|
Pemaju-pemaju dan puak Wahhabi, memadamkan sejarah Makkah .
[Copy link]
|
amrizal This user has been deleted
|
Jawapan ringkas:
Hadith amir Mu'awiyah bin Abu Sufyan ra itu adalah sahih kerana hadith ini diriwayatkan dari banyak jalan. (sahih Sunan Ibn Majah: 2/364)
Wahabi atau pergerakan muwahhidin di Semenanjung Arabia adalah pergerakan untuk mengukuhkan dan memurnikan alJama'ah yang dimaksudkan oleh hadith itu. Gerakan wahabi menyambung perjuangan aljama'ah yg dicetuskan oleh Imam Ahmad RA. sekian |
|
|
|
|
|
|
amrizal This user has been deleted
|
Istilah wahabi sebenarnya bukan istilah baku dalam literatur Islam. Dan penisbahan istilah wahabi kepada sebagian umat Islam pun kurang objektif. Meski istilah `wahabi` bila kita runut dari asal, memang mengacu kepada tokoh ulama besar di tanah Arab yang bernama lengkap Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab At-Tamimi Al-Najdi (1115-1206 H atau 1703-1791 M). Namun para pendukung dakwah beliau umumnya menolak bila dikatakan bahwa gerakan mereka adalah gerakan wahabiyah. Justru mereka lebih sering menggunakan istilah ahlisunnah wal jamaah atau dakwah salafiyah.
Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab lahir di 'Uyainah dan belajar Islam dalam mazhab Hanbali. Beliau telah menghafal Al-Qur'an sejak usia 10 tahun. Dakwah beliau banyak disambut ketika beliau datang di Dar`iyah, bahkan beliau dijadikan guru dan dimuliakan oleh penguasa setempat saat yaitu pangeran (amir) Muhammad bin Su`ud yang berkuasa 1139-1179. Oleh amir, dakwah beliau ditegakkan dan akhirnya menjadi semacam gerakan nasional di seluruh wilayah Saudi Arabia hingga hari ini.
Pokok ajaran Muhammad bin Abdul Wahhab
Sosok Muhammad bin Abdul Wahhab menjadi pelopor gerakan ishlah (reformasi). Sosok beliau muncul menjelang masa-masa kemunduran dan kebekuan berpikir pemikiran dunia Islam, yaitu sekitar 3 abad yang lampau atau tepatnya pada abad ke-12 hijriyah. Dakwah ini menyerukan agar aqidah Islam dikembalikan kepada pemurnian arti tauhid dari syirik dengan segala manifestasinya.
Sementara fenomena umat saat itu sungguh memilukan. Mereka telah menjadikan kuburan menjadi tempat pemujaan dan meminta kepada selain Allah. Kemusyrikan telah merajalela dan merata di hampir semua penjuru negeri. Bid`ah, khurafat dan takhayyul menjadi makanan sehari-hari. Dukun berkeliaran ke sana ke mari, ramalan-ramalan dari syetan sangat digemari, sihir menjadi aktifitas umat, ilmu ghaib seolah menjadi alternatif untuk menyelesaikan berbagai persoalan dalam kehidupan umat Islam.
Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab saat itu bangkit mengajak dunia Islam untuk sadar atas kebobrokan aqidah ini. Beliau menulis beberapa risalah untuk menyadarkan masyarakat dari kesalahannya. Salah satunya adalah kitabut-tauhid, yang hingga kini masih menjadi rujukan banyak ulama di bidang aqidah.
Dakwah Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab ini kemudian melahirkan gerakan umat yang aktif menumpas segala bentuk khurafat, syirik, bid`ah dan beragam hal yang menyeleweng dari ajaran Islam yang asli. Mereka melarang membangun bangunan di atas kuburan, juga mengharamkan untuk menyelimuti kuburan atau memasang lampu di dalamnya. Mereka juga melarang orang meminta kepada kuburan, orang yang sudah mati, dukun, peramal, tukang sihir dan tukang teluh. Mereka juga melarang tawassul dengan menyebut nama orang shaleh seperti kalimat bi jaahirrasul atau keramatnya syeikh Fulan dan Fulan.
