View: 2223|Reply: 16
|
Kinetic Energy Recovery System in F1
[Copy link]
|
|
Ada sesapa yg lebih arif blh explain kan sistem ni dlm BM. Aku mmg konfius leerr bila baca English version, so saper2 kalo ada sila mulakan bicara tentang KERS ni. |
|
|
|
|
|
|
|
Apokobondo ni...![](static/image/smiley/default/shocked.gif) |
|
|
|
|
|
|
|
ni aku tranlsate ikut pemahaman aku la ye.
KERS
Kan kat enjin ader benda bulat nama Flywheel. benda ni selalunyer terletak hujung enjin opposite ngan mounting utk gearbox. function asas flywheel ni untuk store kinetik energy engine, bila silinder kereta kita jalan, flywheel pun jalan,
Sistem KERS ni, aper dia buat, bila kita accelerate enjin, dia transmission system akan store kinetik energy kat flywheel, pastu bila kita tukar gear " kalo auto tukar sendiri" selalunyer rpm kita turun kan, dan kita kene tekan minyak balik utk naik kan RPM (pecut) kereta. tapi bila adenyer KERS ni, selepas gear ditukar, sistem ini akan pakai kinetik energy yg disimpan kat flywheel tadi,
jadi acceleration process akan dibantu, kiranya macam ader boost la, jadi masa acceleration , minyak akan kurang digunakan daripada sistem biasa.
YANG utk F1, tu dia orang nak buat gitula, cuma hanya dihad kan sampai 60KW jer.
aku rasa mcm tulah, kalo salah pemahan aku tlg betul kan, |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #3 batu_bergolek's post
kurang lebih la...![](static/image/smiley/default/loveliness.gif) |
|
|
|
|
|
|
|
too teknikal nya, terrer la batu golek ni mengexplain
wa tau batu ladung je... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #5 kunyit's post
aku tau batu de rockk... dia selalu main gusti..
kenkadangg dia berlakonn pileemmm... ![](static/image/smiley/default/lol.gif) |
|
|
|
|
|
|
|
Maknanya KERS sbg sumber alternatif lain selain dr minyak dn letrik tak gitu ke bang Batu |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by strike_freedom at 29-5-2008 11:34 ![](http://eforum.cari.com.my/images/common/back.gif)
Maknanya KERS sbg sumber alternatif lain selain dr minyak dn letrik tak gitu ke bang Batu
Sebenarnye KERS ni terletak bawah konsep Regenerative Brake System (RBS), yang bezanya hanya dlm bentuk aper tenaga itu disimpan. kalo kebanyakaan kereta hybrid, diorang pun pakai RBS. tapi tenaga disimpan dlm bentuk Elektrik yg di cas kat bateri kereta, manakala KERS pulak simpan tenaga dlm bentuk Kinetik |
|
|
|
|
|
|
|
ini bermakna kalau kita mahu dpt kan storage tenaga kinetik yg lebih banyak / besar, boleh tak kita taruk / modify supaya enjin kita ada dua flywheel tu....
Originally posted by batu_bergolek at 23-5-2008 07:56 PM ![](http://eforum.cari.com.my/images/common/back.gif)
ni aku tranlsate ikut pemahaman aku la ye.
KERS
Kan kat enjin ader benda bulat nama Flywheel. benda ni selalunyer terletak hujung enjin opposite ngan mounting utk gearbox. function asas fly ... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by zorrro_03 at 29-5-2008 12:38 ![](http://eforum.cari.com.my/images/common/back.gif)
ini bermakna kalau kita mahu dpt kan storage tenaga kinetik yg lebih banyak / besar, boleh tak kita taruk / modify supaya enjin kita ada dua flywheel tu....
牋
try cari power curve chart kat, internet. dia ada limit berapa besar dan berapa berat flywheel boleh pasang kat engine kereta. kalo terlebih dari equation dia, nanti enjin output jadi tak effisien.
--------------------------------------------------------------------------------
opss tertinggal
system ni bukan bergantung semata2 ngan flywheel kereta jer. dia juga berkait rapat ngan system tranmission keta gak. Kalo taruk flywheel banyak2 kat enjin爇ereta pun tapi kalo transmission kita tak didesign utk extract simpanan kinetik energy tu, tak jadi gak.
[ Last edited by batu_bergolek at 30-5-2008 10:49 AM ] |
|
|
|
|
|
|
|
bravo la batu,lu punya explanation mmg mantap la, lu ni mesti terrer bab engineering n fizik..syabas bro![](static/image/smiley/default/biggrin.gif) |
|
|
|
|
|
|
|
huwaalauuu weeii laa lu bro, bravo bro bravo. So dlm F1 plak camne peranan dia nanti bro. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by strike_freedom at 30-5-2008 09:48 ![](http://eforum.cari.com.my/images/common/back.gif)
huwaalauuu weeii laa lu bro, bravo bro bravo. So dlm F1 plak camne牋peranan dia nanti bro.
Aku tak tau sangat detail dlm F1, tak salah nama KERS yg diorang pakai FLYBRID. Pada aku FIA announce akan pakai benda ni pun sbb gimik jer, yelah zaman sekarang semua nak jadi lebih enviroment friendly. tapi system hanya provide boost kejap jer.
Sbb diorang pakai FLYBRID compare dgn system RBS Hybrid, Flybrid nih
-Mesra alam
-design dia compact,
-ringan takde kene tambah bateri extra,
-lebih efisien sbb kurang jumlah energy conversion牋kalo banding Hybrid (electrical) |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by kunyit at 29-5-2008 23:57 ![](http://eforum.cari.com.my/images/common/back.gif)
bravo la batu,lu punya explanation mmg mantap la, lu ni mesti terrer bab engineering n fizik..syabas bro
jangan la puji2 nanti kembang pulak, mcm roti balak cicah kopi |
|
|
|
|
|
|
|
aku rs batu bergolek ni enjineer bmw petronas neh![](static/image/smiley/default/loveliness.gif) |
|
|
|
|
|
|
|
batu golek = Tim Goss = chief engineer mek laren.. |
|
|
|
|
|
|
| |
|