View: 5360|Reply: 18
|
Sejarawan negara - Prof. Khoo Kay Kim
[Copy link]
|
|
Sejarawan negara Khoo Kay Kim, 82, meninggal dunia
Astro Awani | Diterbitkan pada Mei 28, 2019 11:26 MYT
Sejarawan negara Khoo Kay Kim, 82, meninggal dunia
Anaknya, Eddin Khoo ketika dihubungi Astro AWANI mengesahkan berita kematian ayahnya itu. - Gambar fail/Astro AWANI / SHAHIR OMAR
KUALA LUMPUR: Tokoh sejarawan dan ahli akademik Profesor Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim, 82, meninggal dunia akibat masalah jantung di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) di ibu negara sekitar pukul 10.45 pagi tadi.
Anaknya, Eddin Khoo ketika dihubungi Astro AWANI mengesahkan berita kematian ayahnya itu.
"Benar, beliau meninggal dunia sekitar 30 minit yang lalu selepas mengalami masalah jantung. Keluarga saya akan mengeluarkan satu kenyataan berhubung pengebumian dan acara penghormatan terakhir buat ayah saya dalam masa terdekat ini," kata Khoo ringkas.
Khay Kim merupakan seorang penerima Anugerah Merdeka 2018 berprestij dalam kategori pencapaian skolastik cemerlang kerana sumbangan gemilangnya terhadap penyelidikan sarjana, penyusunan interpretasi semula sejarah Malaysia dan dedikasi sepanjang hayat dalam pendidikan sejarah.
Khay Kim merupakan salah seorang individu yang membantu menggubal Rukun Negara berkata anugerah itu mengiktiraf individu yang menyumbang kepada pembangunan negara.
Tokoh sejarawan itu merupakan anak jati Perak yang dilahirkan di Kampar pada 28 Mac 1937.
Mendiang merupakan seorang ahli sejarahwan terkemuka di Malaysia dan mendapat kehormatan Emeritus dari Universiti Malaya.
Semasa zaman persekolahannya, beliau pernah menghadiri sekolah Inggeris di sebelah pagi dan sekolah Cina di sebelah petang.
Pada tahun 1959, beliau memperoleh ijazah B.A. (hons) dalam bidang sejarah daripada Universiti Malaya Singapura.
Pada tahun 1967, beliau mendapat ijazah sarjana M.A Sejarah daripada Universiti Malaya, Singapura dan Ph.D Sejarah daripada Universiti Malaya, Kuala Lumpur pada tahun 1974.
Beliau mendapat Sarjana Kedoktoran (PhD) berdasarkan tesis beliau yang bertajuk “The beginnings of political extremism in Malaya 1915-1935 yang diseliakan oleh Prof. Kennedy G. Tregonning.
Beliau memulakan kerjayanya sebagai tutor dari tahun 1964 sehingga 1966. Kemudian, dari tahun 1966 hingga tahun 1967, beliau menjawat jawatan Pembantu Pensyarah (sementara) dan akhirnya menjadi Pembantu Pensyarah dari tahun 1967 hingga Julai tahun 1968.
Pada tahun 1974, beliau dilantik sebagai seorang Profesor sementara Mei tahun 1973 sehingga tahun 1975, mendiang dilantik Pemangku Ketua Jabatan Sejarah dan seterusnya sebagai Profesor Jabatan Sejarah pada Mei tahun 1975.
Pada 3 September 2018, Kay Kim bersama-sama Tokoh Animasi, Hassan Muthalib merupakan penerima Anugerah Merdeka 2018 yang disampaikan oleh Sultan Perak, Sultan Nazrin Shah. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Author |
Post time 28-5-2019 12:01 PM
From the mobile phone
|
Show all posts
Hilangnya seorang yang berjasa |
This post contains more resources
You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register
x
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Rest In Peace |
|
|
|
|
|
|
|
'Pentadbiran British suatu ketika dahulu teratur, rasuah jarang berlaku' - Khoo Kay Kim
Harits Asyraf Hasnan dan Nizam Bakeri, Astro Awani | Diterbitkan pada Ogos 28, 2017 20:06 MYT
Ikuti temu bual dengan Khoo Kay Kim dalam dalam video di microsite '60 Jalan Merdeka' di sini. - Gambar Astro AWANI/SHAHIR OMAR
PAKAR sejarah nombor satu negara, Prof Emeritus Tan Sri Khoo Kay Kim umpama senaskhah buku sejarah.
Menyimpan rekod-rekod berharga pelbagai peristiwa penting ketika saat negara meniti saat kemerdekaan -- termasuk naskhah ceramah ikon-ikon politik yang penting dalam rentetan lipatan sejarah penubuhan tanah air.
Aura Kay Kim memang tidak pernah luntur. Kalau berborak dengan beliau, wartawan bertugas pasti akan leka dengan penceritaan sejarah beliau.
Wartawan Astro AWANI, Asyraf Hasnan dan Nizam Bakeri berkesempatan menemu bual Khoo bagi merungkai rentetan kegemilangan Tanah Melayu serta pembentukan Malaysia menerusi penyatuan Sabah dan Sarawak.
Pertemuan hampir dua jam di pejabatnya di Universiti Malaya, Petaling Jaya baru-baru ini, Khoo Kay Kim turut berkongsi ceritera tentang pegorbanan, aspirasi dan harapan beliau dalam pembentukan negara bangsa.
Gambar Astro AWANI/SHAHIR OMAR
Temu ramah bersama-sama Khoo Kay Kim, umpama berada dalam kelas Sejarah. - Gambar Astro AWANI/SHAHIR OMAR
ASTRO AWANI: Boleh mengimbas semula sambutan Kemerdekaan pertama, Tan Sri?
Khoo Kay Kim: Kalau dari pandangan golongan terdidik, harapan mereka memang tinggi kerana bila negara ini bebas daripada ajahan British, banyak jawatan kerajaan perlu diisi. Sebab itu saya membuat keputusan untuk melanjutkan pelajaran.
Saya masa itu begitu aktif dalam bola sepak. Ramai pemain bola sepak zaman itu tidak mengutamakan pekerjaan. Apa sahaja pekerjaan asalkan kita boleh bekerja di tempat itu. Setiap hari bermain bola sepak. Menjelang tahun 1957, golongan muda digalakkan melanjutkan pelajaran untuk mengisi jawatan yang akan dikosongkan oleh pegawai British.
Tanpa ijazah, tidak boleh. Sebab itu saya pergi ke universiti dan saya mempunyai harapan yang tinggi terhadap masa hadapan.
Tapi bagi orang biasa mereka tidak begitu faham apa yang sebenarnya telah berlaku lebih susah lagi apa akan berlaku kalau British tinggalkan negara ini, mungkinkah masyarat masih stabil. Sewaktu itu, darurat masih belum ditamatkan.
Jadi, ramai orang takut kalau komunis bangkit semula macam mana? Dari pandangan pihak British, tahun 1954 jelas pihak komunis sudah dimusnahkan. Oleh sebab itu, British berbincang dengan pemimpin negara untuk membebaskan Tanah Melayu. Seperti yang saya kata, golongan muda itu mempunyai harapan yang sangat tinggi.