Dakwah beliau lebih tepat dikatakan sebagai dakwah salafiyah. Dakwah ini telah membangun umat Islam di bidang aqidah yang telah lama jumud (beku) akibat kemunduran aqidah umat. Dakwah beliau sangat memperhatikan pengajaran dan pendidikan umum serta merangsang para ulama dan tokoh untuk kembali membuka literatur kepada buku induk dan maraji` yang mu`tabar, sebelum menerima sebuah pemikiran.
Para pendiri dakwah ini umunya bermazhab fiqih dengan mazhab Al-Hanabilah, jadi tidak benar kalau dikatakan mereka anti mazhab. Namun memang mereka tidak selalu terikat dengan mazhab tersebut dalam fatwa-fatwanya. Terutama bila mereka menemukan dalil yang lebih rajih. Oleh karena itu dakwah merka sering disebut La Mazhabiyyah, namun sebenarnya lebih kepada masalah ushul, sedangkan masalah furu`nya, mereka tetap pada mazhab Al-Hanabilah.
Sebenarnya mereka tidak pernah mengharamkan taqlid, namun meminta agar umat ini mau lebih jauh meneliti dan merujuk kembali kepada nash-nash dan dalil dari Kitabullah dan sunnah Rasulullah SAW serta pendapat para ulama salafus shalih.
Di antara tokokh ulama salaf yang paling sering mereka jadikan rujukan adalah:
a. Imam Ahmad ibn Hanbal (164-241 H)
b. Ibnu Taimiyah (661-728 H)
c. Muhammad Ibnul Qayyim Al-Jauziyah (6691-751H)
Oleh banyak kalangan, gerakan ini dianggap sebagai pelopor kebangkitan pemikiran di dunia Islam, antara lain gerakan Mahdiyah, Sanusiyah, Pan Islamisme-nya Jamaluddin Al-Afghani, Muhammad Abduh di Mesir dan gerakan lainnya di benua India. Paling tidak, masa hidup Muhammad bin Adbul Wahhab lebih dahulu dari mereka semua. Dalam penjulukan yang kurang tepat, gerakan ini sering dijuluki dengan wahabi. Namun istilah ini tidak pernah diterima oleh mereka yang ikut mengembangkan dakwah salafiyah.
Demikian sekelumit tentang gerakan Syeikh Muhammad bin Abdul Wahhab. Maka dengan demikian, sesungguhnya dakwah ini juga dakwah ahlisunnah wal jamaah. Sebab tetap berpegang kepada sunnah Rasulullah SAW dan juga para jamaah (shahabat ridhwanullahi 'alaihim).
Para pendiri dakwah ini umunya bermazhab fiqih dengan mazhab Al-Hanabilah, jadi tidak benar kalau dikatakan mereka anti mazhab. Namun memang mereka tidak selalu terikat dengan mazhab tersebut dalam fatwa-fatwanya. Terutama bila mereka menemukan dalil yang lebih rajih. Oleh karena itu dakwah merka sering disebut La Mazhabiyyah, namun sebenarnya lebih kepada masalah ushul, sedangkan masalah furu`nya, mereka tetap pada mazhab Al-Hanabilah.
Dakwah ini jelas-jelas sebuah dakwah ahlisunnah wal jamaah serta berpegang teguh dengannya. Mereka menyeru kepada pemurnian tauhid dengan menuntut umat agar mengembalikan kepada apa yang dipahami oleh umat Islam generasi pertama.
Sedangkan bila dikatakan bahwa dakwah ini mengharamkan ziarah kubur, sebenarnya tidak juga. Sebab mereka pun mengakui bahwa ziarah kubur itu ada masyru'iyahnya dari syariat Islam.
