|
[Tempatan]
AirAsia Indonesia (QZ8501): Bangkai Pesawat Telah Dikesan #2428
[Copy link]
|
|
***lagi santapan ringan
Dukun Belitung: Makhluk Gaib Sembunyikan AirAsia di Goa Bawah Laut
Ketua Adat Beltim, HM Sa i MS
Laporan wartawan Pos Belitung, Al Adhi Setyanto
TRIBUNNEWS.COM, BELITUNG - Dukun Provinsi Kepulauan Bangka Belitung (Babel), dilibatkan dalam pencarian AirAsia 8501 pada hari ketiga, Selasa (30/12/2014).
Ketua Adat Beltim HM Sa'i MS, telah datang ke Posko SAR Terpadu Kabupaten Beltim untuk melakukan ritual pencarian pesawat yang ditumpangi 155 penumpang dan awak pesawat.
Menurut HM Sa'i MS, pesawat jenis Airbus tersebut jatuh di perairan antara Pulau Long dan Pulau Nangka, Beltim.
Pesawat tersebut, berada di kedalaman 50 meter di bawah permukaan air laut. Lokasi pastinya, lanjut Sa'i, berada di sebuah goa dengan gugusan karang di perairan tersebut.
"Posisi pesawat itu berada di perairan antara Pulau Long dan Pulau Nangka. Itu disembunyikan secara gaib," ujar HM Sa'i MS kepada wartawan, Selasa (30/12/2014).
|
|
|
|
|
|
|
|
Kalau ribut biasa, takda masalah. Yang digeruni,
mungkin kapal terbang itu termasok ke dalam pusaran taufan
atau puting beliong di tahap 1-2 menyebabkan dia terputus hubungan
dan tercampak, entah di mana.............
|
|
|
|
|
|
|
|
apa ke benda sakral tu?? Jenuh nak faham
|
|
|
|
|
|
|
|
Ini 13 Lokasi Titik Penyisiran Kapal Laut di Hari Ketiga
Bupati Belitung Timur, Basuri Tjahaja Purnama menunjukkan lokasi Pulau Nangka di peta saat jumpa pers terkait pencarian pesawat AirAsia QZ8501, di Manggar, Belitung Timur, Senin (29/12/2014). Pulau Nangka menjadi pulau tujuan pertama pencairan pesawat yang hilang kontak di sekitar perairan Belitung Timur tersebut. BANGKA POS/RESHA JUHARI Laporan Wartawan Tribunnews, Taufik Ismail
TRIBUNNEWS.COM, JAKARTA -- Pada hari ketiga pencarian pesawat AirAsia QZ8501, Selasa (30/12/2014), Badan SAR Nasional (Basarnas) melalui Indonesia Mission Control Center ( IDMCC ) telah membagi titik pencarian kapal yang di akan di telusuri oleh kapal laut dan udara.
Total, IMDCC yang berkantor di Basarnas Pusat Jakarta membagi 12 titik pencarian laut dan 13 titik pencarian udara.
Kapal KN 224 sendiri yang ditumpangiTribunnews, mendapat tugas penyisiran di Selat Karimata, tepatnya Barat Laut Kumay.
"Menuju tepat posisi LKP 03 derajat 22 menit 15 detik LS / 109 derajat 41 menit 28 detik BT di sisi barat Teluk Kumai, Kalimantan Barat" ujar awak KN 224 Basarnas, Made Oka, Selasa (30/12/2014).
Ke tiga belas titik yang telah di agi IMDCC tersebut antara lain perairan:
1. Di atas Tanjung Pandang
2. Di atas Pulau Belitung,
3. Kepulauan Karimata,
4. Antara Belitung dan Kumai
5. Teluk Kumai,
6. Laut jawa,
7. Perairan Laut Jawa,
8. Laut Jawa Diatas Cirebom,
9. Di bawah Pulau Belitunng,
10. Di atas Bangka Belitung,
11. Di atas Bangka Belitung
12. Perbatasan Kalimantan Barat dan Kalimantan Selatan.
13. Perbatasan Kalimantan Barat dan Selatan
|
|
|
|
|
|
|
|
jin juga yang salah..
kalu jin ni ada peguam, mau dia nk saman dukun2 ni..
|
|
|
|
|
|
|
|
yup.... not only for indonesia.....but entire asean region...
|
|
|
|
|
|
|
|
tu dia dah ada plak sakral bagai..
kita tgk dukun kita yg gigih teropong tu ke atau dukun indon yg terer..
|
|
|
|
|
|
|
|
adik baru nak tag @cancer_files atau @lkick2113
2 orang ni tukang translate yang baik hati
|
|
|
|
|
|
|
|
Pelan penerbangan QZ8501 berbahaya - Pakar Australia
SYDNEY: Pakar penerbangan Australia berkata, kesilapan manusia membawa kepada kehilangan pesawat AirAsia Indonesia QZ8501 selepas juruterbang membawa pesawat itu ke dalam zon bahaya yang diketahui di ruang udara Laut Jawa.
