Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
592
View
18
Reply

[Penulis] [Takwil Puisi 35] AKU ISTERI DAN WANITA...

 Close [Copy link]

Author: seribulan       Show all posts   Read mode

Author
Post time 12-11-2019 11:38 AM | Show all posts |Read mode
Edited by seribulan at 12-11-2019 10:40 AM

Pemenang [Takwil Puisi 34] TERHIRIS:
@kuihbakar


Maksud penyajak-

Tentang wanita yang sangat benci perokok jatuh cinta dan berkahwin dengan perokok tegar kerana yakin dengan janji lelaki itu untuk berhenti merokok namun keluarga tidak percaya. Wanita itu tidak jemu berusaha. Wanita itu tidak jemu berusaha membuktikan pada keluarga suaminya telah berhenti merokok kerana sangat mencintainya namun setelah keluarga percaya wanita itu mendapati suaminya yang diserang lelah dalam sembunyi2 masih merokok. Hancur luluh hati wanita itu ditipu suami tercinta dan tidak sanggup keluarga membenci suaminya menipu mereka demi rokok.

Puisi minggu ini,


AKU ISTERI DAN WANITA  


ku rangkai kata dalam sebuah puisi lara,
ku kemas duka dalam bejana siksa,
ku hanya mampu jadikan sketsa khayalku yg indah
untuk ku nikmati saat kelam yg menghampiri..  


torehan luka demi luka silih berganti
merobek raga di kala kembali ke alam realiti..  
ingin rasanya ku menjerit membelah langit,
namun apa daya berbisik pun ku tak bergemit..
kerana aku adalah insan yg sering di anggap lemah oleh sang arjuna.

Nukilan rasa,
@watashinoai  



@orgsepang
@berakit2kehulu
@Kakaknanako
@nurrlisa
@chicozinn
@KILL_NANCY
@MeghanK
@noor2
@kuihbakar
@TalibanRock
@kuzaime
@hibernation
@fixit
@AlterEgo
@kuihbakar
@bianglala
@hotmak
@-adnil-
@sapeka
@salmon-suki
@aleX-S
@fahdramli
@orgsepang
@Snack_Fruit
@digger
@rob07
@takayama
@meisapoya
@ati2027
@krimkraker
@KahPahJ
@seller6183
@beautifulliar
@dani-rox







Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-11-2019 12:49 PM From the mobile phone | Show all posts
Sedihnya puisi ni

Realiti tak seindah fantasi, hanya mampu berangan2kan kebahagiaan tapi hakikat sebenar terlalu banyak luka yang dipendam sampai tak tau cara macam mana untuk diluahkan..

Adakah penulis terlalu memandang rendah pada diri sendiri? Wanita & isteri bukan abdi pada lelaki bergelar suami. Semoga berjaya menggapai bahagia yg diimpi.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-11-2019 03:47 PM From the mobile phone | Show all posts
Alhamdulillah. Terima kasih . Tak sangka menang.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-11-2019 04:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Terima kasih @seribulan
Reply

Use magic Report

Post time 12-11-2019 07:08 PM From the mobile phone | Show all posts
Iolls cuba ye

Puisi kali ni..emm jangan kecam tau. Mungkin dari surirumah yang takde side income. Nak kerja dan ada impian sendiri tapi terpaksa berkorban untuk suami.

So penulis ni hanya mampu berkhayal tentang cita2 dia tak kesampaian. Macam pungguk yg rindukan bulan. Hati nak, tapi tak dapat. Sebab tu dia rasa terluka tiap kali dia tengok realiti. Mungkin penulis ni dah ditrain yang suami adalah raja. Dan suami dia pulak dah dibasuh minda fikir hidup wanita ni dekat dapur je (lemah in term of xboleh bantu dari sudut kewangan).

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-11-2019 11:31 PM From the mobile phone | Show all posts
Kenapa maksud puisi "terhiris" tu ada similarity with my love life? Kecuali part kawin tu jelaa..

Sy benci perokok tp jatuh hati dgn heavy smoker..dah sakit pun belum insaf lg..geram je rasa

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-11-2019 06:49 AM | Show all posts
Puisi ni for me menceritakan seorang wanita atau perempuan yang memendam rasa walau berkali-kali dilukai.
Dia tak mampu untuk meluah mungkin sebab walau dia cuba untuk meluah rasa luahan dia tak diambil peduli pun atau x didengari sebab persepsi yg dah ditanam turun temurun yang perempuan itu lemah dan terlalu mudah ambil hati dengan perkara kecil sedangkan bagi perempuan perkara itu besar..
Dia mencari escapism dengan khayalan yang dia cipta sendiri untuk hiburkan hati dia yang sebu dgn pendaman rasa.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-11-2019 03:42 PM From the mobile phone | Show all posts
AKU ISTERI DAN WANITA  


ku rangkai kata dalam sebuah puisi lara,
ku kemas duka dalam bejana siksa,
ku hanya mampu jadikan sketsa khayalku yg indah
untuk ku nikmati saat kelam yg menghampiri..  


torehan luka demi luka silih berganti
merobek raga di kala kembali ke alam realiti..  
ingin rasanya ku menjerit membelah langit,
namun apa daya berbisik pun ku tak bergemit..
kerana aku adalah insan yg sering di anggap lemah oleh sang arjuna.