Kami gembira tapi golongan tua terutama sekali yang sudah begitu puas hati dengan pentadbiran British kerana pentadbiran British itu teratur. Misalnya, rasuah jarang berlaku. Semua ikut undang-undang jadi mereka takut kalau pihak British tidak lagi menjalankan pentadbiran dan ada pegawai-pegawai baharu mungkinkah keadaan itu dapat diteruskan?
Itulah keadaan menjelang tahun 1957.
Nama Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj memang sinonim dengan rakyat Malaysia. Nama Almarhum cukup gah untuk dikenang sebagai pejuang kemerdekaan negara atau lebih dikenali sebagai Bapa Kemerdekaan Malaysia. - Gambar Arkib Negara
ASTRO AWANI: Di mana anda berada pada 31 Ogos, 1957 dan bagaimana senarionya sewaktu itu?
Khoo Kay Kim: Masa itu, universiti sedang bercuti. Dulu sesi pertama universiti bermula dari bulan Jun lebih kurang universiti telah mula bercuti, jadi saya balik ke Ipoh. Kami berpeluang banyak mendengar banyak ceramah ahli politik.
Masa itu saya buat kali pertama dapat mendengar ucapan oleh Tun Tan Cheng Lock dan Dato' Onn Jaafar.
Masa dulu ketika memberi ceramah, sangat kompleks kerana masyarakat bukan faham semua bahasa jadi kalau seorang penceramah bertutur dalam bahasa Inggeris, ucapan dia perlu diterjemahkan dalam bahasa Melayu, Tamil dan Cina.
Jadi bila orang itu faham dalam bahasa Inggeris, bila terjemahan dilakukan dia keluar. Jadi begitulah menjelang tahun 1957 kami banyak terdedah kepada bekas pemimpin negara, ahli politik yang aktif. Jadi saya selalu dibawa oleh bapa saya sebab itu saya ada peluang dengar ucapan ahli politik di Ipoh pada ketika itu adalah D.R Seenivasagam dan SP Seenivasagam, mereka menubuhkan PPP, Perak Progressive Party kemudian dijadikan Peoples Progressive Party.
Mereka tidak dapat dikalahkan di Ipoh. Sehingga mereka meninggal dunia, tidak ada parti yang boleh menang pilihan raya.
ASTRO AWANI: Banyak artikel yang disiarkan pada tahun 1957 termasuk perkara Tunku Abdul Rahman meluluskan acara laga lembu dan penubuhan tabung rakyat untuk menyambut kemerdekaan. Dalam sisi lain, bagaimana kemerdekaan itu disambut 60 tahun yang lalu?
Khoo Kay Kim: Majoriti tidak faham. Menjelang Pilihan Raya 1955, pihak pemerintah hendak tahu setakat mana orang biasa faham. Murid sekolah digunakan untuk menjalankan penyelidikan.
Murid-murid sekolah saya (St Michael Institution, Ipoh) dipilih untuk melawat apa yang dipanggil ketika itu, kampung baharu, tempat orang Cina diletakkan supaya mereka tidak dapat diganggu oleh komunis. Setiap kali kami masuk kampung itu, sebelum kami menyoal, mereka sudah kata "kami tidak tahu, kami tidak tahu" dalam bahasa Cina.
Jadi orang biasa masa dahulu sangat takut kepada Kerajaan. Mereka tidak faham apa itu Kerajaan, walaupun pihak British cuba meyakinkan rakyat. Misalnya, setiap orang gabenor semasa menulis surat kepada rakyat, tidak kira siapa (gabenor), dia akan mengakhiri surat itu dengan perkataan "I am your obedient servant".
Namun demikian, mereka (rakyat) masih takut dan pegawai-pegawai kerajaan yang berintegriti dan ramai. Bila orang ramai bawa hadiah, mereka tolak.
Misalnya, gabenor ada sekali semasa perayaan, diberi hadiah pen. Dia terpaksa menulis surat kepada pejabat colonial di England untuk meminta kebenaran. Jadi ramai orang takut kerana kalau British sudah keluar (dari Tanah Melayu), macam mana? Sebab di tempat seperti Indonesia, selepas Belanda keluar, banyak kekacauan.
Di Filipina, Myanmar termasuk di India. Misalnya di India, orang yang mengetuai nasionalis India boleh dikatakan dia bertanggungjawab mewujudkan negara bangsa India, Ghandi di bunuh oleh orang dia sendiri. Jadi orang bimbang.
ASTRO AWANI: Bilakah ketakutan dan kerisauan itu mula hilang sekaligus bertukar keyakinan rakyat bahawa kita ada Kerajaan kepimpinan Tunku Abdul Rahman yang boleh memerintah sendiri?
Khoo Kay Kim: Saya rasa, sesudah Tunku Abdul Rahman menjadi Perdana Menteri selepas 31 Ogos 1957, Tunku ini dia banyak pengalaman kerana mendapat pendidikan di Universiti Cambridge. Di universiti pun beliau bukan penuntut biasa, nakal sedikit. Jadi dia faham.
Misalnya semasa dia menjadi Perdana Menteri, ada penuntut di universiti selalu mengadakan perarakan maki dia. Jadi bila dia diberi tahu, beliau kata "Ohhh... mereka itu budak sahaja, nanti bila mereka keluar dari universiti, nanti tidak ada masalah.” Oleh sebab itu saya rasa beliau dapat membawa negara.
Saya beri satu contoh lebih kurang tahun 1950 sebelum 1957, ada conscription kerana darurat. Jadi banyak golongan muda dikehendaki masuk pasukan tentera. Jadi orang Cina tidak suka jadi tentera, ramai balik ke negeri China. China pada ketika itu telah mulai dikuasai komunis.
Jadi mereka tidak dapat menyesuaikan diri dengan keadaan itu, mereka hendak balik sini dan Tunku membenarkan mereka balik. Jadi dia sangat di sayangi oleh rakyat kerana orangnya lurus. Kita tidak pernah dengar Tunku ini terlibat dengan rasuah. Hanya beliau sangat suka sukan.
Sukan termasuk lumba kuda. Itu sahaja. Jadi bila Lee Kwan Yew masa itu Ketua Menteri Singapura mahu bersama Tanah Melayu menubuhkan Malaysia, Kwan Yew selalu mengikut Tunku Abdul Rahman ke stadium menonton bola sepak, padahal dia bukan peminat bola sepak.
ASTRO AWANI: Bercakap soal Singapura, bagi Tan Sri sendiri bagaimana momen ketika Singapura masih bersama Tanah Melayu? Apa keadaan masyarakat pada ketika itu dan respon rakyat apabila Singapura menyuarkan hasrat untuk keluar dari Tanah Melayu?
Khoo Kay Kim: Singapura, kedudukan sangat-sangat ganjil. Singapura dari awal lagi sudah menjadi tanah jajahan British. Stamford Raffles tiba pada 1815 dan berjaya menipu Kerajaan Johor Lama sehingga pihak Syarikat India Timur dapat menguasai Singapura.
Tapi setiap kali orang menggunakan istilah Malaya, orang Malaya, tapi Tanah Melayu. Tetapi yang bukan Melayu tertutama yang berpelajaran Inggeris akan panggil Malaya. Gugusan Kepulauan Melayu pada 1824 dibahagikan dua, pihak British dan Belanda bersetuju British akan memberi tumpuan kepada bahagian utara manakala Belanda bahagian Selatan.
