View: 3637|Reply: 1
|
5 Cara Bagaimana Uruskan Bisnes Supaya Berjalan Lancar
[Copy link]
|
|
Kenapa penting untuk urus bisnes anda? Pengurusan bisnes amat penting untuk memastikan operasi perniagaan berjalan dengan lancar.
Ramai peniaga di luar sana, hanya fikirkan kepentingan menghasilkan duit tanpa mengambil kira pengurusan yang boleh menyebabkan ketidakstabilan dalam operasi perniagaan anda.
Banyak sebenarnya cara terbaik untuk anda urus perniagaan anda.
Dalam artikel ini saya kongsikan beberapa perkara yang mungkin anda boleh contohi
1. Tetapkan matlamat / objektif
Matlamat / objektif membantu menetapkan hala tuju sesebuah syarikat dan pastikan fokus utama perniagaan tidak tersasar. Tanpa adanya matlamat, visi dan misi yang jelas, anda tidak akan mempunyai semangat dan bermotivasi untuk terus berkembang maju.
2. Sasarkan jualan / keuntungan
Setiap perniagaan perlu menetapkan berapakah jumlah jualan / keuntungan yang mereka ingin capai. Tanpa sasaran, perniagaan tidak ada motivasi untuk bergerak ke hadapan dalam usaha untuk mencapai keuntungan
3. R&D
Sentiasa kemaskini dan ambil tahu trend terbaru yang bersesuaian dengan kehendak pelanggan. Ketahui apakah trend terbaru dan lakukan pembaharuan dalam produk / servis yang dikeluarkan Kunci utama, jangan syok sendiri dengan produk / servis yang anda tawarkan
4. Kawal perbelanjaan overhead
Peniaga perlu bijak dalam mengawal dan meminimakan kos overhead yang dikeluarkan. Contoh kos overhead : bil air, elektrik, gaji pekerja, sewa premis, bil internet dan telefon Urus kewangan bisnes anda dengan baik dan sistematik
5. Tetapkan prioriti
Terlalu banyak perancangan yang dibuat sehingga menimbulkan kekeliruan. Dalam setiap urusan perniagaan perlu ada prioriti, kena tahu perkara apa yang perlu diutamakan dan yang perlu didahulukan. Perlu rancang agar tenaga dan masa tidak habis sia-sia untuk perkara yang tidak menguntungkan
6. Lakukan mengikut bidang, kemahiran dan kepakaran
Perniagaan yang dijalankan perlulah seiring dengan kemampuan dan kemahiran yang diperolehi. Tanpa kemahiran dan pengetahuan yang sesuai, perniagaan boleh menghadapi risiko kegagalan kerana pengurusan dan operasi perniagaan tidak dapat dikawal dengan sebaiknya
Semoga Bermanfaat.
Rujukan: amacc.com.my
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
SERVIS PENGURUSAN AKAUN SYARIKAT
Adakah anda menghadapi masalah untuk merekod transaksi perniagaan dan menyediakan dokumen secara teratur, sejajar dengan garis panduan yang ditetapkan oleh LHDN?
Kebanyakan pemilik syarikat lupa dan mungkin buat-buat lupa tentang kepentingan menguruskan perakaunan syarikat.
Tahukah anda kelewatan menghantar dokumen kepada akauntan anda boleh menyebabkan anda dikenakan kompaun?
- Anda menyerahkan dokumen lewat dan dokumen tidak tersusun.
- Jadi, penyata kewangan anda akan siap lambat dari tarikh yang sepatutnya.
- Seterusnya, akan menyebabkan audit anda tertangguh.
Akibatnya, banyak syarikat telah dikenakan KOMPAUN oleh LHDN dan SSM sehingga mencecah beratus ribuan ringgit.
Antara kesannya:
- Dikenakan kompaun dengan SSM sebab lewat hantar Laporan Penyata Kewangan.
- Dikenakan penalti dari LHDN sebab lewat hantar borang.
- Kena bayar cukai tinggi sebab tidak urus.
- Kerugian kerana aliran tunai terjejas – sebab kena bayar penalti / kompaun.
Perkara ini amatlah merugikan syarikat.
Oleh itu, AMACC berasa tanggungjawab untuk membantu anda dalam menguruskan akaun syarikat dimana kami ada menawarkan beberapa servis akaun yang anda perlukan.
ANTARA PERKHIDMATAN YANG KAMI TAWARKAN :
- Merekod transaksi perniagaan dan mengekalkan dokumentasi secara teratur dan sejajar dengan garis panduan yang ditetapkan oleh LHDN.
- Membantu anda mengesahkan dan mengawal akaun anda.
- Memeriksa perisian akaun (accounting software) anda untuk memastikan ianya bersesuaian dengan operasi syarikat.
- Menawarkan perisian akaun (accounting software) yang bersesuaian dengan operasi syarikat.
- Menilai prestasi kewangan syarikat secara berkala.
PENYEDIAKAN AKAUN SECARA BULANAN (SEBULAN / 3 BULAN / 6 BULAN)
1. Kepentingan Pengurusan Akaun
- Kenalpasti kedudukan kewangan syarikat
- Dapat menganalisa dan elak penyelewengan
- Merancang cukai
- Pinjaman mudah diluluskan
- Dapat menyelamatkan syarikat daripada dikenakan kompaun
- Merancang dan mengawal perbelanjaan
2. Permasalahan yang sering berlaku jika sediakan akaun secara tahunan – setahun sekali
- Dokumen hilang / tidak tersusun
- Penyediaan akaun memakan masa yang lebih lama
- Tidak dapat merancang cukai
KELEBIHAN YANG ANDA AKAN DAPAT DARIPADA SERVIS INI:
- Dokumen anda lebih tersusun.
- Merekod transaksi perniagaan dan mengekalkan dokumentasi secara teratur dan sejajar dengan garis panduan yang ditetapkan oleh LHDN
- Akaun syarikat akan selesai pada masa yang telah ditetapkan.
- Tiada lagi kelewatan pada audit.
- Dapat menilai prestasi kewangan syarikat secara berkala.
- Boleh merancang cukai syarikat
HUBUNGI KAMI UNTUK DAPATKAN KONSULTASI PERCUMA DENGAN TEAM AMACC.
Tel: 03 8920 8081
Email: [email protected]
Web: amacc.com.my
|
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|