Dahulu Aku (Rasulullah SAW) melarang kalian ziarah kubur, namun sekarang silahkan berziarah kubur. (HR Muslim dan merupakan hadits Shahih dan terdapat dalam syarah imam Nawawi)
Hanya saja mereka agak lebih berhati-hati, agar jangan sampai niat ziarah yang baik itu dirusak dengan praktek-praktek yang diharamkan. Seperti meminta doa dari ahli kubur, meminta keberkahan, minta diselamatkan, minta dilindungi, minta jodoh, rizqi dan sebagainya. Sebenarnya praktek seperti inilah yang mereka takutkan. Dan memang praktek seperti ini tidak dibenarkan dalam ajaran Islam. Sebab tempat meminta itu hanya kepada Allah SWT saja, bukan kepada kuburan.
Sumber : http://www.eramuslim.com/ks/us/59/21172,1,v.html |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by amrizal at 27-10-2005 01:50 PM
Jawapan ringkas:
Hadith amir Mu'awiyah bin Abu Sufyan ra itu adalah sahih kerana hadith ini diriwayatkan dari banyak jalan. (sahih Sunan Ibn Majah: 2/364)
Wahabi atau pergerakan muwahhidin di ...
salam
Minta maaf mencelah, sebab sekian lama hadis ini diperkatakan, namun tak pernah sempat memberikan ulasan kerana keadaan perbincangan thread forum yang tidak sesuai ketika itu. Persoalan:
Ahli kitab yang mana? Nasara atau yahud? Dalam sebuah hadis yang lain disebut,
1- 搊rang Yahudi berpecah kepada 71 firqah, Nasara kepada 72 firqah |
|
|
|
|
|
|
|
Memusnahkan tamadun Islam dan memadamkan sejarah semata-mata mempertahankan apa yang mereka fikir benar adalah lebih jumud lagi. seumpama seorang yang membakar kelambu kerana marahkan nyamuk. Lebih malang lagi umat Islam yang terpaksa menangung kerugian warisan2 silam. Wahabism telah memadamkan apa bukti wujud lipatan sejarah Islam,
Umat Islam bukan orang2 bodoh, seperti yang telah dinyatakan, mereka tidak pernah menganggap orang dalam kuburan mempunyai kuasa seperti Allah, sama seperti mereka menyembah Allah menghadap Kaabah bukan bermaksud mempertuhankan kaabah. Memang, kononnya dalam mempertahankan aqidah dan Islam, wahabi memang sentiasa bertindak melebihi apa yang diamalkan umat islam lain. mereka memang tidak suka mengambil jalan pertengahan, tindak tanduk mereka selalunya radikal dan ekstrem. Khawarij dulu pun mengambil pendekatan serupa, tidak berkompromi dan tidak bertolak ansur dengan pendapat yang bertentangan dengan pendapat mereka. Sejak mereka naik, telah banyak mereka hancurkan peninggalan2 umat ISlam sejak dulu. Taleban, al-Qaeda adalah imej mereka di Afghanistan, Pakistan, dll . Sesetengah menganggap imej kasar Taleban adalah Islam sebenar, dan barat benar2 telah memanupulasikan ikon taleban= Islam!
Penghapusan warisan peninggalan Islam meninggalkan Islam pada satu titik di mana generasi akan datang hanya akan menelurusi sejarah islam melalu pembacaan semata-mata, tanpa sebarang bukti fizikal kewujudannya. Akhirnya Islam akan seiras menjadi seperti cerita2 Tun Sri Lanang yang dianggap lebih kepada mitos kerana tidak ada bukti fizikal.
Sukar untuk kita bertuankan orang yang berbangga apabila dapat menghancurkan peninggalan RasulNya sendiri. |
|
|
|
|
|
|
|
salam semua...
silakan wahai bro bill.
Originally posted by billionaire at 27-10-2005 04:48 PM
Sukar untuk kita bertuankan orang yang berbangga apabila dapat menghancurkan peninggalan RasulNya sendiri.
Bertambah sukar untuk kita memberitahu kepada insan yang beriya-iya memperTUANkan orang yang berbangga apabila dapat menghancurkan peninggalan RasulNYA sendiri. Seolah-olah "mendabik" dada apabila dapat memusnahkan semuanya kemudian disertakan dengan pembangunan yang kononnya dapat menghilangkan syirik lalu menghentikan pemesongan aqidah umat Islam. Tidakkah dengan membangunkan bangunan-bangunan besar akan membawa kepada syirik juga? Hal ini dibuktikan apabila manusia berbangga dengan "kuasa" yang mereka ada. Merekalah yang paling berkuasa untuk membina bangunan-bangunan besar.
