JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
3314
View
19
Reply

Cara-Cara Membuat Keropok Lekor Sendiri Dirumah

[Copy link]

Author: CARI-HBZ       Show all posts   Read mode

Author
Post time 3-8-2016 07:25 PM | Show all posts |Read mode
Oleh : Dean BZ





Keropok lekor atau keropok batang merupakan sejenis makanan tradisional yang berasal dari negeri Terengganu.


Keropok ini diperbuat daripada isi ikan laut dan campuran sagu dan sedikit garam. Terdapat juga keropok yang dicampurkan dengan tepung kanji. Keseluruhan ramuan tersebut akan diuli dan digentel panjang bertali, sebelum direbus didalam air panas.


Untuk merasai keropok yang sedap dan ori, pengunjung perlulah berkunjung ke negeri Terengganu atau boleh cuba sendiri membuat keropok lekor dirumah dengan resepi yang lebih kurang sama seperti keropok lekor di negeri Terengganu.





Bahan-bahan:
- 1 mangkuk Ikan kembung / selayang. Ambil isi sahaja dan buang kulit nipis & tulangnya.
- 1/2 mangkuk Tepung Ubi / Sagu
- 2 sudu makan tepung gandum
- Sedikit garam & bahan perasa (jika menggunakan)






Cara-cara:
1. Kisar isi ikan sampai halus menggunakan food processor. Jika guna blender, tambah sesudu dua air utk mudahkan proses mengisar.


2. Gaulkan semua bahan kering -tepung dgn garam, masukkan dalam mangkuk isi ikan dan uli sampai jadi doh. Doh memang lembut (sangat lembut), tp inilah yg akan menghasilkan keropok yg lembut juga & sedap -lebih isi ikan, kurang tepung. So, don't worry!


3. Didihkan air dalam periuk untuk merebus.


4. Taburkan sedikit tepung (tambahan atau lebihan dr sukatan td) pada tangan dan papan pencanai. Kepal sedikit doh ikan dan bentukkan memanjang. Golekkan atas papan pencanai sehingga dpt bentuk doh yg panjang. .


5. Rebus doh yg sudah dibentuk tadi sehingga masak (timbul ke permukaan air rebusan). Angkat, tos airnya dan boleh dihidang dengan sos pencicah.
.
*keropok lekor yg sudah direbus boleh disimpan beku. Jika tak gemar keropok lekor rebus, boleh digoreng seperti kebiasaannya.




Selamat mencuba! - CARI











Kredit Resepi - tipsihatselalu.blogspot.my

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 3-8-2016 09:35 PM | Show all posts
Ikan tu kene rebus dulu ke??
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2016 12:52 AM | Show all posts
sodap ni. love kopok losong
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2016 12:30 PM | Show all posts
Sedapnya. TQ for the recipe!
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2016 01:09 PM | Show all posts
ikan rebus dulu baru blend ke
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2016 01:09 PM | Show all posts
sedapnya...senang je rupanya
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2016 01:46 PM | Show all posts
ikon tak yah rebus rasanya..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 4-8-2016 03:14 PM | Show all posts
CikNano replied at 3-8-2016 09:35 PM
Ikan tu kene rebus dulu ke??



tak perlu. buang tulang saja dan ambil isi
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 4-8-2016 03:15 PM | Show all posts
sonya21 replied at 4-8-2016 01:09 PM
ikan rebus dulu baru blend ke



tak perlu rebus. ambil isi sahaja sebab nanti lepas dah siap baru rebus. kemudian sudah rebu rasa nak goreng, boleh goreng
Reply

Use magic Report

Post time 4-8-2016 06:20 PM | Show all posts
Penah buat ritu. Tp mcm lembik sgt. Aku tambah tepung. Lembik lg. Aku tambah lg tepung. Last2 jd kenyal plak kopok tu.
Reply

Use magic Report

Post time 6-8-2016 09:02 AM | Show all posts
kopok leko kat seberang takir tu the best..kalau jauh bole la nak buat , tapi rase mesti lari byk
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2016 10:26 AM | Show all posts
sedapnya...
Reply

Use magic Report

Post time 9-8-2016 02:31 PM | Show all posts
Nak cuba buatlah esok
Reply

Use magic Report

Post time 11-8-2016 08:32 AM From the mobile phone | Show all posts
Sdap pulak tgk.. Ptg nant nak g cari lahh..
Reply

Use magic Report

Post time 26-8-2016 10:04 PM From the mobile phone | Show all posts
Senang je buat...
Reply

Use magic Report

Post time 30-8-2016 03:14 PM | Show all posts
sng je buat rupanya..kna try ni
Reply

Use magic Report

Post time 6-6-2018 04:52 PM | Show all posts
kopok leko kat seberang takir tu the best..kalau jauh bole la nak buat , tapi rase mesti lari byk
combat reloaded
Reply

Use magic Report

Post time 6-2-2019 05:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Sedapnya...Terima kasih BG resepi
Reply

Use magic Report

Post time 18-2-2019 03:26 PM | Show all posts
dah buat. keras.. kenapa ya?
Reply

Use magic Report

Post time 20-2-2019 12:47 AM From the mobile phone | Show all posts
Aku suke goreng terus lps gentel..xpyh rebus
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.056498s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list