View: 2445|Reply: 7
|
Akan BANYAK kah penggunaan petrol anda JIKA...
[Copy link]
|
|
Jika kita Memasang Aircond Blower Sahaja di waktu pagi... tanpa memasang aircond yang sebenar?
Cth di waktu pagi, jika tingkap dibuka dan kereta dipandu melebihi 80Km/J, rintangan angin akan berlaki menyebabkan penggunaan petrol bertambah (Lebih baik pasang aircond)
Jadi tutup tingkap dan pasang sahaja aircond blower sambil ambil air terus daripada luar pada 'air' selector pada papan pemuka aircond?
|
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 peace's post
apa ni?!?!. macam soalan prekey jerrr... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by peace at 22-2-2008 00:24
Jika kita Memasang Aircond Blower Sahaja di waktu pagi... tanpa memasang aircond yang sebenar?
Cth di waktu pagi, jika tingkap dibuka dan kereta dipandu melebihi 80Km/J, rintangan angin akan b ...
aku rasa jimat setakat sebab ko tak bukak compressor aircon jelah. tak denye jadi jimat sampai 50%.
first thing kene ingat, suhu kat燽andar2 malaysia kalo pagi-pagi pun paling rendah berapa la sangat, mungking 23-24 c. bila kita drive, kalo ambik kira
wind chill factor aku rasa mungkin suhu blh turun sampai 21c je.
Bila kereta dah start jln, haba dari enjin akan masuk ikut lubang intake aircon dan sampai ke dlm kabin kereta. jadi kalo drive lama tak on air cond compressor,爈ama爇elamaan爇abin燿lm爇ereta爌un爅adi爌anas.營tu tak campur haba yg badan kita buat. Tak salah aku seorang manusia dewasa boleh
radiate haba bersamaan dgn haba |
|
|
|
|
|
|
|
adalah lebih jimat jika kita sama2 menggunakan public transport atau car-pool |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 peace's post
pagi2 buat camni panas jer dalam kereta (kecuali hujan, tapi bahaya gak sebab terbentuk wap di cermin)..
so paling baik, jgn buka tingkap besar2..buka 1/4 kira ok |
|
|
|
|
|
|
|
Aku pun ada satu soalan jugak, adakah kereta anda akan jimat minyak jika anda memandu pada 180km/j sambil memasang aircond + blower sambil bukak tingkap seluas-luasnya..... |
|
|
|
|
|
|
|
ohh.. thank you ingatkan nak tambah satu tips penjimatan minyak konvensional.... |
|
|
|
|
|
|
| |
|