Oleh sebab itu selatan dipanggil India Timur Belanda. Jadi Utara, ramai menggunakan British Malaya dan kemudian beransur-ansur British digugurkan kerana Tanah Melayu tidak pernah dijajah. Pihak British hanya menjajah Negeri-negeri Selat, ini termasuk Singapura.
Tapi walaupun dari segi undang-undang, Singapura bukan sebahagian. Misalnya, Negeri Melayu Naungan, dalam bidang sukan Singapura selalu disebutkan sebagai sebahagian daripada Malaya. Misalnya, kali pertama diadakan pada tahun 1922, pertama kali pertandingan tenis seluruh Malaya. Singapura termasuk dalam Malaya.
Jadi pada tahun 1949, bila Tanah Melayu bertanding dalam Piala Thomas, badminton dan muncul sebagai juara.
Ada pemain dari Singapura mewakili Tanah Melayu walaupun pada tahun 1948, Singapura yang sudah ada Lembaga Olimpik, dapat mengambil bahagian di dalam Sukan Olimpik di London.
Tanah Melayu tidak kerana di Tanah Melayu, Lembaga Olimpik hanya ditubuhkan pada 1953. Jadi dalam bidang sukan, selepas Tanah Melayu menang Piala Thomas.
Jadi tiga tahun kemudian akan diadakan pertandingan sekali lagi dan kerana Tanah Melayu jadi juara, jadi pertandingan akhir akan diadakan di Tanah Melayu. Persatuan Badminton memilih Singapura sebagai tempat untuk diadakan pertandingan akhir. Lagipun di Singapura telah ada Radio Malaya.
Jadi siaran secara langsung akan diadakan. Jadi bila menjelang 1952, ramai orang di Tanah Melayu membeli radio. Itulah permulaan siaran radio. Jadi sangat mengelirukan.
Oleh sebab itu, kalau kita tidak belajar sejarah, kita tidak boleh faham. Macam saya sebut berkenaan tenis, kali pertama diadakan pada tahun 1922. Pada 1922 dan 1923 pemenangnya adalah orang Jepun yang duduk di Singapura. Tetapi dari segi politik, orang dari Semenanjung tidak begitu suka Singapura. Mereka tidak mahu Singapura menguasai segala-galanya.
Tetapi Singapura sebagai pelabuhan utama, memang banyak kuasa. Semua eksport dan import kita biasanya melalui Singapura. Jadi keadaan sangat-sangat mengelirukan. Hanya orang yang buat penyelidikan dalam sejarah boleh faham.
Sekarang kita bercakap dengan orang biasa, mereka tidak faham. Orang Melayu sangat takut kalau penduduk Singapura bercampur dengan penduduk Tanah Melayu, orang bukan Melayu melebihi orang Melayu pada ketika itu.
ASTRO AWANI: Pembentukan Sabah dan Sarawak cukup signifikan dalam lipatan sejarah negara. Apa pandangan Tan Sri?
Khoo Kay Kim: Sabah Sarawak itu dipanggil Borneo Utara. Sebelum Perang Dunia Kedua, bukan pihak British yang secara langsung terlibat dalam pentadbiran Borneo Utara. Sarawak sejak 1842 dikuasi oleh keluarga Broke. Borneo Utara Sabah dikuasai 1882 dikuasi oleh Syarikat Borneo Utara.
Tetapi selepas Perang Dunia Kedua, British cuba mewujudkan kesatuan Tanah Melayu (Malayan Union) gagal kerana Raja-raja dan orang Melayu protes.
Jadi Malayan Union dibatalkan digantikan Persekutuan Tanah Melayu. Di Borneo Utara dan Sarawak, keluarga Broke terpaksa menyerahkan Sarawak kepada pihak British dan begitu juga Syarikat Borneo Utara.
Jadi kedua-dua tempat itu menjadi tanah jajahan British. Jadi bila sampai awal 1960-an sebelum 1963 bila ada Tunku mainkan peranan penting dalam rancangan mewujudkan Malaysia, Sabah dan Sarawak dilibat dalam gerakan.
'Bukan 13 negeri yer, ramai orang salah faham. Sabah dan Sarawak setiap bahagian ada banyak autonomi. - Gambar Astro AWANI
Penduduk di situ suka kerana mereka tidak mahu lagi tanah jajahan British. Sebenarnya di Sarawak, British ingin menguasai Sarawak, jadi ada seorang gabenor dibunuh oleh orang tempatan, Rosli Dhoby namanya.
Jadi mereka suka menjadi sebahagian dari Malaysia kerana Sabah dan Sarawak ada di pulau Kalimantan dan sebahagian besar pulau milik Indonesia. Mereka sangat takut kalau mereka berdiri sendiri akan ditelan oleh Indonesia dan Brunei juga diselamatkan diberi perlindungan oleh pihak British.
Begitu keadaannya. Jadi orang Sabah dan Sarawak pada ketika itu memang mahu mengambil bahagian dalam penubuhan Malaysia, hanya mereka juga mahu mengekalkan autonomi. Jadi dalam perjanjian, Malaysia terdiri daripada tiga bahagian, Semenanjung Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak.
Bukan 13 negeri yer, ramai orang salah faham. Sabah dan Sarawak setiap bahagian ada banyak autonomi. Jadi Semenanjung Malaysia ini tidak boleh mengarahkan mereka. Orang biasa tak faham.
Sebelum penubuhan Malaysia ada penuntut di Sarawak dan Borneo Utara belajar di Universiti Malaya. Kemudian, kedua-dua tempat ada universiti sendiri. Hanya Universiti Teknologi MARA (UiTM) ada di Sabah dan Sarawak.
Sekarang saya dapati orang di Semenanjung tidak faham orang di Sabah dan Sarawak dan mereka juga tidak faham. Mereka tidak bergaul. Itu masalahnya. Jadi bagaimana hendak jadi negara bangsa kalau berpecah macam ini? Sekarang hanya UiTM boleh menyelamatkan keadaan dan UiTM adalah universiti paling besar di dunia. Ada 13 kampus dengan 160,000 penuntut.
ASTRO AWANI: Adakah anda melihat definisi kemerdekaan itu berubah mengikut zaman seperti kemajuan teknologi dan maklumat?
Khoo Kay Kim: Saya rasa istilah Merdeka digunakan pada 1957 kerana masa itu keadaan di dunia memang begitu memberi perhatian kepada gerakan nasionalis.
Di benua Asia, banyak kawasan dikuasai negara Barat dan berjuang untuk capai kemerdekaan. Jadi Tanah Melayu pun nak ikut. Jadi siapa yang jadi nasionalis itu dipuji.
Tapi keadaan kita tak sama, keadaan kita jauh lebih baik daripada tempat lain dan apa yang sebenarnya berlaku pada 31 Ogos, 1957 adalah kita muncul sebagai negara bangsa.
Kalau hendak tahu apa itu negara bangsa, dalam bahasa Inggeris dipanggil Nation State. State merujuk kepada kawasan. Setiap state mesti ada kawasan dan sempadan tertentu, aspek geografi. Nation, bererti kerakyatan. Nationality. Bukan kaum.
Tapi orang tak faham. Jadi semua rakyat seluruh negara dipanggil nation. Sebab itu disebut 1Malaysia, maksudnya 1 Nation, bukan satu negara. Memang satu negara itu satu bangsa. Mengapa saya kata bangsa bererti nation? Kita terjemahkan United Nations Organisation sebagai Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu. Bukan Races atau United Races.
