View: 9080|Reply: 27
|
Kenapa dgn Satria Neo 1.6 (Auto) - Dec 2007 aku? :(
[Copy link]
|
|
Salam abg2 otai!
Aku sedih ni. Rasa patah kaki sungguh bila kereta aku buat hal.
Kereta aku, Satria Neo 1.6 (Auto) - December 2007:
1) Minggu lepas (Ahad, 16 Feb 2014) - Temperature naik sampai ke HOT. Aku stopped, tunggu sejuk, then aku isi air. Untuk pengetahuan, motor dan kipas tukar dalam setahun lepas.
2) Lepas isi air, jalan balik, tersadai semula kat Jalan Kuching. Aku tunggu sejuk, isi air dan jalan semula sampai Caltex Jalan Kuching hala Selayang tu. Aku tunggu dekat sejam jugak. Sejuk, refill air, refill air, refill air dan terus refill air sampai penuh. Ada satu uncle ni suggest aku untuk beli coolant and tambah, tapi sebab aku takde cukup cash masa tu, aku takde lah beli coolant. Lepas hampir sejam, aku pun gerak.
3) Kelmarin (Jumaat, 21 Feb 2014) - Kereta aku overheat sekali lagi. Aku stopped, waited and refilled with water. And then jalan dgn aman dan damai. TETAPI, sebelum temperature naik tu, aku rasa aircond aku PANAS. Aku jeling ke temperature, mmg dah mencanak NAIK.
Aku off engine, kipas berpusing lepas engine off selama lebih kurang hampir 10 minit. Tunggu sejuk segala, aku refilled air and gerak TANPA ON AIR-COND.
4) Semalam (Sabtu, 22 Feb 2014) - Aku nak pegi beli roti canai kat Pasar Keramat. Dah lepas beli, kereta aku temperature NAIK lagi sampai ke HOT. Aku tak bukak air-cond. Aku slow-slow berhenti kat depan Perkeso Jalan Ampang. Tunggu dalam 20 minit, aku isi air, aku gerak.
TETAPI, tak sampai 200 meter, kereta aku mati terus depan stesen minyak SHELL Jalan Ampang. Aku pun terpaksa gigih tolak masuk dalam station.
Sesiapa yg pakar boleh tolong aku tak check? Kereta aku sekarang ni ada kat SHELL Jalan Ampang.
Please! Aku seorang wanita yang tidak berdaya.
Kesian kat kereta aku
|
|
|
|
|
|
|
|
sepatutnya kalau air dlm radiator tu asyik kurang aje, dah tau la jawapannya...ada kebocoran samada pada radiator ataupun pada waterpam....
kalau takde bocor, air dlm radiator tu takkan berkurangan....kalau kurangpun...ambil masa berbulan....itupun sikit sgt kurangnye.. tak smpai setengah cawanpun.....
sepatutnya bila temp naik sekali je awak terus pegi cari bengkel chek apa yg perlu......tak perlu tggu smpai dah breakdown mcmni....saya suspect enjin awak ni dah jem.....sebab overheat..(takde air dlm enjin) sekiranya itu terjadi....sedih sya nyatakan....memang byk $$$ akan keluar....
maafla ye...sy nak tolongpun jauh sgt.....Rawang ke Ampang...aduhh... |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
tahun 2007 ni dah patut2 tukar water pump tu...huhu..
aku dah kena overheat ni. terpaksa buat top overhaul. habis la dalam rm800. |
|
|
|
|
|
|
|
beraninye awak drive bila keta overheat berkali-kali.. kalau saya temp naik sure kelam-kabut carik bengkel, tak berani nak pandu dah..
tapi takat ni kereta saya memang tak pernah kena overheat lagi la, kereta tahun 2002. tapi bocor2 tu biasa la.. |
|
|
|
|
|
|
|
pernah kena kt kancil dlu.kipas pusing tp slow.3 4 kali brenti coz overheating.cek punya cek tgk fan problem.cabut n p halfcut beli yg 2nd.sambung n sampai skrg ok |
|
|
|
|
|
|
|
otomen_taro posted on 23-2-2014 06:44 PM
pernah kena kt kancil dlu.kipas pusing tp slow.3 4 kali brenti coz overheating.cek punya cek tgk fan ...
Yang Neo ni pun sama jugak bang. Dah pernah jadik kes air-cond panas. Rupa2nya kes motor rosak.
Bulan puasa tahun 2012. Dah tukar dah time tu motor and kipas. Barang second hand je masa tukar tu pun.
