|
aku dari kecik lg nak jadik pilot. Aku baru lepas grad sebulan lepas dlm biochemical engineering. So, sekarang aku rase nak apply la jd pilot. Malangnya aku nampak macam susah jer nak dapat kadet pilot commercial ni. Ape komen korang tentang pilot TUDM? Dr segi gaji,training dier dll.. Member aku nak tolong, dia cakap bole pakai kabel bapak dier, senang jer nak dapat kalau tudm. Tp kalau commercial nyer susah sket. So ape komen korang? Satu lg, kalau dah masuk tudm xleh kuar masuk commercial punyer ke?.. |
|
|
|
|
|
|
|
xde org nk reply ke? aku,lame aku tunggu xde reply..hoho |
|
|
|
|
|
|
|
bagi aku lambat la kalau ko nak tukar dari airforce ke commercial, mintak je commercial, peluang banyak lagi sebenarnya, airasia ada mas pun ada, budak2 airforce yg baru2 dalam tahun pertama pun ada gak yg tukar ke commercial ni, sebab gaji, tapi seksa la nak kuar, macam2 alasan dan cara diorang buat. |
|
|
|
|
|
|
|
aku nak tumpang komen
kalau nak relax sikit
masuk TUDM, MAS dan baru AirAsia
TUDM tak banyak flight tapi ko puas pergi all over the world attending seminar / air show dan sebagainya
gaji / allowonce pun leh dapat 5-8k ada driver lagi pangkat tinggi bila dah 40 tahun baru boleh
masuk commercial flt dan dapat pencen 3-4 ribu lagi sampai bila2.Hidup cara tentera disipline tinggi.
MAS elaun besar makan free ada transport pickup kerja relax sikit sbb banyak long flghts
tapi dalam sana banyak politik ada cable leh cepat promotion good roster sama macam dalam kerajaan.
nak jadi captain tunggu kambing beranak.tapi oklah banyak duit hati pun senang, Pilot kat MAS
tak perduli kompeni buat duit ke tak diorang takkesah- tu je, berjanggut baru dapat jadi captain.
lagi pun sistem MAS ni banyak red-tape dan pusing2 dan mesti pandai bodek, macam bodek orang kerajaan.
AiraASIA- susah nak masuk dan kerja teruk, makan bawak bekal no transport semua sendiri.
kerja based on merit no bodek2 or politik taip2 hari kerja, tapi cepat dapat flying hours dan cekap.
copilot yg baru dapat satu bar, dah cekap buat takeoff landing not in MAS.
cukup hours boleh jadi captain umur minimum 23 tahun, MAS nak jadi captain tunggu umur 26 tahun
tapi kena tunggu kambing bertelor.
as pilot di AsiaAsia ko kena buat macam documents sendiri dengan pantas- seperti Load Sheet
kat MAS ada special orang yg buat, pilot dia orang tak cekap pasal load sheet ni.
tapi di AA pilot, dia orang cakap kacang je.
tapi polis, bomber, kastam dan kaji cuaca ada juga pilot kapal terbang ni. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #4 bizsari's post
huh.. downgrade AA
tp, itu ler realiti keje kat AA. semua sendirian berhad beb....
|
|
|
|
|
|
|
|
Reply #5 geenie's post
Buat keje sendiri lagi bagus...sbb nnt kite boleh buat semuanye....takdela nak mengharapkan org lain...nnt kalo nak join negara lain punye airlines senang...experience byk.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #6 tossee's post
bagus utk org2 yg pikir cam ko lah... byk bende bleh blaja.
tp, utk org2 yg selama nih da ade org lain yg buatkan segala bende utk depa.
bile dpt environment keje semua kena buat sendiri, sure culture shock punyer.
|
|
|
|
|
|
|
|
Reply #8 tossee's post
ehehe.. aku slalu nmpk, yg ade attitude cam nih, those ex army...
sorry la sesapa yg dulu keje dgn army eh.. |
|
|
|
|
|
|
|
Nk jadi pilot ke ?
TUDM - skrg TUDM tak amek graduan utj jadi pilot. Dia amek yg lepas SPM je ...
umo bawah 24 Kalau nak guna kabel tak main lah......lagipun aku rasa umo kau
dah lebih 24. Baiklah kau lupakan je |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #11 bizsari's post
aku tgk, pilot AA yg based kat KUL, ramai pak indons jer.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #12 geenie's post
so betul ler aku cakap
Pilot AA laku
cukup hours dan ada rating dia org belah
maka ambek ler Pilot Indo
AA ambek indon aku pikir sbb AA nak capture Indon market
ada dua 2juta Indon kat Msia ni. |
|
|
|
|
|
|
|
bape gaji sebulan pilot TUDM ni...
