CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Author: Truth.8

Was Muhammad Meditating in cave of hira???

  [Copy link]
Post time 14-3-2017 02:07 PM | Show all posts

Aishah itu bukan muda, dia itu anak kecil 9 tahun.  Manusia yang berakal normal tak akan mimpikan meniduri kanak2 9 tahun.
Yang lain, aku tak faham satu benda pun yang kamu merepak. Nampak sangatlah kamu itu tak ada satu sebab yang munasabah kenapa kau nak ikut si Muhammad. Orang suruh ikut, kamu ikut je macam haiwan ternakan.


kamu tak rasional dalam berbincanglah
kamu buka KITAB VEDA..... ada PERINTAH - BERFIKIR DAN CARI YANG LEBIH BAIK
dan ada sebab kamu harus hina/kutuk/maki org lain???


banyak kali dah aku jelaskan kenapa Aishah ditakdirkan jadi isteri Muhammad
dr Aishahlah banyak SUNNAH2 Muhammad yg kami dapat, sampaikan tentang hal2 dalam selimut sekalipun
dia muda taklah tau malu sangat sepertimana isteri2 Muhammad yg lainnya
zaman dulu - pompuan 9 tahun, dah datang period, wat pe didatngkan period dlm tempoh itu? Salah TUHAN ke???

aku ikut selepas aku mengkajinye
dan aku dapat kaji sikit VEDA - lagi baik dr kamu yg mungkin belum baca KITAB ini???
kenapa jadi camni???  TUHAN kata hanya segelintir rishi saja ke yg boleh BACA?????
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 14-3-2017 02:15 PM | Show all posts
by karatbesi

kamu dalam bicara sini boleh berlaku adil tak???
dalam kitab kamu - takkan tak ada perintah berlaku adil???


Adil? Apa yang tak adil?
Apakah kau fikir bahawa keadilan itu bermakna menutup mata kami kpd semua kejahatan yang dilakukan oleh Muhammad dan 4 "saudara" dia itu kah? Kejahatan yang orang Islam lakukan sejak 1,400 tahun dan kejahatan orang2 Islam yang mereka lakukan kini?

berilmu kerana berkehendak pada dunia..................(mereka dapat apa yg diingini di dunia kan)


Tak ada orang yang berilmu semata2 kerana duniawi. Seseorang itu berilmu kerana dia mahu mencari ilmu semata2. Kerana minat dia, kerana keinginan dia utk berilmu.

Sebab itukah Muhammad hidup buta huruf selama 64 tahun? Kerana dia fikir ilmu itu hanya sesuatu yang berguna di duniawi shj?

kalau kamu kata saya ego, saya tidaklah menjuruskan sangat/hantam macam kamu kat sini
dan saya minta kamu gi tanya rishi2, bukan sekadar dengar perkataan saya


Memang kau berego BESAR. Sedap mulut menyamakan diri kau yang macam SAMPAH dgn Para Rishi yang begitu dekat dgn Tuhan. Ilmu mereka bagai sebuah tasik yang besar yang mengalir ke lautan dalam sedangkan ilmu kau tak sampai penuh separuh gelas. Tetapi ego kamu maha besar spt mana mulut kamu juga.

Suka hati je cakap itu ini itu ini kemudian bila suruh menbuktikan kata2 yang keluar dari mulut sendiri, suruh orang cari sendiri bukti ataupun menanyakan orang lain. Apakah KAU tak erti nak bezakan apa yang keluar dari mulut dan apa yang keluar dari buntut kamu kah? Muslim BODOH dan EGOISTIK.

dimana Abraham bila dia dibakar dlm api oleh masyarakatnya??
dimana kitab veda diturunkan dan siapa yg penerimanya???


Bukan kah aku sudah jawab bahawa Abraham/Ibrahim itu hanyalah satu karektar (watak) dari buku Al Quran kau? Kalau dia hanya sebuah watak (dan bukannya manusia sebenar), manalah saya tahu dimana dia pergi bakar apa benda yang kamu cakap itu.

Utk Kitab Veda pula, ianya sampai kepada Manusia pada penghujung Zaman Ice yang terbaru - lebih kurang 15,000 tahun yang lalu bila manusia di Indus River mula menbina peradaban yang baru. Siapa penerimanya - tak tahu tetapi ianya dikreditkan kpd seorang Raja Hindu (Manu).

jangan lari dr kebenaran- jika kamu mahukannya

Siapa lari? Aku bukan yang pergi cium buntut Pak Arab dan bangsa Arab.
Reply

Use magic Report

Post time 14-3-2017 02:29 PM | Show all posts

Siapa yang mementingkan umatnya? Siapa umat Muhammad? Bila Muhammad mengajar pasal Islam, kebanyakan orang2 Quraisy menafikan dia itu Nabi dan tidak mengikutinya. Yang ikutinya adalah para hamba (yang tertarik dgn harapan Muhamamd akan menbebaskan mereka) dan kawan2 terdekatnya.
Bila pindah ke Madinah dan menubuhkan kerajaan Islam dia sendiri, siapa umatnya? Orang2 yang ikut dia dari Mekka serta mereka2 yang menganut agama Islam di Madinah. Kaum Kristian dan Yahudi yang mula2 mengikutinya sudah menafikan kenabiannya bila mereka fahami Muhammad tidak menyelesaikan sebarang masalah mereka dan hanya cuba menguatkan pengaruhnya melalui peperangan. Orang Islam itu sendiri sudah berpecah menjadi Kaum Munafik (yang hanya mengikuti Islam secara luaran shj).
Jadi siapa umat Muhammad? Umat dia sendiripun tak hiraukan dia dan banyak yang lari keluar dari Islam selepas Muhammad meninggal dunia sampai Abu Bakar kena menperkenalkan hukum bunuh kepada mereka2 yang murtad.



Muhammad le yg pentingkan umatnye siapa lagi kalau bukan dia sendiri
Umatnya adalah sesiapa yg sudi mengikut PETUNJUK DARI TUHAN dan SUNNAH perjalanan hidup yg baik2

Org2 Quraish tu penyembah patung laaaaa
kamu ingat senang ke nak ajak manusia yg taksub camni bertukar MENYEMBAH TUHAN YG TAK KELIHATAN
macam kamulah, cuba kamu  buang semua patung2 dan HANYA SEMBAH YG TAK KELIHATAN???
hhmmmmm....dlm VEDA tak pulak disebut ttg patung2 sikit pun kannnnn

lagipun org2 kaya, yg berharta, ada nama mana mau ikut Muhammad - jadi hamba, HAMBA PADA TUHAN
Muhammad - banyak yg tak mau ikut, keluar islam atau lawan
Isa - kaumnya nak bunuh dia plak
Musa - hanya hamba2 sahaja je yg ikut dia
Abraham - teruk sampai kena bakar dalam api
........kamu tak dengar ke cite ttg siapa penerima Veda ni, atau kamu buat tak tau je kot

apa yg nak dihairankan - Muhammad sendiri BERHADITH- UMATNYA BERPECAH LEBIH TERUK DR BANI ISRAEL
kerana apa??? kerana bila lama2 manusia dah kononnya semakin pandai dan bikin sesuatu yg baru
golongan hindu pun sama berpecah2 gak kan............  camtu lah lumrah hidup

hukum bunuh masa tu kerana murtad, sama jugak dgn kerajaan2 yg lainnye
yg berpaling tadah kena hukum mati gak kan  biasalah hidup pada zaman tu

dalam manuskrip hindu purba
para rishi duduk dlm kapsul cam telur sebesar bilik
lalu kapsul tu terbang naik, bunyinya hingga dapat membuatkan gajah bertempiaran lari
Reply

Use magic Report

Post time 15-3-2017 09:40 AM | Show all posts
by karatbesi

Umatnya adalah sesiapa yg sudi mengikut PETUNJUK DARI TUHAN dan SUNNAH perjalanan hidup yg baik2


Dalam ertikata lain, sesiapa yang sanggup mengangkat dan cium buntut si Muhammad itu adalah Umat dia.

