Kadar keciciran tinggi calon SPM seperti diketengah TPM tidak bawa kesan baik kepada sistem pendidikan negara
Gambar fail
"Saya gembira bahawa Menteri Pendidikan (Fadhlina Sidek) telah memberi respons segera terhadap seruan Timbalan Perdana Menteri untuk membawa perkara ini ke Kabinet untuk dibincangkan dan diputuskan."
Datuk Dr Annuar Rapaee
Timbalan Menteri Pendidikan, Inovasi dan Pembangunan Bakat
SIBU: Usaha untuk merombak dasar pendidikan semasa yang tidak lagi melaksanakan peperiksaan umum untuk Tahun Enam dan Tingkatan Tiga perlu dilakukan segera, kata Datuk Dr Annuar Rapaee (gambar).
Timbalan Menteri Pendidikan, Inovasi dan Pembangunan Bakat itu menyatakan bahawa ini kerana kadar keciciran tinggi dalam kalangan calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun lepas seperti yang diketengahkan Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi tidak membawa kesan baik kepada sistem pendidikan negara.
Antara lain, Dr Annuar juga menekankan terdapat keperluan untuk penilaian bagi Tingkatan 3 dan Tahun 6.
Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Nangka itu menjawab laporan berita terbaru mengenai seruan Ahmad Zahid untuk merombak dasar pendidikan di mana tiada peperiksaan diadakan untuk Tahun Enam dan Tingkatan Tiga.
Mengenai hal ini kata Dr Annuar: "Saya gembira bahawa Menteri Pendidikan (Fadhlina Sidek) telah memberi respons segera terhadap seruan Timbalan Perdana Menteri untuk membawa perkara ini ke Kabinet untuk dibincangkan dan diputuskan."
"Bagi saya, perkara ini harus diputuskan dan diselesaikan secepat mungkin tanpa berlengah-lengah.
"Seperti yang disebut oleh Timbalan Perdana Menteri, salah satu sebab bagi kadar keciciran yang tinggi di Tingkatan 5 adalah kerana tiada peperiksaan dan menyedari sebab ini, kita mesti segera membetulkan keadaan.
"Kadar keciciran yang tinggi mempunyai petunjuk negatif terhadap sistem pendidikan negara,” katanya.
Dr Annuar seterusnya membincangkan kepentingan mempunyai penilaian standard.
Beliau memberi alasan bahawa penilaian standard membolehkan data seragam mengenai kemahiran literasi dan numerasi, selain data konsisten yang memudahkan perancangan dasar yang tepat.
"Pengambilan keputusan berdasarkan data adalah sangat penting jika kita mahu mendapatkan hasil maksimum daripada sebarang intervensi.
"Itulah sebabnya Kerajaan Sarawak menyedari kepentingan ini dan mencadangkan agar kita mengadakan penilaian kita sendiri baru-baru ini.
"Untuk rekod, Kementerian Pendidikan, Inovasi dan Pembangunan Bakat (MEITD) telah merangka pelan komprehensif untuk melaksanakan penilaian standard bagi murid Tahun 6 bermula 2025 dan pelajar Tingkatan 3 menjelang 2028.
"Sistem penilaian berasaskan sekolah yang berjaya memerlukan pendekatan pelbagai untuk mengukuhkan keseluruhan sistem pendidikan.
"Oleh itu, pada pendapat saya, kita memerlukan penilaian Tahun 3 untuk mengukur kemahiran literasi dan numerasi dan penilaian Tahun 6 untuk menilai hasil asas pendidikan rendah," katanya.
Selain itu, beliau memberi amaran terhadap penilaian berorientasikan peperiksaan.
Katanya, ini akan membawa kepada tekanan yang berlebihan, menyebabkan tekanan dan kebimbangan yang tidak sihat bagi pelajar muda.
Selain itu tambahnya, ia menghasilkan tumpuan sempit, menggalakkan pembelajaran berorientasikan peperiksaan dan mengabaikan pendidikan holistik.
"Ia meningkatkan beban kerja guru dalam menyediakan pelajar untuk peperiksaan dan melibatkan perbelanjaan yang besar untuk menjalankan peperiksaan kebangsaan berskala besar," tambahnya.
Ia boleh menimbulkan ketidaksamarataan dengan memperluas jurang antara sekolah bandar dan luar bandar atau antara pelajar daripada latar belakang sosioekonomi yang berbeza, katanya.
"Selain itu, ia boleh mempunyai kesan psikologi, keputusan yang buruk boleh menjejaskan keyakinan diri pelajar pada usia muda.
"Berorientasikan peperiksaan juga mengehadkan peluang untuk pembelajaran kreatif dan eksplorasi bebas," katanya.
|