Al-Fajr Ayat 6 - 12
[6] (Kami tetap akan membinasakan orang-orang yang menentangmu wahai Muhammad), tidakkah engkau perhatikan, bagaimana Tuhanmu telah melakukan terhadap kaum Aad (yang kufur derhaka)
[7] Iaitu penduduk "Iram" yang mempunyai bangunan-bangunan yang tinggi tiangnya, (sesuai dengan penduduknya)
[8] Yang belum pernah diciptakan sepertinya (tentang besar dan kukuhnya) di segala negeri (pada zamannya)?
[9] Dan (terhadap) kaum Thamud yang memahat batu-batu besar di lembah (Wadil-Qura iaitu tempat tinggalnya)?
[10] Dan (terhadap) Firaun yang menguasai bangunan-bangunan yang handal kukuh?
[11] (Semuanya itu ialah) orang-orang yang telah bermaharajalela di negeri (masing-masing).
[12] Lalu mereka melakukan dengan banyaknya kerosakan dan bencana di negeri-negeri itu.
Masih lagi mendabik dada.......
wallahualam.... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by pipi at 27-10-2005 07:56 PM
salam semua...
silakan wahai bro bill.
Bertambah sukar untuk kita memberitahu kepada insan yang beriya-iya memperTUANkan orang yang berbangga apabila dapat menghancurkan peninggalan R ...
Terima kasih pipi.
Sekurang-kurangnya saya sudah mengenali siapa diri anda!
:cak::cak: |
|
|
|
|
|
|
|
salam MataPena...
ff topic:
izin laluan bagi menjawab persoalan daripada MataPena
sama-sama... main teka2 ye... :cak: teringin menjadi ahli nujum?
Hanya Jauhari yang mengenal Manikam... Hanya kertas yang mengenal MataPena...
Adakah hanya MataPena yang mengenal pipi? Atau adakah insan lain lebih mengenali pipi berbanding MataPena...
Persoalan ini bukanlah satu persoalan pokok bagi pipi kerana pipi mengenali diri pipi, siapakah pipi, daripada manakah pipi, dan sebagainya.
fi amanillah.... |
|
|
|
|
|
|
belut This user has been deleted
|
Bagaimana dengan tindakan Nabi Muhammad (saw) yang `memadamkan' sejarah Mekah dengan melenyapkan terus berhala dan binaan agama kaum Quraisy? Adakah saudara terkilan dengan tindakan Nabi tersebut? ;) |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by belut at 15-11-2005 10:15 PM
Bagaimana dengan tindakan Nabi Muhammad (saw) yang `memadamkan' sejarah Mekah dengan melenyapkan terus berhala dan binaan agama kaum Quraisy? Adakah saudara terkilan dengan tindakan Nabi tersebut? ;)
Apakah anda tahu bahawa rumah ibadat orang2 Kafir/pagan Mekah adalah di Kaabah di mana mereka meletakkan berhala2 mereka di dalam dan sekitarnya. Dan tentang penyucian kawasan suci dari berhala adalah perintah dari Allah di mana rumah Allah tidak boleh dijadikan tempat mempersekutukanNya, dan ianya perlu disucikan. (al-Hajj 26)
kemudian, binaan agama kaum Quraisy apa yang ada di mekah? boleh cerita? Apakah anda pernah mendengar nabi meruntuhkan synogue atau gereja di mekah, di Madinah atau di mana2 sahaja?
dan sekiranya anda tidak dapat membuktikannya, maka sesungguhnya anda telah memfitnah Rasul Ilahi yang anda panggil sebagai Muhammad yang merupakan Nabi kami umat Islam. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
belut This user has been deleted
|
Jadi kenapa pula rasa terkilan apabila kerajaan Arab Saudi menghilangkan batu nesan dan "tempat bersejarah" yang "dihormati" oleh sesetengah orang? |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by belut at 16-11-2005 10:18 PM
Jadi kenapa pula rasa terkilan apabila kerajaan Arab Saudi menghilangkan batu nesan dan "tempat bersejarah" yang "dihormati" oleh sesetengah orang?