Itulah salah satu perbezaan antara orang Islam dan bukan Islam. Orang bukan Islam tidak menilai sesuatu agama dgn menjunjung tinggi pengasas agama tersebut. Mereka akan menilaikan sifat dan nilai sesuatu agama sebelum mengikuti sebarang ajaran agama. Kami bukan buta hati dan buta tuli utk mengikuti seseorang (spt Muhammad) secara menbabi buta macam kau.

hhmmmmm....dlm VEDA tak pulak disebut ttg patung2 sikit pun kannnnn


Baca sendiri dan faham - itu pun kalau kamu berakal, lah.
Kalau tak mampu (kerana tak cukup akal), tanya :

https://mforum.cari.com.my/forum ... amp;extra=page%3D11

Muhammad - banyak yg tak mau ikut, keluar islam atau lawan
Isa - kaumnya nak bunuh dia plak
Musa - hanya hamba2 sahaja je yg ikut dia
Abraham - teruk sampai kena bakar dalam api


Pernah fikir tak bahawa mereka tak nak ikut dari Abraham sampai ke Muhammad kerana pengasas2 agama ini menbawa message yang bercanggah antara satu sama lain?

Abraham kata ikut aku, kau masuk neraka kalau ikut orang lain.
Musa kata ikut aku kalau tak, kamu masuk neraka.
Isa kata ikut aku kalau tak kamu masuk neraka.
Muhammad kata ikut aku kalau tak aku bunuh kau dan kau masuk neraka.

Deh! Semua agama Abrahamic karut kamu itu hanyalah cerita2 Pak Pandir satu demi satu yang menyuruh orang lain ikut mereka dan kalau mereka tak ikut, mereka diugut masuk neraka. Patut pun pengasas2 agama ini didera, bunuh dan dibakar.

apa yg nak dihairankan - Muhammad sendiri BERHADITH- UMATNYA BERPECAH LEBIH TERUK DR BANI ISRAEL
kerana apa??? kerana bila lama2 manusia dah kononnya semakin pandai dan bikin sesuatu yg baru


Buka mata luas2 dan tengok. Yang memecahkan umat Islam kini adalah benda yang SAMA yang memecahkan Umat Islam masa Muhammad masa hidup - iaitu Islam itu sendiri. Ingat - Kaum Munafik wujud masa zaman Muhamamd dulu.

Umat Islam berpecah kerana mereka nak hidup normal spt manusia - spt orang2 bukan Islam yang menpunyai keluarga yang baik, kehidupan yang normal, hobi, ilmu duniawi dan pelbagai benda lain. Mereka tak nak hidup macam HAIWAN TERNAKAN. Tetapi apa yang Islam memaksa mereka buat - BUANG semua benda2 duniawi dan cium buntut Muhammad ATAUPUN ada je Muslim fanatik yang separuh gila yang akan datang bunuh mereka, kononnya dgn berbuat sedemikian, akan dpt 72 pelacur yang akan servis mereka 24 jam/7 hari seminggu.

golongan hindu pun sama berpecah2 gak kan............  camtu lah lumrah hidup


Siapa kata kaum Hindu berpecah? Kaum Hindu mungkin menyembah pelbagai dewa2 tetapi bila agama Hindu diugut, mereka akan bersatu dan belasah kamu sampai mampus. Tak percaya? Tengok keadaan Barisan Nasional kamu sekarang sejak 2006. Mereka fikir Si Allah akan menyelamatkan mereka kalau mereka runtuhan kuil kaum Hindu, sekarang kerajaan BN sendiri dah nak runtuh.

Tetapi kaum Islam di Malaysia masih lagi berkhayal bahawa tuhan Pak Arab mereka, Allah akan menjaga mereka tanpa menyedari bala sudah sampai sejak Raja Arab Saudi sampai minggu lalu, menbawa penyakit ke Malaysia. Mengikuti perkiraan sampai semalam, 521 kanak2 di Perak menghadapi penyakit yang tidak diketahui dan dalam masa sehari je, 47 kanak2 sudah dijangkit penyakit ini (yang menbawa total kpd 521). Aku nak tengok macam mana Allah kau selamatkan kanak2 ini.

hukum bunuh masa tu kerana murtad, sama jugak dgn kerajaan2 yg lainnye
yg berpaling tadah kena hukum mati gak kan  biasalah hidup pada zaman tu


Jadi, kamu mengakulah bahawa Islam itu sejenis ideology politik semata2?

Aku setuju bahawa sememangnya banyak kerajaan ketika itu menghukum rakyatnya dgn hukum bunuh kalau paling tadah, TETAPI TAK ADA AGAMA LAIN YANG MELAKUKAN KERJA SEDEMIKIAN. Kerajaan Rom ada menbunuh kaum Kristian utk 300 tahun sebelum agama Kristian diterima sbg agama rasmi Rom - itu kerana kerajaan Rom menganggap penduduk Rom yang menganut agama Kristian sebelumnya adalah tali barut Yahudi. Tetapi kalau dilihat mana2 penganut agama lain, tak ada pula kes murtad dihukum bunuh. Orang Hindu tak bunuh mereka yang keluar dari agama mereka. Orang Buddha tak menbunuh mereka yang keluar dari agama mereka. Tak ada agama lain yang melakukan benda2 spt itu - HANYA ISLAM. Yang bermakna Islam itu adalah IDEOLOGY POLITIK dan bukannya agama.

dalam manuskrip hindu purba

Kitab mana pula ini???
Reply

Use magic Report

Post time 15-3-2017 02:52 PM | Show all posts

aku nak jawab semua ayat2 post kamu yg ini
tapi kamu masih lari dr persoalan pokok

siapa penerima KITAB VEDA ni dan dimana??? betul ke ianya dikreditkan kpd seorang Raja Hindu (Manu).
dan kalu betul sekitar 10,000 tahun lepas, adakah di india ada peradaban masa itu???

kenapa semua golongan/kasta orang2 hindu tak dibenarkan membaca/memiliki KITAB ini???

kalau benar bhavagad gita adalah KITAB TUHAN juga, siapa penerimanya dan dimana???

gautama buddha adalah anak raja beragama hindu - sila komen sikit

golongan hindu kuno di bali - sila kamu komen sikit
Reply

Use magic Report

Post time 15-3-2017 03:04 PM | Show all posts
orangbesi replied at 15-3-2017 02:52 PM
aku nak jawab semua ayat2 post kamu yg ini
tapi kamu masih lari dr persoalan pokok

Adil? Apa yang tak adil?
Apakah kau fikir bahawa keadilan itu bermakna menutup mata kami kpd semua kejahatan yang dilakukan oleh Muhammad dan 4 "saudara" dia itu kah? Kejahatan yang orang Islam lakukan sejak 1,400 tahun dan kejahatan orang2 Islam yang mereka lakukan kini?



