View: 5251|Reply: 39
|
berkenaan engine warming, buka tingkap etc..
[Copy link]
|
|
hi guys.. and girls kalau ada.. hehehe..
wanna ask few things kalau u all sudi nak jwb..
1. engine warming.. ada yg kater no need to do engine warming bg kete yg dibuat after 2000... ada yg kater needle penanda engine tu kena kat middle.. then baru leh jalan.. ada yg kater 30 saat dah cukup.. which 1 is correct and can save fuel?
2. buka tingkap.. is it true kalau kite bwk slow and buka tingkap leh jimat petrol.. tp if bwk laju better tutup tingkap and pasang aircond so that it is more aerodynamic??
3. tayar kete .. i m using wira 1.5.. biasa g isi angin ok je.. pressure 210.. tp skrg ni 2 tayar kete.. whenever isi angin kat meter tmpt isi angin tu kuar error.. takde kuar nombor like 190 ke.. 200 ke.. nape ye?? |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
nak tunggu sampai jarum kt bahagian tengah ??....
dekat 20 minit gak tu kalau time pagi..... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #2 metalique's post
tu kalu thermostat dah buang. Kalu ada thermostat cepat je naik. dlm 3 minit |
|
|
|
|
|
|
|
mak aku x pernah warm-up keta, ok jer, dh 7 taun mak aku pki keta satria 1.3 manual.... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #5 SQUIRREL's post
wakakak memang la ok. tp dr segi tahap kadar penggunaan petrol etc mybe ada beza kalo warm up |
|
|
|
|
|
|
|
warm up ni fungsinya untuk memastikan minyak hitam kereta naik ke atas bahagian valve supaya geseran dapat dikurangkan. juga dibahagian piston .
sebab , masa enjin mati , minyak hitam turun ke bawah oil pan.
jadi ,bila kita hidupkan enjin (yang dah lama off) , minyak memerlukan masa sikit untuk penuhkan bahagian tersebut . Bila kita terus jalan aje , ibarat enjin tu bergeser (besi dgn besi) . Boleh jalan , tapi wear n tear nya lebih cepat.
aku harap info aku ok . aku bukan makenik . tapi aku pernah tengok enjin camana berfungsi.
sebaik mungkin , warm up lah dulu ... ada certain kereta yang masa mula2 on , rpm dia tinggi , pas 3 - 5 minit barulah dia turun pada rpm yang stable . |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Reply #7 mrmerell's post
aikk amrill?? sejak kawen nih jadik penasihat automotif pulak ke? gitar dah tinggal ka??? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #5 SQUIRREL's post
at least bagi 30 saat waring, kemudian boleh jalan, tapi jgn bawak laju terus, slow and steady, bila meter dah dekat tengah (proton) atau 1/4 (perodua) boleh drive cara normal. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by sixfullbar at 19-6-2008 14:14
at least bagi 30 saat waring, kemudian boleh jalan, tapi jgn bawak laju terus, slow and steady, bila meter dah dekat tengah (proton) atau 1/4 (perodua) boleh drive cara normal.
tepat sekali... tapi most of modern engine (yang ada timing) takyah warm up lama2 sangat...
5 minit pon ok... |
|
|
|
|
|
|
|
ic.. i think kalau nak warm up smpi 3 minit rasanya mcm lama sgt.. hehe..
yg psl error tayar tu.. mmg psl valve tiub? |
|
|
|
|
|
|
|
lebih baik warming up sikit.... kete pun ada hati dan perasaan... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #12 viper_2803's post
dulu2 aku warm up berdasarkan rev enjin aku.aku tunggu idle rev aku sampai dia kembali normal baru jalan, sekarang ni aku warmup antara 30-60 saat kemudian jalan slow. dulu mau gak sekitar 5 minit warm up..
hehe..keta pun kena jaga hati dan perasaan tuannya juga..minyak mahal |
|
|
|
|
|
|
|
kalo honda city idsi takde temperature...cuma ada lampu indicator jeee... kalo lampu dah tak nyala jln je |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by pendekar_jebon at 19-6-2008 02:42 PM
kalo honda city idsi takde temperature...cuma ada lampu indicator jeee... kalo lampu dah tak nyala jln je
leceh la cam tu.... kena ikut lampu. Kalau lampu tak padam |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #15 viper_2803's post
Kita yg padam!....sbb dh tentu ada yg rosak & kena ganti!peh tu meraung la x cukup duit!!!! |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by jazy at 19-6-2008 02:56 PM
Kita yg padam!....sbb dh tentu ada yg rosak & kena ganti!peh tu meraung la x cukup duit!!!!
wakakaka....
lebih baik pakai analog je... leceh yg digital |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by Nash^Roy at 19-6-2008 01:35 PM
hi guys.. and girls kalau ada.. hehehe..
wanna ask few things kalau u all sudi nak jwb..
1. engine warming.. ada yg kater no need to do engine warming bg kete yg dibuat after 2000... ada y ...
aku jawab yang nombor 1
PADA waktu pagi, minyak enjin biasanya mendap ke bawah. Apabila menghidupkan enjin pada waktu pagi, pasti terasa agak berat kerana minyak masih belum bergerak ke seluruh enjin.
Pemanasan enjin satu amalan baik kerana enjin diperbuat daripada logam yang mengembang apabila panas dan memaksimakan prestasi enjin.
Palam pencucuh perlu mencapai tahap kepanasan bersesuaian dengan julat haba (heat-range) bagi operasi optimum.
Ini punca mengapa enjin semput atau mati pada awal pagi terutama ketika kenderaan masih sejuk.
Apabila enjin panas, barulah kelegaan tepat dicapai untuk menghasilkan operasi enjin yang baik.
Seelok-eloknya, panaskan enjin selama lima minit sebelum memulakan perjalanan.
aku jawab nombor 2 plak.
buka tingkap time bawa slow memang best bila area kampung or tepi pantai..tapi kalau bawa lelaju biar tutup tingkap n pasang ekon..sbb kereta kita bukannya simpan pressure..angin luar akan masuk n rintangan bertambah..penggunaan minyak akan optimum... |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Mythbuster dah buat experiment driving with ac ON vs ac OFF: which one is better in term of petrol consumption.
Jawapannya, both..sebab it depends on the speed of the car.
Kalau nak bukak tingkap (off ac), make sure driving <80-85km/h...
If u speed more than that, due to wind resistance(sebab bentuk dah less aerodinamic, angin masuk ikut tingkap), the fuel consumption in fact is more than with ac ON.
Moralnya: kalau bawak kereta kat highway 110-120km/h u, baik ON ac..
[ Last edited by RedDevils at 19-6-2008 09:27 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #19 RedDevils's post
90km buka tingkap fuhh..berterbangan benda2 ringan dalam kereta |
|
|
|
|
|
|
| |
|