebgmana dia mensifatkan dirinya sendiri. Ia tidak beranak dan tidak diperanakkan dan tiada sesuatu yang sama dengannya. Ia hidup, berkuasa, mendengar, melihat, mengetahui. Tangan Allah di atas tangan-tangan mereka tidak sama seperti tangan makhluknya, wajahnya tidak spt wajah makhluknya.[Al-Fiqhul-Absat m.s 56]
وقال ( لا ينبغي لأحد أن ينطق في ذات الله بشيء بل يصفه بما وصف به نفسه ولا يقول فيه برأيه شيئاً تبارك الله وتعالى رب العالمين )-شرح العقيدة الطحاوية 2/427 . تحقيق د . التركي , جلاء العينين ص368
2)Dan ketika ditanya tentang turunnya Allah SWT, Imam Abu Hanifah berkata "Ia turun tanpa kaifiat".
[Syarhul Aqidah At-Thahawiyah karya Ibn Abi Al-Izz al-Hanafi,jld 2,m.s. 427]
وقال ( قد كان متكلماً ولم يكن كلم موسى عليه السلام )-الفقه الأكبر ص302
3)Dan sifatnya bersalahan dengan sifat-sifat makhluk-makhluk, Dia mengetahui tidak seperti pengetahuan kita, Dia berkuasa tidak spt kekuasaan kita, Dia melihat tidak seperti penglihatan kita, Dia mendengar tidak seperti pendengaran kita, dia berkata-kata tidak seperti kata-kata kita. [Al-Fiqhul Akbar m.s. 302]
وقال ( من قال لا أعرف ربي في السماء أم في الأرض فقد كفر , وكذا من قال إنه على العرش ولا أدري العرش أفي السماء أم في الأرض )- الفقه الأبسط ص46 , ونقل نحو هذا اللفظ شيخ الإسلام ابن تيمية في مجموع الفتاوى 5/48 , وابن القيم في اجتماع الجيوش الإسلامية ص139 , والذهبي في العلو ص101-102 , وابن قدامة في العلو ص116 , وابن أبي العز في شرح الطحاوية ص301
4)Sesiapa berkata, aku tidak mengetahui tuhanku di langit atau di bumi, sesungguhnya dia kafir, dan begitu juga sesiapa yang berkata, sesungguhnya Dia di atas Arsy, dan tidak aku menngetahui Arsy' samaada di langit atau di bumi. [Al-Fiqhul Al-Akbar m.s. 46]
وقال ( لا يوصف الله تعالى بصفات المخلوقين )-الفقه الأبسط ص56
5)Tidaklah lah disifatkan Allah dengan sifat-sifat makhluk-makhluk.
[Al-Fiqhul Absath m.s. 56]
[size=130%]Imam Malik
وأخرج أبو داوود عن عبدالله بن نافع قال ( قال مالك : الله في السماء وعلمه في كل مكان )-رواه أبو داوود في مسائل الإمام أحمد ص263 , وأخرجه عبدالله بن أحمد في السنة ص11 الطبعة القديمة , وابن عبدالبر في التمهيد 7/138
1)Allah di langit, dan ilmunya disetiap tempat.[Al-Siyar A'lam Al-Nubala]
2)Abu Nu'aim meriwaatkan daripada Ja'afar bin Abdillah,Imam Malik berkata:
"Cara istiwa' Nya tidak diketahui sedangkan Istiwa' telah jelas dan diketahui,beriman kepadanya adalah wajib,dan bertanya tentangnya adalah bid'ah"
3)"Mereka (Ahlul Bida'h) yang memperkatakan (memperdebatkan) masalah nama-nama dan sifat-sifat Allah,masalah kalam,ilmunya,qudratNya."
