View: 2017|Reply: 21
|
Tak Periksa Sebelum Hantar Email, Pelajar Tersilap "Forward" Ayat Cinta Kepada HR
[Copy link]
|
|
Jika kita mahu menghantar "resume" untuk meminta peluang pekerjaan, sudah tentu tanggapan pertama dalam bentuk email adalah perkara paling penting sebelum ditapis Bahagian Sumber Manusia (Human Resources Department).
Tetapi ada calon pekerja cuai kerana lupa untuk memeriksa email sebelum dihantar kepada bakal majikan.
kredit foto: NBCNews
Menurut Beautifulnara, tular sebuah ciapan yang berkongsi satu permohonan "resume" dihantar seorang pelajar yang mengharapkan untuk mendapat kerja dalam latihan industri.
Tetapi apa yang menarik perhatian orang ramai apabila pelajar itu ter"forward" bersama mesej berbaur romantis.
Menerusi ciapan tersebut, penghantar mungkin tidak perasan mesej berkenaan sebelum menghantarkannya ke HR.
Menurut penulis ciapan itu, kesilapan kecil berkenaan seharusnya perlu dielakkan ketika menghantar permohonan kerja ataupun penempatan latihan industri kerana ia boleh memberikan tanggapan kurang baik kepada bakal majikan.
Cukup menarik juga, ramai netizen di Twitter terhibur melihat email yang dihantar oleh pelajar itu. Ada juga mencadangkan pihak universiti untuk mengajar cara menulis surat rasmi supaya kesilapan ini tidak berlaku sekali lagi. - CARI |
|
|
|
|
|
|
|
meols maapkan je la sbb mmg budak ni buat silap.. bukan robot pun.. macam la ko tu tak penah buat silap seumo idop kut |
|
|
|
|
|
|
|
Last2 yg ada cable je yg dpt msuk. |
|
|
|
|
|
|
|
kalau iols, iols rejek je sebab dah tau sejenis perangai tak teliti, so camne nak buat kerja nanti? mesti buat asal boleh je tanpa cek semula hasil kerja tangan sendiri. Sori iols tak suka yach, nak2 bbnu. |
|
|
|
|
|
|
|
Iye iols pun reject sbb (1) careless, tak teliti (2) pemalas, resume pun mintak boyfriend buat. Ntah2 nanti interview ajak mak teman. |
|
|
|
|
|
|
|
klu iols panggil interview jek nak tgk orgnya depan2...nak dapat kerja blm tentu...hahahaha |
|
|
|
|
|
|
|
Pengajarannya untuk semak kembali apa-apa dokumen ataupun email yang hendak dihantar |
|
|
|
|
|
|
|
berani betul forward2 je..
meols compose kot setiap email..
sbb takut benda2 camni la..
memalukan.. |
|
|
|
|
|
|
|
Tak tahu nak komen apa.. Sejenis tak suka orang kerja tak serious.. |
|
|
|
|
|
|
|
Gelojoh sangat macam tu ler hasilnya |
|
|
|
|
|
|
|
Ayoyo lemahnyer dikk nk apply training industry pun pakai cable.. Kalau aku jaga lagi kt bahagian HR ni memang aku bakulsampahkan..
1) Minta kerja. Resume suh org buat
2) pakwe ada dalam opis yg sama..nt nk meleser je..tk jadi kerja.
3) Budak2 mcm ni selalunyer gedik je lebih..nt apa2 hal mengadu kat pakwe
4) pemalas & tak teliti.. nk hantar emel pun tk pandai.Lemah!! tau forward je.. kahkah |
|
|
|
|
|
|
|
betul tu gedik2 je lebih tu
|
|
|
|
|
|
|
|
Yang Faisal Rahim tu reply "kesilapan reply fwd message, penggunaan CC, BBC"
BCC aku tau la...BBC tu apa?
|
|
|
|
|
|
|
|
BCC stands for 'blind carbon copy' dimana kalau kita letak penerima dalam BCC, penerima yang lain (dalam tab 'To' or 'CC') takkan tau yang penerima BCC pun ada terima email tersebut. tak pernah guna tab BCC sebelum ni tapi pernah terbaca out of curiousity huhumaybe sebagai contoh untuk kes ni, HR nak reply email candidates interview dan dalam masa yang sama BCC ke higher management to avoid revealing their email to outsiders.
|
|
|
|
|
|
|
|
FMKiller tu cakap BCC dia tahu. yg dia tak tahu apa maksud BBC mcm yg Faisal Rahim reply tu.
btw, aku suka tgk Nik Akmal ni - speaker kat ML Studio selalu sembang pasal internship, HR etc.
and office aku pernah jemput company dia buat MOA dgn kitorang utk program internship.
kadang2 tengok whatsapp status dia cute je
|
|
|
|
|
|
|
| |
|