JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
123Next
Return to list New
3566
View
49
Reply

Macam Ni Rupanya Buat Stok Cili Kisar, Tahan Berbulan-bulan Tak Berkulat

[Copy link]

Author: Cari-Faizal       Show all posts   Read mode

Author
Post time 21-3-2018 02:28 PM | Show all posts |Read mode
Masakan di Malaysia ni tak sah kalau tak ada rasa pedas. Walaupun sedikit, tentu ada rasa sedikit pedasnya itu. Bagi yang memasak di rumah, sudah pasti dalam peti sejuk kita ada stok cili kering kisar.







Bukan apa, stok cili kering kisar ni untuk memudahkan kerja kita di dapur. Lebih-lebih lagi bagi anda yang bekerja. Nak mengisar cili kering semasa hendak memasak bukanlah sesuatu yang mudah. Ia perlukan masa yang agak lama. Jadi, penyelesaianya kita buatlah stok cili kering kisar.


Tetapi, satu sahaja masalahnya bila kita buat stok cili kering kisar ialah cili kisar yang mudah berkulat. Tu la kan, kadang-kadang cili kisar yang kita simpan dalam peti ais hanya bertahan sekejap. Kadang tu seminggu sahaja sudah berbau. Kalau lebih lama, mungkin boleh tumbuh kulat pula!


Anda nak tahu cara buat stok cili kering kisar anda tahan untuk berblan-bulan? Jom ikuti tips yang amat praktikal membuat cili kisar yang telah dikongsi oleh Puan Mim Nazihah yang mesra dengan panggilan Kak Mim.


CARA BUAT CILI KISAR TAHAN LAMA, BERBULAN MASIH TAK BERKULAT


Menurut Kak Mim, inilah cara yang selalu dipraktikkan untuk membuat cili kisar tahan lama. Boleh tahan sampai berbulan-bulan!


BAHAN-BAHAN


Cili kering
Bawang putih
Air tapis


CARA-CARA


1. Potong & Cuci
Pertama sekali, potong cili kering, buang bijinya dan kupas bawang putih. Kemudian, cuci bersih-bersih dengan menggunakan air paip.








2. Rebus
Seterusnya, rebus cili kering bersama bawang putih sampai cili menjadi lembut. Gunakan air tapisan semasa merebus cili kering dan bawang putih ini.





3. Toskan
Apabila cili dah lembut, toskan semua cili dan bawang putih di dalam periuk tadi.


Tak perlu basuh lagi sebab tadi ia dah dicuci bersih. Jangan basuh semula guna air paip, takut nanti cili kisar tak tahan lama.







4. Kisar
Selepas ditos, biarkan sekejap agak-agak cili dan bawang putih dah sejuk sedikit.


Kemudian kisar semua bahan ini dengan menambahkan air tapisan supaya ia dapat tahan lebih lama.


Dan satu lagi, saya gunakan bawang putih dalam cili kisar ini sebab ia boleh bertindak sebagai anti kulat. Insha Allah boleh tahan lama dan tak berkulat.






5. Simpan
Dah siap bolehlah simpan di dalam bekas kedap udara dan letak dalam peti sejuk. Walaupun nampak biasa, tapi ia boleh bertahan lama.


Memang memudahkan kalau ada stok cili kisar yang tersedia dalam peti sejuk, kan? Bila-bila saja boleh gunakan untuk memasak.





Jangan lupa untuk mencuba tips dari Kak Mim ni ya! - CARI

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2018 02:31 PM From the mobile phone | Show all posts
boleh cuba ni.. thanks
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2018 02:31 PM From the mobile phone | Show all posts
boleh cuba ni.. thanks
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2018 02:32 PM From the mobile phone | Show all posts
boleh cuba ni.. thanks
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2018 02:32 PM From the mobile phone | Show all posts
boleh cuba ni.. thanks
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2018 02:32 PM From the mobile phone | Show all posts
boleh cuba ni.. thanks
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2018 02:32 PM From the mobile phone | Show all posts
boleh cuba ni.. thanks
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2018 02:32 PM From the mobile phone | Show all posts
boleh cuba ni.. thanks
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2018 02:32 PM From the mobile phone | Show all posts
boleh cuba ni.. thanks
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2018 02:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Good tips. Boleh buat frozen cili kisar nanti
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2018 03:01 PM From the mobile phone | Show all posts
Tq. Tips berguna utk iols nanti. {:teatime
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2018 03:27 PM | Show all posts
Thank u! Stress cari cara macam mana tanak bagi cili kisar berkulat.
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2018 04:13 PM | Show all posts
kepantangannya lepas masak cili tu jgn bilas semula dgn air paip..letak minyak masak ganti air pun boleh..kali ni boleh try letak garlic ni pula..
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2018 05:04 PM | Show all posts
air tapisan tu air apa?
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2018 05:05 PM | Show all posts
boleh cuba ni tapi bile masak tak pelik ke rase die sbb lebih kepada bawang putih.
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2018 05:41 PM | Show all posts
kalau sy biasa buat bawang putih,bwg merah dan bwg besar blend sekali.simpan dlm peti ais..senang kalau nk masak smbal ke apa2.hhehehe...
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2018 05:46 PM From the mobile phone | Show all posts
1st time dgr ltk bwg putih.ok nk cb lah. Klo ltk macik bwg, jd ape?{:run
Reply

Use magic Report

Post time 21-3-2018 07:02 PM From the mobile phone | Show all posts
Tips ni sangatlah berguna..tq tq
Reply

Use magic Report

Post time 22-3-2018 08:11 AM | Show all posts
me tak boleh nak ikut tips ni sb ada bwg putih dlm dia. Klu buat masak merah mmg tk letak bwg putih. Lari rasa.
Reply

Use magic Report

Post time 22-3-2018 09:58 AM | Show all posts
weols selalu blend ngan minyak je cili tu
takde kulat dah
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.063122s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list