CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 6143|Reply: 6

OF KOCEKS AND SEXUAL LIFE OF OTTOMANS

[Copy link]
Post time 26-8-2013 11:04 PM | Show all posts |Read mode
OF KOCEKS AND SEXUAL LIFE OF OTTOMANShttp://sustainablelivinginstitute.blogspot.com/2013/06/of-koceks-and-sexual-life-of-ottomans.html





The Ottoman Turks proved themselves as brave empire builders. Their empire stretched into the Balkans, Middle East, parts of Russia, Hungary, Persia, and North Africa.

Osman 1 (1258-c.1326) laid the foundation of the dynasty by conquering parts of Anatolia of the Byzantine empire with its capital at Constantinople.
In 1453 Constantinople fell to the Ottomans.






Their sultans, apart from their conquests were also noted for their harems at Tokapi Palace.








Women of Istanbul (L)


What of the sexual life of the Ottomans?


















Dancing girls are called chengi whereas women that seek pleasure as odeliks.



At the slave market.                  


                                                        
Janissaries apprehended a couple. They would receive harsh punishment.












Dancing boys were known as koceks (L, below). Most if not all of them were gays.
A kocek dancing for a customer (R).        



A gay patron' poetry meant for his lover


Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 27-8-2013 09:11 AM | Show all posts
sisi gelap
Reply

Use magic Report

Post time 27-8-2013 11:39 AM | Show all posts
Sama je dimana2
Reply

Use magic Report

Post time 27-8-2013 12:34 PM | Show all posts
mutaah la ni hahahaha
Reply

Use magic Report

Post time 27-8-2013 02:47 PM | Show all posts
petikan sudut pendapat dari orang lain yang pernah tinggal dan mengkaji sejarah turki.

Rujukan: http://saifulislam.com/2013/07/i ... arah-orang-beriman/

Sebelum ini saya ada melontarkan kritikan, bahawa novel-novel sejarah yang menggunakan secubit fakta, dan kemudian diolah berdasarkan imaginasi pengarang, boleh menyebabkan sahabat-sahabat Rasulullah sallallahu alayhi wa sallam dirasakan sebagai orang Melayu.
Dialog yang dileret-leret, menyebabkan apa yang terdaftar di minda pembaca adalah imaginasi novelis, dan bukannya hakikat sebenar.
Inilah kebejatan yang dibentuk oleh novel berinspirasikan sejarah, disangka sedang berbakti untuk sejarah tetapi hakikatnya merosakkan kebenaran, al-haq yang dimuliakan Allah.
Imaginasi yang sama jugalah yang menjadi punca tamadun Islam difitnah melalui sumber-sumber yang dianggap berotoriti. Karya-karya oleh sejarawan Barat yang mengungkapkan tamadun Islam sangat terdedah kepada penafsiran yang sebenarnya bukan sebuah penafsiran, tetapi imaginasi mereka, kesan sumber yang terbatas serta pandangan alam yang berbeza.

