JAWATAN KOSONG! Jadi penulis freelance kami dan berpeluang menang hadiah wang tunai berjumlah RM300! Klik sini > CARI Warrior
Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Kolumnis
Search
1234Next
Return to list New
1059
View
78
Reply

Pahang Tanah Inderapura

[Copy link]

Author: noraidil_06    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 8-2-2019 12:50 PM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Pahang sebuah negeri terbesar di Semenanjung Malaysia. Direntasi sungai terpanjang di semenanjung juga iaitu sungai Pahang. Bertulang belakangkan Banjaran Titiwangsa dengan puncak tertinggi gunung Tahan.

Sejarah Pahang dikatakan bermula jauh lebih awal dari sejarah Melaka iatu sekitar kurun ke 5 membawa ke kurun ke15.

Pahang itu sentiasa dirujuk sebagai sebuah pekan dan Inderapura sebagai negeri. Dalam kata lainnya Pahang itu Inderapura, Inderapura itu Pahang.

Sy teringin nk membuat catatan secara random berkenaan negeri Pahang. Sejarahnya, mitosnya dan lagendanye juga.

Rujukan catatan adalah buku-buku, Wikepedia & blog2.

Mohon juga kawan-kawan forumee dpt menyumbang pengetahuan dan ilmu berkenaan Pahang.

Gambar Sungai Pahang credit to FB Pahang Unite
FB_IMG_1549601382350.jpg

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-2-2019 02:14 PM From the mobile phone | Show all posts
Mitos & legenda.
Perjanjian Pawang Hj Kader bin Hj Awang.

Kita hampir tak pernah mendengar kisah buaya sg pahang membaham org. Menurut kisah org dulu, ms zaman Sultan Abu Bakar, terdapat sorang bomoh yg handal berkenaan selok-belok sungai-sungai di Pahang terutamanya sungai Pahang itu sendiri.
Kisah bermula bila sekor buaya diberi nama Karisma (kelas kau nama buaya) sering mengganggu nelayan sungai dan wanita yg mencuci kain di tepian sungai.

Sungai pd zaman itu adalah sumber penting. Sape duduk tepi sungei, orang kaya weh. Duk kt hutan tu org darat (degrading word).

Berbalik kepada buaya Karisma tu, telah sampai ke telinga Sultan Abu Bakar tentang onar yg dibuat dek karisma ni, lalu menitah Pawang Kadir utk melakukan sesuatu berkenaan perkara itu.

Disaksikan ramai org, atas kepandaian Pawang Kadir, karisma akur yg dia x boleh lg menganggu penduduk Pahang.

Gambar Pawang Kadir.

Rujukan blog koi anak pahang & fb: faces of Pahang & cerita mulut ke mulut.
pawang kader.jpg
Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2019 02:46 PM From the mobile phone | Show all posts
Ader sorang lagi Mak Nora.... Pawang Nong... Ni pun pawang diraja jugak.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-2-2019 03:06 PM From the mobile phone | Show all posts
PristineOne replied at 8-2-2019 02:46 PM
Ader sorang lagi Mak Nora.... Pawang Nong... Ni pun pawang diraja jugak.

Sy pernah dengar nama dia, tp tatau cerita dia
Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2019 03:41 PM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 8-2-2019 03:06 PM
Sy pernah dengar nama dia, tp tatau cerita dia

Nanti Pokchik carik carik inpo
Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2019 03:54 PM From the mobile phone | Show all posts
Seperti biasa....kalo tred Mak Nora...Pokchik akan buat kacao....

Dialek..

Di Kedah....dari sebelah Kulim dan Sg Petani di sebelah selatan Kedah....Bukit Kayu Hitam..Sik di sebelah utara...dan Baling menghala ke timur Kedah.....dialek melayunya adalah sama...dialek Kedah ( hang...pi...ayag...dengag.etc..etc)
Begitu juga di Kelantan...Dari Rantau Panjang di utara Kelantan sampai ke Pasir Puteh disebelah bawah membawa ke jajahan tengah Gua Musang....semuanya cakap dialek kelantan.

Tapi Pahang nih lain sikit..... Kalau di Kuantan dari Sg Ular membawa ke Cherating hingga sempadan Terengganu di Chendor.....abis semua pakat cakap dialek Terengganu...( mung...makang...buwi..ikang)

Disebelah Jerantut khasnya area Kuala Tembeling..Mela....dialek kebanyakkan adalah dialek Kelantan.

Yang betul tulen dialek Pahang adalah di Temerloh...Lipis..Raub...Bentong dan disebelah timur adalah di Pekan dan Rompin.
Itupun nahu dialek Pahang antara Pekan dan Temerloh juga berbeza sikit.