[Dzammul-Kalam,jld 1,m.s 173]
[ Last edited by Hang at 26-2-2007 06:22 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
[size=130%]Imam Syafie
1)Pegangan dalam atas sunnah Rasulullah SAW yang aku beradai di atasnya dan aku lihat sahabat-sahabat kita berada di atasnya, mereka itu Ahlul Hadis yang aku telah lihat mereka dan aku telah ambil daripada mereka seperti Sufyan, Malik dan selain mereka ialah ikrar bahawa tiada tuhan yang berhak disembah melainkan Allah, Muhammad itu Rasulullah. sesungguhnya Allah di atas Arsynya dilangitnya. Dia menghampiri sesiapa yang dikalangan makhluk-makhlukNya sebagaimana yang Dia kehendaki, Dan Allah SWT turun ke langit dunia sebagaimana yang dia kehendaki.
[Al-Wasiyyah m.s 53-58]
2)Allah Tabaraka wa Taa'la memiliki nama-nama dan Sifat-sifat yang diterangkan dalam kitabNya dan diberitakan oleh NabiNya shalallahu a'laihi wasallam kepada umatnya maka tidak ada alasan bagi siapa pun yang telah sampai di hadapanNya hujah(dalil) untuk menolaknya.
[Imam Az-Zahabi dalam kitabnya Siyar A'lam Al-Nubala jld 10,m.s 79-80]
3)Diriwayatkan dari Ar-Rabi' dan tidak hanya seorang daripada kalangan sahabat(Imam Syafie) yang terkemuka keterangan yang menunjukkan bahawa beliau (Imam Syafie) menyingkap ayat-ayat Sifat dan hadis-hadis tentangnya sebagaimana ia datang tanpa Takyif,Tasybih,Ta'thil,dan Tahrif sesuai dengan metode kalangan salafussoleh.
[Al-Hafiz Ibn Kathir,Al=Bidayah Wal-Nihayah jld. 10 m.s. 256]
4)Pendapatku tentang sunnah,di mana aku berpegang kepadanya dan juga berpegang kepadanya oleh orang-orang yang aku lihat semisal Sufyan,Malik dan lain-lain,iaitu pengakuan terhadap persaksian bahawa Allah itu di atas Arasy-Nya yang ada di langit-Nya.Dia mendekat makhlukNya menurut apa yang Dia kehendaki dan turun ke ke langit terendah menurut apa yang Dia kehendaki.
[Az-Zahabidalam kitabnya,Al-'Uluw lil-'Aliy al-Ghaffar]
5)Penyebutan dalil-dalil yang menerangkan Istiwa'Nya Allah Tabaraka wa Taa'la di atas A'rasy-Nya,dan juga athar-athar yang berasal dari kalangan salaf yang memiliki pengertian seperti ini cukup banyak jumlahnya dan ini menunjukkan kepada mazhab al-Syafi'i rahimahullah.
[Imam Al-Baihaqi' dalam kitabnya Al-Asma'was Sifaat m.s 517]
[size=130%]Imam Ahmad Bin Hanbal
وأورد ابن أبي يعلى عن أبي بكر المروزي قال ( سألت أحمد بن حنبل عن الأحاديث التي تردها الجهمية في الصفات والرؤية والإسراء وقصة العرش فصححها وقال : تلقتها الأمة بالقبول وتمرّ الأخبار كما جاءت )-طبقات الحنابلة 1/56
1)Abu Bakar al-Muruzi berkata: Aku bertanya Imam Ahmad bin Hanbal tentang serangkaian hadith tentang sifat-sifat, ru'yatullah (melihat Allah di akhirat), dan Isra' dan Arsy. Maka Imam Ahmad bin Hanbal mensahihkannya dan dia berkata:
揢mat ini telah menerima dan membiarkannya sebgmana khabar itu telah datang. (tanpa takwil).擺/u]
[Al-Qadhi Abu Ya'la dalam kitabnya Thabaqatul-Hanabilah jld. 1, m.s. 56]
وأورد ابن الجوزي من المناقب كتاب أحمد بن حنبل لمسدد وفيه ( صفوا الله بما وصف به نفسه , وانفوا عن الله ما نفاه عن نفسه .. )-مناقب الإمام أحمد ص221
2)Di sifatkan Allah sebagaimana yang Dia menyifatkan pada diriNya, dan menafikan daripada Allah sebagaimana Dia menafikan dari diriNya.
