Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Kolumnis
Search
528
View
18
Reply

Diyakini Bersih Dan Halal, Jangan Ragu-Ragu Buat Tauhu Sendiri Di Rumah

[Copy link]

Author: CARI-MRO       Show all posts   Read mode

Author
Post time 10-10-2017 01:33 PM | Show all posts |Read mode
Lembut-lembut teksturnya, tauhu memang sedap betul bila dicampurkan dalam menu masakan.


Senang sahaja beli di pasar, tapi kalau sukakan cabaran nak cuba sendiri buat tauhu di rumah apa salahnya kan?


Mana tau nanti boleh jadi pengusaha tauhu siapa tahu. Jom cuba resipi di bawah:


Bahan-Bahan


1. 1 Kilo kacang soya

2. Cuka
3. Napkin bayi yang bersih dan belum dipakai lagi




4. Bekas penapis seperti di bawah. (2 bekas saiz yang sama)




Cara-Cara

1. Rendam kacang soya semalaman, cuci bersih dan toskan airnya.




2. Kisar kacang soya dengan air. Sukatannyam 1 cawan kacang soya bersamaan dengan 2 cawan air.




3. Tapis dengan kain napkin tadi dan perah sampai habis.




4. Masukkan air tapisan dalam periuk besar dan kacau sampai naik bau. Kacau terus jangan bagi pecah dan tunggu 5 minit baru tutup api. Tunggu 5 minit lagi bagi suam sedikit.




5. Tapis untuk kali yang kedua untuk buang hampas yang tersisa.




6. Masukkan air tapisan tadi ke dalam bekas yang sesuai, Masukkan 10 sudu besar cuka makan dan kacau. Tunggu sehingga 20 minit untuk jadi ketulan.




*Kalau nak letak GDL (serbuk Tao FU Fa) beli kat kedai bakeri pun boleh, untuk gantikan cuka makan tadi.
-60 gr air suam
-25 gr GDL kacau sebati baru campur sekali.


7. Siapkan bekas tapis tadi dan letakkan satu lagi napkin.




8. Masukkan bancuhan yang dah menjadi ketulan tadi.




9. Terus tutup




10. Tindihkan dengan apa-apa papan yang sama besar dan letakkan pemberat dia atasnya.




11. Siap dan boleh dipotong.




12. Letak dua sudu besar cuka ke dalam air rendaman tauhu.

Foto: Facebook




Selamat mencuba! -CARI


Kredit Resipi: Mimi Ly
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2017 01:42 PM From the mobile phone | Show all posts
i suka sgt mkn tauhu ni, grrrr. .campur dlm sayur, goreng, pun sodappppp!
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2017 01:48 PM From the mobile phone | Show all posts
raradhia replied at 10-10-2017 01:42 PM
i suka sgt mkn tauhu ni, grrrr. .campur dlm sayur, goreng, pun sodappppp!

Arhhh jgn ckp lapa ni
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2017 01:50 PM From the mobile phone | Show all posts
Andyscenes replied at 10-10-2017 01:48 PM
Arhhh jgn ckp lapa ni

pergi cari tauhu skrg!!
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2017 02:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Sedapnye tauhu. Dulu time kekecik mak selalu buat tauhu kukus. Lama dah x makan.
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2017 02:15 PM | Show all posts


halalan toyyibaa
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2017 02:24 PM | Show all posts
wah ... tapi I malas nk buat........... heheee
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2017 03:03 PM From the mobile phone | Show all posts
Dulu kecik2 mak selalu buat
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2017 05:13 PM From the mobile phone | Show all posts
raradhia replied at 10-10-2017 01:50 PM
pergi cari tauhu skrg!!

Pernah mkn kat bandung kena food
Poisoning tapi tauhu dia perhh sedap
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2017 05:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Nak try buat cuti ni.. ttiba pula negative thinking takut selama ni makan tauhu org buat guna napkin kotor yucks..harus mula buat sendiri
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2017 07:40 PM From the mobile phone | Show all posts
Mudah je rupanya nak buat
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2017 07:56 PM From the mobile phone | Show all posts
Apa beza air soya dan air tahu?
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2017 08:53 PM From the mobile phone | Show all posts
TT..Kalo nak buat dalam kuantiti yang sikit boleh ker....
Reply

Use magic Report

Post time 10-10-2017 11:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Dap er!!!!
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2017 01:39 AM | Show all posts
Sedapnyahhhh. tapi hakak kosser la nak membuatnya homemade. beli sajorkkkk
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2017 07:35 AM | Show all posts
fuyo macam senang je buat....aku pon suke makan tofu ni...goreng or letak dalam sup...yum yum yum
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2017 08:00 AM | Show all posts
sedapp nih...pastu buat tauhu sumbat ...
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2017 08:26 AM | Show all posts
bestnyaaa.rs nk cuba buat je
tapi brapa lama boleh tahan ek?
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2017 12:19 PM | Show all posts
macam senang je..
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2017 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.057937s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list