[ Last edited by True-X at 30-10-2008 11:35 AM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Nak jadi pilot pasal gaji atau pasal minat? kalau minat pada duit saja, baik jadi bisnessman....kalau minat tinggi, tak kira apa kerja dan berapa ganjarannya....kalau tak minat dalam penerbangan agak susah sikit jadi pilot ni. Bukan saja diri sendiri susah, tapi menyusahkan orang lain jugak nanti.... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #14 True-X's post
You can get the pay scale kat laman web ATM or TUDM.
BTW jangan anggap nak jadi pilot TUDM ni senang.
First of all you have to be an officer first sebelum layak jadi pilot, nak layak jadi Pegawai TUDM tu satu hal.
Setelah jadi pegawai TUDM yg bertauliah baru lah boleh start flying course.
Flying course more detail compare to commercial flying school.
Commercial flying school hanya belajar general flying, straight n level, turning, instrument aproaches ... and thats about all.
Military pilot kena belajar semua tu, tambah lagi dengan formation flying, aerobatic, low level flying a bit of air combat.
Military student pilot guna pesawat yang kira high performance. Failure rate pun quite high sebab TUDM perlukan standard yang tinggi . Selalunya yang top high average student jer yang dapat jadi fighter pilots.
So sesiapa yang layak join flying school tu tak bermakna layak jadi TUDM pilot. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #16 kelana36's post
bawak NURI kira pilot jugak kan... sama mcm bwk aircraft lain dlm TUDM, except fighter jet pilot consider a bit specific... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #17 emmo's post
Dalam TUDM, pilot ada 3 cawangan, Fighter, Transport dan Chopper.
Semuanya graduated dari Akademi Tentera Udara...Flying wing.
Selalunya, selepas tamat latihan penerbangan dan memperolehi sayap penerbangan, pilot2 TUDM akan di nilai pencapaian dan performance mereka dari segala sudut untuk mendapatkan order of merit. Kalau kat college or university CGPA la.
Kata la dalam satu batch tu ada 20 orang, Fighter perlukan lima orang sahaja maka yang top 5 akan dipilih secara automatic, yg lain lain tu akan ke transport dan yang paling bawah akan dihantar ke training school untuk helikopter pulak.
Tapi ada juga yang berminat untuk terbang helikopter dari group yg di atas so mereka boleh minta minta untuk di hantar ke chopper fleet. Likewise ada juga yang terpilih untuk fighter fleet tapi volunteer untuk di hantar ke transport.
So dalam TUDM , samada Helicopter pilot, Transport pilot or Fighter pilot ,semua sama.. they are pilot and TUDM comissioned Officer. |
|
|
|
|
|
|
|
a'kum kawan2
bg pndapat aku,bile ko dh masuk&jd kadet KTU utk training pilot smue,ko xcnfirm
lg akan jadi pilot,sbb ko kene bsaing dgn kadet yg ramai,tp tmpt limited,so sape
yg xbpeluang utk jd pilot disebabkn masalah kesihatan@ape2 masalah(disiplin,fitness ect..)
ko automatic akan dicalonkn ke ATC.kalo 2-2 xlps,ko akan jd pegawai TUDM biase aje.
memandangkn ko dh ade degree,better ko try apply commercial dulu,kalo xsilap aku la,
priority kpd airline2 yg besar ni,adalah pd mereka yg mmiliki mane2 degree.pnah tbaca kot..
so peluang ko lg cerah kot tp make sure umur xmelebihi 26 thn time apply tu..if my memory
serve me right la..hehe.jikalu ko dh pencen dr TUDM as pilot,senang2 MAS @mane2 airline akan
amik ko&continue ko punyer flying hours.byk jgk pilot MAS dr pilot2 TUDM sbb kelebihin diorang
dr segi disiplin&kekuatan mental.before that,ko kene serve dgn TUDM 13years kot..ko nk pg
training pilot kt "ULATIBANG" tu masak la..bkn nk menakut2kn ye,tp sebagai peringatan
xmau la dh setengah jln,tp fail sbb xthn@member2 xbgtau.hehe.kalo
ko buat silap sket dlm PC7 tu,dh kene penerajang dgn instructor on the spot,wlaupun tgh flight,
dh landing smue,turun dr apron ke mane2 tmpt ko nk pg,ko kene "sideroll"@"forward roll"..
muntah hijau akan senang2 keluar.diorang ckp mmg pening giler..tp bagus,sbb once muntah
yg bwarna hijau tu dh keluar,ko xkn mudah rase pening,bgus utk fighter pilot yg dogfiht&aerobatic
team.bukan senang nk senang..
so,pilihan ditangan anda:victory:
[ Last edited by janggoat_7 at 4-11-2008 11:28 PM ] |
|
|
|
|
|
|
| |
|