|
sajer bukak tajuk ni sbb nak tahu ketahanan motor bila redah air....
petang isnin lepas... sepanjang jalan nak balik rumah ada few tempat yg ditenggelami air sedalam lebih kurang 1/2 kaki hingga 1 kaki le kot...
semua lopak2 air, jalan tu aku redah je.... bersama2 kapcai2 yg lain... tapi alhamdulillah kristar110 dan kriss100 masih mampu bertahan dan jalan cam biasa....
tapi sebijon EX5, 100sports dan skut CPI/GTR tu kecundang wehhh... sangkut terus takleh jalan.... dan RGV cium tarmac di selekoh....
korang ada experience tak dgn kapcai memasing redah air ni...jom kongsi.... |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 ryo_takahashi1's post
rasa-rasa kenapa yer boleh mati ekzos masuk air ker? |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by ryo_takahashi1 at 19-3-2008 10:02 AM
sajer bukak tajuk ni sbb nak tahu ketahanan motor bila redah air....
petang isnin lepas... sepanjang jalan nak balik rumah ada few tempat yg ditenggelami air sedalam lebih kurang 1/2 kaki hing ...
Aku pernah harung banjir beberapa kali time haku bawak motor Kriss haku tu. Memula memang kena tengok orang dulu sebelum redah, kalau motor orang tu bleh redah tu maknanya motor kita pun bleh. Kalau cuma lori jer yang redah tu maknanya memang sah laa motor tak lepas, apatah lagi kalau even lori pun tak lepas. Kalau korang nampak kelibat air berarus, aku nasihatkan korang supaya lupakan hasrat nak redah banjir tu, kalau tak nanti tak pepasal korang dgn moto2 korang pun ikut hanyut dalam arus air banjir tu... kang tak pepasal nama korang jadik famous dalam paper esoknyer masal mati lemas kena hanyut air banjir.
Bila nak redah tu aku nasihatkan korang sepanjang masa pakai gear rendah, terutamanya gear 2 atau mungkin gear 1. Tujuannya ialah supaya tekanan gas ekzos tu bleh lawan dgn air so takder la air masuk ikut ekzos. Kalau saper pakai motor klac manual tu, pergunakanlah klac tu untuk korang main2 minyak untuk menghalang air masuk ekzos. Ingat, jangan sekali2 lepaskan throttle tu selagi korang tak abis redah banjir tu okey...
Sebenarnya selain ekzos masuk air, enjin boleh gak mati time banjir pasal short pada spark plug, coil atau CDI. So, banyakkan berdoa jer la time tu okey... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #3 Squall-Leonhart's post
oh..akhirnya aku faham kenapa nak redah air cam ni pakai gear rendah rupanya nak hasilkan tekanan gas kat ekzos rupanya |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #4 sixfullbar's post
takde arr.. supaya ko senang nak wheeliiiiiiiiii...
mmg pun.. sama gak dgn keta... tapi kalo keta auto dinasihatkan jgn redah arrr... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 ryo_takahashi1's post
pergh.h.. isnin tuh memang ujan lebatttt gilozz...
silap timing betoi aku balik tuhhh... tapi alhamdulilah..
LC135 aku tidak mengeciwaaa kan kuu inii.... yeszaaaaa... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #3 Squall-Leonhart's post
teringat aku masa aku redah banjir kat sg petani dulu....bila teringat balik nih...mula la kecut perot...
masa tu banjir paras lutut...aku tengok ada la 2-3 bijik motor dah redah...bila aku redah ja ngn moto ex5 abg aku...dgn gear 1...sekerat jalan ja...enjin mati...aku plak dibawak arus menuju ke longkang besaq....nasib baik ada 2 0rg brader india tuh tolong tahan ngn tarik aku n motor aku ke tepi balik...huhuhu...ngeri betoi laa... |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
aku punyer wave 100 pon bergerak lancar masa banjir...tp air takat paras buku lali je la...ekekekek... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #11 medangmru's post
lps pekena teh tarik, jgn lupa gi surau solat magrib berjemaah sekalik.. baca yassin pastu baru balik umahh makan nasik .. |
|
|
|
|
|
|
| |
|