Neil Hansford berkata, kapten warga Indonesia atau pembantu juruterbang warga Perancis pesawat itulah yang merancang "pelan penerbangan berbahaya" itu.
Beliau berkata, juruterbang senior akan mengelak melalui kawasan berkenaan di mana pesawat dipercayai akan terhempas dan tidak boleh terbang melaluinya.
"Mereka memanggilnya 'kilang ribut petir'. Anda merancang untuk mengelaknya, anda tidak merancang untuk melaluinya," kata Hansford kepada Nine Network.
Beliau berkata, sesiapa yang merancang penerbangan itu telah membuat satu kesilapan besar.
"Kami tidak tahu sama ada ia pembantu juruterbang atau kapten sendiri...sama ada mereka membaca laporan meteorologi yang diberikan ketika di Surabaya.
"Bagaimana pula tahap komunikasi sesama mereka? Bahasa asas seorang itu ialah bahasa (Indonesia), bahasa seorang lagi pula Perancis," katanya.
Hansford menyimpulkan bahawa nahas berkenaan sebagai kesilapan juruterbang.
"Saya sudah katakan sebelum ini, ia bukan masalah teknikal," katanya.
- BERNAMA
SALAH JURUTERBANG KATA NYE |
|
|
|
|
|
|
|
cepat cepat seru dua org ni. Byknya bahasa durang aku tak faham
|
|
|
|
|
|
|
|
sakral tu pe yer?
Terimakasih
|
|
|
|
|
|
|
|
kotak hitam pun lom jumpa
dah boleh bagi judgement kan
|
|
|
|
|
|
|
|
FanTasyCreaTioN posted on 30-12-2014 04:42 AM
****santapan ringan
jin bertendang yg menutup pesawat perlu disingkirkan?
mambang laut ke tu? |
|
|
|
|
|
|
|
Takkan salah JURUTERBANG pulak, bukan ke sume
juruterbang AirAsia cukup latihannya untuk mengelak
daripada hilang di udara..............???????
|
|
|
|
|
|
|
|
Changa replied at 30-12-2014 11:58 AM
takat ini cara airasia handle emergency ini semua di puji unlike masa kes MH dolu2 memang kena hen ...
Of course la better kaka...practice makes perfect...3 Kali jd in short span of time...penambahbaikan tenth ada kan.. |
|
|
|
|
|
|
|
Aku baca kat forum Kaskus, ramai saja yg sumpah seranah ketua mereka. Ini perangai serumpun susah nak buang.
Walaupun aku bukan penyokong BN, tp aku bukan taksub dgn politik smp kapal AA Indonesia hilang pun salahkan Najib. Kdg2 tgk both parties punya supporters (pembangkang & kerajaan) ckp tak pakai akal psl taksub sgt dgn politik. Ada masa kita berpolitik tp bukanlah 24 jam.
|
|
|
|
|
|
|
|
hahahahampes abang
tergelak bacer komen ni
|
|
|
|
|
|
|
|
Aussie ni nak jilat bontot sapa?? Menyalahkan pilot pula. Pastu blh lg dia tulis sana sorang first officer bangsa peranchis. Bahasa yg dia guna tu lain dgn bahasa si pilot. hello!!!! takkan nak ckp bahasa jawa dgn org peranchis?? Dah tentulah depa berkomunikasi dlm english. Oh!! my. Senangnya salahkan pilot/first officer psl depa takde to defend themselves.
|
|
|
|
|
|
|
|
pencarian di kawasan perairan sememangnya
tidak mudah
airbus airfrance dulu pun
makan masa lebih dua hari baharu jumpa |
|
|
|
|
|
|
|
YG OMPUTIH NI DARI MH370,MH17 SAMPAI LA QZ8501,macam dorang la yg taw psal ape jd camtu.kannnn
|
|
|
|
|
|
|
| |
|