Sekarang ni tak pasti pulak kalau kipas & motor pun masalah jugak. |
|
|
|
|
|
|
|
MoCuishle posted on 23-2-2014 08:02 PM
Yang Neo ni pun sama jugak bang. Dah pernah jadik kes air-cond panas. Rupa2nya kes motor rosak.
...
jual la amik preve.haha |
|
|
|
|
|
|
|
kos towing je dah brp. leh botak gak kepala. huhu..
kalo leh cr pomen mana2 mintk tlng tgk kasi leh jalan slow2 smpi ke bengkel berdekatan pun da ok. bnyk leh saving kat situ.
mcm aku mmg pomen aku leh tlngnya sbb mmg kete aku hntr kat dia je, kira aku ni pelanggan tetap dia la. so apa2 hal kalo kete rosak around klang valley leh je dia dtg tgk.
|
|
|
|
|
|
|
|
otai_g posted on 23-2-2014 09:43 PM
kos towing je dah brp. leh botak gak kepala. huhu..
kalo leh cr pomen mana2 mintk tlng tgk kasi l ...
Nasib baik idea ko membantu aku gitu.
Aku dah PM ko bang. Mintak pertolongan bagi number pomen
|
|
|
|
|
|
|
|
Kalo enjin da overheat berkali kali mcm tu maaf ckpla tapi penyelesaian yg terbaik adalah tukar kereta lain, tambah lg tt ni perempuan.. |
|
|
|
|
|
|
|
rasanya tak perlula smpai nak tukar kete...kang berutang smpai 7-8 taun...huhuhuhu...
cari pomen yg betul2 pakar...jgn dok repeat bengkel yg sama....
kalau obehol smpai 5K tu dah mengarut sgt2 dah.....
dah lebih pada kos tukar enjin.....
kalau awak tengok kat atas sekali sy ada letak Bengkel2 yg boleh dipercayai sekitar- try call Danau Kota tu..kalau bab2 enjin ni sy percaya kat bengkel ni je area kl.... |
|
|
|
|
|
|
|
MoCuishle posted on 24-2-2014 02:20 AM
Sayunya jalan penyelesaian awk ni bang. Dengar je dah boleh mengalir air mata dah ni. ...
Penyelesaiannya sama ada tukar kereta baru (bukan second hand atau recond) atau cari suami dan telefon suami bila kereta rosak biar dia uruskan |
|
|
|
|
|
|
|
mohon cari bf @ suami..huhu.
try bukak termostat tu. dah jammed gamaknye. aku skang dah tak pakai termostat lepas kena overheat ari tu. |
|
|
|
|
|
|
|
Baginilah keadaan ummah di tanah malaya yang mampu memiliki kereta yang mana kebanyakkannya mengabaikan penyelenggaraan berkala kenderaan. Ramai yang hanya ikut jadual service tukar minyak hitam sahaja. Manakala bagi lain-lain komponen jarang yang tukar selagi tidak rosak. Kereta bukan macam badan manusia, hari ini sengal lutut, esok mungkin boleh baik sendiri,tetapi bagi part kereta ianya akan mengalami 'wear and tear' yang tak mungkin akan baik sendiri malah kerosakan pada satu komponen akan menjejaskan komponen yang lain. Misalnya absorber yang dah lemah akan menyebabkan tayar haus tidak sama rata atau membahaya semasa pengendalian. Sekiranya baca manual kereta berkenaan akan disyorkan untuk ditukar apabila telah mencapai certain mileage atau tempohmasa.Jika pemilik kereta menukarkan part yang berkenaan walaupun kelihatan masih baik, maka kejadian tersadai ditepi jalan tidak berlaku. Segala jenis belt, waterpump, bush, pemeriksaan brake,segala macam minyak eg engine,minyak auto gearbox,power steering, brake pad perlu di tukar apabila sampai masa. Begitu juga aircond, perlu diselenggara/service tetapi kebanyakannya selagi aircond masih sejuk selagi itulah air tidak diselenggara sehingga tiba masanya aircond keluar angin yang panas sahaja kerana compressor telah terbakar atau cooling coil teah bocor. Jika berlaku ditengahari yang panas maka pemandunya tak ubah berada dalam oven seperti udang kena bakar dengan berpeluh-peluh sampai kebontot. |
|
|
|
|
|
|
|
takyah la nak bagi penjelasan panjang lebar.....
bantu TT menyelesaikan masalah yg sedang dialamai...
biasala..namapun manusia...bukan semua benda perfect nak kena ingat semua...
sedangkan pomenpun pernah brekdown tengah jalan...inikan pula org yg tak tau apa2 pasal kete..... |
|
|
|
|
|
|
| |
|