View: 40484|Reply: 17
|
Ekzos keluar air & wap air
[Copy link]
|
|
salam
Nak tanya otai2 kat sini.... kalau ekzos kereta didapati mengeluarkan wap air + air.... especially masa baru start waktu pagi, adakah itu sesuatu yg normal atau menandakan kereta ada masalah?
Wap air & air tu berhenti keluar selepas enjin dihidupkan untuk beberapa minit....... pastu bila ram enjin kuat2, ada air keluar dari ekzos.... tapi setakat tu aje, lepas tu tak keluar dah.
Perkara ni berlaku secara rutin (iaitu tiap2 hari, bukan sekali tu aje).
Adakah air radiator dah masuk ke dalam enjin?
Apakah pembaikan yg perlu dijalankan?
Mahal tak?
TQ guys |
|
|
|
|
|
|
|
Tu memang normal, sebab minyak petrol yang terbakar dengan sempurna akan hasilkan karbon dioksida dgn wap air. Tapi dalam keadaan sebenar, minyak petrol bukannya terbakar 100% sempurna pun, mesti ada sikit karbon monoksida terhasil.
Pasal ekzos kuar air tu kau mention time start keter awal pagi kan... tu pasal wap air yang terhasil drp pembakaran minyak petrol tu dah terkondensasi jadik air bila bersentuk dgn paip ekzos yang still sejuk time tu laa. So benda tu normal dan takder apa yang perlu dirisaukan laa. |
|
|
|
|
|
|
|
bukan ke itu tanda yg enjin kereta tu bagus? |
|
|
|
|
|
|
|
tq....
aku selak2, jumpa ni:
** ENJIN ** - Mengetahui Keadaan Enjin Anda Melalui Asap Ekzos
ASAP EKZOS BERTUKAR WARNA...
Sebenarnya dengan melihat warna daripada asap ekzos, anda dapat meneliti proses pembakaran yang terjadi dalam silinder.
Antara yang patut diberikan perhatian anda adalah dengan menjawab pertanyaan seperti berikut:
1. Pertama, adakah asap kereta anda tidak berwarna atau sedikit biru.Jika ini berlaku, anda seharusnya lega kerana ia menunjukkan prosespembakaran baik dengan nisbah perbandingan campuran petrol-udara yangtepat.
2. Jika asap berwarna kuning atau coklat, bermakna terlalu sedikit petrol yang masuk (campuran terlalu sedikit).
3. Bagaimana pula jika asap berwarna hitam?Ini bermakna berlaku proses pembakaran yang tidak sempurna keranaterlalu banyak petrol yang masuk. Asap yang keluar berwarna putih ataukebiru-biruan pula bermakna minyak pelincir ikut terbakar. Dalamkeadaan sejuk biasanya asap ekzos juga berwarna putih kerana adanya wapair; keadaan seperti ini bagaimanapun biasa terjadi pada setiap enjin.
Dalam keadaan asap ekzos berwarna hitam, ada beberapa kemungkinan yang boleh menyebabkan keadaan itu berlaku termasuk
I. penapis udara tersumbat,
II. injap udara (choke) tertutup dAN
III. karburator rosak.
Untuk mengatasinya, mula-mula periksa sama ada penapis udara tersumbat.Ketika enjin bergerak, bukalah penapis udara. Jika dengan kaedah ituputaran enjin bertambah tinggi dan asap tidak lagi hitam, maka jelaslahpenapis udara kotor. Bersihkan penapis udara itu.
Selain itu periksa sama ada injap udara (choke) tertutup. Jika tertutupatau tidak terbuka penuh ketika enjin sudah panas, ia akan menyebabkancampuran petrol-udara berlebihan. Untuk memeriksa keadaan itu, bukalahpenapis udara dan lihatlah karburator dari sebelah atas. Jika choketidak terbuka penuh, perbaikilah kedudukannya.
Asap hitam kerana karburator rosak. Jika ini terjadi, bawalah kereta anda ke bengkel.
4. Asap ekzos berwarna putih apabila minyak pelincir terlalu banyak mengalir masuk ke dalam ruang bakar. Ini terjadi kerana :
- omboh, gelang omboh, dinding silinder, injap dan laluan injap rosak.
Minyak pelincir juga boleh masuk ke ruang bakar jika gasket di kepalasilinder rosak sehingga air dapat masuk ke dalam ruang bakar. Wap airyang terjadi kerana panas akan keluar bersama-sama asap ekzosmenyebabkan asap berwarna putih.
Namun demikian, biasanya dapat dibezakan antara warna putih wap danputih akibat minyak pelincir. Wap minyak pelincir berwarna putih danmengeluarkan bau tertentu.
kredit: http://www.bincang.net/forum/showthread.php?t=63524
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
congratulation...ko mempunyai kereta yang enjin dia bertindakbalas paling syumul sekali !... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 polis_kata_jgn's post
perrghh.. keter apa ni yg siap kuar air kat ekjos ni?..
btw, aku tak perasan pon ekjos keter aku kuar apa biler start waktu pagi...
esok pagi aku nak survey gak kuar apaaa.. heheee.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #2 Squall-Leonhart's post
ya, betul apa yang ko cakap tu............... |
|
|
|
|
|
|
|
Kalau tak salah keta mcm tue tuning paling cantik laaa |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #9 pendekar_jebon's post
Tahniah2x sebab enjin kereta anda masih tip top......dedulu nie salah satu pertua nak beli keta kat used car nie... |
|
|
|
|
|
|
|
Kalau begitu kereta anis pun tuning tercantik jugalah sebab berkeadaa seperti no.1 :
1. Pertama, adakah asap kereta anda tidak berwarna atau sedikit biru.Jika ini berlaku, anda seharusnya lega kerana ia menunjukkan prosespembakaran baik dengan nisbah perbandingan campuran petrol-udara yang tepat.
Pandai anis jaga kereta anis kan...kuikuikuikuikui |
|
|
|
|
|
|
|
Ok la,enjin keta ko mmg canteeek lg... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #12 tok_hoi's post
nak cantik enjin, kasi tukau warna chrome... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #13 takumi86's post
Peerrghh! Klu gitu mmg canteek kumi..jgn cantek di luar di dlm hancuss! Hehehe |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #16 stfunewbiez's post
bau apa ni??.. takde laaakk aku bauu..
tapi yg aku perasan.. bunyi dia enjin pepagi tu kuat sikittt.. dlm 13dB camtuu.. |
|
|
|
|
|
|
|
keburukan keluar air lak siap la tiap tahun kena tukar ekzos .mesti karat punya. |
|
|
|
|
|
|
| |
|