Ini semua perlu diajar kepada golongan muda di sekolah. Banyak orang nak bergaduh melalui komputer bila mereka tidak faham. Itulah masalah kita.
ASTRO AWANI: Adakah anda melihat jurang perpaduan negara bangsa di negara ini semakin melebar atau sebaliknya?
Khoo Kay Kim: Lebih kurang sama sebab penduduk-penduduk di negara ini tidak begitu faham tentang kedudukan diri sendiri. Jadi mereka tidak faham apa peranan mereka. Orang yang menjadi rakyat sesebuah negara sepatutunya memberi kesetiaan sepenuhnya kepada negara ini.
Negara kita tidak menggalakkan orang mempunyai dua kerakyatan. Setengah negara membenarkan, tetapi kita tidak. Kalau sudah jadi rakyat Malaysia, kesetiaan 100 peratus mesti kepada Malaysia.
Mereka juga bukanlah hanya menikmati pelbagai hak tetapi ada peranan juga. Seorang rakyat ada peranan dan perlu memainkan peranan untuk membantu negara dan diri sendiri untuk mencapai kemajuan. Jika selalu bergaduh ia akan membawa kesan negatif.
Seperti saya kata sistem pendidikan kita tidak membantu mereka, golongan muda memahami siapa diri mereka.
ASTRO AWANI: Apa memori sejarah yang boleh dijadikan asas dalam mengukuhkan perpaduan?
Khoo Kay Kim: Macam-macam, yang paling penting dari semasa ke semasa ada orang asing tanya. Di seluruh dunia, mana ada dua orang Raja, tetapi Malaysia ada sembilan. Mengapa? Orang Malaysia pun ketawa, tidak tahu sejak bila ada sembilan Kerajaan. Sejak 1896.
Kerajaan diterjemahkan sebagai government. Salah. Kerajaan bererti ada Raja. Jadi istilah bahasa Inggeris yang paling sesuai adalah kingdom atau monarchy, bukan government. Misalnya di Indonesia, kerajaan tidak digunakan sebab tidak ada raja. Jadi perkara-perkara macam ini orang tidak faham.
Jadi mereka tidak tahu siapa mereka. Kalau dia kata dia macam saya, kalau saya kata saya orang Cina, itu bererti saya rakyat China. Saya bukan rakyat China, saya rakyat Malaysia. Keturunan, ya.
Siapa nenek moyang, nenek moyang datang dari mana, itu semua soal lain. Itu etnik. Bukan nationality. Sejak British mula ambil alih sistem pentadbiran, beransur-ansur undang-undang diutamakan. Jadi bila Rukun Negara digubal, dikatakan keluhuran perlembagaan dan kedaulatan undang-undang.
Undang-undang macam mana? Misalnya, kita naik motosikal. Kalau ada lampu merah, kita tidak boleh bergerak, hijau baru boleh bergerak. Tapi orang Malaysia tidak faham, bila lampu merah, tiada kereta pun dia jalan. Undang-undang bukan macam itu, kita mesti patuh kepada undang-undang.
Tapi kalau mereka tidak faham tak boleh la. Itu satu aspek, undang-undang tidak dititik berat di sekolah. Jadi orang tidak tahu siapa sebenarnya warganegara, apa maksud negara. Macam kita selalu sebut hak kemanusiaan, adakah ia bererti kita boleh buat apa sahaja? Tidak boleh, mesti patuh kepada undang-undang.
ASTRO AWANI: Adakah subjek Sejarah di sekolah itu perlu bukan sahaja cerita berkenaan sejarah, tetapi juga bagaimana ia membantu membentuk diri pelajar itu sendiri?
Khoo Kay Kim: Macam Lukut, suatu masa dahulu Lukut merupakan sebahagian dari Kerajaan Selangor. Kemudian British ubah sempadan letakkan Lukut di bawah Negeri Sembilan dan Semenyih yang dahulunya di bawah Negeri Sembilan diletakkan di bawah Selangor.
Sungai digunakan sempadan oleh British. Sebelum British bukan. Sebelum British, kerajaan Melayu disebut sebagai contoh, Negeri Selangor bererti Sungai Selangor meliputi kawasan Sungai Selangor.
Negeri Selangor dan jajahan takluknya. Setiap jajahan biasanya kawasan sungai seperti Sungai Langat dan Sungai Lukut. Sungai Lumpur menjadi Kuala Lumpur. Ramai orang tidak tahu. Sungai Lumpur kemudian dipanggil Sungai Gombak. Jadi ini semua sangat penting.
ASTRO AWANI: Apa harapan dan sesuatu yang ingin anda lakukan pada usia 80 tahun, Tan Sri?
Saya sangat sedih kerana banyak yang saya nak lakukan untuk menjadikan negara bangsa semakin baik. Tetapi saya tidak dibenarkan. Nak mengajar sejarah pun tidak boleh. Orang muda tidak suka kerana kalau saya tidak ada, mereka boleh cakap apa sahaja. Kalau saya ada saya akan membetulkan mereka.
Tetapi dahulu bukan macam itu. Dahulu kita selalu kata change for the better. Tetapi sekarang saya nampak golongan muda ini bukan change for the better tetapi change just for the sake of change.
Walaupun apa yang sudah ada sekarang ini mungkin terbaik, mereka mahu tukar supaya mereka boleh kata 'Saya yang tukar'. Itu lah masalahnya. Orang yang tidak pernah hidup dahulu tidak faham bagaimana teraturnya hidup masyarakat kita. Di universiti, kami selalu bersaing di peringkat dunia. Sekarang mereka tidak peduli apa orang kata. Saya buat apa yang saya suka. Bolehkah kita mencapai kemajuan dengan cara yang begitu?
Tengok bola sepak, dulu kami tahun 1972 pasukan kita mengambil bahagian dalam Sukan Olimpik dalam perlawanan pertama menentang Jerman di Jerman. Kita kalah 3-0 kerana Jerman negara yang utama di dunia dalam bola sepak.
Sekarang Malaysia lawan negara Arab, kalah 10-0. Mereka tidak tahu mengapa mereka begitu lemah. Saya dapati pemain kita juga dikehendaki bermain macam pemain-pemain di tempat lain. Tetapi di seluruh dunia, cara bermain bola sepak itu sudah merosot. Dahulu kita di Singapura ada Awang Bakar yang boleh menjaringkan 13 gol dalam satu permainan.
Sekarang ada ke pemain macam itu? Cara mereka tendang bola pun tidak betul. Mereka tidak mahu belajar. Faktor fizikal sama sahaja. Macam pasukan sekolah saya, murid sekolah boleh kalahkan pasukan tentera yang terbaik negara ini, Royal Scots Youth Football. Mereka datang dari Scotland. Kami budak sekolah sahaja.
Pada tahun bulan November 1934, bila pasukan hoki Perak lawan pasukan hoki Negeri Sembilan, Perak turunkan sembilan pemain dari Clifford School Kuala Kangsar. Mereka ini murid sekolah. Pihak British begitu mengutamakan sukan, masa itu dipanggil Maktab Perguruan Sultan Idris (MPSI) ditubuhkan disediakan padang sukan yang paling besar di seluruh Tanah Melayu.
Setiap kampung pun ada padang untuk bola sepak, jadi orang Melayu begitu cemerlang dalam permainan bola sepak. Pemain yang paling terkenal ketika itu adalah Nur Fatah. Ramai bapa begitu bangga hingga menamakan anak Abdul Fatah. Sekarang mana ada, tiada lagi.