Takwilan : penulis meluahkan perasaan dukanya dalam puisi ini. Penulis sangat merasa dukacita. Namun tak dapat diluahkan rasa gundah nya. Hanya mampu menahan sendiri kepayahan dan kepedihan tanpa orang lain mengetahui. Klau ikut rasanya, ingin sahaja penulis memberontak kerana hidupnya penuh dengan duka demi duka. Namun apakan daya kudrat tiada untuk bersuara, apatah lagi untuk menegakkan hak sendiri

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 13-11-2019 09:34 PM | Show all posts
Mengisahkan tentang seorang wanita yang sentiasa diselubungi kesedihan
Memasang angan hidup bahagia sebagai sandaran yang memberinya kekuatan untuk meneruskan kehidupan

Penghinaan suami menyebabkan wanita ini sebagai seorang isteri hilang keyakinan diri
Wanita ini belum cukup kuat untuk melawan/berdikari walau jiwanya memberontak kerana ditipu/disiksa oleh suami

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 14-11-2019 11:26 AM | Show all posts
seperti seorang wanita, perlukan perhatian.
apa yang dia ingin lakukan hanya mimpi saja,mungkin orang menganggap dia lemah.
dia cuba untuk yakinkan diri supaya kuat tapi dia tak mampu nak buat semua tu. kerana seorang llki yg dianggap penting tidak pernah menyokong dia.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 14-11-2019 05:56 PM | Show all posts
Edited by mdhelmi at 14-11-2019 06:01 PM

kisah seorang isteri yg selalu menjadi mangsa dera suami
dia menjadi buntu tentang apa yg perlu dibuat untuk menangani masalahnya
kerana hidupnya dikongkong jadi susah untuk membela dirinya
dengan kata2 pon tidak berdaya apetah lagi dengan tenaga
ape yang dirinya mampu buat ialah hanya dengan membayangkan apa yg akan terjadi untuk hari2 berikutnya
dan untuk melegakan hati, dia hanya membayangkan kehidupan yang indah walhal semuanya mustahil untuk dikecapi

-saya membayangkan keadaan dia pada ketika puisi ditulis ialah pada lewat mlm dikata sang suami senang lena tidur

***laki mcm ni patut dihumban dlm tong dram lalu disimen

sekian

terima kasih mod utk kacang lupakan kulit
sampai hati mod xtag saya

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2019 08:03 AM From the mobile phone | Show all posts
Semoga bait-bait puisi ini hanya sekadar nukilan kerana jika benar ia sangat menyedihkan dan akak berharap insan tersebut beroleh kekuatan untuk keluar dari penderitaan.

Penderitaan wanita yang silih berganti tidak mampu diluahkan kerana takut sehingga dia bagai putus asa dan hanya pasrah. Wanita tersebut hanya mampu berkhayal yang indah2 bagi mengubati jiwanya yang menderita. Tidak ada sesiapa memahaminya malah sikap berdiam diri dianggap kelemahan oleh lelaki yang dicintainya.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2019 09:08 AM From the mobile phone | Show all posts
salmon-suki replied at 12-11-2019 11:31 PM
Kenapa maksud puisi "terhiris" tu ada similarity with my love life? Kecuali part kawin tu jelaa..
...

Memang perokok tegar susah nak berhenti. Wanita tersebut cerita lepas makan selalu suaminya keluar dengan macam2 alasan, rupanya nak hisap rokok. Baju pun cuci sendiri sebab nak elak isteri terbau rokok. Mula2 kerap juga gaduh tapi lama2 dah malas. Simpan rahsia dari famili selagi boleh dan tanggung sajalah sakit hati sebab dah sayang kan.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2019 10:31 AM From the mobile phone | Show all posts
Hari2 nya hanyalah ditemani duka,air mata,memendam rasa.
Yg mampu dia lakukan utk mengubati jiwa yg lara sengsara,hanyalah mencipta sebuah fantasi yg indah mekar seperti kuntum2 bunga sakura.
Agar mampu dia hanyut seketika saat kekecewaan bertandang di hati..

Tapi apakan daya,rasa sakit itu tidak terbendung kerana seringkali di ulangi dan di khianati.
Tetapi dia tidak mampu keluar dari belenggu itu.
Bersuara pn dia x mampu.
Kerana dia hanyalah insan lemah serta hina pada pandangan sang suami.

Iols harap ini hanyalah sekadar puisi.
Kita dah nk masuk alaf 2020,jgn jadi lemah sangat wahai kaum wanita..
Keluar shj dari perkahwinan yg seperti neraka itu.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 15-11-2019 10:46 AM | Show all posts
sangat mendalam maksud puisi tersebut, boleh dibuat karya drama ataupun filem dengan diselitkan kisah-kisah fantasi dan juga kelakar seram.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 17-11-2019 02:50 AM From the mobile phone | Show all posts
trima kasih pada semua sudi join takwil ni...  

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2019 01:11 AM From the mobile phone | Show all posts
Bg iols, puisi ni utk wife2 yg tertindas. Mentally & physically. Maybe, sang isteri didera dlm pelbagai bentuk. Dikasari, dikeji etc.

Tp, demi menjaga sebuah keluarga, atau menjaga kepentingan anak, dia hanya mampu merintih sendiri, tak mampu keluar dr penindasan tu, cth: memilih utk bercerai. Akhirnya, memendam rasa.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 18-11-2019 06:43 AM From the mobile phone | Show all posts
Kaka cuba takwil puisi ini, agak sedih ms membaca sbb terigt kat kwn lama yg melalui keadaan seperti yg dicoretkan di dalam puisi ini

Dlm puisi ini, penulis membygkan penderitaan yg di lalui oleh seorg wanita yg byk memendam rasa, disakiti hatinya berkali2 oleh lelaki yg bergelar suami dan si isteri ini tidak mampu utk keluar dr belenggu kehidupan yang perit dan sentiasa dipandang rendah oleh si suami

Tak mampu nk tulis lg sbb rs sakit hati dan hrp ini cuma puisi shj bkn kisah sebenar

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 18-11-2019 02:21 PM | Show all posts
Closed...


.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.086360s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list