View: 2174|Reply: 4
|
low end power vs high end power
[Copy link]
|
|
sebenor nye aku x paham apadia high end power dan low end power tu.
adakah ia istilah teknikal atau pu istilah untuk racing. tq my pren |
|
|
|
|
|
|
|
Low end power - Pikap walaupun pada putaran (RPM) rendah (contoh - Engine 4G18 Waja, Vanette dsb) putaran tinggi power tarak
Top end power - Power datang pada putaran tinggi (contoh - Proton CAMPRO, Honda B16B, enjin F1)
putaran rendah lembab, selalu kena tukar gear, tak sesuai utk transmisi auto |
|
|
|
|
|
|
|
oOo..sekarang baru aku faham. tq |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by altimi at 29-5-2008 12:05 AM
Low end power - Pikap walaupun pada putaran (RPM) rendah (contoh - Engine 4G18 Waja, Vanette dsb) putaran tinggi power tarak
Top end power - Power datang pada putaran tinggi (contoh - Proton CAMPRO, Honda B16B, enjin F1)
putaran rendah lembab, selalu kena tukar gear, tak sesuai utk transmisi auto
Ada tambahan lagi... biasanya model2 sports car, superbike biasanya enjin dier biased kepada high-end power sebab nakkan top speed yang tinggi. Kalau enjin lori, MPV dgn kebanyakan keter customer biasa yang takder emphasize kepada power lak enjin dier lebih biased kepada low-end torque, so time bawak slow memang pikap kuat dan bleh bawak banyak barang laa. |
|
|
|
|
|
|
|
Ada gak kete yg dapat maximum torque pada 1300 rpm je tanpa mengorbankan top end power, macam engine twin terubuk BMW 335i ....
Torque : 400 N穖 (295 ft穕bf) @ 1300-5000 rpm
Power : 225 kW (306 hp) @ 5800 rpm
Redline: 7000 rpm
Power betul engine ni..... |
|
|
|
|
|
|
| |
|