adil le- aku tanya kamu kena jawab, kamu tanya aku kena cari dan jawab

ada aku minta kamu tengok pada kejahatan yg manusia atau org2 yg mengaku islam buat???
bagaimana pula dgn peradaban hindu purba dahulu yg berteknologi, hilang ghaib trus kan
yg tinggal yg teknologi yg sedikit adalah taj mahal je
kamu boleh agak le - bala bencana dr TUHAN

kalau majoriti org islam tak betul, majoriti org hindu tak betul
kamu nak ikut juga ke?????
kenapa kamu tak berpegang kembali kepada KITAB TUHAN - VEDA YG SEBENAR2NYA???   bukan yg lain?????

saya pilih jalan selamat
saya pegang KITAB TUHAN dan KATA2 dr orang yang menerimanya yg saya selidiki dgn teliti
kamu bawakan sini KITAB VEDA, saya terimanya dan siapa yg penerimanya tu saya pun teringin nak telitinye
termasuk KITAB2 TUHAN yg lainnya


Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 15-3-2017 03:14 PM | Show all posts

Kitab mana pula ini???


bukan kitab tapi manuskript ttg riwayat2 dahulu
sewaktu USM jumpa tapak tamadun tua di sg batu berdekatan kaki gunung jerai
ada artifek dijumpa - macam pasak utk roda kereta kuda lembu
dan dapat bantuan dr pakar sejarah india yg mengatakan malacca membekalkan pasak2 besi utk roda2 di india
(situlah ibu negeri malacca yg sebenarnya bukan kat melaka sekarang ini)


dan kapsul terbang tu - sorry aku terlupa sebab aku dok kaji lukisan2 purba yg ada gambar UFO
cuma aku hairan kerana bunyi kaini psul  yg buat gajah bertempiaran lari - kuat bunyi seakan2 heli/jet enjin
sedangkan sekitar 4000 - 10000 tahun lepas, banyak lukisan2 kuno ada gambar UFO
dan tentulah UFO tanpa bunyi kan, berlainan dr kapsul2 ini - ni yg aku hairan sangat


Reply

Use magic Report

Post time 15-3-2017 03:53 PM | Show all posts
by karatbesi

siapa penerima KITAB VEDA ni dan dimana??? betul ke ianya dikreditkan kpd seorang Raja Hindu (Manu).
dan kalu betul sekitar 10,000 tahun lepas, adakah di india ada peradaban masa itu???


Kalau mengikut catatan2 lama yang masih WUJUD di Selatan India spt Skanda Purana (14th Century),  catitan dlm Purananuru (1st - 5th Century) dan Kaliththokai (6th - 7th Century), memang ada peradaban manusia sebelum dan semasa zaman ice yang baru lepas (15,000 tahun yang lalu).  

Selepas zaman batu berakhir (akhir 12,000 tahun yang lalu) dan air laut meningkat sehingga 10 - 15 kaki dan menengelami kebanyakan tanah sekitar kawasan laut di seluruh dunia (dan menjadi punca cerita bab spt apa yang ada dlm cerita Noah), Kitab Veda diturunkan dan diberikan kpd Raja Hindu zaman lepas Bab Besar. FAHAM?

kenapa semua golongan/kasta orang2 hindu tak dibenarkan membaca/memiliki KITAB ini???

Siapa cakap ada golongan kasta yang tidak dibenarkan menbaca ataupun memilik mana2 kitab agama Hindu?

kalau benar bhavagad gita adalah KITAB TUHAN juga, siapa penerimanya dan dimana???


Tak ada sesiapa yang khusus yang menerima Kitab Bhavagad Gita. Semua orang yang mendengar ceramah Sri Krishna di atas medan peperangan Kurusketra, Raja Pandu yang buta serta anak cucunya, Sanjay (yang diberi kuasa melihat sesuatu peristiwa di sesuatu tempat yang jauh) serta Rishi VedaVyasa (yang menpunyai kuasa yang sama tetapi mampu melihat sesuatu yang wujud di masa lampau dan masa depan) turut menperhatikan dan mendengar ceramah tersebut.

gautama buddha adalah anak raja beragama hindu - sila komen sikit
golongan hindu kuno di bali - sila kamu komen sikit

Komen pasal apa? Tak faham apa yang kamu nak komenkan.

bagaimana pula dgn peradaban hindu purba dahulu yg berteknologi, hilang ghaib trus kan
yg tinggal yg teknologi yg sedikit adalah taj mahal je
kamu boleh agak le - bala bencana dr TUHAN


Kamu ini betul2 tak berilmu. Taj Mahal itu adalah ciptaan orang Islam (Shah Jahan utk perempuan simpanan no. 5 dia), tak ada kena mengena dgn agama Hindu.

Siapa cakap peradaban hindu purba lesap? Hinduism masih wujud dan terus wujud selama beribu2 tahun sejak zaman purba. kaum Hindu mungkin dalam keadaan lemah kini tetapi mereka tak akan lesap. Apa yang berlaku kpd kaum Hindu sudahpun termaktub dalam Takdir. Sri Krishna sendiri terpaksa pergi dari dunia ini kerana Kali Yuga (Zaman Kegelapan) sudah tiba dan zaman tersebut berakhir pada 2012 (mengikuti kalendar Hindu). Apa yang menanti kaum HIndu di zaman akan datang, hanya segentir orang je tahu.

kalau majoriti org islam tak betul, majoriti org hindu tak betul
kamu nak ikut juga ke?????


Apa yang tak betul? Majority kaum Hindu berlagak macam gila babi, gila pantat kah? Sumbat bomb dalam buntut dan meletupkan diri dgn lagak dpt pelacur 72 ekor.

kenapa kamu tak berpegang kembali kepada KITAB TUHAN - VEDA YG SEBENAR2NYA???   bukan yg lain?????

Macam mana kau tahu kami tidak memegang kitab Veda yang sebenarnya?

saya pilih jalan selamat

Macamana kau tahu bahawa jalan yang kamu pilih itu selamat? Apa buktinya? Adakah Allah kau bagi tahu kau yang dia wujud dan kamu akan selamat kembali kpd dia selepas kamu mati?

bukan kitab tapi manuskript ttg riwayat2 dahulu

Apa benda yang kamu merepak ini???
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 18-3-2017 07:00 PM | Show all posts

Selepas zaman batu berakhir (akhir 12,000 tahun yang lalu) dan air laut meningkat sehingga 10 - 15 kaki dan menengelami kebanyakan tanah sekitar kawasan laut di seluruh dunia (dan menjadi punca cerita bab spt apa yang ada dlm cerita Noah), Kitab Veda diturunkan dan diberikan kpd Raja Hindu zaman lepas Bab Besar. FAHAM?

kurang pasti ttg zaman batu/ais sebelum ini, hanya sekadar menduga
tapi dlm kisah Noah - banjir besar dan kembali surut KUASA DIA
atau ikut logik pula - mungkin ada lintasan cukup dekat dr meteor

saya masih tak puas hati dgn siapa dan dimana Kitab Veda diturunkan
PENURUNAN suatu KITAB(KETETAPAN) ini, kamu amat meremehkannye aje ke?
kerana iannya berkaitan hukum dan tatacara penghidupan kepada manusia
adakah seorang raja hindu dahulu memang cukup dekat dgn TUHAN atau rishi2  yg lebih layak MENERIMANYA???