ASTRO AWANI: Adakah perlu diwujudkan subjek Negara Bangsa seperti subjek Sivik yang menjadi silibus di sekolah ketika ini?
Khoo Kay Kim: Sebenarnya tidak perlu. Sejarah begitu luas, sejarah menunjuk kepada segala yang pernah wujud atau yang pernah berlaku. Pembuatan ada sejarah, kejuruteraan pun ada sejarah, Kuala Lumpur ada sejarah, Ipoh ada sejarah, sistem beraja ada sejarah, kaum Melayu ada sejarah.
Kalau kita belajar sejarah, apa yang penting ialah kita mesti menentukan apa kita ingin tahu tentang keadaan sebelum ini. Malaysia ini mempunyai banyak bahan, bukan di Malaysia sahaja di banyak negara ada bahan. Hanya negara kita perlu belajar bahasa dia. Tetapi tempat yang paling sesuai untuk belajar adalah London dan kedua Singapura.
ASTRO AWANI: Bolehkah kita mengambil semula bahan-bahan arkib atau koleksi sejarah itu dibawa pulang ke Malaysia?
Khoo Kay Kim: Boleh bawa balik, tapi kena jaga. Banyak bahan di perpustakaan, tetapi tidak dijaga. Di London dan Singapura, mereka jaga. Misalnya kalau kita nak baca akhbar pertama negara ini yang dikeluarkan pada 1805, The Prince of Wales Island Gazette, di London boleh baca. Mereka simpan.
Di sini tidak ada, macam-macam tidak ada. Mereka tidak faham bagaimana pentingnya dokumen sejarah. Tanpa dokumen itu, kita tidak boleh baca, bercakap sahaja. Mesti ada bukti. Macam saya kata negara ini biasa. Bukan sebuah negeri yang kecil. Selalu dipuji oleh orang di luar Tanah Melayu dan kita bernasib baik kerana ada akhbar. Pada suatu masa, ada tujuh akhbar Inggeris dari Pulau Pinang sampai ke Singapura.
Malay Mail mula diterbitkan pada 1896, tidak berhenti sampai sekarang. Zaman Jepun pun dikeluarkan dipanggil Malay Shinbun. Bahan-bahan tentang Tanah Melayu semasa zaman Jepun semua berada di Taipei kerana Jepun memerintah Tanah Melayu pada ketika itu. Jadi kalau baca dalam bahasa Inggeris pun boleh. Di Portugis pun ada, di Jerman pun ada, Perancis ada, Jepun ada, China pun ada dan di Bangkok pun ada.
Tetapi bila saya minta orang muda belajar bahasa Thai, pergi Bangkok, mereka tidak mahu. Di India pun banyak sebab hubungan kita dengan India sudah berlaku sejak zaman Syarikat India Inggeris sampai ke sini. Jadi mereka yang merampas Pulau Pinang pada 1786.
Kalau kita tidak belajar sejarah, kita tidak tahu Francis Light merampas Pulau Pinang bukan diberi kuasa oleh Sultan Kedah untuk menduduki Pulau Pinang. Dia merampas. Stamford Raffles menipu untuk mendapat Singapura. Ramai tidak tahu. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Sumbangan Kay Kim gubal Rukun Negara akan dikenang - Anwar Ibrahim
Astro Awani | Diterbitkan pada Mei 28, 2019 12:14 MYT
Khoo Kay Kim meninggal dunia di Pusat Perubatan Universiti Malaya pada usia 82 tahun.
KUALA LUMPUR: Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim menyifatkan sumbangan besar tokoh sejarawan dan ahli akademik, Prof Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim kepada negara akan terus dikenang.
Menerima berita pemergian mendiang dalam penuh sayu, Ahli Parlimen Port Dickson itu turut mengutus salam takziah buat keluarga mendiang.
"Saya mengutuskan salam takziah kepada keluarga mendiang dan semoga mereka tabah dan diberi kekuatan menempuh dugaan ini.
"Jasa dan pengorbanan mendiang yang membantu menggubal Rukun Negara akan terus dikenang rakyat dan negara," kata Anwar dalam kenyataan yang dimuatkan dalam laman Facebook beliau.
Turut berkongsi kedukaan atas pemergian Kay Kim ialah Menteri Hal Ehwal Ekonomi, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali.
Dalam entri di Twitter beliau, Mohamed Azmin berkongsi momen pertemuan beliau dengan mendiang dalam Dialog #MalaysiaBaru lebih setahun lalu.
"Berdukacita di atas pemergian sejarawan negara Profesor Emeritus Tan Sri Datuk Dr Khoo Kay Kim. Masih segar dalam ingatan saya pertemuan kami ketika Dialog #MalaysiaBaru di Shah Alam lebih setahun kali.
"Takziah buat Puan Sri Rathi Khoo, Saudara Eddin Khoo dan keluarga," kata Mohamed Azmin lagi.
Kay Kim, 82, meninggal dunia akibat masalah paru-paru di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) di ibu negara sekitar pukul 10.45 pagi tadi.
Anaknya, Eddin Khoo ketika dihubungi Astro AWANI mengesahkan berita kematian ayahnya itu. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Takziah kepada keluarganya...
Mendiang seorang cina yg truly Malaysia..... |
|
|
|
|
|
|
|
I, KKK: A nation’s journey told through the life of historian Khoo Kay Kim
Published 2 years ago on 12 April 2017
By Syed Jaymal Zahiid
National historian Tan Sri Khoo Kay Kim poses with his book ‘I, KKK: The Autobiography of a Historian’ in Kuala Lumpur April 12, 2017. ― Pictures by Yusof Mat Isa
KUALA LUMPUR, April 12 ― Historians and autobiographies do not usually go along well.
It can be said that for most of them, an autobiography is the least objective and empirical method to analyse history. Memories, a key component to biographies, are sentimental; but facts are not.
As a result, national historian Tan Sri Khoo Kay Kim, who just turned 80 two weeks ago, admitted he had issues with documenting and writing about his own personal journey as a man, husband and an intellectual, an idea that originally came from his wife Rathi.
“Truth be told, autobiographical reflection goes against all the cultivated instincts of the trained historian,” Khoo said today, confessing.
Sultan Nazrin Muizzuddin Shah (left) launched Tan Sri Dr Khoo Kay Kim’s (right) book ‘I, KKK: The Autobiography of a Historian’ in Kuala Lumpur April 12, 2017.
But he caved in. And the result was I, KKK: The Autobiography of a Historian, a 140-page book documenting the very personal life of a man whom most people likely know only from some of the controversial assertion he made about Malaysian history.
One of the most memorable ones would have been about how the British had, according to Khoo, never really colonised Malaya.
But Khoo has no plan to address the controversy now. At least not in this book, which was launched by Perak ruler Sultan Nazrin Muizzuddin Shah today.
National historian Tan Sri Khoo Kay Kim speaks during the launch of his book in Kuala Lumpur April 12, 2017.
Instead, the book offers readers an opportunity to know Khoo better ― a regular Malayan, saddled with aspirations and hopes at a time when the country was still in its infancy, clasping and trying hard to carve out its own destiny.
Often viewed as the “boring” history professor, who would have known that Khoo was a keen footballer? Or that he was a wild party boy during his university days with a penchant for the rumba?