HAREM DAULAH UTHMANIAH
Sudah tentu, contoh terbaik adalah catatan-catatan tentang institusi Harem di dalam Daulah Uthmaniah.
Sultan yang diselubungi hawa nafsu bersama wanita-wanita bertelanjang dan mandi susu, gundik-gundik yang tidak terbilang, sebahagiannya dipaparkan melalui lukisan-lukisan erotik tergantung di Istana hari ini dan buku-buku rujukan sejarah. Benarkah Harem dan kehidupan di dalamnya begitu?
Persoalan ini memerlukan perbahasan yang khusus. Institusi Harem adalah lambang kecermatan dan kemuliaan para Sultan memelihara batas-batas hubungan, tetapi menerima bayangan yang 180 darjah terbalik daripada apa yang sebenarnya.
Çağatay Uluçay di dalam kitabnya Padişahların Kadınları ve Kızları (Gadis dan Wanita Para Sultan) membuat catatan berikut:
”Hakikatnya, kebanyakan pengembara yang melawat Turki tidak boleh berbahasa Turki, dan mereka menghabiskan masa bersama kaum minoriti yang kebanyakannya adalah Kristian. Pengembara ini tidak mengesahkan maklumat yang diceritakan kepada mereka, yang dalam banyak keadaan adalah tidak tepat, dan membawa pengembara itu (dalam penulisan mereka) melakukan kesalahan-kesalahan yang jelek. Seseorang itu boleh mengagak setakat manakah benarnya tinjauan-tinjauan itu yang sampai kepada kita melalui pengembara asing dan artis-artis mereka. Demikian juga lukisan-lukisan yang mereka lukiskan, serta buku-buku yang mereka karang, ketika mana mereka tidak boleh berkomunikasi dengan lelaki Turki, apatah lagi wanita Turki! Kita serahkan kepada pembaca untuk berfikir dan membuat keputusan.
Tidakkah ini sudah cukup untuk memaksa kita bertanya, adakah potret Hurram Sultan dan anak perempuannya Mihrimah Sultan, serta Gulnur Sultan di galeri lukisan Istana Topkapi itu adalah lukisan yang tulen?”
Yang sedap dipandang mata, yang enak didengar telinga, yang lazat menjadi santapan baca, belum tentu ia mewakili apa yang benar. Tanyalah kepala kita semua, apakah gambaran kita tentang saudara-saudara kita yang terdahulu? Apakah sumber gambaran itu? Khayalan novelis? Pemandu pelancong?
“Dan orang-orang (Islam) yang datang kemudian daripada mereka (berdoa dengan) berkata: “Wahai Tuhan Kami! Ampunkanlah dosa kami dan dosa saudara-saudara kami yang mendahului kami dalam iman, dan janganlah Engkau jadikan dalam hati perasaan hasad dengki dan dendam terhadap orang-orang yang beriman. Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya Engkau Amat Melimpah Belas kasihan dan RahmatMu” [al-Hashr 59:10]
Lukisan-lukisan haram yang terdapat di dalam buku-buku berkenaan dengan Harem yang dihasilkan di era Republik, yang sebahagiannya menjadi ilustrasi muka depan buku mereka, adalah hasil karya imaginasi artis Barat. Misalnya, gambar wanita bertelanjang di muka depan buku Osmanli’da Harem karya Meral Altindal, adalah lukisan Karl Bruillov, manakala gambar di muka depan buku Osmanli’da Kadin karya penulis yang sama, adalah lukisan oleh Camille Rogier.
Potret Gabriel Joseph de Froment, Baron de Castille dan Hermine Aline Dorothee de Rohan serta keluarga mereka
Pengarang-pengarang Barat ini menggambarkan Sultan Uthmaniah, dengan bayangan mereka terhadap Maharaja-maharaja Eropah yang memerintah dalam budaya hidup yang menjelekkan. Demikian juga semasa membicarakan tentang golongan sida (eunuch) yang menjadi pengawal Harem, penulis-penulis Barat mengabaikan sumber-sumber Uthmaniah pada menjelaskan tatacara golongan ini dipilih untuk bekerja di Istana. Sebaliknya mereka kelihatannya menanggap golongan sida di dalam Istana Uthmaniah, sama seperti eunuch di dalam istana Maharaja Cina yang dikembiri (dikasi) malah secara yang amat kejam.
Akibatnya, bukan sahaja para Sultan terfitnah, malah yang terfitnah adalah ajaran Islam itu sendiri.
Biarlah yang fiksyen itu dilabel sebagai fiksyen. Apabila hakikat sejarah bercampur aduk dengan fiksyen, khuatir nanti semua itu menjadi penyesalan novelis dan pembaca novel di dalam kubur masing-masing.
Bertaqwalah kepada Allah, kita semua.
- See more at: http://saifulislam.com/2013/07/i ... thash.gzFKmR1J.dpuf

Last edited by AwgSagi on 27-8-2013 02:49 PM

Reply

Use magic Report

Post time 27-8-2013 03:42 PM | Show all posts
darkside of them..

semua org pon ada
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 20-3-2021 01:28 PM | Show all posts
Kalau ikutkan, keturunan mereka ni dari gundik..bukannya 100% royalty
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

6-2-2025 10:27 PM GMT+8 , Processed in 0.086914 second(s), 18 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list