Siapa cakap ada golongan kasta yang tidak dibenarkan menbaca ataupun memilik mana2 kitab agama Hindu?


soalan aku ttg Kitab Veda dan bukan kitab2 agama Hindu?  sila jawab semula ya. tq

Tak ada sesiapa yang khusus yang menerima Kitab Bhavagad Gita. Semua orang yang mendengar ceramah Sri Krishna di atas medan peperangan Kurusketra, Raja Pandu yang buta serta anak cucunya, Sanjay (yang diberi kuasa melihat sesuatu peristiwa di sesuatu tempat yang jauh) serta Rishi VedaVyasa (yang menpunyai kuasa yang sama tetapi mampu melihat sesuatu yang wujud di masa lampau dan masa depan) turut menperhatikan dan mendengar ceramah tersebut.


jika tiada sesiapa yg khusus menerima Bhavagad Gita, bermaksud ianya dikarang atau ditulis oleh manusia.
atau diilhamkan kepada mereka2 itu utk pembaikan/pencerahan dalam menjalankan mengikut Kitab Veda

Komen pasal apa? Tak faham apa yang kamu nak komenkan


ttg Gautama Buddha - sekiranya dia adalah seorang anak raja hindu, bermaksud KETETAPAN yang dia dapat
   adalah untuk pencerahan/pembaikan dalam menjalani KETETAPAN KITAB VEDA???  betul tak???
   tapi kenapa jadi satu dr cabang agama yg lain???




   



Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2017 07:05 PM | Show all posts

ttg agama hindu di bali

Perkembangaan Budaya dan Agama Hindu di Lembah Sungai Shindu
(sekitar 3000 sebelum masehi)
            Pada saat ini wilayah Pakistan sekarang masih termasuk wilawah india barat laut. Di pedalaman lembah sindu dihuni oleh orang-orang Dravida dan juga di daerah pegunungan Sungai sindu di huni oleh orang-orang Arya.  Pada saat itu mereka belum mengenal agama tetapi orang-orang luar menyebutnya agama Lembah Sungai Sindhu. Cirri-ciri  orang dravida saat itu antara lain pendek, hitam dan rambut keritting.
Evolusi Kebudayaan dan Agama Hindu Zaman Veda
(sekitar 2000 SM-1000 SM)
            Pada zaman Veda ini para pendeta atau para penekun spiritual atau Maha Rsi atau Nabi dari bangsa Arya menerima wahyu yang kemudian hari dituliskan dalam bentuk kitab Suci Veda (Catur Veda). mendapatkan wahyu berupa bisikan-bisikan dan mulailah wahyu atau bisikan itu disebarluaskan dari mulut kemulut yang berupa ajaran cikal-bakalnya hindu lanjutan dari budaya Lembah Sungai Sindhu. Sumber keterangan mengenai orang Arya di India berasal dari kitab suci Veda yang disebut Veda Shruti. Kata Veda yang berasal dari kata “Wid” yang artinya Pengetahuan atau mengetahui.  Ajaran Veda ini diajarkan dari dulu kala dari mulut kemulut yang merupakan wahyu Tuhan dengan demikian Veda bukanlah buatan manusia melainkan wahyu Tuhan sehingga sangat disucikan oleh Umat Hindu. Maka terbentuklah Veda yang tertua dinamakan Rig veda.
Ciri-Ciri Budaya Zaman Veda
Pada zaman veda ini kehidupan masyarakat setempat memiliki ciri-ciri kebudayaan antara lain:
  • Percaya adanya manesfestasi Tuhan yaitu para Dewa.
  • Percaya adanya Tuhaan Yang Maha Esa.
  • Pentingnya kedudukan upakara kurban suci
  • Pentingnya pelaksanaan upakara kematian
  • Percaya adanya leluhur
  • Tidak memuja patung-patung
  • Tegas disebutkan adanya 33 dewa.
Evolusi Budaya dan Agama Hindu Pada zaman Brahman
(sekitar 1000 Sebelum Masehi - 600 Setelah Masehi)
            Pada zaman Brahmana ini hanya ada catur veda, veda ini susah dipahami sehingga timbul berbagai penafsiran yang berbeda-beda. Pada zaman penafsiran isi veda ini timbul beberapa zaman yang membawa sejarah sangat penting dalam perkembangan agama hindu sampai sekarang ini.
            Pada zaman Brahmana ini dibagi dalam beberapa tahapan perkembangan zaman hindu sebagai berikut:
  • Perkembangaan Budaya dan Agama Hindu di Lembah Sungai Shindu. (sekitar 3000 sebelum masehi)
  • Evolusi Budaya dan Agama Hindu (Periode sekitar 1000 SM sampai sekarang).
    Evolusi ini terdiri dari beberapa zaman:
  • Zaman Kejayaan Agama Hindu (sekitar 1000 SM-600 SM)
  • Zaman Kemunduran Agama Hindu (sekitar 600 SM-200 SM)
  • Zaman Kebangkitan Agama Hindu (sekitar 200 SM-300 M)
  • Zaman Purana /Zaman Keemasan Hindu (sekitar 300 M-700 M
  • Zaman Hindu baru (700 M-1200 M)
  • Zaman Gerakan Bhakti Hindu (1200 M–1800 M)
  • Zaman Gerakan Hindu Modern (1800 M-1947)
    • Gerakan 1800M – 1905;
    • Gerakan 1905-1947)
    • Zaman Hindu sampai sekarang (penutup)





Reply

Use magic Report

Post time 18-3-2017 07:20 PM | Show all posts

Apa yang tak betul? Majority kaum Hindu berlagak macam gila babi, gila pantat kah? Sumbat bomb dalam buntut dan meletupkan diri dgn lagak dpt pelacur 72 ekor?
Macam mana kau tahu kami tidak memegang kitab Veda yang sebenarnya?


kita teliti dahulu ya ttg hindu ortodoks di bali, nnt kita sambung bicara


Macamana kau tahu bahawa jalan yang kamu pilih itu selamat? Apa buktinya? Adakah Allah kau bagi tahu kau yang dia wujud dan kamu akan selamat kembali kpd dia selepas kamu mati?



aku kata aku pilih jalan selamat, bukan bermaksud aku dapat balik nanti dgn selamat
kalau mati dlm baik atau jahat pun DIA yg akan MENYELAMAT SESIAPA YG DIA KEHENDAKI

pilih jalan selamat iaitu BERPEGANG KEPADA KETETAPAN (KITAB) TUHAN
tidak menokok tambah walau sedikit pun - tapi banyak yg masih kurang sangat2
sebab dlm Islam sendiri walau baru 1500 tahun - sudah berpecah2 sebegini
Bani Israel dan kaum Kristian juga bergolong2kan
dan sebegitu juga pada agama2 terdahulu

Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2017 09:30 AM | Show all posts
by besikarat

saya masih tak puas hati dgn siapa dan dimana Kitab Veda diturunkan ...


Perduli apa kau puas hati ke tak. Kau fikir agama Hindu wujud semata2 nak memuaskan hati orang Islam kah? BODOH.

adakah seorang raja hindu dahulu memang cukup dekat dgn TUHAN atau rishi2  yg lebih layak MENERIMANYA???