But as personal as the biography may be, it is also much a documentation of the nation's history told through the prism of an individual, as put by Sultan Nazrin in his royal address at the book’s launch.
Tan Sri Khoo Kay Kim’s book ‘I, KKK: The Autobiography of a Historian’.
And for the Perak ruler, the release of an autobiography of a historian that contributed much to the shaping of Malaysia could not have been more timely as the country turns 60 years old soon.
“As we reach six decades of our life as a nation, it is important to recall what has been forgotten, and to embrace the voices of all those who have shaped our national narrative, particularly when it is related directly by them,” his royal highness said.
The book, priced at RM50, will be carried by most major bookstores nationwide. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
cina mcmni patut kena ramai ada kt malaysia..rest in peace
tokoh yg byk bjasa |
|
|
|
|
|
|
|
Bukan 13 negeri yer, ramai orang salah faham. Sabah dan Sarawak setiap bahagian ada banyak autonomi. Jadi Semenanjung Malaysia ini tidak boleh mengarahkan mereka. Orang biasa tak faham.
pemipin2 Sabah pun tak faham. Sebab tu mereka biarkan diri diarah oleh semenanjung Malaysia..
RIP profesor...
takziah pada family |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
unoryah replied at 28-5-2019 01:22 PM
Bukan 13 negeri yer, ramai orang salah faham. Sabah dan Sarawak setiap bahagian ada banyak autonomi. ...
Ini ikut artikel ke brp dlm constitution kan? Iols lupe. Tp i m unaware that setiap daerah ade autonomi. Boleh eloberate more? |
|
|
|
|
|
|
|
Tq doll for the thread.
Sepanjang proses persekolahan i look up at him, engku aziz n few more cendikiawan.
Bila msk UM i was star struck bile terserempak dgn beliau di Perdanasiswa.
May Allah bless atas segala jasa bakti yg u curahkan. This a lost to the nation |
|
|
|
|
|
|
|
Kaki temberang. Sejarah bangsa sendiri memalukan lagi ada hati nak sibuk sejarah melayu. Ptuih |
|
|
|
|
|
|
|
Kosmo Online/K2/Rencana Utama/
Perginya seorang patriot Malaysia
29 Mei 2019 3:00 AM
Kay KIM (kiri) semasa menjadi panel Forum Hang Tuah Wira Bangsa di Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur pada 2012.
Masih segar dalam ingatan penulis semasa menemu bual negarawan, mendiang Prof. Emeritus Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim sedekad yang lalu. Tidak pernah rasanya penulis bertemu seorang yang begitu tinggi jiwa Malaysia dan pada masa sama amat bersederhana serta merendah diri.
Pertemuan kami bermula di Universiti Malaya (UM), Kuala Lumpur, bukan di dalam pejabat berhawa dingin, sebaliknya di sebuah bangku putih di kawasan luar salah satu fakulti di universiti tersebut. Dari perbualan di situ, kami beralih ke rumahnya yang dipanggil teratak di Petaling Jaya. Jarang sebenarnya seseorang itu sanggup melayani wartawan dari tempat kerja sehingga ke kediaman.
Di dalam rumah tokoh sejarawan, penganalisis politik dan sukan ini penuh dengan seni bina kayu. Ternyata, Kay Kim seorang yang amat menggemari elemen warisan. Begitu teruja sewaktu berbicara mengenai sejarah, penulis amat mengingati ungkapan kata individu yang pernah digelar pakar sejarah nombor satu negara itu.
“Saya bukan menghafal tetapi mengingati sejarah. Menghafal dan mengingati itu berbeza. Hafal mungkin tak faham, tetapi ingat kerana kita faham,” katanya dalam pertemuan tersebut sekitar Januari 2009 sekali gus menggambarkan bagaimana dirinya mempunyai keupayaan untuk bercakap mengenai selok-belok sejarah dengan begitu petah.
Lelaki penuh patriotisme itu juga berkobar-kobar menitip pesan agar akar persefahaman dan keharmonian di negara ini dapat terus dipertahankan.
Kini, senyum ramah dan ketokohannya hanya tinggal kenangan. Insan terkemuka yang begitu arif dan sering menjadi pakar rujuk tentang sejarah khususnya sejarah Malaysia sehingga pernah diumpamakan seperti senaskhah buku sejarah itu telah tiada.
Kay Kim, 82, meninggal dunia akibat jangkitan paru-paru di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) semalam. Bapa kepada tiga cahaya mata itu meninggal dunia pada pukul 10.13 pagi.
Anak kedua mendiang, Rubin Khoo, 47, memaklumkan bapanya pernah membuat pembedahan pintasan jantung pada Oktober tahun lalu dan keadaan kesihatannya merosot selepas pulang daripada rawatan.
Dilahirkan di Kampar, Perak, lelaki bukan Melayu itu sangat menggemari bahasa, budaya dan kesusasteraan Melayu. Mendiang pernah bercerita yang minatnya terhadap bahasa Melayu bukan timbul di dalam bilik darjah sebaliknya sewaktu dibawa ibu bapanya semasa kecil ke pesta hiburan yang turut menampilkan persembahan teater bangsawan.
“Di situlah saya menonton pementasan teater bangsawan dan bermacam-macam acara kesenian. Dari situlah saya mula mengenali budaya Melayu dan meminati bahasa Melayu,” kata suami kepada Puan Sri N. Rathimalar itu yang mendapat pendidikan awal di Sekolah Inggeris, Anglo Chinese School, Kampar dalam temu bual sedekad lalu itu.
Rukun Negara
Minatnya dalam bahasa Melayu terbukti apabila mendiang turut mengambil jurusan Pengajian Melayu sebagai jurusan minor ketika melanjutkan pengajian di UM, Singapura dalam jurusan Sastera Inggeris sebagai major. Selain Pengajian Melayu, beliau juga mengambil jurusan Sejarah sebagai minor.
Kay Kim yang memulakan kerjaya di UM sejak 1964 sebagai tutor sebelum bergelar pensyarah juga merupakan salah seorang yang merangka Rukun Negara selepas rusuhan kaum pada tahun 1969.
Beliau juga pernah menjawat jawatan Pemangku Ketua Jabatan Sejarah pada tahun 1973.
Sementara itu, salah seorang anak murid mendiang yang juga merupakan sejarawan terkenal, Prof. Datuk Dr. Ramlah Adam berpendapat, Kay Kim merupakan seorang tokoh sejarah Malaysia yang unggul.
Beliau yang pernah menjadi anak murid kepada Kay Kim di UM pada tahun 1970-an berkata, gurunya itu merupakan individu yang bertanggungjawab mengasaskan subjek Sejarah Malaysia.
Ujarnya, Kay Kim juga telah mencetuskan idea supaya setiap pelajar yang mengambil subjek tunggal Sejarah Malaysia di UM supaya menyiapkan tesis mini atau latihan ilmiah.
“Menerusi tesis mini ini, banyak kajian telah dilakukan mengenai masyarakat tempatan sama ada budaya, ekonomi, pendidikan, makanan dan aktiviti.
“Kajian-kajian ini sangat penting kepada Jabatan Sejarah UM khususnya dan negara secara amnya sebagai satu rekod,” katanya ketika dihubungi K2 semalam.
Telus
Menurut Ramlah, selama empat dekad mengenali Kay Kim, mendiang merupakan seorang tokoh dan rakan yang sangat profesional dalam menjalankan tugas.
