Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
1624
View
84
Reply

Keluarkan Saja Sijil Halal Dalam Tulisan Tamil, Mandarin Dan Bukan Jawi

[Copy link]

Author: CARI-MAMS       Show all posts   Read mode

Author
Post time 23-8-2019 07:01 PM | Show all posts |Read mode
Masih lagi isu penggunaan tulisan Jawi yang mendapat tentangan sesetengah pihak, kini Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) mencadangkan kepada JAKIM agar mengeluarkan sijil halal dalam tulisan mengikut bangsa pengeluar.


Memetik laporan Malaysia Gazette, Setiausaha Agung PPIM, Datuk Dr Maamor Osman berkata, sebagai contoh jika produk itu dikeluarkan oleh syarikat Cina dan India, maka sijil Halal mesti ditulis dalam bahasa Mandarin dan Tamil, bukan tulisan Jawi seperti sebelum ini.


Manakala, jika produk itu dikeluarkan oleh pemilik Melayu, Islam maka Jakim perlu mengeluarkan sijil dalam tulisan Jawi.


Kredit foto: Malaysia Gazette



Mereka (Dong Zong) tak nak Jawi, okey. Kita boleh terima. Tapi kita mahu penolakan itu secara menyeluruh sehingga pada produk keluaran bukan Islam pun dihapuskan tulisan Jawi.

Kita tidak mahu mereka mengambil kesempatan mengaut keuntungan atas kuasa membeli dalam kalangan orang Melayu dan Islam secara mengelirukan pembeli dengan tulisan Jawi.

Ini tidak patut. Kalau betul-betul bencikan tulisan Jawi, jangan pakai, walaupun pada produk mereka, katanya.


Beliau juga memberikan contoh makanan segera seperti roti pau yang menggunakan nama Melayu sedangkan pemilik dan pekerjanya bukan Islam.


Walhal pemiliknya bukan Islam, tapi menggunakan nama orang Melayu untuk kelirukan orang Islam.

Kita mengajak orang Melayu, Islam selepas ini lebih berhati-hati membeli produk bukan Islam yang menggunakan nama Melayu, katanya. - CARI
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 07:09 PM From the mobile phone | Show all posts
Tapi aku suka beli papadom.... Lepas tu gireng dekat rumah
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 07:32 PM | Show all posts
ada popcorn?
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 07:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Ok lah tu..halal in tamil..dari org nk beli fikir 100x kali
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 07:40 PM | Show all posts
ok setuju. kita kena sokong. lepas ni cariforum kena ada tulisan jawi juga. biar sis vokuru tak boleh masuk sebab dia buta jawi.
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 07:47 PM From the mobile phone | Show all posts
Setujuk.. halal dlm bahasa cina dan tamil.. konpom aku rasa jatuh sale
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 07:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Nonsense haihh
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 07:52 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by Zeatyisaac at 23-8-2019 07:55 PM

Kalau mereka Islam, okay je Mandarin ataupun Tamil.
Isu sebenarnya bukan suruh tukar pun logo tu. Isu sebenarnya sekadar nak menekankan bahawa jangan semudah itu menipu bangsa Melayu. Walaupun sesetengah Melayu Islam, solat dan puasa pun jarang2, namun bila.melibatkan bangsa, mereka tetap terasa.
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 07:52 PM | Show all posts
dia kata pau ahmad tu...
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 07:53 PM | Show all posts

bolela stop guna rempah kari BABAS dan ALAGAPPAS..
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 08:08 PM From the mobile phone | Show all posts
Xkan punya. Takot x laku... dap sure kata.. ini tidak adil...
Btw... i sokong 200%
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 08:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Taraaa.. Aku sokong.. Aku guna rempah adabi dan mak siti.
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 08:40 PM From the mobile phone | Show all posts
Wohoo... Idea ni bagi aku padu dan bernas... Mmg kena setepek...
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 09:05 PM From the mobile phone | Show all posts
Word halal tu in arab kn...
bab 3 huruf tu pn nk buat isu ke?
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 09:06 PM From the mobile phone | Show all posts
Setuju kalau mcm tu. Dah alang2 benci dgn jawi kan. Biar produk depa tak laku
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 09:17 PM From the mobile phone | Show all posts
Setuju!
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 09:24 PM From the mobile phone | Show all posts
Melayu urban mana kesag tu semua.

Tulis no pork, takde tanda halal pun menderu makan..
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 09:36 PM From the mobile phone | Show all posts
Nak tanya la makanan n minuman kat kedai Rm2.00 tu u all rasa daripada mana ye? Malaysia atau China. I kadang2 was2 nak beli walaupun ada logo halal. Takut tiruan je. tp tgok ramai je org muslim yg beli jajan n air kotak kat kedai 2 hengget tu.
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 09:37 PM | Show all posts

............... setuju.
Reply

Use magic Report

Post time 23-8-2019 10:21 PM | Show all posts

halal dah trademark,  

boleh ke pihak lain guna perkataan halal  tanpa keizinan pemilik trademark ?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
0.155992s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list