Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
1551
View
24
Reply

Udang Sanggul Buat Si Penggemar Seafood, Kalau Ratah Tak Cukup Sepinggan

[Copy link]

Author: CARI-MRO       Show all posts   Read mode

Author
Post time 16-6-2017 12:08 PM | Show all posts |Read mode
Ramai antara kita yang memang gilakan makanan laut, lagi-lagi kalau dapat makan udang! Memang rasa nikmat sangat sampai tak terungkap dengan kata-kata.


Biasanya kalau di rumah, kita selalu masak udang goreng celup tepung. Muak juga kan bila ulang menu yang sama?


Nah, cuba resipi Udang Sanggul ini sebab ianya memang istimewa. Rangup dan sedap sampai tak perasan dah licin ratah satu pinggan.

Foto: Emily2u.com


Bahan-Bahan
20 ekor udang sederhana besar
1 cawan tepung gandum
Sedikit garam
Sedikit serbuk lada sulah
Air secukupnya
Kulit popia


Cara-Cara
1. Bersihkan udang dengan dibuang kulit kecuali bahagian ekor.
2. Perapkan udang tersebut dengan sedikit garam dan serbuk lada sulah. Ketepikan.
3. Bancuh tepung gandum dengan air sehingga mendapat bancuhan sederhana pekat. Ketepikan.
4. Ambil beberapa keping kulit popia. Leraikan supaya tidak melekat antara satu sama lain. Lipat dua dan gunting menjadi juraian yang halus memanjang.
5. Celup udang di dalam bancuhan tepung gandum.
6. Lilitkan udang dengan juraian kulit popia sehingga menutupi kesemua bahagian udang kecuali ekor.
7. Goreng sehingga garing dan kekuningan. Siap!


Foto: Facebook


Boleh dimakan begitu sahaja tapi kalau cicah dengan sos cili dan mayonis lagi sedap.


Bukan udang sahaja, resipi ini boleh digantikan dengan hirisan sotong atau hirisan isi ayam yang dipotong memanjang. Selamat mencuba! -CARI

Kedit Resipi: Facebook Kerja Dari Rumah
Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2017 12:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Rajinnya nak menggunting
Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2017 12:55 PM | Show all posts
mcm ngeri plk nak mkn..
Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2017 12:56 PM From the mobile phone | Show all posts
Menyelerakan ... yummy ..,
Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2017 01:58 PM | Show all posts
sedaynya,mesti rangup
Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2017 02:55 PM | Show all posts
akak penah makan udang selubung ni beli kat Pantai Puteri (TAnjung Kling) Melaka..
mmg ranggup dan sedap lah..
Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2017 03:11 PM | Show all posts
gunting kecil2 ker? ada cara lain?
Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2017 03:38 PM | Show all posts
jenuh nak gunting...................
Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2017 03:41 PM | Show all posts

bila da sejuk dia punya liat tu...ngko rasa nk terbalikkan meja sungguh la
Reply

Use magic Report

Post time 16-6-2017 05:34 PM | Show all posts
!!!Betul Betul Senang Nak Menang!!!
=========================================

Duduk Rumah Saja. Ada Handphone Boleh Dah.
=========================================
wukong,tembak ikan ,slot game
semua brada di sini
=========================================

Whatsapp 016-704 7797/016-705 7797
https://www.facebook.com/luckystar118/

=========================================

Online Transfer
Maen ape dpt ape,senang cash in cash out
service 24jam
=========================================
WELCOME BONUS ,DAILY BONUS, TOPUP BONUS
BAGI SEMUA MEMBER
Reply

Use magic Report

Post time 17-6-2017 12:16 PM From the mobile phone | Show all posts
Mesti mhl gila
Kos org nk gunting halus dan lilit tebal2 tu

Sama macam kuih bilis lilit tu..mhl sbb kerja melilit tu je..bhn2 dia sekadar ikn bilis dan tepung je
Reply

Use magic Report

Post time 17-6-2017 02:21 PM From the mobile phone | Show all posts
Macam pprt sangat rupanya.
Reply

Use magic Report

Post time 18-6-2017 09:11 AM From the mobile phone | Show all posts
myakayina replied at 16-6-2017 12:55 PM
mcm ngeri plk nak mkn..

Kau ni....

Aku tgok mcm mnyelerakn je, kau blh kata ngeri....


Reply

Use magic Report

Post time 18-6-2017 09:13 AM From the mobile phone | Show all posts
kentel replied at 16-6-2017 03:41 PM
bila da sejuk dia punya liat tu...ngko rasa nk terbalikkan meja sungguh la

Kulit popia mana pulak liat kentel....

Reply

Use magic Report

Post time 18-6-2017 07:06 PM From the mobile phone | Show all posts
X berapa gemar sgt dgn udang sanggul tapi kalau ayam or sotong gunting bercili tu memang perrrgh hari2 beli
Reply

Use magic Report

Post time 19-6-2017 08:52 AM | Show all posts
tringat song ji hyo masak benda ni
tp lilit ngn spageti skali keras ko bila nk mkn
Reply

Use magic Report

Post time 19-6-2017 10:59 AM | Show all posts
jazaa100 replied at 18-6-2017 09:11 AM
Kau ni....  

Aku tgok mcm mnyelerakn je, kau blh kata ngeri....

aku terbayang balutan mumia tengok udang ni..
Reply

Use magic Report

Post time 19-6-2017 02:27 PM | Show all posts
myakayina replied at 19-6-2017 10:59 AM
aku terbayang balutan mumia tengok udang ni..

Mcm ulat sutera pun ada aku nengoknya
Reply

Use magic Report

Post time 22-6-2017 10:20 AM | Show all posts
Sedap tp jenuh nk gunting
Reply

Use magic Report

Post time 23-6-2017 11:34 PM From the mobile phone | Show all posts
I makan udang tempura je pun sodap. Tak rajin nak sanggul sanggul ni
Reply

Use magic Report

Post time 29-6-2017 04:28 PM | Show all posts
penat nk menggunting.nk ngap kejap jer..
Reply

Use magic Report

Post time 26-8-2017 10:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Mkn sedap...nk bt mmg kn sabarrrr
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2017 02:17 AM | Show all posts
Tak boleh buat sendirila jawabnya sebab malas nak gunting.

Beli jerla
Reply

Use magic Report

Post time 28-8-2017 09:59 AM From the mobile phone | Show all posts
Gigih nk gunting kulit popia kalau nak buat ni.tapi rasanya mcm mesti crunchy kat luar sebab garing kulit popia tu.
Reply

Use magic Report

Post time 12-9-2017 09:53 AM | Show all posts
mcm sedap je klu cicah ngn sos
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.054607s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list