CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 39245|Reply: 3

[Aduan] Mengalami Kerugian, Akaun Pinjaman ASB Dibatalkan Akibat Kesilapan Pegawai Syarikat Perbankan!

[Copy link]
Post time 27-7-2024 05:48 PM | Show all posts |Read mode


SEORANG lelaki yang didakwa mengalami kerugian selepas akaun pinjaman Amanah Saham Bumiputera (ASB) miliknya dibatalkan pihak bank tanpa persetujuan, bersedia membawa kes itu ke mahkamah sekiranya bank terbabit tidak memberikan jalan penyelesaian memuaskan.

Noor Farzli Adenan, 36, ketika dihubungi Majoriti berkata, dia tidak berpuas dengan maklum balas dikemukakan pihak bank di Sungai Petani, Kedah itu yang menurutnya langsung tidak menangani kerugian dialaminya.

Terdahulu, Noor Farzli menerusi perkongsian yang dibuat pada Selasa mendedahkan mengalami kerugian selepas pinjaman ASB bernilai RM50,000 bagi tempoh 25 tahun yang dilakukan bersama sebuah bank dibatalkan tanpa pengetahuan dirinya.

Selepas melakukan pertanyaan bersama pihak pengurusan bank, dia dimaklumkan bahawa pembatalan itu dilakukan akibat kesilapan daripada pegawai syarikat perbankan tersebut.

Lebih menyedihkan apabila wakil bank hanya membuat permohonan maaf atas kesalahan dilakukan dan hanya menyarankan dirinya agar melakukan pinjaman baharu.

Menurut Noor Farzli, dia tidak bersetuju dengan cadangan berkenaan kerana langkah itu didakwa akan merugikannya kerana nilai bayaran bulanan yang sudah berbeza untuk baki 20 tahun pinjaman.

Dalam pada itu, dia yang berkhidmat sebagai penjawat awam berkata, tidak cukup dengan itu, dia juga terpaksa menanggung kerugian kedua selepas bank tersebut bertindak menamatkan pinjamannya yang belum mencapai tempoh matang.

Akibatnya, dia hanya mendapat jumlah pulangan semula yang sangat sedikit iaitu kira-kira 20 peratus daripada keseluruhan jumlah bayaran bulanan keseluruhan yang dilakukannya dalam tempoh lima tahun.

Ujarnya, pihak bank juga memberikan alasan bahawa nilai pembayaran semula yang kecil itu adalah antara lain kerana pengambilan moratorium yang dilakukan sebelum ini.

"Saya tak setuju dengan cadangan penyelesaian dikemukakan dan jumlah pembayaran semula berkenaan kerana bukan saya yang batalkan secara sukarela.

"Kalau saya yang sukarela batalkan, mungkin alasan moratorium itu boleh diterima. Tapi ini sebab kesilapan pihak bank yang batalkan," katanya.

Dalam pada itu, Noor Farzli berkata, dia akan terlebih dahulu membuat aduan kepada Bank Negara Malaysia (BNM) sebelum mengambil tindakan seterusnya.

"Jadi saya akan tunggu respons daripada BNM dahulu, kemudian baru fikir untuk nak ambil tindakan seterusnya termasuk menggunakan saluran perundangan," ujarnya.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 27-7-2024 06:41 PM | Show all posts
Bagitaulah nama bank tu supaya orang ramai lebih berhati-hati. Mangsa adalah penjawat awam, rasanya takde issue tunggakan payment.

Tutup/batal akaun perlukan complete supporting documents, approval pun involved banyak staff/level sampai manager. So tak match dengan explanation dari bank, Tolong proceed legal.
Reply

Use magic Report

Post time 22-8-2024 03:28 PM | Show all posts
Vấnjo je potrebno temeljito preučiti, še posebej s strani banke in regulativnih organov. Prekinitev posojila brez privolitve stranke je resna napaka, ki lahko povzroči precejšnjo finančno škodo. Obe strani morata sodelovati pri iskanju pravične in zadovoljive rešitve.
my perfect hotel
Reply

Use magic Report

Post time 31-10-2024 09:44 AM | Show all posts
Pinjaman anda perlu diluluskan melalui setiap proses run 3, kerana ia melibatkan ramai pekerja di bank
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

21-12-2024 08:22 PM GMT+8 , Processed in 1.694063 second(s), 17 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list