CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 6729|Reply: 0

[Melaka] Bank didakwa lepas tangan, wanita rugi RM10,000 ditipu scammer

[Copy link]
Post time 13-12-2023 02:50 PM | Show all posts |Read mode

SAW YONG menunjukkan dokumen diberikan pihak bank kepadanya pada sidang akhbar di pejabat Majlis Tindakan Pengguna Malaysia di Kota Laksamana, Melaka semalam. - SYAFEEQ AHMAD

MELAKA – Seorang suri rumah berputih mata selepas sebuah bank tempatan didakwa membenarkan pemindahan wang berjumlah hampir RM10,000 kepada transaksi mencurigakan.

Pengerusi Jawatankuasa (Aduan Pengguna) Majlis Tindakan Pengguna Negara (MTPN), Alston Tan Chaw Xian berkata, insiden berlaku pada 21 Ogos lalu selepas anak perempuan mangsa dihubungi individu yang kononnya berminat membeli barangan dijual secara dalam talian.

Jelasnya, barangan tersebut merupakan koleksi kad selebriti Korea yang bernilai kira-kira RM150.

“Individu itu mendakwa telah membuat pembayaran, namun meminta anak mangsa mengembalikan wang tersebut melalui e-mel dan pautan laman sesawang yang diberikannya.

“Selepas menuruti arahan itu, wang di dalam akaun bank milik mangsa berjumlah RM9,931.50 telah lesap dan perkara itu segera dimaklumkan kepada pihak bank untuk membekukan transaksi,” katanya dalam sidang akhbar di Kota Laksamana, di sini semalam.

Katanya, mangsa bagaimanapun dimaklumkan pembekuan akaun itu hanya boleh dilakukan oleh Bank Negara Malaysia (BNM) dan susulan itu pelbagai usaha telah dilakukan untuk menghalang wang tersebut dipindahkan ke akaun asing.

“Mangsa telah buat tiga laporan polis, berjumpa dengan Pengurus bank Cawangan Cheng Perdana dan menulis surat aduan kepada Gabenor BNM.

“Pihak bank memaklumkan memerlukan 45 hari untuk menyiasat dan pada 15 November lalu mangsa dimaklumkan kesnya telah ditutup kerana terdapat bukti dia meluluskan transaksi tersebut,” katanya.

Sementara itu, mangsa, Lim Saw Yong, 55, berkata, dia terkejut apabila pihak bank menyalahkan dirinya atas kesilapan yang berlaku walaupun bukti yang diberikan oleh bank penerima adalah meragukan.

“Bank itu juga memberitahu pemegang kad bank tidak membuat permintaan pemulangan wang dalam tempoh 14 hari sedangkan semua bukti menunjukkan saya telah mengambil tindakan segera.

“Saya ada memanggil pihak-pihak yang terlibat untuk perbincangan tetapi permintaan saya diabaikan. Sekiranya mereka masih enggan tampil untuk berunding saya akan teruskan langkah susulan (perundangan),” tegasnya. -KOSMO! ONLINE
https://www.kosmo.com.my/2023/12 ... 000-ditipu-scammer/
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

7-2-2025 08:52 PM GMT+8 , Processed in 1.403142 second(s), 13 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list