JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
12Next
Return to list New
3421
View
35
Reply


Asid Dibalas Asid, Lelaki Terima Balasan Selepas Simbah Asid Kepada Budak Perempuan

[Copy link]

Author: CARI-MAL       Show all posts   Read mode

Author
Post time 9-11-2016 12:00 PM | Show all posts |Read mode
Menjadikan asid sebagai 'bahan mainan' menyebabkan orang lain terseksa fizikal dan mental, pesalah dijatuhkan hukuman setimpal.


Seorang lelaki Iran dibutakan matanya sebagai hukuman menyimbah asid ke wajah seorang kanak-kanak berusia empat tahun menyebabkannya kehilangan upaya penglihatan.


Menurut Mail Online, Ketua Hal Ehwal Jenayah bagi pejabat pendakwa Tehran berkata, Mohammad Shahriari, pada tahun 2009, lelaki itu menyimbah asid ke muka seorang kanak-kanak perempuan berusia empat tahun di Sanandaj sehingga menyebabkan mata kanak-kanak itu buta.


"Hari ini, undang-undang jenayah telah digunakan di hadapan saya dan pakar-pakar," katanya.


Tahun ini, ia adalah kali kedua Iran melaksanakan hukuman setimpal dengan jenayah yang dilakukan dalam negara Islam itu.


Walaupun Undang-undang itu merupakan sebahagian daripada kod syariah Islam, pelaksanaannya dikecam kumpulan-kumpulan hak asasi manusia antarabangsa.


"Hukuman sebegini adalah 'terlalu kejam'," kata seorang penyelidik.




Sumber foto: The Guardian




Mangsa bagaimanapun berhak memilih hukuman untuk dikenakan ke atas penyerang mereka yang selalunya dilakukan berdasarkan wang tuntutan ganti rugi.


Pada 2011, salah satu mangsa yang menjadi buta akibat serangan asid beberapa tahun sebelum itu, Ameneh Bahrami,  menggunakan hak tersebut, yang didakwanya tidak mahu penyerangnya mengalami derita yang sama.




Sumber foto: AFP




Manakala awal tahun ini, seorang lelaki Iran dilaporkan buta sepenuhnya akibat hukuman kesalahan menyimbah asid kepada seorang pemandu teksi pada tahun 2009.


Lelaki itu, Mojtaba Saheli, 31, sebelum itu dibutakan mata kiri dengan menggunakan asid pada tahun lalu, kini sedang menjalani peringkat kedua dan terakhir hukuman pemusnahan mata kanannya. - CARI
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2016 12:18 PM | Show all posts
Kan dah mendapat gigih sangat buat orang lagi
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2016 12:19 PM From the mobile phone | Show all posts
Elok fair & square org nk buat org lain pun jd fikir byk kali takut tkena dia semula
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2016 12:25 PM | Show all posts
kerlass...x puas hati je simbah acid
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2016 12:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Hukuman yg Sgt adil..
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2016 12:40 PM From the mobile phone | Show all posts
Amekaw!! An eye for an eye sangaddd
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2016 01:15 PM From the mobile phone | Show all posts
Puas hati macik membaca
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2016 01:49 PM From the mobile phone | Show all posts
buat jahat jangan sekali,..kan dah merasa asid ke muka sendiri
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2016 01:58 PM From the mobile phone | Show all posts
Cash!!!         
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2016 02:20 PM | Show all posts
mmg seeloknya....
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2016 02:31 PM From the mobile phone | Show all posts
Cash sgt laa

Apa yg zalimnya, setimpal gituu...  Padahal budak tu mesti lagi sakit
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2016 02:37 PM | Show all posts
alah kesian tengok wajah dlm gamabr tu tp lagi kesian dekat budak 4 tahun ni..
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2016 03:02 PM | Show all posts
rasakannnnn...
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2016 03:37 PM | Show all posts
ni baru adil
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2016 04:06 PM | Show all posts
ngeri tgk jdi gitu
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2016 05:27 PM From the mobile phone | Show all posts
Hak asasi apanya.. yg kena simbah asid tu takde hak asasi ke. Mmg patut pun jatuhkn hukuman setimpal. Masa buat tak fikir pulak. Nak kena jatuh hukum baru nak fikir hak asasi bagai.
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2016 05:27 PM From the mobile phone | Show all posts
Hak asasi apanya.. yg kena simbah asid tu takde hak asasi ke. Mmg patut pun jatuhkn hukuman setimpal. Masa buat tak fikir pulak. Nak kena jatuh hukum baru nak fikir hak asasi bagai.
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2016 06:24 PM From the mobile phone | Show all posts
Bg aku mmg ptt la.. sape srh ko simbah asid kat muke org.. mendapatla..
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2016 08:16 PM | Show all posts
setimpal.....

hukuman orang yang merodok pon patut di rodokkk sekali....trmasuk org yg wat meme di rodok....seharus di rodok sekali
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2016 08:22 PM From the mobile phone | Show all posts
Satu kepuasan..
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2016 09:36 PM | Show all posts
ha, sedap sgt simbah asid kat org..baru sendiri merasa. sy serba salah mulanya nak kata ok ke tak..tapi bila sy fikir ini adalah syariat islam, dan  islam buat begini supaya org lain belajar darinya dan org lain takut utk buat jadi, saya menjadi yakin ianya tepat dan dapat menghalang org lain
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2016 11:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Fuhh bagusss

Apa nk kesiankan kat orang camni..tergamak simbah asid kat budak kecik..memang padannn muka
Reply

Use magic Report

Post time 9-11-2016 11:19 PM | Show all posts
Kan dah horror muka tu! Padan muka!!!
Reply

Use magic Report

Post time 10-11-2016 10:43 AM | Show all posts
sangat adil bagi aku....yg x setuju tu..cer try simbah asid kt muka diorg...rsa2 diorg stuju x hukuman tu lau kena kt diorg..........
Reply

Use magic Report

Post time 10-11-2016 11:42 AM From the mobile phone | Show all posts
Patut simbah sekali asid biar dia rasa camna kulit tu cair. Masa buat orang tak fikir.
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.060666s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list