Kau fikir seorang lelaki tua yang hidup terpencil di tengah padang pasir (iaitu Noah) lebih layak? Kau fikir kalau Tuhan nak memilik seseorang utk menbina sebuah bahtera besar - Dia nak pilih siapa? Seorang lelaki tua di tengah padang pasir kah ataupun seorang RAJA yang hidup di kawasan tropika (banyak pokok), menpunyai rakyat jelata (manpower) serta berdekatan dgn sebuah lautan besar (laut India).

soalan aku ttg Kitab Veda dan bukan kitab2 agama Hindu?  sila jawab semula ya. tq

Aku tidak perlu melayani persoalan MENGARUT kau sehingga kau menjawab persoalan mengenai KENYATAAN BODOH kau iaitu ada golongan kasta yang tidak dibenarkan menbaca kitab agama Hindu.

jika tiada sesiapa yg khusus menerima Bhavagad Gita, bermaksud ianya dikarang atau ditulis oleh manusia.


Kamu ini betul2 BODOH PIANG tahu tak? Jenis BODOH tak ertibahasa.

Bila aku kata tak ada sesiapa yang KHUSUS yang menerima Bhavagad Gita, ianya bermakna Bhavagad Gita disampaikan kpd sejumlah manusia yang besar - iaitu SEMUA orang yang menyertai peperangan Kurusketra serta mereka yang menyaksikan peperangan tersebut.

Berbalik kpd kenyataan BODOH anda itu, kalau perbualan Muhammad dgn Jibrail/Allah kau itu pun tidak didengari ataupun difahami oleh orang lain, bukankah itupun bermakna bahawa Islam itu direkacipta oleh Muhammad semata2nya? Macam mana kau tahu Allah ataupun Jibrail yang menberikan panduan Islam kpd Muhammad kalau tak ada orang Islam menyaksikan peristiwa tersebut dgn kepala mata dia sendiri???

ttg Gautama Buddha - sekiranya dia adalah seorang anak raja hindu, bermaksud KETETAPAN yang dia dapat
   adalah untuk pencerahan/pembaikan dalam menjalani KETETAPAN KITAB VEDA???


Seorang Raja serta anak Raja adalah dari golonga Kystria - termasuk para askar dan keluarga mereka. Ketetapan mereka adalah utk memerintah negara serta menperlindungi orang ramai yang hidup di negara mereka - BUKAN mengacau sebarang kitab2 mereka.

Gautama Buddha telah meninggalkan tugasnya sbg seorang anak raja dan serta mengenepikan urusan duniawi utk mencari Spiritualism. Dia tak lagi seorang Kystria.

ttg agama hindu di bali


Maaf tetapi saya tidak menerima agama Hindu Bali ini kerana terdapat BANYAK kesalahan dan kepesongan dari agama Hindu.

Istilah Arya, Dravida dan pengambaran orang2 Dravida sbg pendek, hitam dan berambut keriting adalah MENGARUT dan mengikut gambaran yang diberikan oleh orang2 Portugis, saudagar India Muslims serta orang2 Inggeris sejak 600 tahun dahulu.

Mengambarkan orang2 India Selatan (Dravida) sbg tidak menpunyai agama adalah sesuatu yang menghina mereka dan mengarut semata2nya terutamanya bila Sejarah menyebut bahawa kaum ini lah yang menbawa dan menperkenalkan agama Hindu kpd dunia - dari Middle East sampai ke Jepun (dari 100 AD sampai 1,500 AD).

Kitab2 lama kaum India Selatan juga menyebut akan Kumari Kandam yang tengelam dlm lautan Hindi (Zaman Pertama Hinduism), peralihan kuasa ke India selatan dan lembah Indus (Zaman Kedua Hinduism) dan akhirnya Zaman Raja2 India (Zaman Ketiga) sehingga kini. Hindu Bali dari Indonesia ini bermula pada Zaman ketiga dan mereka mengambil sejarah Zaman Kedua sbg asal usul mereka.
Reply

Use magic Report

Post time 20-3-2017 09:52 AM | Show all posts
by besikarat

Macam mana kau tahu kami tidak memegang kitab Veda yang sebenarnya?


Kerana ada BANYAK kesalahan dalam kitab agama kamu. Kesalahan yang tak masuk akal langsung dan kelihatan lebih spt cerita Pak Pandir dari kitab agama.

Contoh :-

1. Cerita Adam dan Hawa kamu yang dihalau keluar oleh tuhan kau berbeza dari cerita Manusia pertama dari Agama Hindu dimana mereka TIDAK PERNAH DIHALAU mana2.

2. Cerita penciptaan Alam Semesta yang dicipta dlm 6 hari dlm kitab kamu (Taurat dan Injil) tak masuk akal sedangkan dlm agama Hindu, unit jangka masa sudah ditetapkan dari masa yang terkecil sampai masa yang paling banyak (Sehari dlm Hari Brahma).

3. Cerita pasal Noah dlm Taurat, Injil dan Islam tak masuk akal dimana Tuhan kau suruh seorang tua utk menbina kapal laut ditengah padang pasir sedangkan dlm Kitab Hindu, kerja ini dilakukan oleh seorang Raja Hindu yang menpunyai sejumlah penduduk yang mencukupi serta sumber alam yang mencukupi utk kerja tersebut.

Dan lain2 lagi.

aku kata aku pilih jalan selamat, bukan bermaksud aku dapat balik nanti dgn selamat


Itu bermakna kamu tak selamat lah, BODOH.

Kamu beranggan2 je yang kamu selamat, sama seperti penganas2 Islam beranggan2 bahawa mereka akan mendapat 72 pelacur di Syurga sedangkan semua agama di dunia - termasuk dlm Kitab Taurat dan Injil sudah kata bahawa mereka yang menbunuh diri, NERAKALAH destination mereka itu.

sebab dlm Islam sendiri walau baru 1500 tahun - sudah berpecah2 sebegini


Tak, Kaum Islam berpecah begini bukannya kerana masa tetapi kerana memang Islam tidak pernah menyatupadukan umat Islam sbg satu umat.

Umat Islam pada asalnya dibentuk oleh pelbagai kumpulan yang menpunyai percanggahan pendapat antara satu sama lain. Golongan paling asal adalah mereka yang menpercayai Muhammad sbg Nabi, golongan kedua adalah mereka yang menpercayai Muhammad sbg Nabi kerana agama asal mereka (iaitu kaum Kristian dan Yahudi yang masing2 menunggu kedatangan Nabi mereka utk meleraikan pergaduhan antara mereka). Golongan ketiga adalah mereka2 yang fanatik sikit (golongan dari Madinah yang sanggup berperang utk Muhammad dan Islam), golongan keempat - kaum Munafik yang mahukan peluang ekonomi dari military exploits Islam (maaf, tak ada kata2 BM yg sesuai) dan golongan kelima adalah golongan yang gila kuasa (Kaum Quraisy).

