Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
12Next
Return to list New
1502
View
29
Reply

Bukan Rendang Biasa, Rendang Bebola Ayam Ini Memang 'Menyengat'!

[Copy link]

Author: CARI-MAL       Show all posts   Read mode

Author
Post time 14-6-2017 05:07 PM | Show all posts |Read mode
Anda masak apa untuk berbuka hari ini? Apa, lauk yang sama? Apa kata kita nikmati juadah berbuka lain sikit daripada sebelum-sebelum ini dengan Rendang Bebola Ayam!




Foto: FB Resepi Sedap





Bahan Diperlukan:
1. Cili kering
2. Bebola ayam (boleh buat sendiri guna daging cincang kalau rajin)


Foto: Blog Rasa Lidah



3. Rempah daging
4. Bawang merah
5. Bawang putih
6. Halia
7. Serai
8. Lengkuas
9. Daun kunyit
10. Garam dan gula
11. Santan
12. Kerisik
13. Asam keping



Cara-caranya:
1. Kisar cili kering, bawang merah, bawang putih, halia, serai dan lengkuas
2. Panaskan minyak, kemudian masukkan rempah dan kacau selalu
3. Masukkan bahan kisar dan kacau sehingga naik bau
4. Masukkan bebola ayam, santan, garam, gula dan asam keping. Akhir sekali masukkan kerisik dan daun kunyit, masak sehingga kering (ikut citarasa nak basah atau kering)


Siap dihidang! Sedap ni makan panas-panas. Memang menambah-nambah nasi lah jawabnya waktu berbuka nanti. Selamat mencuba semua! - CARI



Kredit resipi: FB Resepi Sedap
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2017 05:22 PM From the mobile phone | Show all posts
simple n mcm sedap..bole laa cuba..
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2017 05:35 PM | Show all posts
aku dulu nugget tu aku buat sambal..main campak2 jer..sedap plk tu.. sambal nugget.. ni bebola rendang plk.. klu rajin boleh la try..tak pun aku pakai perencah rendang ready made je..masukkan chicken ball ni..siap..
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2017 06:02 PM | Show all posts
Sedapnyaa!!! Buatkan untuk I boleh?

cc: @beautifulliar

Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2017 06:45 PM From the mobile phone | Show all posts
WhiskeyScotch replied at 14-6-2017 06:02 PM
Sedapnyaa!!! Buatkan untuk I boleh?

cc: @beautifulliar

Boleh abam.tp bila nk makan tu.mcm duk sblh2 umah je ye pesen duk ngorder ni.piat kang
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2017 07:19 PM From the mobile phone | Show all posts
Sedap lahai
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2017 08:46 PM From the mobile phone | Show all posts
Nampak simple dan sedapppp!!
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2017 09:40 PM From the mobile phone | Show all posts
I x biasa bola2 ni buat lauk mkn ngan nasi..rasa tak ketahuan je..hanya bola ikan je biasa buat lauk..
Tapi nak try lah jugak..klu family tau buat rendang bola2 ni, mesti kena gelak je..baik buat rendang ayam terus katanya..
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2017 11:18 PM From the mobile phone | Show all posts
wahhh..sy tertarik dgn menu ni.tq share resepi..
Reply

Use magic Report

Post time 15-6-2017 04:22 AM From the mobile phone | Show all posts
myakayina replied at 14-6-2017 05:35 PM
aku dulu nugget tu aku buat sambal..main campak2 jer..sedap plk tu.. sambal nugget.. ni bebola renda ...

Good idea sangat guna ready-made pes rendang. Terima kasiiiiiiiiih  


Boleh kongsi resipi sambal nugget tak?  
Reply

Use magic Report

Post time 15-6-2017 08:37 AM | Show all posts
imransulaiman replied at 15-6-2017 04:22 AM
Good idea sangat guna ready-made pes rendang. Terima kasiiiiiiiiih   

ni resepi sambal nugget.. mmg simple dan sedap.. mkn dgn nasi atau roti pun boleh..