kamilah sesetengah orang yang anda maksudkan itu, dan kerana kami menghormatinya maka kami berkabung atas kehilangannya. Ia adalah warisan Nabi kami. Janganlah anda membayangkan bahawa ianya tidak mempunyai apa-apa nilai, hatta baju lusuh yang koyak rabak milik Nabi Yusuf a.s pun masih terus disimpan dan dimuliakan oleh Nabi Yaakub a.s sehingga hari tuanya. Sedangkan Rasulullah saaw di sisi kami lebih agung berbanding Yusuf a.s. Dan kenyataan bahwa kedangkalan orang2 yang merobohkannya adalah seperti "kerana nyamuk seekor, kelambu dibakar" lebih mendukacitakan apatah lagi mereka ini menggelarkan diri mereka 'penjaga (atau perosak?) dua Tanah Suci'!
[ Last edited by billionaire at 17-11-2005 02:31 PM ] |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Akan ada dalam ummatku perselisihan dan perpecahan kaum yang indah perkataannya namun jelek perbuatannya. Mereka membaca Al Qur'an, tetapi keimanan mereka tidak sampai mengobatinya, mereka keluar dari agama seperti keluarnya anak panah dari busurnya, yang tidak akan kembali seperti tidak kembalinya anak panah ketempatnya. Mereka adalah sejelek-jelek makhluk, maka berbahagialah orang yang membunuh mereka atau dibunuh mereka. Mereka menyeruh kepada kitab Allah, tetapi sedikitpun ajaran Allah tidak terdapat pada diri mereka. Orang yang membunuh mereka adalah lebih utama menurut Allah. Tanda-tanda mereka adalah bercukur (GUNDUL - pen) |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by hafiz_alghumari at 26-1-2007 11:53 PM
Tanda-tanda mereka adalah bercukur (GUNDUL - pen)
Selalunya yang minat bercukur ni ialah orang-orang wahabi di arab Saudi. Budaya ni dah mula menular kat Malaysia ni.. |
|
|
|
|
|
|
|
aku perasan Mufti pilot tu pun botak gak
|
|
|
|
|
|
|
|
Reply #34 hafiz_alghumari's post
gundul yg tu jaga2 skit.... tp keturunan pipi automatik gondol bila usia cecah 30-an. Teringat pulak zaman2 remaja waktu rambut hensem bergaya. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by hafiz_alghumari at 1-2-2007 07:16 PM
aku perasan Mufti pilot tu pun botak gak
Memang botak pun...tapi dah di cover dengan topi. Kalau pakai serban merah tentu nampak hebat dan pramugari2nya pun semua pasti akan memakai tudung dan menutup aurat sepenuhnya.
|
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by Gravedigger at 4-2-2007 12:45 PM
Memang botak pun...tapi dah di cover dengan topi. Kalau pakai serban merah tentu nampak hebat dan pramugari2nya pun semua pasti akan memakai tudung dan menutup aurat sepenuhnya.
hang ni kelakar la grave |
|
|
|
|
|
|
|
Pastu takder la lagi jualan arak dalam kapal terbang tu
dan tkder juga orang yang berdoa qunut, dan perkara bidaah yang lain dalam kapal terbang tu hehe |
|
|
|
|
|
|
|
erm bagaimana pula dengan syarif2 mekah yang dari keturunan rasulullah masa tu yang
melarikan diri dan ada yang dihukum dan ada juga yang dibunuh?
Syarif2 mekah masa tu menjadi musuh puak wahabi kerana mereka berpegang
pada mazhab syafii majoritinya.
Nampak sangat disitu wahabi tidak menghormati tinggalan Rasulullah samada sari segi sejarah atau pun keturunan beliau.
Alhamdulillah sekarang masih ada yang mengikuti ajaran ASWJ cuma
sayangnya mereka berada di bukit2 yang tersembunyi bagi mengelak
dari pihak berkuasa saudi |
|
|
|
|
|
|
| |
|