PETALING JAYA: Kementerian Pendidikan tidak menolak kemungkinan wujud kalangan guru yang memalsukan keputusan pelajar dalam peperiksaan.
Bagaimanapun, katanya, sukar untuk melabel perbuatan golongan itu sebagai menipu kerana proses pemarkahan yang dibuat adalah berdasarkan justifikasi mereka.
“Untuk mengatakan guru ini menipu manakala guru itu tidak, adalah satu perkara yang agak subjektif. Tetapi saya tidak menafikan perkara ini mungkin ada berlaku,” katanya selepas merasmikan Seminar Nasional Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan Ke-29 di Institut Aminuddin Baki (IAB) di Genting Highlands, Pahang hari ini.
Baru-baru ini, Kementerian Pendidikan menafikan sekeras-kerasnya mengenai satu hantaran Facebook ‘Skala Gred SPM’ yang tular dalam Facebook adalah milik Lembaga Peperiksaan.
Menurut kenyataan itu, penularan ‘Skala Gred SPM’ berkenaan menggambarkan seolah-olah ia gred pemarkahan sebenar SPM tahun 2020 dan boleh mengelirukan orang ramai, terutama ibu bapa dan calon peperiksaan.
Sementara itu, Radzi berkata, cabaran utama dalam proses Pentaksiran Bilik Darjah (PBD) adalah kesangsian ibu bapa terhadap guru-guru jika anak masing-masing tidak mendapat tahap penguasaan yang diharapkan.
Katanya, tindakan memberi pemarkahan rendah kepada murid menyebabkan golongan pendidik terpaksa berdepan dengan ibu bapa selain guru besar.
“Sebab itu saya minta Konvensyen Pejabat Pendidikan Daerah (PPD) di seluruh negara diadakan dalam masa terdekat bagi membincangkan mengenai transformasi yang perlu diambil dalam konteks pengurusan pendidikan,” katanya. –
UTUSAN