Apa jadi bila Muhammad mati? Kaum kelima ambil alih kuasa sptmana mereka (Quraisy) wujud sebelum Islam. Kaum lain tak puas hati dan berlawan dgn mereka. Kaum Christian dan Yahudi berpecah dari Islam. Kaum fanatik pula pilih antara dua pihak bertentang dan lawan semata2 kerana itu je mereka tahu dan kaum Munafik pula buat kerja mereka macam biasa - iaitu berpura2 menjadi Islam dan mengaut keuntungan dari pergaduhan serta campaign2 tentera Islam. Yang tinggal adalah golongan asal Islam - iaitu golongan yang menganggap Islam itu agama Tuhan dan Muhammad itu Nabi dan golongan ini pula terpaksa lawan arus masa memastikan Islam tak terus tengelam dibawah aras masa.
Reply

Use magic Report

Post time 22-3-2017 04:52 PM | Show all posts

Perduli apa kau puas hati ke tak. Kau fikir agama Hindu wujud semata2 nak memuaskan hati orang Islam kah? BODOH


hhmmmmm bagaimana kamu berbicara tentang agama, sedangkan akhlak dan sifat diri sendiri adalah agama???
atau kamu sekadar belajar pengetahuan tentang agama - untuk mencari dunia yang sedikit???


Kau fikir seorang lelaki tua yang hidup terpencil di tengah padang pasir (iaitu Noah) lebih layak? Kau fikir kalau Tuhan nak memilik seseorang utk menbina sebuah bahtera besar - Dia nak pilih siapa? Seorang lelaki tua di tengah padang pasir kah ataupun seorang RAJA yang hidup di kawasan tropika (banyak pokok), menpunyai rakyat jelata (manpower) serta berdekatan dgn sebuah lautan besar (laut India).


oooo jadi kamu masih terpengaruh dengan dunia dan kemewahannya ya???
sampai kamu lupa bahawa TUHAN MEMBERI PETUNJUK kepada sesiapa yang mahu mendekatiNYA
Buddha pun mendapat PETUNJUK bukan sebagai anak raja dalam istana, tetapi semasa lari dr dunia

Aku tidak perlu melayani persoalan MENGARUT kau sehingga kau menjawab persoalan mengenai KENYATAAN BODOH kau iaitu ada golongan kasta yang tidak dibenarkan menbaca kitab agama Hindu.


adakah salah aku bertanya kenapa kaum hindu tidak membaca dan mengamalkan kitab veda, iaitu kitab asal agama hindu???
kalau kitab2 lainnye memang, aku pun tahu semua kasta boleh baca

Berbalik kpd kenyataan BODOH anda itu, kalau perbualan Muhammad dgn Jibrail/Allah kau itu pun tidak didengari ataupun difahami oleh orang lain, bukankah itupun bermakna bahawa Islam itu direkacipta oleh Muhammad semata2nya? Macam mana kau tahu Allah ataupun Jibrail yang menberikan panduan Islam kpd Muhammad kalau tak ada orang Islam menyaksikan peristiwa tersebut dgn kepala mata dia sendiri???


kamu sendiri pun tak tahu bagaimana Veda dapat kepada Rishi dahulu??? ada bisikan ke ada suara ke ada ilham ke?
Buddha pun camna dia perolehi KITAB/KATA2 semasa meditasi???
kamu dah faham ttg rishi ini dan buddha, kamu baru leh faham ttg Muhammad.................adil maaaaa
berbeza dgn bhavagad gita yg disepakati dgn bicara/akal/hujah manusia pada masa itu

Seorang Raja serta anak Raja adalah dari golonga Kystria - termasuk para askar dan keluarga mereka. Ketetapan mereka adalah utk memerintah negara serta menperlindungi orang ramai yang hidup di negara mereka - BUKAN mengacau sebarang kitab2 mereka.
Gautama Buddha telah meninggalkan tugasnya sbg seorang anak raja dan serta mengenepikan urusan duniawi utk mencari Spiritualism. Dia tak lagi seorang Kystria



betul le camtu, susah nak cari orang yg bangsawan/raja/penguasa menerima KITAB/AGAMA dan pergi meditasi
yg masalah besar - golongan2 ini enggan menerima KITAB2 TUHAN yg kebanyakannya diterima dr mereka2 yg susah/miskin
lalu raja2 membuat undang2 mereka sendiri mengikut apa yg baik bagi mereka, bukan mengikut HUKUM TUHAN
Reply

Use magic Report

Post time 23-3-2017 09:35 AM | Show all posts
by besikarat

hhmmmmm bagaimana kamu berbicara tentang agama, sedangkan akhlak dan sifat diri sendiri adalah agama???


Akhlak dan sifat diri itu adalah agama? Betul2 macam haiwan ternakan yang tak tahu nilai diri.

Tak ada agama yang baik yang akan menbuat kau sbg (seorang yang) baik KALAU diri kau adalah Jahat.
Dan tak ada kejahatan di dunia ini yang akan menbuat kau (menjadi seorang yang) jahat KALAU sifat diri kau itu adalah baik dan murni.

Agama tak akan menbuat kau menjadi baik ataupun jahat kalau kamu sendiri baik atau jahat. Kalau kamu jahat - ada nafsu yang tinggi, rasa benci, sombong dan cemburu terhadap orang lain dan lain2 sifat setara dgnnya, maka kamu ikut mana2 agama yang baik pun tak ada gunanya. Agama tersebut akan menjadi spt pil ubat utk penyakit anda (menghilangkan sindrom/symptom shj tetapi kamu masih lagi infected).

Sama juga kalau sifat kamu itu sifat yang baik, murni dan aman sentosa, sesuatu agama itu hanya akan menjadi spt pemanis dalam mulut shj - berguna utk merasai apa itu kemanisan tetapi tak ada faedah yang lebih kpd tubuh badan. Tetapi boleh menjadi punca penyakit kencing manis ataupun diabetik kalau kamu terlebih makan (menjadi fanatik).

oooo jadi kamu masih terpengaruh dengan dunia dan kemewahannya ya???

Kenapa tak? Bukan kah kamu yang misikin papa kedana mencari orang2 yang mewah dan menpunyai ilmu duniawi bila kamu dalam kesusahan?

Buddha pun mendapat PETUNJUK bukan sebagai anak raja dalam istana, tetapi semasa lari dr dunia


Buddha tidak lari dari dunia, Dia lari dari kesengsaraan dlm duniawi. Masalah Buddha bukannya dgn Dunia tetapi dgn Kesengsaraan dan penderitaan. Sebab itulah Dia tidak meninggalkan Dunia ini selepas menjadi Buddha (mencapai Nirwana) tetapi tinggal di dunia ini dan mengajar orang lain mengenai kebenaran yang Dia capai.

adakah salah aku bertanya kenapa kaum hindu tidak membaca dan mengamalkan kitab veda, iaitu kitab asal agama hindu???


Macam mana kau tahu bahawa kaum Hindu tidak menbaca atau mengamalkan kitab Veda???  Bukankah kaum Hindu menpercayai konsep asal agama Hindu iaitu :-

- Dharma
- Satyam
- Karma
- Moksha

kamu sendiri pun tak tahu bagaimana Veda dapat kepada Rishi dahulu??? ada bisikan ke ada suara ke ada ilham ke?