Ujarnya, mendiang banyak memberi komen dan pendapat di dalam media atau forum secara profesional dengan bidang kajian dan kepakarannya.
“Mendiang seorang yang suka membuat kajian dan mengadakan perbincangan dalam menyelesaikan sesuatu isu berbangkit mengenai sejarah di negara ini.
“Beliau memberi komen dan pendapat mengenai sejarah secara telus tanpa mengikut emosi atau perasaan rasis,” terangnya sambil memaklumkan mendiang juga merupakan individu yang memperkenalkan konsep masyarakat majmuk.
Mengenali Kay Kim secara peribadi, Ramlah berpendapat, mendiang merupakan seorang yang tenang dan cool ketika di dalam kuliah.
Cerita beliau, sewaktu dalam bilik kuliah, mendiang gemar bercerita mengenai kisah-kisah masyarakat dan isu-isu semasa berkaitan bola sepak.
Katanya, ini secara tidak langsung membuatkan para pelajarnya menjadi tertarik dengan pendapat dan cerita-cerita yang ditampilkan oleh Kay Kim.
“Di dalam kelas, mendiang tidak akan beri apa-apa nota kepada pelajar. Sebaliknya, beliau meminta pelajarnya pergi ke perpustakaan.
“Mendiang ingin melatih para pelajarnya supaya berdikari dan banyak membaca buku-buku sejarah,” ujarnya.
Sementara itu, Naib Canselor UM, Datuk Ir. Abdul Rahim Hashim menyatakan mendiang kekal berkhidmat sebagai profesor di jabatan hingga kini.
“Seluruh warga UM merakamkan ucapan setinggi-tinggi takziah kepada keluarga beliau. Kami sesungguhnya turut merasai kehilangan seorang lagenda dalam dunia akademik dan sejarah, bukan sahaja di peringkat universiti tetapi juga di peringkat negara,
“Jasa, sumbangan dan pengorbanan beliau yang tidak ternilai akan sentiasa dikenang dan tetap utuh di minda dan hati warga UM serta lipatan sejarahnya sampai bila-bila,” katanya. |
|
|
|
|
|
|
|
Yang dikagumi ramai orang, perginya di bulan mulia. |
|
|
|
|
|
|
|
Edited by Syd at 29-5-2019 05:51 PM
'Tanah air ini nyawanya' - Anak kongsi kenangan terakhir dengan mendiang Khoo Kay Kim
Hasimi Muhamad, Astro Awani | Diterbitkan pada Mei 28, 2019 15:32 MYT
Bagi memastikan segala hasil karya Kay Kim tidak lenyap ditelan zaman, Eddin kini berusaha untuk mengumpul semua hasil penulisan bapanya. - Foto Astro AWANI/SHAHIR OMAR
KUALA LUMPUR: Pemergian sejarawan negara dan tokoh akademik, Prof Emeritus Tan Sri Dr Khoo Kay Kim merupakan satu kehilangan besar buat negara.
Anak sulung mendiang, Eddin Khoo, 50 tahun, berkata bapanya sentiasa menyifatkan Malaysia sebagai nyawanya.
Katanya, Kay Kim sentiasa menjadi jambatan di antara kaum dalam mewujudkan sebuah negara bangsa yang majmuk.
“Tanah air ini adalah nyawanya dan selama lebih 50 tahun kerjayanya, beliau telah banyak terlibat dalam pelbagai aspek terutamanya seorang guru dan pensyarah.
“Dalam (melahirkan) anak murid sebagai pembina negara, tetapi bagi saya yang paling utama beliau menjadi jambatan di antara kaum untuk mewujudkan satu negara bangsa yang majmuk,” katanya ketika ditemui pemberita di Nirvana Memorial Center, Sungai Besi, di sini hari ini.
Jelas beliau lagi, bapanya sentiasa menganggap bahawa proses membina negara bangsa adalah bersifat berterusan.
“Selalu beliau menganggap bahawa membina negara bangsa adalah satu proses dan proses itu tidak pernah selesai tetapi selalu menitik-berat aspek sejarah dalam apapun.
“Kalau tiada kenangan kita tidak ada masa depan yang cerah,” ujarnya.
Mengimbau lagi kenangan bersama mendiang, Eddin berkata bapanya sering berpesan bahawa setiap manusia mempunyai maruah.
Ujarnya, ramai yang tidak tahu bahawa mendiang bapanya juga seorang yang suka berjenaka, dan kerana itu beliau mudah didampingi oleh semua pihak.
“Itu merupakan pengajaran utama. Selain itu, beliau juga merupakan seorang ayah yang begitu bebas mesra.
“Ramai yang mengenali seorang yang serius tetapi ada aspek lucu dan luar biasa. Orang mesra dan senang bergaul,” katanya.
Bagi memastikan segala hasil karya Kay Kim tidak lenyap ditelan zaman, Eddin kini berusaha untuk mengumpul semua hasil penulisan bapanya.
Projek itu telah bermula dan ia melibatkan penerbitan 35 buah buku membabitkan semua hasil tulisan mendiang di akhbar, selain projek berkaitan riwayat hidup mendiang bapanya.
Kay Kim menghembuskan nafas terakhir pada usia 82 tahun akibat masalah paru-paru di Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) kira-kira jam 10.13 pagi, pada Selasa.
Mendiang yang dilahirkan di Kampar, Perak meninggalkan isteri Puan Sri Rathi Khoo, 75 tahun, serta tiga orang anak, Eddin, Rubin dan Mavin.
Beliau merupakan salah seorang penulis yang merangka Rukun Negara selepas rusuhan kaum pada 1969. |
|
|
|
|
|
|
|
28 Mei 2019 ~
TITAH UCAPAN TAKZIAH OLEH DYMM SULTAN SELANGOR DI ATAS PEMERGIAN PROF. EMERITUS TAN SRI DATO’ DR. KHOO KAY KIM
“Beta ingin menzahirkan perasaan sedih dan dukacita apabila mendengar berita mengenai pemergian Sejarawan Negara, Prof. Emeritus Tan Sri Dato’ Dr. Khoo Kay Kim.
.
Beta dan Tengku Permaisuri Norashikin ingin mengucapkan takziah kepada isteri mendiang, Puan Sri Rathi Khoo dan anak-anak mendiang, Eddin, Rubin dan Mavin.
.
Ini merupakan satu kehilangan besar kepada negara.
.
Beta telah mengenali mendiang sejak sekian lama menerusi aktiviti kami dalam Royal Asiatic Society.
.
Mendiang telah banyak memberi pandangan dan nasihat kepada Beta mengenai isu-isu semasa khususnya yang menyentuh aspek-aspek sejarah dan arena sukan.
.
Sumbangan mendiang sebagai salah seorang individu yang menggubal Rukun Negara juga adalah sangat Beta kagumi.
.
Baru-baru ini, mendiang telah membantu Beta untuk menerbitkan sebuah buku yang merangkumkan sejarah Bola Sepak Selangor yang bakal dikeluarkan akhir tahun ini.
.
Bagi mengenang jasa-jasa mendiang kepada negeri Selangor, Beta telah menganugerahkan mendiang dengan Darjah Kebesaran Dato’ Paduka Mahkota Selangor (DPMS) pada tahun 2009.
.
