|
Originally posted by zaida at 14-2-2008 11:50 AM
nak tambah soalan boleh... sbb berkenaan keter auto gak..
bila kereta dlm keadaan berhenti seketika (dkt traffic light) kita akan tolak kat N.. bila nak jalan balik, kita tolak ke D.. tp kdg2 ...
uikss peliknyer....
aku pakai auto tapi so far tak pernah jadik kes macam ni...
tapikan.. biase nyer aku akan cepat2 pg antar bengkel kalau jadik kes2 macam ni |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by zaida at 14-2-2008 11:50 AM
nak tambah soalan boleh... sbb berkenaan keter auto gak..
bila kereta dlm keadaan berhenti seketika (dkt traffic light) kita akan tolak kat N.. bila nak jalan balik, kita tolak ke D.. tp kdg2 ...
Seeloknya kereta auto biarkan je dalam D waktu berhenti kat lampu isyarat, jem dan sebagainya. Hanya masukkan ke N kalau nak berhenti lama lebih dari 20 minit (lebih baik masuk ke P dan matikan enjin). Kalau selalu shift N-->D, D-->N gearbox cepat spoilt.... Sekian terima kasih... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by altimi at 17-2-2008 02:25 PM
Seeloknya kereta auto biarkan je dalam D waktu berhenti kat lampu isyarat, jem dan sebagainya. Hanya masukkan ke N kalau nak berhenti lama lebih dari 20 minit (lebih baik masuk ke P dan matikan enjin). Kalau selalu shift N-->D, D-->N gearbox cepat spoilt.... Sekian terima kasih...
Tapi sebenarnya kelemahan bila biarkan dalam D lelama tu lagi banyak. Kalau selalu tukar N ke D, D ke N, yang sebenarnya spoilt cuma manual valve dalam valve body gearbox auto sebab manual valve ni la yang bersambung dengan tombol gear auto so kalau spoilt pun pasal loose pasal banyak sangat tukar N ke D, D ke N... Kalau biarkan lelama kat dalam D bila berhenti kat traffic light etc., ni aku senaraikan keburukan dier...- Multiplate clutch dalam gearbox auto akan cepat abis
- Gearbox akan jadik panas sangat pasal geseran tak dikehendaki pada multiplate clutch dan gak torque converter. So lagi banyak komponen gearbox auto (especially part hydraulics dier) akan cepat jahanam.
- Lagi banyak minyak akan dibazirkan sebab nak lawan geseran pada multiplate clutch berbanding kalau tukar ke D bila berhenti sebab tekanan hidraulik akan dilegakan dan enjin bleh berputar bebas tanpa beban.
- Kalau tak tarik handbrake, lagi senang laa keter kau nak cium bontot keter depan even kalau traffic light tu naik bukit nyer.
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Reply #41 elle_gogo's post
benda ni jarang2 sgt berlaku..
tp nak tau jugak la kenapa buleh jd camtu... so far lepas psg gearbox cooler, nampak perubahannya... takdela risau lg... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #43 Squall-Leonhart's post
thanks bro for the informations...
apa yg me buat, bila jalan jem, tp bergerak, me x tukar ke N... me guna jer D.. tp bila kat traffic light yg bila kita pun dah tau turn kita lambat lg nak gerak, me tolak ke N & handbrake.. agak dah nak sampai turn, me tukar ke D siap2 spy x kelam kabut... so far ok jer pulak cara mcm tu...
ada yg cdgkan setiap kali nak gerakkan kereta tolak ke 2 dulu... bila kereta dah gerak skit baru tukar ke D... perlu ke buat mcm ni sebenarnya...? |
|
|
|
|
|
|
|
aku sentisa pd D sahaja....kecuali kat trafik light...aku switch ke N..itu jer..wpun aku pakai kotak gear auto 3 speed..smpi ke hari ini..masih ok gear box aku..xde problem..yg penting..servis dan penukaran minyak gear box aku ikut jadual....hasil nye..iswara aku yang dah berumur 14 tahun masih tahan gear box..even jalan jauh pun tiada masaalah... |
|
|
|
|
|
|
|
Sebetulnya kena tuka ke gear 2 bkn D selepas trafic light peh tu baru tuka ke D semula!tips ni dr mekanik keta.....(gear 2 utk perdana kalo keta aku S) |
|
|
|
|
|
|
|
gearbox auto ni..kalau dah start problem,
sedia2 la duit carik recond ke ape,
tunggu mase je..
tapi yg sikit2 tu..cth cam delay gear D nasib2 la kalau boleh solve dgn flushing |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by neotoxin at 14-2-2008 02:25 PM
ahahhaha.. mmg perdana selalu kong gearbox diaa... cuba repair dulu. kalu xleh, tukar pada recond atau kedai potong punya. pastu dah tukar nanti, sila pasang sekali gearbox cooler (sbb takde mend ...
ha.. betul tu.. saya pun pakai perdana 2003.. mmg kena pasang gearbox cooler sbb gearbox tak tahan panas especially kalu selalu long distance. harga sekali ngn upah pasang dalam RM230-RM250 |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by jham at 19-2-2008 11:24 AM
gearbox auto ni..kalau dah start problem,
sedia2 la duit carik recond ke ape,
tunggu mase je..
tapi yg sikit2 tu..cth cam delay gear D nasib2 la kalau boleh solve dgn flushing
Ayah haku lak time dier pakai keter Wira 1.6 dulu pun pernah gak gearbox auto problem... overhaul gearbox pun tak gak elok2... so akhirnya terpaksa tukar gearbox pakai gearbox auto 4-speed Honda Accord lama nyer... tak sangka bleh ngam lak... |
|
|
|
|
|
|
|
setakat ni aku apakai kete auto dekat 4 tahun alhamdulillah ok lg.... |
|
|
|
|
|
|
|
pakai kancil lagi jimat taw ...dari Kelantan ke Jerantut 40 inggit je...kete waja akak aku plak lbey kurang 70 inggit..30 inggit save ... |
|
|
|
|
|
|
| |
|