[Imam Ibnul Jauzi dalam AL-Manaqid Imam Ahmad, m.s. 221]
جاء في كتاب الرد على الجهمية للإمام أحمد قوله ( وزعم |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by Hang at 26-2-2007 06:21 PM
Apakah sama akidah imam yang empat dengan akidah asya'irah?
Imam Abu Hanifah
...
Menurut hujah2 ulamak ASWj tetapi BUKAN hujah ulamak WAHABI, akidah keempat-empat Imam Mazhab yang empat itu adalah akidah ASWJ.
Hang, kau jangan dok nak racun pemikiran masyarakat dengan hujah wahabi kau tuh ....sebab aku tahu pada akhir kesimpulan nanti, geng wahabi kau akan kata TIDAK ADA MAZHAB dalam ISLAM..semua itu bidaah....yg sesat dan menyesatkan.
Buat apa, aku nak bagi hujah lagi kalau aku dah tahu betapa DEGILnya kau org mempertahankan Imam Taimiyah dan Muhammad bin Abdul Wahab. bagaikan zaman sebelum Imam taimiyah itu, semua org sesat belaka...hanya selepas itu, baru ISLAM itu suci dan menyucikan. |
|
|
|
|
|
|
|
Dalam kitab "Al-lbanah" karya Imam Al-Asy'ari yaitu sebuah kitab yang membahas soal-soal aqidah lengkap berdasarkan aqidah yang menjadi pegangan salaf, baik para Sahabat maupun para Tabi'in, Imam Asy'ari menulis:
"Ringkasan pendirian kami adalah: Kita mengakui Allah, mengakui para Malaikat, Kitab-kitab (suci), Rasul-rasul serta ajaran yang mereka sampaikan dari Allah, serta riwayat-riwayat yang disampaikan oleh orang-orang yang terpercaya dari Rasul utusan Allah, semua itu tidak ada sedikitpun yang kami tolak. Kita juga tidak mengada-ada dalam agama Allah sesuatu yang tidak diizinkan oleh Allah (yakni sesuatu yang tidak ada dasarnya dalam agama), atau mengatakan sesuatu terhadap Allah yang tidak kami ketahui hakikatnya".
Kata beliau pula:
"Al Qur'an kita terima sesuai dengan arti yang tersurat, kita tidak dapat mengartikan lain kecuali dengan hujjah (dalil) yang jelas".
Anda juga hendaknya berkeyakinan bahwa apa yang dinyatakan oleh para Salaf (pendahulu-pendahulu) kita bahwa sejak datuk-datuk mereka hingga kini mereka adalah penganut Madzhab Ahlussunah Wal Jama'ah adalah nyata dan benar, tidak dapat dita'wilkan atau ditakhsiskan dan tidak dapat pula disanggah oleh mereka yang hendak menyanggah, atau kritik dan pendustaan orang-orang yang hasad, dan bahwa apa yang dinyatakan mereka itu benar-benar diterima oleh mereka secara turun-temurun dari kakek kepada cucu dan ayah kepada anak serta dari mereka yang terdahulu kepada mereka yang datang kemudian, dikuatkan pula dengan kutipan-kutipan yang jelas melalui silsilah riwayat (sanad) sesuai kaidah-kaidah ilmu Hadits.
Ulama Ahlul Bait menerima ilmunya dari para Sahabat dan Tabi'in, para Sahabat dan Tabi'in juga menerima ilmunya dari Ahlul Bait. Seperti diriwayatkan dalam kitab:
ثناءالقرابة على الصحابة وثناءالصحابة علىالقرالبة Pujian Kerabat Nabi terhadap para Sahabat dan pujian para Sahabat terhadap Kerabat Nabi |
|
|
|
|
|
|
| |
|