View: 2470|Reply: 5
|
Diantara PETROL,DIESEL or HYBRID Engine
[Copy link]
|
|
aku pun dah start memikio pasal beban kos bulanan minyak kete petrol engine aku nih.....dulu isi full tank baru 70 hengget but now 100 hengget......kering poket den dibueknyo.....gaji pun naik secoet jer....makin lame maikn naik petrol nih....makin kayo pak arab dibueknyo....
aku ade ura ura untuk membeli kete enjin diesel la....dalam perancangan angkat Captiva or Hilux diesel.....walaupun roadtax ade mahal sikit tapi long term still berbaloi aku rase.....but con die diesel supply nie very terhad now especially bile dah start dipantau rapat oleh kerajaan....isu subsidi itu hari....then nak kene berebut ngan bus ngan lori...
kalau nak tukar hybrid plak ....x berbaloi lak aku rase.....contohnya civic hybrid 163k untuk kete enjin 1.3....perghhh.....maintennce die lg kene pikio.....for sure underpowered.....
NG pulak bukan sume tempat ade.....kalau dah adepun nak berebut ngan teksi.....installation makan space.....
korang plak rase cammane .....adekah korang masih selesa dengan enjin yg korang pakai sekarang ni.....aku masih percaya enjin petrol masih mempunyai kelebihan berbanding enjin lain......eventhough mencekik darah.....so we can discuzz |
|
|
|
|
|
|
|
diesel ni mentenan dia tinggi gak..
kalau sekali rosak,
rabak beb poket.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #2 stfunewbiez's post
but enjin diesel ni lebih robust dari enjin petrol......thats why enjin kete kebal dan enjin kapal gune diesel.... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #3 altimi's post
perghh...kul 12 malam tu yang x tahan tuh....
lg satu x menyeluruh NG nih....cam aku kat langkawi mane ade
[ Last edited by bravotwozero at 7-4-2008 02:50 AM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by stfunewbiez at 6-4-2008 11:31 PM ![](http://forum3.cari.com.my/images/common/back.gif)
diesel ni mentenan dia tinggi gak..
kalau sekali rosak,
rabak beb poket..
Punca utama naper maintenance enjin diesel kat Mesia ni tinggi pasal kualiti diesel kat sini yang hampeh tahap loji najis jer. Senang citer, diesel kita memang kotor dan banyak sulfur. So akibatnya filter minyak diesel sekejap jer dah tersumbat dan sulfur gak banyak merosakkan emission control devices kat keter2 diesel. Sebab tu la sesetengah model keter diesel macam Mercedec E-class Bluetec takleh bawak masuk kat sini.
Tapi secara keseluruhannya memang kos untuk sekali maintenance tu pun memang lagi tinggi drp enjin petrol sebab enjin diesel ni kena direka untuk tahan tekanan mampatan yang tinggi dan gak tork yang tinggi, so mungkin ada la komponen yang dikhuatiri bleh barai laa unless kalau dibuat betul2 tahan laa. |
|
|
|
|
|
|
| |
|