CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 2470|Reply: 5

Diantara PETROL,DIESEL or HYBRID Engine

[Copy link]
Post time 6-4-2008 10:38 PM | Show all posts |Read mode
aku pun dah start memikio pasal beban kos bulanan minyak kete petrol engine aku nih.....dulu isi full tank baru 70 hengget but now 100 hengget......kering poket den dibueknyo.....gaji pun naik secoet jer....makin lame maikn naik petrol nih....makin kayo pak arab dibueknyo....

aku ade ura ura untuk membeli kete enjin diesel la....dalam perancangan angkat Captiva or Hilux diesel.....walaupun roadtax ade mahal sikit tapi long term still berbaloi aku rase.....but con die diesel supply nie very terhad now especially bile dah start dipantau rapat oleh kerajaan....isu subsidi itu hari....then nak kene berebut ngan bus ngan lori...

kalau nak tukar hybrid plak ....x berbaloi lak aku rase.....contohnya civic hybrid 163k untuk kete enjin 1.3....perghhh.....maintennce die lg kene pikio.....for sure underpowered.....

NG pulak bukan sume tempat ade.....kalau dah adepun nak berebut ngan teksi.....installation makan space.....

korang plak rase cammane .....adekah korang masih selesa dengan enjin yg korang pakai sekarang ni.....aku masih percaya enjin petrol masih mempunyai kelebihan berbanding enjin lain......eventhough mencekik darah.....so we can discuzz
Single Polls, Total 6 Users voted
16.67% (1)
33.33% (2)
0.00% (0)
50.00% (3)
Your User group have no permission to vote
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 6-4-2008 11:31 PM | Show all posts
diesel ni mentenan dia tinggi gak..
kalau sekali rosak,
rabak beb poket..
Reply

Use magic Report

Post time 7-4-2008 12:24 AM | Show all posts
Aku nak pasang NGV kat Iswara aku. Kat tempat aku ni senang nak isi NGV, takyah nak rebut2 tapi kene pegi pukol 12 malam la......
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 7-4-2008 02:47 AM | Show all posts

Reply #2 stfunewbiez's post

but enjin diesel ni lebih robust dari enjin petrol......thats why enjin kete kebal dan enjin kapal gune diesel....
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 7-4-2008 02:49 AM | Show all posts

Reply #3 altimi's post

perghh...kul 12 malam tu yang x tahan tuh....

lg satu x menyeluruh NG nih....cam aku kat langkawi mane ade

[ Last edited by  bravotwozero at 7-4-2008 02:50 AM ]
Reply

Use magic Report

Post time 8-4-2008 11:54 AM | Show all posts
Originally posted by stfunewbiez at 6-4-2008 11:31 PM
diesel ni mentenan dia tinggi gak..
kalau sekali rosak,
rabak beb poket..

Punca utama naper maintenance enjin diesel kat Mesia ni tinggi pasal kualiti diesel kat sini yang hampeh tahap loji najis jer. Senang citer, diesel kita memang kotor dan banyak sulfur. So akibatnya filter minyak diesel sekejap jer dah tersumbat dan sulfur gak banyak merosakkan emission control devices kat keter2 diesel. Sebab tu la sesetengah model keter diesel macam Mercedec E-class Bluetec takleh bawak masuk kat sini.

Tapi secara keseluruhannya memang kos untuk sekali maintenance tu pun memang lagi tinggi drp enjin petrol sebab enjin diesel ni kena direka untuk tahan tekanan mampatan yang tinggi dan gak tork yang tinggi, so mungkin ada la komponen yang dikhuatiri bleh barai laa unless kalau dibuat betul2 tahan laa.
Reply

Use magic Report

Follow Us
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

7-2-2025 08:35 PM GMT+8 , Processed in 0.260753 second(s), 21 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list