Beta yakin legasi mendiang Tan Sri Dr. Khoo Kay Kim akan terus terpahat dalam sejarah Malaysia dan akan terus menyumbang kepada pembangunan modal insan di negara ini.”
.
.
DYMM Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj
Istana Alam Shah
28 Mei 2019. |
|
|
|
|
|
|
|
Author |
Post time 1-6-2019 11:45 AM
From the mobile phone
|
Show all posts
Bold, honest and maybe controversial: Khoo Kay Kim’s famous views and historical contributions
Published 42 minutes ago on 01 June 2019
BY AZRIL ANNUAR
Tan Sri Khoo Kay Kim was among the most influential historians in Malaysia, being one of those who had penned the Rukun Negara. — Bernama pic
Tan Sri Khoo Kay Kim was among the most influential historians in Malaysia, being one of those who had penned the Rukun Negara. — Bernama pic
KUALA LUMPUR, June 1 — Malaysia suffered a major loss with the death of eminent historian Professor Tan Sri Khoo Kay Kim earlier this week.
Throughout his illustrious career, the Universiti Malaya academic was among the most influential historians in Malaysia, being one of those who had penned the Rukun Negara.
He never shielded away from speaking his mind — at times courting controversy from certain parties for his bold views — while at other times, trying to diffuse tense situations by educating the nation through the lens of history.
Below is a small sample of the late professor’s views and contributions:
1. Rukun Negara
The Rukun Negara (National Principles) is the Malaysian declaration of national philosophy instituted by royal proclamation on Merdeka Day, 1970, in reaction to a serious race riot known as the May 13 Incident which occurred in 1969.
The riots proved that Malaysian race-relations and stability at the time was fragile and the formulation of Rukun Negara under then-deputy prime minister Tun Abdul Razak was aimed at injecting harmony and unity among the various ethnic groups in the country.
As it is normally recited on a weekly basis in public schools, the Rukun Negara which Khoo helped authored is probably his most influential and popular work.
During an interview with Perdana Foundation in 2017, Khoo recalled how he was roped into the project by then-Minister with Special Functions (Information) Tun Ghazali Shafie.
“It was (Tun) Ghazalie Shafie’s idea. He was inspired by Indonesia’s Pancasila. There was a panel of us who were from all walks of life. Ghazalie put the idea to this panel (which) discussed (a) draft and recommended it to the National Operations Council,” he reportedly said.
Khoo said many of them were Universiti Malaya graduates and noted that if Indonesia could succeed with Pancasila, he was confident that Malaysia can succeed with Rukun Negara, believing that the people would come together with a national ideology being disseminated.
His only apparent regret regarding his greatest work was the fact that the Principles were never “properly explained” to school children as the education system is concerned with examinations and giving the right (textbook) answers.
2. No Malaysian is a ‘Pendatang’
Some politicians are fond of stirring up racial tension for their own benefit. One Umno leader that used to be in the headlines for his controversial and extreme antics was Datuk Seri Jamal Yunos.
It is no surprise then that the former Datuk Seri Najib Razak strongman would have once resorted to issuing racial-statements in order to protect or promote his regime’s status quo by calling non-Malays pendatang or immigrants.
Khoo corrected the historical fallacy made by Jamal by reminding the public that anyone who holds a Malaysian citizenship cannot be categorised as an immigrant.
During a public forum in 2015, Khoo said the phrase “Malaysian immigrant” is self-contradictory and faulted poor education for the perpetuation of the myth that has been the cause of racial flare-ups between the Malay majority and ethnic Chinese minority.
“Pendatang or immigrants is a term, someone who came from another country. Let’s say this country, and he is a citizen of another country, then he is an immigrant.
“But if he has been living here for a long time and applied for citizenship, then he is no longer a pendatang, he is a citizen. Pendatang is only for people who are not citizens,” he reiterated.
However, he noted that even the government had perpetuated this misunderstanding in its official forms out of all things.
“Our leaders made a mistake on forms, where you’re supposed to tick Malay, Chinese or Indian. Bangsa means nationality so if we are Malaysian, we should just write Malaysian.
“If we write Chinese on forms it indicates that we are citizens of China. Terms and words are different, terms only have a singular meaning,” he explained.
3. Hang Tuah is not a historical figure
One of his most controversial statements that raised a lot of eyebrows happened during a BFM interview in 2012 when Khoo pointed out that historically Hang Tuah, his legendary companions and the Chinese Princess Hang Li Po never existed.
In a later interview with Free Malaysia Today, the historian explained that the very well preserved Chinese Ming dynasty of the 16th century did not have any records mentioning any of them.
“History must be based on empirical records. Historians must only accept written records,” he said, adding that empirical records available here were at best “skanky”.
“There is no evidence in the Malaysian records.
“These are stories. Early Malaysian history is based on stories. We have had many stories. Only recently historians have taken the trouble to research the early Malaysian history period. A lot of stories accepted in the past cannot be proven,” he reportedly said.
However, after a backlash and questions by many other eminent Malaysians and historians Khoo explained to Malaysiakini that his intention was not to sideline Hang Tuah’s legend but he wanted official history to focus on relevant historical figures.
Instead of accepting Hang Tuah as a historical figure in textbooks, he argued that the Malacca Sultanate admiral should be acknowledged as a legendary figure instead.
He explained that his criticism on the matter was not directed at Hang Tuah but those that popularise the legend to the point that it has adversely affected real historical figures who have contributed to Malaysia’s development.
4. Malay communists were not freedom fighters
In 2011, when Defence Minister Mohamad Sabu was still in PAS, he had allegedly praised and defended some members of Parti Komunis Malaya (PKM) in the assault on the Bukit Kepong police station popularised by the 1981 Bukit Kepong movie directed and produced by Tan Sri Jins Shamsuddin.
In a report by Malaysiakini, Khoo refuted the claim during a forum on the origins of the Malay race in January 2012.
“Kepala otak! (What are they thinking!)” he reportedly exclaimed.
He said that while the communist did fight British rule, their aims were far from local autonomy.
“They wanted to create a world communist government, under the communist world order. All nations must be controlled by the communist party,” he reportedly said.
At the time, the global communist movement followed the model practiced in Europe which is the Marxist model emphasising on the working class — the proletariat.
He pointed out that within two weeks of the Japanese withdrawal at the end of World War 2, before the return of the British, the Communist here went on a killing spree, running amok and tried to create a communist-controlled state.
A communist state would not have empowered local self-rule but would have created a nation that kow-towed to global communist rule while diminishing the culture, religions and customs of the locals.
“They say that communists fought for the independence of Malaya. That is wrong. They did not know what communism meant. Normal people do not know,” he reportedly said.
5. Malaysia was never colonised
One of the oddest statements that ever came out of the professor’s mouth was his argument that Malaysia was never a British colony.
In a video in 2015, he pointed out that instead of outright colonisation, the British had signed treaties with nine of the Malay rulers to assist them in administration but the royal’s sovereignty was never lost.
In other words, instead of being a colony Tanah Melayu back then was a British protectorate.
“This is why they called them sovereign rulers. And this is why when we achieved independence in 1957, Tanah Melayu had nine rulers. That shocked those outside of Malaysia. In the whole world there is no nation with two rulers — Malaysia had nine,” he said.
Khoo explained that on August 31, 1957 it was the rulers who granted sovereignty to the people and not the British who granted them independence.
|
|
|
|
|
|
|
| |
|