Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
1234Next
Return to list New
2415
View
78
Reply

[Tempatan] Kek pandan bukan asal dari Malaysia. Harap maklum

[Copy link]

Author: R2D2       Show all posts   Read mode

Author
Post time 20-4-2017 12:21 PM | Show all posts |Read mode
Kek pandan ni sebenarnya milik siapa, Singapura ke Malaysia?

Soalan ini wujud selepas CNN dalam artikelnya menamakan kek pandan sebagai salah satu daripada 17 kek terbaik di dunia.

Tapi persoalannya ialah asal-usul kek pandan yang terus diperdebatkan di laman-laman sosial.

Dalam artikel CNN itu, 2 kafe di Singapura dinamakan sebagai kedai kek pandan terbaik sekali gus menggelarkannya sebagai kek kebangsaan negara Singapura.

Kek pandan di Pine Gardens Cake dan Bengawan Solo di Lapangan Terbang Antarabangsa Changi adalah 2 lokasi untuk mendapatkan kek pandan terbaik, petik artikel itu.

Namun, ia turut menamakan Malaysia sebagai negara asal kek pandan.

Dalam pada itu, kek lapis dari Indonesia juga dinobatkan sebagai kek terbaik di dunia dalam senarai tersebut.

Kek lapis yang juga dikenali sebagai Lapis Legit menggunakan kaedah pembuatan yang terperinci dengan bahan-bahan seperti rempah ratus dan buah kurma.

Bahan utamanya menggunakan telur dan mentega yang banyak serta dihasilkan dalam 18 lapisan nipis, kadang-kala 20 hingga 22 lapisan mengambil masa beberapa jam untuk disiapkan.

Nampaknya Malaysia berkongsi nama bagi 2 kek terbaik di dunia, namun bukan secara langsung. Mungkin CNN tidak meneroka kek-kek citarasa asli Malaysia lagi.

Apam balik ke, kek durian ke, kek gula hangus ke, kek nasi pulut ke..

Apapun tahniah kepada negara jiran atas pengiktirafan itu.

Sekarang saya nak cari kek lapis dan kek pandan terbaik dekat pejabat di Petaling Jaya pula.
Reply

Use magic Report

Post time 20-4-2017 12:29 PM From the mobile phone | Show all posts
So what ?
Reply

Use magic Report

Post time 20-4-2017 12:37 PM From the mobile phone | Show all posts
so masalahnyr di mana?
Reply

Use magic Report

Post time 20-4-2017 12:39 PM | Show all posts
tomyum dan kari hijau asal penang
Reply

Use magic Report

Post time 20-4-2017 12:44 PM From the mobile phone | Show all posts
Kisah aku
Reply

Use magic Report

Post time 20-4-2017 12:46 PM From the mobile phone | Show all posts
Ayam goreng asal dari mane




Reply

Use magic Report

Post time 20-4-2017 12:53 PM | Show all posts
let the battles begin.......
Reply

Use magic Report

Post time 20-4-2017 12:53 PM | Show all posts
xkisahlah asal mana yg penting sodap dimakan
Reply

Use magic Report

Post time 20-4-2017 01:00 PM | Show all posts
Edited by OmJualGas at 20-4-2017 01:09 PM

kalau buat kek pondan gerenti laku ni kan ?  
Reply

Use magic Report

Post time 20-4-2017 01:02 PM | Show all posts
rantau Asia Tenggara ni suku sakat bersepah je
Reply

Use magic Report

Post time 20-4-2017 01:06 PM From the mobile phone | Show all posts
Asal sedap, aku ngap.. Lantakler asal dari mana.. Koserrr
Reply

Use magic Report

Post time 20-4-2017 01:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Tajuk dgn isi article tak selari..tajuk bagi jawapan..yg article plak baca awal2 tanya asal mana..stakat kek pandan jee pun tt weh.kalau zimbabwe nak claim pun ahkak tak kisah
Reply

Use magic Report

Post time 20-4-2017 01:10 PM | Show all posts
Kalau Sarawak, mmg banyak kek yg sedap2 selain kek lapis, antaranya kek hati pari, kek lumut, kek jantung pisang, kek hati yu, kek batu delima, kek proton saga.. banyak lagi. Kalau kek lapis Sarawak, tak sama dgn Indon, sbb yg Sarawak punya jenis yg moist dan colorful. Kalau kek lapis Indon kering dan warna monotonous.
Reply

Use magic Report

Post time 20-4-2017 01:11 PM From the mobile phone | Show all posts
Pandan layer kek sedap...
Reply

Use magic Report

Post time 20-4-2017 01:15 PM | Show all posts
Dah namanya rumpun Melayu.. serumpun. Rasanya mungkin lain ikut negara masing-masing. tepuk dada tanya seleralah. tak kisah asal dr mana pun
Reply

Use magic Report

Post time 20-4-2017 01:23 PM | Show all posts
OmJualGas replied at 20-4-2017 01:00 PM
kalau buat kek pondan gerenti laku ni kan ?




Reply

Use magic Report

Post time 20-4-2017 01:23 PM | Show all posts
Muntz replied at 20-4-2017 01:10 PM
Kalau Sarawak, mmg banyak kek yg sedap2 selain kek lapis, antaranya kek hati pari, kek lumut, kek ja ...

suka lapis india dgn asam manis. sedappp sgt. kek lumut pun sedap
Reply

Use magic Report

Post time 20-4-2017 01:52 PM From the mobile phone | Show all posts
mesti reviewer cnn tak pernah rasa kek lapis sarawak
kek lapis sarawak berganda lagi best dari kek pandan & kek lapis betawi bg kategori kek traditional
Reply

Use magic Report

Post time 20-4-2017 02:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Yg dia tahu Singaporinge je....tu je lah ruang lingkup hidup mereka.
Reply

Use magic Report

Post time 20-4-2017 02:09 PM | Show all posts
asal m'sia la kot...s'pore tu kan memang asal m'sia...so apa2 yg diangkutnya haruslah berasal dri sini...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-4-2017 02:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Entah entah kek lapis Sarawak pun bukan asal Sarawak
Reply

Use magic Report

Post time 20-4-2017 02:15 PM From the mobile phone | Show all posts
sebu1 replied at 20-4-2017 12:46 PM
Ayam goreng asal dari mane

Asal minyk
Reply

Use magic Report

Post time 20-4-2017 02:19 PM From the mobile phone | Show all posts
Esmiria replied at 20-4-2017 02:15 PM
Asal minyk

Aku fenin
Reply

Use magic Report

Post time 20-4-2017 02:54 PM From the mobile phone | Show all posts
Sedapnya kek pandan lapis dgn cheese.
Terliur makcik
Reply

Use magic Report

Post time 20-4-2017 03:04 PM | Show all posts
tak kisahlah kek pisang dari pisang ke kek pandan dari pandan ke kek coklat dari coklat ke... asalkan sedap dan tak manis sangat aku ngap je
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.064655s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list