Contoh

Dialek KL
I tak nak kat you..Farlis. You jangan salah faham ya. Yang sebenarnya i jatuh hati kat Nora.

Dialek Pahang
Koi tak mboh kat awok ..Lih. Awok jangan saloh paham yek. Koi bebenornya kenan sungguh kat Nora.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-2-2019 04:15 PM From the mobile phone | Show all posts
PristineOne replied at 8-2-2019 03:54 PM
Seperti biasa....kalo tred Mak Nora...Pokchik akan buat kacao....

Dialek..

Hahahahahhahaha. @farlis tengok org tua ni.

Pok cik org kabo loghat Pahang ikut alir sungai. Ngale ke Pekan slow skit. So meleweh la ckpnye. Ke caner? Lupe plak.

Org Rompin Pekan derang suke silent N. Kalau kawan jd kawa (sebutan secara linguistik x reti nk eja).
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-2-2019 04:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Sy ni nk cerita psl gua kota Gelanggi. Nk collact balil memory. N mitos sang kelembai
Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2019 04:22 PM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 8-2-2019 04:15 PM
Hahahahahhahaha. @farlis tengok org tua ni.

Pok cik org kabo loghat Pahang ikut alir sungai. Ng ...

Betoi sanget ler tu awok cakap tu Mak Nora.... koi dengor juga bunyi meleweh ikut alur sungei... Bab silent N tu pun betoi jugek...Kita boleh kenai orang alik Pekan ngan Temerloh. Tapi kalo orang luor akan cakap dialek tu sama bunyik nyerrrr.<---- (baca dgn meleweh)
Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2019 06:55 PM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 8-2-2019 04:15 PM
Hahahahahhahaha. @farlis tengok org tua ni.

Pok cik org kabo loghat Pahang ikut alir sungai. Ng ...

Betul ikut arus sg. Kalau arus sg laju, laju la dialeknya. Ni husband yg bgtau

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2019 06:57 PM From the mobile phone | Show all posts
Seronok thread ni. Bleh mngenal pasal tempat lahir org sebelah
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-2-2019 07:16 PM From the mobile phone | Show all posts
anastasia7 replied at 8-2-2019 06:57 PM
Seronok thread ni. Bleh mngenal pasal tempat lahir org sebelah

Nanti akk sambung eh
Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2019 07:31 PM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 8-2-2019 04:17 PM
Sy ni nk cerita psl gua kota Gelanggi. Nk collact balil memory. N mitos sang kelembai

Ala malu nak ngaku....Pokchik dah merata tempat sampai luar negeri dan dalam negeri....tapi ni ler senarai tempat negeri sendiri yg tak sampai lagik..

- Gua Kota Gelanggi
- Gunung Tahan
- Tinggalan lombong Sg Lembing
- Taman Negara Endau Rompin

Bila ler nak sampai  agaknya ..hehehe
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-2-2019 07:45 PM From the mobile phone | Show all posts
PristineOne replied at 8-2-2019 07:31 PM
Ala malu nak ngaku....Pokchik dah merata tempat sampai luar negeri dan dalam negeri....tapi ni ler ...

Jom la Pok cik, koi teman. Kohkohkoh.
Nanti cerita lah psl pahang. Ramai org tatau sejarah pahang.
Yg diratib bauksit n bintang-bintang bertaburan. Mcm x de sepicing indah pun Inderapura ni
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-2-2019 07:52 PM From the mobile phone | Show all posts
Cerita sang kelembai later-later la sy cerita.
Skrg tgh kelaparan. So nk cerita psl makanan tradisi Pahang:

Kat Pahang ni mcm negeri-negeri lain juge. Ada makanan tradisi, be it savory or manisan. Patin Tempoyak Temerloh tu cliche sangat dah. So hari ni sy nk cerita yg jarang di dengar dek org luar.

Kuih-muih.

Dalam gambar ni, kuih tradisi yg kalau di daerah lain kt Pahang hanya dijumpai masa bulan puasa. Renyoh weh nk buatnye.

Tp kalau anda datang ke Chenor di pasar malam or pekan sari insyaAllah ada. Sedap kuih ni ditekak saya. Namanya kuih Pena. Jangan la minta resepi, kang jadi thread masakan plak thread koi ni.

Credit pd owner gambar. Tq awak.
hqdefault.jpg
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-2-2019 08:01 PM From the mobile phone | Show all posts
Savory food.

Sambal itam (sebutan 'sambei itang-ikut loghat Jerantut/Lipis).

Dikatakan berasal dr daerah Kuala Lipis, ala kg tok ti tu. Tp sambal itam dah tersohor skrg, org negeri lain pn mahir dah buat.

