Sorry...dalam bahasa Jepun daaa....tapi kalu ada soklan2 teknikal pasal yg berkaitan kat sini jgn la segan nak tanya...aku try jawab kalu bleh tak pun otai2 keta ramai dalam nih pun buleh tolong....or maybe aku akan quote dari mana2 artikel.
How does VTEC works
Variable Valve Timing Mechanism on Toyota
NOTE: aku rasa sapa2 yg ada info anything pasal variable valve timing punya issue bleh gak tempek kat sini...artikel ke..video ke.
power atas cc je la kot..sebab bmw cc besor....torque pun tinggi..sama cam kete2 american ah yg cc nya besor.....tapi power to weight ratio nya akan melambatkan pecutan masa 0 - 400mtrs. Sedangkan keta2 4 cylinder inline ni yg cc nya kecik below 2.0l pun bleh dapat cecah at least 140hp ~ 200hp...makna kata..kalu keta2 ni diberi enjin yg cc nya lebih besar..boleh la nak kalahkan bmw n enjin2 V8 American car.
BMW M3 pakai Double Vanos je takde Valvetronic. Engine bersesaran 3200cc boleh hasilkan 343 bhp atau 107 BHP per litre.... rasanya takder keter Jepun yg cc besar (more than 3000cc) boleh hasilkan power cam ni tanpa force induction.
Aku penah try bawak B16A dengan blok B20B. Engine ni top end ok tapi kalau bawah 5500 rpm takde torque langsung.... terlampau peaky utk pakai hari2. Kalau utk track oklah.....
Nissan VVL Neo 2000cc (SR20VE) pun aku penah try kat kete Altima member aku. Lagi sedap dari B16A + blok B20B tapi masih tak sesedap BMW M54B25 yang kat E46 325i tuh.
b16a + blok b20b tu atas head tuning la kot kalu nak dapat yg streetable punya... dah kalu pakai hi cam mmg konpem la dapat powerband dari mid to hi rpm...kene pakai hi cr punya piston pulok....keta projek le katakan..
Ko pakai B16A hibrid gak ke? Abang ipar aku pakai kat EK dia...... dia komplen minyak kuat la. Lagi kuat dari SR20DE aku..... kalau isi RM50 dlm 200km je boleh pegi....aku sarankan kat dier tukar je masuk H22A
tapi tulah maksud aku...bila dibuat power comparison...kita akan tgk berapa masa yg di amik dalam 0-100kmh ke...or 0 - 400mtrs ke...or even time taken dalam satu lap kat track...barulah leh confirm kehebatan power & torquenya. Dyno test utk dapat peak hp tak guna..sebab kalu hp tinggi pun tak semestinya leh menang atas jalan kalu torque rendah...sebab tu kekadang keta2 atas trek espc utk drag, tak semestinya evo leh tapau vtec...but that's another storylah sebab dah byk bikin tuning.
Ko compare ngan modified b16a+b20b untuk rasa perbezaan sedap atau tidak je kan? Maksud aku cuba kita compare yg stock car cthnya; compare ngan kete2 honda bercc besar cam nsx-r (vtec non-turbo bersesaran 3179cc/ 276hp) atau S2000 F20C ngan bmw E46 325i tu...ce try tgk dalam youtube; tak silap aku Best Motoring pernah wat comparison atas trek utk stock car..NSX, Bmw, Subaru, Mitsubishi.....
Rasanya gambar ni bleh describe pasal camaner CPS ni berfungsi, sebab enjin Campro nyer valvetrain kan jenis direct acting, tak pakai lengan penyanyi rock kapak...
Kalau korang peratikan betul2, antara tappet dgn cam tu ada satu roller yang ada pin, kalau pin tu engage jer nanti high cam yang kat belah tepi tu yang tolak roller tu. Tapi kalau pin tu tak engage lak nanti low cam kat tengah2 tu la yang tolak roller tu. Memang satu mechanism yang berbeza drp kebanyakan variable valve timing yang lain pasal takder pakai rocker arm. Menarik kan?