Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
1234Next
Return to list New
2330
View
67
Reply

[Tempatan] Pakcik makcik Felda mula tersenyum riang..kelapa sawit dah laku. **Update harga getah pun dah meningkat.

[Copy link]

Author: zamzam    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 10-8-2020 12:05 AM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Edited by zamzam at 10-8-2020 09:14 AM

09 AUG 2020

Harga komoditi dan prestasi eksport minyak sawit mencatatkan peningkatan sebanyak enam peratus bagi tempoh Januari hingga Jun tahun ini sehingga menyumbang kepada nilai eksport sebanyak RM22.57 bilion. - Foto 123RF

MUAR C Harga minyak sawit negara yang berada pada paras RM2,800 satu tan ketika ini memberi peluang kepada pihak industri dan penanam sawit memperoleh hasil penjualan buah sawit lebih tinggi.

Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali berkata, harga komoditi dan prestasi eksport minyak sawit mencatatkan peningkatan sebanyak enam peratus bagi tempoh Januari hingga Jun tahun ini sehingga menyumbang kepada nilai eksport sebanyak RM22.57 bilion.


Menariknya ialah harga makin menaik barangkali kerana bila berlaku pandemik koronavirus (Covid-19) ini, Malaysia masih mengeluarkan minyak dan ada negara berhadapan dengan masalah pengeluaran jadi situlah berlakunya permintaan menjadi tinggi dan punca harga tinggi seperti yang berlaku sekarang, dan itu satu rezeki buat kita, kata beliau kepada pemberita selepas merasmikan Program Jom MSPO di Pusat Konvensyen Hab Pendidikan Pagoh di sini hari ini.

Meskipun berdepan dengan cabaran pandemik itu, strategi kerajaan yang memberi kelonggaran dan kebenaran untuk beroperasi, yang mana pekebun dan peladang kelapa sawit boleh ke ladang, boleh menuai BTS (Buah Tandan Segar) mereka dan kilang boleh beroperasi walau dengan kapasiti minima pada awalnya ketika tempoh Perintah Kawalan Pergerakan, kata beliau.

Hadir sama Ketua Pengarah Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB) Dr Ahmad Parveez Ghulam Kadir dan Pengerusi Majlis Pensijilan Minyak Sawit Malaysia (MPOCC) Muhtar Suhaili.

Menurut Khairuddin, pelbagai usaha sedang dipergiatkan oleh kementeriannya dan MPOB bagi meningkatkan penyertaan pekebun kecil sawit melalui Kelompok Minyak Sawit Mampan (SPOC) di seluruh negara untuk melaksanakan pensijilan MSPO.

Sehingga kini, kesemua 162 SPOC di seluruh negara membabitkan 63,480 pekebun kecil persendirian telah mendapat pensijilan MSPO dengan keluasan 237,876 hektar (24.12 peratus) manakala 231,576 orang pekebun kecil tersusun di bawah kelolaan agensi Kerajaan Persekutuan dan negeri pula dengan keluasan 679,075 hektar (99.64 peratus) turut memperoleh pensijilan tersebut.

"Punca peratusan pekebun kecil persendirian masih kurang mendapatkan pensijilan MSPO adalah kerana tidak semua pekebun kecil berdaftar mengusahakan tanaman mereka, ada yang beralih pada tanaman lain, ada yang tidak aktif dalam menghasilkan tuaian.

"Keduanya, kesedaran bahawa minyak sawit ini perlu kita pastikan dikeluarkan secara mampan dan ketiganya, apabila sifatnya persendirian tidak mudah juga untuk kita pantau aktiviti mereka jadi melalui kempen besar -besaran ini kita harap mesej dapat disampaikan kepada pekebun kecil, yang mana kita nak pastikan minyak sawit kita berada pada standard yang diperakui dunia hingga tidak ada isu lagi yang melibatkan kemampanan," katanya.

Di Johor setakat ini, kesemua 43 SPOC telah memiliki pensijilan MSPI merangkumi 19,202 pekebun kecil dengan keluasan tanaman sawit seluas 49,629.37 hektar. C Bernama

https://www.sinarharian.com.my/article/95889/Kenaikan-harga-minyak-sawit-peluang-peroleh-pendapatan-tambahan


Screenshot_20200810_000205.jpg
Screenshot_20200810_084416_com.brave.browser.jpg

Rate

3

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Author
 Author| Post time 10-8-2020 12:06 AM From the mobile phone | Show all posts
Alhamdulillah semoga kehidupan org2 Felda bertambah baik.
Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2020 12:11 AM | Show all posts
ini semua jasa mazlan aliman

Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2020 05:30 AM From the mobile phone | Show all posts
Dulu bukan main lobaicai lahar.Teresa kok pasal Mspo nih....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-8-2020 06:08 AM From the mobile phone | Show all posts
pyropura replied at 10-8-2020 05:30 AM
Dulu bukan main lobaicai lahar.Teresa kok pasal Mspo nih....