Kalau ikut resepi asal, renyah sangat pembuatannya. Belimbing tu mesti direbus dlm 5-8 jam. Org x guna periuk biasa utk rebus, tembus periuk tu kang sbb acidic.

Untuk pengetahuan korang belimbing yg siap direbus ade dijual di pekan sari di sekitar Lipis, Jerantut & Raub.

Gambar credit to blog tengku butang. Tp dia guna resepi yg diimprovise.
sambal-hitam-pahang.jpg
Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2019 08:20 PM From the mobile phone | Show all posts
Bagusnye ade thread ni..koi org phg jugak..tapi tak abis pusing lagi..besor sangat..

Kak @kuihbakar moh le kongsi ape yg patut kat sini..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-2-2019 08:23 PM From the mobile phone | Show all posts
NamaKuMawar replied at 8-2-2019 08:20 PM
Bagusnye ade thread ni..koi org phg jugak..tapi tak abis pusing lagi..besor sangat..

Kak @kuihb ...

Moh le weh cerita2 hal aok, keme demeh. Nok gek dengo heheheheh. Koi n kuihbakar org temegheloh. Aok?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-2-2019 08:30 PM From the mobile phone | Show all posts
Another food worth to pen down here is Puding Raja. Was created to serve the palace. Hence the recipe was so well guarded before.
However since modernzarion of the palace, the royal shared the recipe with rakyat jelata.

Sy mula2 mendengar tentang puding raja ini apabila sebuah majalah menemuramah Cik Puan Julita Aishah, isteri Tengku Muda Pahang, Tengku Abdul Rahman.

Sy sdri kalau teringin nak makan, sy sggp drive ke Pekan. X sama rasenye makan kat tempat lain.

Gambar credit to blog mak cik manggis
20141216_160702 jala mea.jpg
Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2019 08:31 PM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 8-2-2019 08:23 PM
Moh le weh cerita2 hal aok, keme demeh. Nok gek dengo heheheheh. Koi n kuihbakar org temegheloh. A ...

Adeh..koi tak pandai ckp phg..sbb membesor ckp dialek utara..tapi koi suka la dengo org ckp phg..koi bleh ckp sikit yg dialek mcm org perak je..yg lain2 koi tak pandai..

Koi dekat jgk ngan temerloh tu..masuk ikut tol chenor..agak2 mak nora tau tak?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-2-2019 08:31 PM From the mobile phone | Show all posts
Menjemput cik puan @Suchi & @hotmak utk bercerita pasal masakan yg sgt rare asam rong.

Ok sy nk sambung cerita psl hal2 lain di Pahang.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-2-2019 08:33 PM From the mobile phone | Show all posts
NamaKuMawar replied at 8-2-2019 08:31 PM
Adeh..koi tak pandai ckp phg..sbb membesor ckp dialek utara..tapi koi suka la dengo org ckp phg..k ...

Hoh! Org Jengka. Kalau org felda, logik la x pandai ckp Pahang. Mak Nora org jengka juga noks
Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2019 08:34 PM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 8-2-2019 08:30 PM
Another food worth to pen down here is Puding Raja. Was created to serve the palace. Hence the recip ...

Puding raja saya tak penah cuba lagi..entah kenapa..saya dah merantau tempat org..baru tau pasal puding raja ni..padahal masa kecik2 n sblm kawin..selalu jgk la ke pekan..melawat sedara kat sana..

Orang kata puding raja ni sedap..nampak gayanye 1 hari nanti kena cuba jgk la..
Reply

Use magic Report

Post time 8-2-2019 08:36 PM From the mobile phone | Show all posts
noraidil_06 replied at 8-2-2019 08:33 PM
Hoh! Org Jengka. Kalau org felda, logik la x pandai ckp Pahang. Mak Nora org jengka juga noks

Alahai..jumpe orang koi plak..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 8-2-2019 08:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Sang kelembai dan gua kota Gelanggi di Jerantut.

Dulu2 sy ingat sang kelembai ni kisah khas Pahang. Rupenye tidak. Byk negeri di Semenanjung ada versi sang kelembai masing-masing.

Di Pahang dikatakan sang kelembai adalah manusia biasa yg kecewa bila dua anaknye mati keracunan buah perah. Akibat kecewa yg amat sangat, beliau mengamuk dan mencabut kesemua pokok buah perah yg ada ditebing sungai. Sungai mana sy x pasti.

Anak perempuan di kebumikan di gunung tahan. Ank lelaki x dinyatakan di mana. manakala isteri beliau pula jatuh ke sungai Dong semasa menyeberangi sebuah titi.

Akibat dari itu sang kelembai menjadi seorang yg sgt pemarah & membenci keramaian n pesta.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Apple App Store
Get it FREE Google play
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.065277s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list