View: 1799|Reply: 10
|
Isu Rider Mengamuk Hempas Makanan, Pelanggan Yang 'Demand' Sangat?
[Copy link]
|
|
Baru-baru ini, kecoh dengan satu rakaman di media sosial yang memaparkan seorang food rider dalam keadaan cukup marah.
Bukan itu sahaja, dia juga turut menghempas makanan dibawanya ke atas lantai beberapa kali di hadapan sebuah pondok pengawal sebelum berlalu pergi.
Kredit foto: TikTok
Susulan video tular itu, seorang pengawal keselamatan yang juga pernah bekerja sebagai food rider merasa terpanggil untuk memberikan teguran.
Jelasnya, dalam kejadian ini pelanggan perlu tahu kebanyakan apartment kini tidak membenarkan penghantar makanan untuk naik sampai ke depan pintu rumah.
Jadi, cuma tinggal dua pilihan sama ada tinggalkan sahaja makanan di kaunter pengawal ataupun menunggu sehingga pelanggan turun mengambilnya sendiri.
Oleh sebab itu, pelanggan digalakkan untuk terus membuat pembayaran secara online. Dalam hal ini, sepatutnya tidak lagi wujud istilah 'customer always right' kerana penghantar makanan cuma patuh terhadap larangan di sesebuah kediaman.
Menjengah ke ruangan komen, rata-rata netizen bersetuju dengan teguran yang diberikan lelaki berkenaan. Malah, setiap pelanggan sepatutnya perlu peka dengan peraturan bangunan kediaman masing-masing serta mudahkan urusan food rider.
Sumber: Kisah Dunia |
|
|
|
|
|
|
|
Kalau pelanggan tu oku mcm mana? |
|
|
|
|
|
|
|
KamikuP: Kalau pelanggan tu oku mcm mana?
food panda kena parking petak oku
|
|
|
|
|
|
|
|
Call ler pembeli tu suruh dia tunggu kat bawah siap2 bila dah nak sampai tak ler kena menunggu lama. Marah2 bukan boleh selesaikan masaalah. |
|
|
|
|
|
|
|
Tau takpeee...
Malassssss kastemer masing2 nak berjalan ambik makanan sendiri
Lain kali masak laaa sendiri |
|
|
|
|
|
|
|
tak jugak weh..kadang org tu ada anak kecik tgh tido..dia xleh turun amik tu yang dia suh naik atas.
mcm aku selalu meeting online meleret2 membawa smpai ke waktu lunch, so ak order la panda. mmg aku request dia hantar smpai tingkat 3 (office aku). siap aku selitkan tips lagi
win win situation lah. pembeli kenyang, rider pun gembira |
|
|
|
|
|
|
|
Kalau dah tau lambat nak turun bawah msg Terus cakap tinggal kat pondok guard. Or time dah order sarung jela tudung sesiap..susah sgt keeeeee |
|
|
|
|
|
|
|
kaka speku sama ada rider ni newbie..
or customer tu diva..
both patutnya complaint to the apps..
they can assist..either cancel order xpon refund money or give voucher
guardhouse plak klu kes gini..normally dia akan call ckp dgn customer directly inform management punya houserule
xguna ko hempas makanan..rezeki kot..
klu mRah kat customer sgt..then maybe job rider ni bukan utk ko
utk customer plak..klu ko fussy sgt..better ko kua beli sendiri jelaa..dh itu ini serba xkena kan..now byk dh blh dine in segala..so should be no issue
nway kt klang valley ni dh ada shopeefood yach...best giler dia punya promo...voucher bersusun kaka dpt.happy okkk
|
|
|
|
|
|
|
|
jgn campak makanan. just tinggal mcm tu je pun ok. campak2 rezeki org ni x elok. jgn duk buat contoh |
|
|
|
|
|
|
|
Ni konpem ngamok sbb cash. Rider beli pki duit die dulu hokey. Sampai2 cust xmo turun. Rider xleh nek atas sbb management xbagi. Lg haru kalo kna game. Tkena 2-3x sehari bole naik hantu lar. Duit yg burn beli mknan cust td dekat 2mggu baru grab/fp credit blk. |
|
|
|
|
|
|
| |
|