Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
12Next
Return to list New
2895
View
36
Reply

"Rasis? Tulisan Jawi Tak Mengislamkan Orang Pun" - Michael Ang

[Copy link]

Author: Lilrose       Show all posts   Read mode

Author
Post time 15-8-2019 01:25 PM | Show all posts |Read mode
Nampaknya, pengarah becok Michael Ang tidak ketinggalan mahu mengulas mengenai pengenalan tulisan jawi di sekolah vernakular.




Kredit foto: IG Michael Ang




Bagaimanapun, Mike tidak menolak pembelajaran tulisan itu kerana baginya ia tidak akan 'mencacatkan' kepercayaan sesuatu agama.

"Bagi saya, belajar bahasa tak akan 'mengIslamkan' atau 'mengBuddistkan' atau 'mengIndiakan' seseorang itu kerana ia hanya SATU BAHASA," tulisnya.




  



Ramai menyokong pendapat Mike dan menjelaskan bahawa bahasa digunakan masih lagi bahasa Melayu, cuma ditulis dalam tulisan jawi yang juga satu seni kaligrafi.




Kredit foto: IG Michael Ang




Pun begitu, segelintir warganet meletakkan kesalahan di bahu kerajaan dalam isu ini.




Kredit foto: IG Michael Ang




Apapun, teringat pula pada akhbar jawi suatu ketika dahulu. Siapa sempat belajar membaca tulisan jawi dengan Utusan Melayu? - CARI


Kredit foto: Internet



Kredit foto: Twitter

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 15-8-2019 01:32 PM | Show all posts
tolong, saya nak belajar bahasa mandarin pula.... saya melayu...
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 01:35 PM | Show all posts
benda ni isu semak otak je
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 01:57 PM | Show all posts
habis tu.. ramai je melayu belajar tulis n cakap mandarin tu salah ke..sama jela macam jawi kot.bukan belajar agama islam kot..hhergghhh jugak mcm michael ang.
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 01:59 PM From the mobile phone | Show all posts
Macam mentos kan gigi dia? {:thief
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 02:19 PM From the mobile phone | Show all posts
biozipstar replied at 15-8-2019 01:32 PM
tolong, saya nak belajar bahasa mandarin pula.... saya melayu...

bljr online je..rajin dgn  x rajin je hhha
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 02:55 PM | Show all posts
yang tak boleh terima tulisan jawi tu berfikiran cetek
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 03:13 PM | Show all posts

isu utamanya ialah adakah satu keperluan paksa pelajar belajar jawi ?

adakah boleh pandai bahasa melayu ? adakah boleh pandai bahasa arab ? apa keperluannya ?
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 03:17 PM From the mobile phone | Show all posts
imransulaiman: Macam mentos kan gigi dia? {:thief


Sama dgan dak ijat, qiekepam, ungkasha semua gigi mentos
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 03:18 PM From the mobile phone | Show all posts
Asdan: isu utamanya ialah adakah satu keperluan paksa pelajar belajar jawi ?adakah boleh pandai bahasa melayu ? adakah boleh pandai bahasa arab ? apa keperlu ...



Iols against guna tulisan jawi kt sekolah. Xde faedah
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 03:20 PM | Show all posts
sama pemikiran mcm org dulu2 kata antar anak sekolah inggeris nanti jadi kapir
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 03:35 PM | Show all posts
yg benornyerrrr diorang benci Islam, diorang ingat tulisan jawi got to do with Islam...bodoh piang
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 03:44 PM From the mobile phone | Show all posts
Jawi tu seni bukannya agama
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 03:57 PM From the mobile phone | Show all posts
biozipstar replied at 15-8-2019 01:32 PM
tolong, saya nak belajar bahasa mandarin pula.... saya melayu...

mnta bedah cun ajar...
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 04:06 PM From the mobile phone | Show all posts
Masalahnya jawi tu bukan bahasa tapi sejenis SENI TULISAN BAHASA MELAYU! Aapoo! HEH!
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 04:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Masalahnya jawi tu bukan bahasa tapi sejenis SENI TULISAN BAHASA MELAYU! Aapoo! HEH!
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 04:20 PM | Show all posts
imransulaiman replied at 15-8-2019 01:59 PM
Macam mentos kan gigi dia? {:thief

alamak.. tak lalu pulak nak makan mentos lepas ni ..
sure tengiang ngiang mike
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 05:00 PM From the mobile phone | Show all posts
Anak2 akak Islam. Pagi pergi tadika Cina belajar tulsian khat dia.. Sampai Tahun 6 masih ada slot utk khat tulisan Cina. Alhamdulillah..Kekal Islam sampai sekarang. Tulisan Jawi x mengIslamkan sesiapa tu.. Ia hanya sekadar tulisan dalambahasa Melayu sahaja. Lagipun, 3 muka surat je...
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 05:32 PM | Show all posts
kalau aku bangga dapat tulis and baca jawi. kerajaan nak bagi free  pon tak nak belajar ..apooo herrrgghhh
Reply

Use magic Report

Post time 15-8-2019 05:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku msuk uitm bljar mandarin aman2 jah x tfkir lngsng pkara negatif apasal kaum2 kapiaq ni teruk bnar mentaliti diaorg?
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list