Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
Search
12Next
Return to list New
1271
View
26
Reply

Buang Sampah Di Luar Kereta, Pemuda Ini 'Sekolahkan' Pemandu Tersebut, 'Ingatkan Road Bully Tadi'

[Copy link]

Author: Cari-Azza    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 19-11-2019 02:12 PM | Show all posts |Read mode




"Mak bapa tak ajar"



Sebuah video yang diambil dari 'dashcam' tular di media sosial memaparkan suasana kesibukan jalan raya.





Dalam video berdurasi seminit itu, warganet dikejutkan dengan tindakan seorang lelaki yang tiba-tiba muncul dari arah kanan meluru ke kereta di sebelah kiri.


Fb




Ramai yang menyangka ia adalah satu lagi episod 'road bully' tetapi salah. Ini kerana lelaki itu sebenarnya mengambil sesuatu (dipercayai sampah yang dibuang oleh kanak-kanak dalam kereta itu) lalu meletakkan di hadapan cermin kereta tersebut.


Fb




Tindakan selambanya itu mengundang pujian kerana hanya dengan keberanian menegur sahaja mampu menyedarkan kesilapan pengguna jalan raya yang tidak berdisiplin.


Google




Malahan sindiran halus yang dilakukan pemuda itu juga mendapat pujian bernas kerana biarpun nampak meluru tetapi aspek keselamatan dijaga ketika melintas jalan.






Maka ramailah yang mengecam tindakan ibu bapa kanak-kanak tersebut yang membiarkan anaknya membuang sampah ke luar kereta. Situasi tersebut biarpun tiada dalam rakaman video namun sudah jelas mereka yang berhenti di lampu trafik tahu situasi tersebut.





Jadi, ibu bapa perlu lebih tegas dalam mendidik anak-anak atau memang ibu bapa sendiri yang bertindak sebegitu? Tahniah kepada pemuda ini yang berani menegur. Kita lebih memerlukan aksi spontan begini berbanding sikap tidak ambil tahu masyarakat. Tahniah Malaysia. - CARI
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2019 02:13 PM | Show all posts
mak bapak sibuk nak didik anak

buat anak ok je
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2019 02:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Orang macam ni lah yang kita mahu. Thank you, bro!
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2019 03:09 PM From the mobile phone | Show all posts
mesti panas je muka pemandu tahan malu. bgus la ada org yg brani mcm ni.

i klau drive mmg akn slalu lock tingkap slah satu sbb xbg jd kes mcm ni la. kdang2 bwk ank2 sdara bjln bdk2 ad je jajan la gula2 la mkn dlm kete pastu stat la nk buang mrata. i mmg bli siap2 plastik dlm paket tu simpan dlm glove kete snang klau ad smpah ke bdk2 muntah ke snang kumpul smpai rumah trus buang.
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2019 03:13 PM | Show all posts
Perghhh...macho bro.
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2019 03:20 PM | Show all posts
bagus ko dek....bagi ade akai skit
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2019 03:25 PM From the mobile phone | Show all posts
Bagus2..biar kena setepek kt org y tak bertanggungjawab nih..
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2019 03:30 PM From the mobile phone | Show all posts
Kipidap. Dongibab
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2019 03:37 PM | Show all posts
Mahal sgt kah tong sampah kecik tu utk dibeli buat bekas sampah dalam kete?
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2019 03:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku hangin je tgk org buang sampah merata2 ni
Bkn payah nau pun sediakan plastik dlm kenderaan
Dah sampai destinasi, kat petrol station, tepi2 jalan kan byk tong sampah
Benda ni kena ajar dr kecik, baru biasa
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2019 03:51 PM From the mobile phone | Show all posts
Nah.. Aku payung... Tak ada alasan utk membuang sampah merata2..

Screenshot_20191119_155032_com.shopee.my.jpg
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2019 04:09 PM | Show all posts
mesti brother tu dah lama hangin
salute!!!
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2019 04:36 PM | Show all posts
padan muka..aku pun menyampah btl laa jenis buang sampah merata2 ni..
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2019 04:40 PM From the mobile phone | Show all posts
aku haramkan orang makan atau minum dalam kereta aku,  jadi takde masalah utk aku.

tapi yg jadi masalah, orang yg suka buang sampah merata
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2019 05:43 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku plak bg lampu.. Xtau la dia paham ke tak. Suka2 ati je buang smpah. Harap je kete mahal.. Huh
Reply

Use magic Report

Post time 19-11-2019 07:51 PM From the mobile phone | Show all posts
Aku slalu pastikan ada plastik utk sampah dlm keta. Anak aku umur 4 tahun pun dah reti buang dlm plastik tu. Kalau dia tak jumpa plastik, dia pass kat aku. Anak ngikut perangai mak bapak, adakah mak bapaknya jenis suka buang sampah merata2?
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2019 08:09 AM From the mobile phone | Show all posts
so awesome abg ni... ajar la anak tu oii
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2019 08:41 AM From the mobile phone | Show all posts
Rakaman ini dari kereta yang anak dia buang sampah, dia viralkan sebab ingat orang tu pembuli ke? Kalau betul akak nak padankan muka dia.
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2019 08:58 AM From the mobile phone | Show all posts
Yg akak peratilah..ummah jinjang dgn kelly suka buang sampah dari kereta...pprt sgt perangai
Reply

Use magic Report

Post time 20-11-2019 09:42 AM | Show all posts
tqsm bro... padan muka.. bukan sekadar sampai puntung rokok tu sekali.. main buang jerkk mcm tu.. memang aku hangin sungguh manusia mcm tu..
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2019 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
0.126522s Gzip On
Quick Reply To Top Return to the list