Apasal perlu bisikan ataupun suara ataupun ilham? Kenapa Tuhan tak boleh turun sendiri dan menberikan ajaran tersebut kpd Raja Manu dan pengikut2nya spt mana Sri Krishna berbuat demikian di medan peperangan Kurusektra?

betul le camtu, susah nak cari orang yg bangsawan/raja/penguasa menerima KITAB/AGAMA dan pergi meditasi


Mungkin benar kamu susah nak cari raja2 sedemikian di TENGAH PADANG PASIR Saudi Arabia tetapi di India (dan Asia), ada banyak contoh2 Raja2 yang pergi meditasi mencari Spiritualism.
Reply

Use magic Report

Post time 24-3-2017 07:56 PM | Show all posts

1. Cerita Adam dan Hawa kamu yang dihalau keluar oleh tuhan kau berbeza dari cerita Manusia pertama dari Agama Hindu dimana mereka TIDAK PERNAH DIHALAU mana2.
2. Cerita penciptaan Alam Semesta yang dicipta dlm 6 hari dlm kitab kamu (Taurat dan Injil) tak masuk akal sedangkan dlm agama Hindu, unit jangka masa sudah ditetapkan dari masa yang terkecil sampai masa yang paling banyak (Sehari dlm Hari Brahma).
3. Cerita pasal Noah dlm Taurat, Injil dan Islam tak masuk akal dimana Tuhan kau suruh seorang tua utk menbina kapal laut ditengah padang pasir sedangkan dlm Kitab Hindu, kerja ini dilakukan oleh seorang Raja Hindu yang menpunyai sejumlah penduduk yang mencukupi serta sumber alam yang mencukupi utk kerja tersebut



Kisah Adam dan Hawa - cuba kisahkan sikit dalam agama hindu, yg ni saya tak tahu bezanye?
Penciptaan Alam Semesta
DIJADIKAN BUMI DAN LANGIT DALAM 6 MASA (bukan masa atau hari ikut kalendar kita leee)
DIJADIKAN LANGIT DALAM 4 MASA LALU DIA MENUJU LANGIT
.....bermaksud penciptaan langit lebih hebat dr penciptaan dunia itu sendirinya
Kisah Noah - raja Hindu??? memang betul pun kerana salah satu keturunan Noah adalah hindu
kalaulah seorang raja buat bahtera, dgn kelengkapa semuanya ada dan ditepi laut - kira dah takde yg pelik dah
tetapi dijadikan pada Noah di tengah2 padang pasir dgn kekurangan kelengkapan
untuk mengkabarkan pada semua manusia hingga kiamat bahawa PETUNJUK HANYA DIA YANG BERI
dan PARA UTUSANNYA adalah benar dan bukannya dr kalangan bangsawan/pembesar/raja sekalipun

Kamu beranggan2 je yang kamu selamat, sama seperti penganas2 Islam beranggan2 bahawa mereka akan mendapat 72 pelacur di Syurga sedangkan semua agama di dunia - termasuk dlm Kitab Taurat dan Injil sudah kata bahawa mereka yang menbunuh diri, NERAKALAH destination mereka itu.


adakah kamu termasuk golongan mereka yg gila
golongan2 manusia yg berkata merekalah di jalan yg betul adalah sama seperti org gila saja kan
kamu tanyalah mana2 golongan pun di dunia ni- ada ke yg berkata mereka tak betul???

membunuh diri??? atau gadai nyawa demi utk manusia yg lainnya lebih selamat....silakanlah
BUNUH JIWA YG DIHARAMKAN MEMBUNUH - tetap haram dan larangan TUHAN

kamu ni, tak baca Veda ke??? ada pelacur ke dalam syurga tu


Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 24-3-2017 10:05 PM | Show all posts
by karatbesi

Kisah Adam dan Hawa - cuba kisahkan sikit dalam agama hindu, yg ni saya tak tahu bezanye?


Yang kamu perlu tahu adalah dua benda je - dalam agama Hindu, tak ada orang kena halau dari mana2 pun (yang bermakna manusia berada di dunia ini di atas kehendak mereka) dan tak ada "original sin" dlm Hinduism.

DIJADIKAN BUMI DAN LANGIT DALAM 6 MASA (bukan masa atau hari ikut kalendar kita leee)


Kenyataan karut apa pula ini? Setahu aku, Injil dan Taurat mengaku bahawa tuhan mereka mengambil masa 6 HARI (24 jam) utk mencipta segala2nya dan Islam sepatutnya mengikuti kenyataan yang sama. Sekarang kamu pula merepak masa 6 MASA (yang bukannya masa atau hari). Cuba kau terangkan apa ukuran utk MASA yang kamu merepak itu.

Kisah Noah - raja Hindu??? memang betul pun kerana salah satu keturunan Noah adalah hindu


Saya tak kata ada keturunan Noah yang beragama hindu. Saya kata Noah itu adalah Raja Manu ke tujuh (dan progenitor manusia kini) dan cerita Raja Manu ini dicuri dan diubah oleh penganut2 agama di Middle East yang kemudiannya diselitikan ke dalam Taurat dan Injil. Muhammad yang datang kemudiannya tidak tahu menahu pasal Raja Manu tetapi menyelitikan kisah Noah dlm Al Quran sbg salah satu Nabi agama Islam.

tetapi dijadikan pada Noah di tengah2 padang pasir dgn kekurangan kelengkapan
untuk mengkabarkan pada semua manusia hingga kiamat bahawa PETUNJUK HANYA DIA YANG BERI
dan PARA UTUSANNYA adalah benar dan bukannya dr kalangan bangsawan/pembesar/raja sekalipun


Kalau tuhan kau memilih seorang lelaki tua di tengah padang pasir, itu bermakna tuhan kau jenis egotis dan tak ada akal. Dia tak perduli samada orang tua yang dia pilih itu akan siapkan kerjanya ataupun tidak, yang dia (allah kau) perduli hanyalah "cheap publisiti" utk dirinya. Itu tuhan kah?

adakah kamu termasuk golongan mereka yg gila


Kata2 menyelaru kamu itu menunjjukan bahawa kau sudah tak boleh menjawab. Sememangnya kebenaran bahawa kau sedang beranggan2 bahawa kau sudah selamat dan penganas2 Islam kau mati masuk syurga sudah jelas sbg khayalan semata2nya. Kau tak selamat dan mereka (si penganas Islam) selamat masuk neraka. ITULAH HAKIKAT.
Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2017 01:20 AM | Show all posts

Akhlak dan sifat diri itu adalah agama? Betul2 macam haiwan ternakan yang tak tahu nilai diri.
Tak ada agama yang baik yang akan menbuat kau sbg (seorang yang) baik KALAU diri kau adalah Jahat.
Dan tak ada kejahatan di dunia ini yang akan menbuat kau (menjadi seorang yang) jahat KALAU sifat diri kau itu adalah baik dan murni.
Agama tak akan menbuat kau menjadi baik ataupun jahat kalau kamu sendiri baik atau jahat.

oooo kamu yg tak faham apakah itu AGAMA???
simple sangat - corak kehidupan/tatacara/ketertiban - itu adalah agama   fitrah kejadian sebagai yg dicipta


Kenapa tak? Bukan kah kamu yang misikin papa kedana mencari orang2 yang mewah dan menpunyai ilmu duniawi bila kamu dalam kesusahan?


sebenarnya isu ini utk kamu yg sangat teruja raja yg kononnya dapat kitab2
sedangkan kekayaan kemewahan buat manusia jauh sedikit dr TUHAN - cuba tengok Buddha
Buddha meninggalkan dunia dan perhiasannya (tak mau mewah/lazat/sedap/indah) - takkan ni pun kamu tak faham kot
berbeza dgn ayahandanya kan dan keluarganyakan

Apasal perlu bisikan ataupun suara ataupun ilham? Kenapa Tuhan tak boleh turun sendiri dan menberikan ajaran tersebut kpd Raja Manu dan pengikut2nya spt mana Sri Krishna berbuat demikian di medan peperangan Kurusektra?


boleh juga TUHAN turun sendiri......dan patutlah banyak sangat jadi ajaran2 dan kitab2 yg lain2nya kan
pasal semua mengaku TUHAN telah turun pada diri mereka
dan kesian pada anak raja hindu ini iaitu Buddha yg kena gi jauh bermeditasi sebab nak BERSIHKAN DIRI
eh Buddha mas tu dia ada baca ke Veda ni, yg ni saya tak tahu le?