Dulu dulu dan dulu habuk pun tarak
Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2020 06:12 AM From the mobile phone | Show all posts
dodolpandai replied at 10-8-2020 12:11 AM
ini semua jasa mazlan aliman

Hahah dah dapat datuk terus senyap
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-8-2020 06:38 AM From the mobile phone | Show all posts
dodolpandai replied at 10-8-2020 12:11 AM
ini semua jasa mazlan aliman

Eh dia nangis2 pikirkan kesusahan pakcik makcik felda. Sekarang hilang entah ke mana. Tenanglah kau di Sana.....
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-8-2020 06:39 AM From the mobile phone | Show all posts
zeed replied at 10-8-2020 06:12 AM
Hahah dah dapat datuk terus senyap

Itu ganjaranlah sbb pandai pujuk org felda pangkah ph.
Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2020 08:10 AM From the mobile phone | Show all posts
Alhamdulillah.. Duit depa dpt guna utk beli barang.. Jana balik ekonomi..
Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2020 08:37 AM From the mobile phone | Show all posts
Harga getah xnk naik ke? Klu sume kebun getah org tukar kpd sawit dan musang king, tak ke kompeni top glove tu boleh lingkup?
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-8-2020 08:45 AM From the mobile phone | Show all posts
pearl.silver replied at 10-8-2020 08:37 AM
Harga getah xnk naik ke? Klu sume kebun getah org tukar kpd sawit dan musang king, tak ke kompeni to ...


Kalau ikut jadual ni nampak mmg ada peningkatan.
Screenshot_20200810_084416_com.brave.browser.jpg
Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2020 09:07 AM From the mobile phone | Show all posts
zamzam replied at 10-8-2020 08:45 AM
Kalau ikut jadual ni nampak mmg ada peningkatan.

Boleh la blk kg menoreh wat side income..
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-8-2020 09:09 AM From the mobile phone | Show all posts
pearl.silver replied at 10-8-2020 09:07 AM
Boleh la blk kg menoreh wat side income..

Ya cadangan yg baik. Teruskan.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-8-2020 09:11 AM From the mobile phone | Show all posts
sarah82 replied at 10-8-2020 08:10 AM
Alhamdulillah.. Duit depa dpt guna utk beli barang.. Jana balik ekonomi..

Harap xder lah cai ph ckp harga getah naik sbb harga getah usa turun...haha. Katanya ringgit naik sbb us dollar turun.
Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2020 09:14 AM From the mobile phone | Show all posts
zamzam replied at 10-8-2020 09:11 AM
Harap xder lah cai ph ckp harga getah naik sbb harga getah usa turun...haha. Katanya ringgit naik  ...

Usd turun pun kalau pemimpin gagal total
X de maknanya
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-8-2020 09:16 AM From the mobile phone | Show all posts
GigaMom replied at 10-8-2020 09:14 AM
Usd turun pun kalau pemimpin gagal total
X de maknanya

Semoga pemimpin PN yg ada berusaha keras tingkatkan semula ekonomi.
Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2020 09:20 AM From the mobile phone | Show all posts
zamzam replied at 10-8-2020 09:11 AM
Harap xder lah cai ph ckp harga getah naik sbb harga getah usa turun...haha. Katanya ringgit naik  ...

Pulak dah.. Kat us ada tanaman getah ka? Aku baru tau.
Reply

Use magic Report

Post time 10-8-2020 09:25 AM | Show all posts
cina tu lepas tak pegang jawatan Menteri
lepas hilang gaji RM50K
masih minum minyak kelapa sawit ka?

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-8-2020 10:01 AM From the mobile phone | Show all posts
sarah82 replied at 10-8-2020 09:20 AM
Pulak dah.. Kat us ada tanaman getah ka? Aku baru tau.

Ye lah dorang ni apa2 yg berlaku kat msia mesti kait dgn negara luar. Msia ni tak pernah elok di mata damacai. Pastu xmau berambus jer dok negara lain.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-8-2020 10:02 AM From the mobile phone | Show all posts
R2D2 replied at 10-8-2020 09:25 AM
cina tu lepas tak pegang jawatan Menteri
lepas hilang gaji RM50K
masih minum minyak kelapa sawit k ...

Harapnya minum minyak petrol terus sbb harga pun dah turun sejak ph melingkop.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list