|
zulka posted on 18-4-2013 12:07 PM
moto kriss aku dulupun first model juga , plet WGN......
weekend je turun Raub (dari KL)..masa tu j ...
entah-entah pomen tu takde tauliah kot,
overhaul pun kasi barang-barang local,
apa pun tak boleh hehehe...
pernah cite ke eh menda ni?
last year bulan 7 sebelum teman punya motor zzr elok,
ayah teman kena cong dengan satu bengkel dekat sentul,
asalnya nk tukar rantai,
tinggal jap last2 dengan enjin dia pi barai,
kata itu tak elok dan ini tak elok,
pastu suggest overhaul..
since motor tu pun ada rasa tak sedap ayah teman pun pi buat..
tapi lepas dia buat tu ok la tapi mmg tak sesedap dulu,
teman pakei beberapa bulan,
timing chain dah longgar dan bising,
clutch plate dah makan,
semua barang local bila pi tukar dua2 barang ni..
bengang sungguh.. entah2 part lain pun local juga...
tapi lepas dah buat tu tade masalah belasah je ex5 tu..
janji boleh jalan..
|
|
|
|
|
|
|
|
sekadar pendapat/sharing sendiri, no offence terhadap modenas/pemilik ace 115, tapi sebagai pemilik gt128 (ex-moto) and fz150i (kini), saya dapati beberapa kekurangan ace 115 semasa sa menyewa & menggunakan moto tu ketika bercuti kat sabah, kota kinabalu:
biarpun gt128 ada masalahnya sendiri (meter analognya senang kaput, getaran yg pelik, mentol lampu belakang asik terbakar), ace 115, moto keluaran yg lagi baru drpd gt128, adalah moto yg lebih teruk sekiranya dibandingkan dgn gt128 :
## takde power ,pickup yg amat lembab sekali biarpun minyak dipulaskan pada gear 1, gt128 jelas lagi power dari segi pick up. top speed 115 jugak agak kurang berbanding dgn gt128 . 115 mmg lebih laju jikalau dibandingkan dgn kapcai2 yg lagi rendah cc , tapi pickup 115 agak kurang sekiranya dibandingkan dengan moto yg lebih kurang sama cc/harga beli.
## ace 115 kurang stabil , ketidak stabilan ini lagi ketara semasa 115 bawak sampai 70 kmph dan keatas. walaupun 115 guna monoshock kat belakang, tapi masa kat jalan masih boleh rasa ketidakseimbangan permukaan jalan raya dengan jelas sekali seakan asober 115 tak berfungsi dgn effective sgt (asober terlampau keras ? moto 115 terlalu ringan? tak tau la...). berbanding dgn gt128, gt128 rasa lebih stabil walaupun dibawak dengan kelajuan yg lebih kurang sama.
## getaran yg pelik pada moto 115 selepas start engine. ni yg i tak paham sgt kenapa,isu yg sama pada gt128. handle, side mirror, seat, bakul, satu badan boleh nmpk motor tu bergetar . ex5 pun tak getar cam ni...
## sebahagian design kat ace 115 tidak selesa semasa digunakan : handle bar ace 115 adalah sama dgn gt128, tapi atas sebab yg tertentu, front brake handle ace 115 agak tidak selesa samasa dipegang and digunakan. side stand punya design pun agak pelik, ia nya lebih kebelakang dan dengan posisi duduk ace 115, side standnya adalah agak payah utk diturunkan.
mungkin ade yg akan mengatakan bahawa perbandingan sebegini tak adil bagi ace115, tetapi, dgn harga jualan yg bukan rendah (rm4800+-), perbezaan harga jualan yg tak besar sgt (gt128 = rm5300 +-), cc motor yg tak beza sgt (120cc vs 130cc), selain drpd tangki minyak yg lagi besar (ni i suka, 5 liter lebih, monoshock 115 diabaikan sbb ia nya tidak membantu sgt pada 115), pada pendapat saya, mmg takde sbb nak angkat moto ace 115 sbb prestasi moto 115 tu tak kena dgn ape yg dibayar. dgn harga yg lebih kurang sama, byk lagi pilihan lain yg lebih baik.
sekali lagi, my 2 cent. bukan nak complain ke ape, tapi quality moto kluaran modenas skrng ni mmg perlu diperbaiki lagi.
|
|
|
|
|
|
|
| |
|