Bahan-bahan :

15 ketul Nugget Ayam, kalau boleh yg takde salut apa2 tu, cari yg tempura. (ikut awak la nak masak berapa ketul)
Cili Kisar (Cili kering & bawang dikisar (bawang kecil + bawang putih) agak2 la brp banyak, klu nak sambal lebih, boleh lebihkan lah..
Sedikit garam
Sedikit gula
Minyak masak

Cara-Cara :

  • Goreng Nugget Ayam tersebut hingga kuning keemasan. Toskan. Kemudian potong 2 Nugget tersebut.
  • Tumis cili kisar tersebut hingga betul-betul garing. Masukkan garam dan gula sikit, ikutlah citarasa anda. Kemudian masukkan Nugget Ayam tadi. Sedia dihidangkan dengan nasi panas atau roti.

Reply

Use magic Report

Post time 15-6-2017 09:34 AM | Show all posts
mcm menarik je..
Reply

Use magic Report

Post time 15-6-2017 10:44 AM | Show all posts
Macam sedap je. Boleh la cuba untuk anak2 nanti.
Reply

Use magic Report

Post time 15-6-2017 12:56 PM From the mobile phone | Show all posts
Boleh buat ni
Raya pun dah nk dekat nnti i kne tolong mak buat rendang
Alang2 tu buat suprise untk mak, ayam dia tu i buat bebola pastu msk rendang tanpa pengetahuan dia
Tngk la mak i nangis ke gembira ke
Reply

Use magic Report

Post time 15-6-2017 01:16 PM | Show all posts
sedapnye wehhh!! terliur air liur hakak di tghari buta ini
Reply

Use magic Report

Post time 15-6-2017 02:11 PM From the mobile phone | Show all posts
myakayina replied at 15-6-2017 08:37 AM
ni resepi sambal nugget.. mmg simple dan sedap.. mkn dgn nasi atau roti pun boleh..

Bahan-bahan ...

Eh, dah masak ke? Nak sikit  

Terima kasih ye kongsi resipi  
Reply

Use magic Report

Post time 15-6-2017 02:50 PM | Show all posts
imransulaiman replied at 15-6-2017 02:11 PM
Eh, dah masak ke? Nak sikit   

Terima kasih ye kongsi resipi

sama2..senang jela resepi ni, tak sampai setengah jam dah siap..
Reply

Use magic Report

Post time 15-6-2017 03:19 PM From the mobile phone | Show all posts
myakayina replied at 15-6-2017 02:50 PM
sama2..senang jela resepi ni, tak sampai setengah jam dah siap..

Tu lah...macam senang..hehe.

Rasanya boleh tak nugget tu diganti dengan ikan atau ayam atau daging atau udang atau sotong?



*nampak ketara ke soalan tu macam kebulur puasa? Hahahaha  
Reply

Use magic Report

Post time 15-6-2017 03:33 PM | Show all posts
imransulaiman replied at 15-6-2017 03:19 PM
Tu lah...macam senang..hehe.

Rasanya boleh tak nugget tu diganti dengan ikan atau ayam atau da ...

helloo..ni resepi sambal nugget ok, klu dah ditukar ke bahan lain jadi sambal lain lah.. tau lah puasa..tekak tu semua nak mkn..
Reply

Use magic Report

Post time 15-6-2017 05:23 PM From the mobile phone | Show all posts
myakayina replied at 15-6-2017 03:33 PM
helloo..ni resepi sambal nugget ok, klu dah ditukar ke bahan lain jadi sambal lain lah.. tau lah p ...

Hahahaha....! Gurau je. Jangan marah aah...selamat hari raya  
Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2017 12:00 PM | Show all posts
sedapnyaa..nak cubalah weekends ni..tp nk buat sendiri bola ayam tu
Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2017 01:51 PM | Show all posts
nmpak mcm sedap
boleh la try..ni asyik buat sup jerk
ank2 tentu suka ni..
Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2017 01:59 PM | Show all posts
kalau ayam darurat habis blh gantikn dgn bebola
Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2017 03:28 PM | Show all posts
sedap Nampak....................
Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2017 05:35 PM | Show all posts
!!!Betul Betul Senang Nak Menang!!!
=========================================

Duduk Rumah Saja. Ada Handphone Boleh Dah.
=========================================
wukong,tembak ikan ,slot game
semua brada di sini
=========================================

Whatsapp 016-704 7797/016-705 7797
https://www.facebook.com/luckystar118/

=========================================

Online Transfer
Maen ape dpt ape,senang cash in cash out
service 24jam
=========================================
WELCOME BONUS ,DAILY BONUS, TOPUP BONUS
BAGI SEMUA MEMBER
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.054141s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list