|
hmmm...mmg mcm2 opinion kan....tp sy akan berpegang pd pendapat niat mmg x boleh dua...kene niat satu je walau camne pon.........sbb niat yg wajib x blh di combine kan dgn niat utk buat perkara sunat.....pasal kene pose ganti dulu sblom pose sunat pon mcm tu jgk...tp xpe...nnt sy clarify kan lg dgn org yg lbh arif......... |
|
|
|
|
|
|
|
boleh jer . . buatla macam manapun asalkan puasa . . . itu khilaf ulama' . . . puasalah . . . . nak campur pun boleh . . tak mau campurpun boleh . . . yang terbaik adalah diasing2kan supaya jelas dan tepat |
|
|
|
|
|
|
nur_amin This user has been deleted
|
|
|
|
|
|
|
nur_amin This user has been deleted
|
|
|
|
|
|
|
|
Sabda Rasullullah berhubung puasa tersebut : "...dan tidaklah hampir kepadaku seorang hambaKu dengan apa juapun, maka yang lebih ku sukai adalah mereka melaksanakan amalan fardhu/wajib ke atas mereka, dan sentiasalah mereka ingin menghampirkan diri mereka kepadaKu dengan mengerjakan amalan sunat sehinggalah aku kasih kepadanya..." (Riwayat Al-Bukhari).
Mengulas isu ini Ustaz Zaharuddin Abd Rahman berkata walaupun waktu bagi puasa Qada adalah panjang, umat Islam tetap tidak pasti adakah mampu menunaikan sampai ke tarikh tertentu atau ajal menjelang dahulu.
"Seseorang yang mati sebelum mengganti puasa Ramadannya tetapi sudah berpuasa sunat Syawal akan pasti bermasalah kerana ia dikira masih berhutang dengan Allah SWT.
Tiada dalil gabungkan puasa sunat Syawal dan Qada dalam satu niat
Bagaimanapun seseorang yang mati setelah berjaya menggantikan puasanya tetapi tidak sempat berpuasa sunat Syawwal, pastinya tiada sebarang masalah pun, malah mungkin ia juga mungkin boleh mendapat pahala sunat Syawal itu sekali," katanya dalam laman webnya www.zaharuddin.net
Dalam pada itu beliau turut mengulas isu menggabungkan puasa qada dan syawal yang sememangnya amat popular dan lazimnya dilakukan oleh rata-rata umat Islam.
"Tidak elok untuk menggabungkan kedua-duanya bagi mereka yang mampu (dari sudut kesihatan tubuh dan lain-lain) untuk memisahkannya. Ini kerana sepengetahuan saya tiada dalil yang spesifik membuktikan Nabi s.a.w. pernah melakukannya atau menganjurkan kepada para sahabat untuk menggabungkannya," katanya.
"Apabila Nabi, sahabat dan salaf soleh tidak melakukannya maka pastinya ia bukanlah amalan yang terpilih dan terbaik kerana pilihan Nabi s.a.w. dan para sahabat selamanya adalah yang terbaik," katanya.
Malah katanya terdapat juga hujah yang menyebabkan pandangan yang mengharuskan penggabungan 'qada dan ganti' itu dipersoalkan, iaitu antaranya jika seseorang mengatakan boleh gabung puasa qada (yang wajib) dengan puasa syawal (yang sunat) maka sudah tentu selepas ini timbul pula individu yang cuba menggabungkan solat wajib dengan solat sunat.
Atau ada yang akan beranggapan boleh gabungan solat Isyak dengan Tarawih, atau Subuh dengan 'tahiyatul masjid' atau dengan solat sunat fajar, atau solat Jumaat dengan solat sunat 'tahiyatul masjid',katanya.
Menurut Prof. Dr Syeikh Abd Malik as-Sa'dy (bekas Lajnah Fatwa Iraq) dan Prof Dr Mohd 'Uqlah el-Ibrahim (Jordan), mereka berpendapat bahawa amalan wajib tidak boleh digabungkan dengan apa-apa amalan wajib atau sunat lain, kerana amalan wajib memerlukan tumpuan khusus yang tidak berbelah bahagi semasa pelaksanaannya dan ia perlu bagi mengangkat tuntutan kewajibannya.
Selain itu tindakan Aisyah ra yang melewatkan Qada pula boleh dijadikan hujah bahawa beliau mengasingkan kedua-dua puasa Qada dan Syawal.
Selain itu amalan wajib (qada) memerlukan niat yang 'jazam' (tepat dan pasti) maka tindakan mengabungkan ia dengan niat puasa sunat mungkin boleh merosakkan kepastiannya, kata Zaharuddin lagi.
Namun secara cermat beliau membuat kesimpulan dalam mengutarakan perbincangan ini iaitu adalah tidak elok digabungkan dan elok sangat didahulukan yang wajib (qada) daripada sunat (Syawal) tetapi menganggap sebagai rukhsah "keringanan" bagi mereka yang mempunyai kesukaran kerana uzur dan tidak mampu untuk mengasingkannya. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #29 ianho's post
melaui hujah2 yg di kemukan adalah lbh afdhol asingkan puasa wajib n sunat...
Inilah yg In pakai selama ini... sbb sudah diasuh cmni... cuma bila ada yg mharuskan percatuan antara wajib n sunat rasa cm terfikir.... xpelah... biar Allah menilai kebaikan tu... bukan wat dosa pun.... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #53 haniman's post
aku setuju sangat2.
pahala puasa sepanjang tahun, bukan mudah diperolehi.. jadi x perlu dipertikaikan puasa 6 tu. Puasa bulan ramadahan pon belum tentu 100% perfect. |
|
|
|
|
|
|
nur_amin This user has been deleted
|
sebelum ni keliru gak ttg puasa 6 ni... |
|
|
|
|
|
|
|
Yang ikhlas niat...Allah Maha mengetahui setiap amalan hambanya.... |
|
|
|
|
|
|
| |
|