Mungkin benar kamu susah nak cari raja2 sedemikian di TENGAH PADANG PASIR Saudi Arabia tetapi di India (dan Asia), ada banyak contoh2 Raja2 yang pergi meditasi mencari Spiritualism


mungkin juga, tapi dah jadi tinggalan sebagai iktibar dan pedoman utk manusia yg kemudian
samada nak ikut jejak langkah mereka yg gi buat baik atau sebaliknye
kamu tak terasa nak gi meditasi ke??? mungkin boleh jadi lagi baik sikit kot








Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2017 08:31 AM | Show all posts
by karatbesi

simple sangat - corak kehidupan/tatacara/ketertiban - itu adalah agama   fitrah kejadian sebagai yg dicipta


Sebab inilah Islam diludahi oleh semua penganut agama lain dan Muslims dipandang macam anjing kurap yang tak tahu tempat.

Kau fikir  orang bukan Islam yang lain tak ada corak kehidupan/tatacara atau ketertiban kah? Kau fikir orang tak beragama pun tak ada cara hidup mereka tersendiri? Yang mereka semua itu hanya HAIWAN dlm kaca mata Islam?

Agama Hindu dan Buddha menbawa pedoman kpd nenek moyang kau hampir 500 tahun sebelum Islam datang ke Asia (dari kurun pertama lagi). Adakah kau tengok orang Hindu dan Buddha hulu hilir menyalak2 bahawa agama mereka shj ada corak kehidupan ataupun tatacara?

Buddha meninggalkan dunia dan perhiasannya (tak mau mewah/lazat/sedap/indah) - takkan ni pun kamu tak faham kot


Gautama Buddha itu Buddha, aku bukan Buddha. Buat apa aku nak ikut cara hidup Buddha sedangkan aku merasai bahawa kehidupan sedemikian tidak akan menbawa kpd Enlightenment (Nirwana). Mungkin ada orang lain yang akan menganggap cara hidup Buddha akan menbawanya ke arah Nirwana tetapi itu adalah tanggapan dia dan tak ada kena mengena dgn aku.

Bagi aku, cara hidup duniawi yang berpatutan (tidak terlalu lebih dan tidak terlalu kurang) adalah cara hidup yang normal dan berpatutan.

pasal semua mengaku TUHAN telah turun pada diri mereka


Mereka kena fikirkan ajaran yang dibawa oleh Tuhan, bukan macam mana rupa bentuk tuhan masa Dia turun.

Sebab itulah orang Kristian gagal dlm concept Spiritual. Mereka gagal meneliti KENAPA Jesus datang (kepada mereka - message dia) dan asyik fikirkan Jesus dlm bentuk dan rupanya.

kamu tak terasa nak gi meditasi ke???

Macamana kau tahu saya tak pergi meditasi???
Reply

Use magic Report

Post time 27-3-2017 11:20 PM | Show all posts

Yang kamu perlu tahu adalah dua benda je - dalam agama Hindu, tak ada orang kena halau dari mana2 pun (yang bermakna manusia berada di dunia ini di atas kehendak mereka) dan tak ada "original sin" dlm Hinduism.


ini salah kamu, kamu enggan jawab soalan saya sedangkan kamu yg keluarkan isu ini.
takkan kamu hanya ikut cerita ntah dr mana2 yg sesuai utk kamu hebohkan aja kot

Kenyataan karut apa pula ini? Setahu aku, Injil dan Taurat mengaku bahawa tuhan mereka mengambil masa 6 HARI (24 jam) utk mencipta segala2nya dan Islam sepatutnya mengikuti kenyataan yang sama. Sekarang kamu pula merepak masa 6 MASA (yang bukannya masa atau hari). Cuba kau terangkan apa ukuran utk MASA yang kamu merepak itu


ayat mana dr Injil atau Taurat ni yg kamu baca, sila tunjukkan
atau kamu ambil dr tokok tambah org2 yg kemudiannya kot
itulah kamu yg tak faham - bertanya lebih baik dr berayat yg songsang
manusia dahulu beranggapan bahawa dunia ini sulit penciptaannya berbanding langit
kerana itu TUHAN menegaskan Langit itu lebih berat penciptaannya dr bumi itu sendiri
dan MASA disini adalah utk pedoman manusia sahaja
sedangkan TUHAN BERKATA: JADILAH MAKA TERUS MENJADI SEGALA SESUATU

Saya tak kata ada keturunan Noah yang beragama hindu. Saya kata Noah itu adalah Raja Manu ke tujuh (dan progenitor manusia kini) dan cerita Raja Manu ini dicuri dan diubah oleh penganut2 agama di Middle East yang kemudiannya diselitikan ke dalam Taurat dan Injil. Muhammad yang datang kemudiannya tidak tahu menahu pasal Raja Manu tetapi menyelitikan kisah Noah dlm Al Quran sbg salah satu Nabi agama Islam.


kamu kena faham apa itu agama
yahudi, kristian, hindu buddha islam dan lain2 adalah sekadar nama - mengikut syariat umat masing2
iaiatu tatacara kehidupan yg baik aman sejahtera dan mengaku KETUHANAN
sepertimana Noah - pemimpin masa itu yg menyeru umatnya kembali MENGESAKAN TUHAN dan hidup aman damai
iye Noah seorang Rasul ditugaskan pada umatnya
sebagaimana Buddha juga rasul pada umatnya
dan Brahma juga rasul pada umatnya

Kalau tuhan kau memilih seorang lelaki tua di tengah padang pasir, itu bermakna tuhan kau jenis egotis dan tak ada akal. Dia tak perduli samada orang tua yang dia pilih itu akan siapkan kerjanya ataupun tidak, yang dia (allah kau) perduli hanyalah "cheap publisiti" utk dirinya. Itu tuhan kah?


Setahu aku lah, TUHAN hanya beri petunjuk dan hidayat pada sesiapa yg bersih hatinya dan kurang kisah ttg dunia perhiasannya
kalau di kasi kat yg raja/kaya - lagi lingkup umat tu

Kata2 menyelaru kamu itu menunjjukan bahawa kau sudah tak boleh menjawab. Sememangnya kebenaran bahawa kau sedang beranggan2 bahawa kau sudah selamat dan penganas2 Islam kau mati masuk syurga sudah jelas sbg khayalan semata2nya. Kau tak selamat dan mereka (si penganas Islam) selamat masuk neraka. ITULAH HAKIKAT

kat mana salahnya ayat aku ni
kamu tanyalah tiap2 agama kat dunia ni- semua akan kata agama dia lah yg betul
kamu tanya pada 72 golongan org islam - masing2 akan kata pegangan mereka yg betul
kamu tanya org gila - dia pun kata dia juga yg betul
jadi kesimpulannya semua anutan dan kepercayaan adalah sama cam org gila ni
kecuali mereka2 yg berpegang kepada HUKUM TUHAN dan memperbaiki diri mereka dan berakhlak baik




Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

19-7-2024 10:49 PM GMT+8 , Processed in 0.076844 second(s), 40 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list