Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
12Next
Return to list New
914
View
20
Reply

BORNEO Masak Apa Hari Ini

[Copy link]

Author: FanTasyCreaTioN       Show all posts   Read mode

Author
Post time 10-1-2021 11:17 PM | Show all posts |Read mode
Jaga diri ...

Jaga SOP ...
Jangan keluar jika tak perlu...
Jangan biar Covid mengalahkan kita ... #kitajagakita

sambil sambil tu jom kita masak masak !!~ FC alu alu kan sesiapa sahaja nak tepek Resepi ke ... tak kira lah Resepi copy paste jer
untuk yang up gambar sendiri ... masak sendiri ... FC bagi tacang lebih




Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Author
 Author| Post time 10-1-2021 11:27 PM | Show all posts
FC mulakan dengan mee kolok ... semesti nya cara FC

Asas yang buat sedap sebenar nya air yang kita guna untuk celur mee tu.
FC buat sesiap awal2 pati sup ( tulang ayam , lebihan sayur2 )
mk1.jpg

pastu FC akan bubuh apa saja mengikut selera keluarga ... ada yang nak bebola ikan ... ada yang nak itu ... nak ini... tapi selalu nya ... FC guna apa yang ada jer ... senang ...
mk2.jpg

Tus kan semua2 tu ... letak tepi.
Kuah / Sup tu bagi 2 ... satu untuk celur mee tu nanti ... satu bahagian lagi untuk sup... jika ada yang lebih suka mee sup...

Letak dalam 2 ke 4 sudu minyak ke dalam air untuk mencelur mee ... tujuan nya supaya mee tu "tak kering" dan tak bergumpal nanti bila d tos kan ...

Masuk kan mee ...
mk4.jpg
masak dalam 3 ke 5 minit ... jangan lama sangat ...

cepat2 tus kan mee tu
mk5.jpg

letak kicap
mk6.jpg

gaul gaul kan ...
mk7.jpg

tabur bahan2 lain nya

dalam mangkuk merah tu ... sebahagian sup yang kita bahagi tadi...

tada!!~ Siap
mk8.jpg

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-1-2021 11:30 PM | Show all posts
FanTasyCreaTioN replied at 10-1-2021 11:27 PM
FC mulakan dengan mee kolok ... semesti nya cara FC  

Asas yang buat sedap sebenar nya air yang ...
untuk mee ni ...
FC guna yang kering ... suka yang kering sebab boleh simpan lama
mk.jpg

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 10-1-2021 11:41 PM | Show all posts
Sayur ni fav ayah FC
nama nya ensabi iban...
rasa nya ... pahit satu family dengan peria kot ... sebab sama pahit rasa nya

sebab ayah allergic dengan belacan ... asyik menggaru jer nanti ... FC tak guna belacan dalam masakan ni...


ni rupa nya
sd.jpg

cuci2 ...
sd2.jpg

tumbuk bawang merah , bawang putih , cili dan ikan bilis
sd3.jpg

tada!!~ Siap
sd4.jpg



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-1-2021 12:15 AM | Show all posts
Pati Sup ...

FC akan guna air pati ni untuk hampir semua masakan FC ...

selalu nya akan buat bila hujung minggu...

guna apa saja lebihan sayur yang tinggal... dan tulang2 ayam yang FC kumpul dalam seminggu tu...
bawang2 pun boleh letak ... terutama nya bawang putih ...

Suka debone sendiri ... tulang2 tu simpan ...

ps.jpg

apa saja lebihan yang ada ... termasuk tulang2 ... daun layu pun ok jer

ps1.jpg

rebus cara biasa atau guna pressure cooker ...FC memula guna pressure cooker untuk tulang2 tu dalam 15 ke 20 minit ...pastu rebus cara biasa baru masuk kan yang lain-lain nya...

bila dah lembut semua nya ...tus kan ...
yang layu2 ... tulang2 tu buang ... FC ambik bawang putih ... kentang jika ada ... kira ambik yang kita nak

ps2.jpg

Siap!!~

ps3.jpg

Pati sup ni boleh bertahan untuk seminggu. bahagi2 kan dalam plastik kecik2 ...cukup untuk sekali masak...simpan sejuk beku ...  


Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2021 01:02 AM From the mobile phone | Show all posts
Sedapnya FC..boleh buka youtube channel

Akak kurang sikit mee kolok sebab rasa dia macam makjun kuat. First time rasa dulu terkejut sikit

Tapi dah kertu ni suka sayur mayur pahit macam ayah FC. Peria dengan bunga betik takyah rebus takpe..makan dgn sambal n nasi pun buka selera sangat
Reply

Use magic Report

Post time 11-1-2021 01:11 AM From the mobile phone | Show all posts
Masak Squid Ink Pasta. Bukan masak hari ni tapi dah lama. Rasa dia sama je macam spageti biasa tu, cuma ada rasa dakwat sotong sekali sekala. Pakai sos carbonara kot, dah lupa yang pasti guna sos prego dalam tin.

Screenshot_20210111_010654.jpg

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-1-2021 04:29 PM | Show all posts
Catpaw replied at 11-1-2021 01:11 AM
Masak Squid Ink Pasta. Bukan masak hari ni tapi dah lama. Rasa dia sama je macam spageti biasa tu, c ...
ni fav adik pompuan kita ...

makan nasik ke apa macam makan pasir


kalo pasta2 ni... haaa boleh abes 2 pinggan


teringat sotong masak ink ... sodap ... adoi


Terimakasih

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-1-2021 04:39 PM | Show all posts
KIM.K replied at 11-1-2021 01:02 AM
Sedapnya FC..boleh buka youtube channel

Akak kurang sikit mee kolok sebab rasa dia macam makjun  ...
hahaha kak ...
kang sayur tumis jadi sayur berkuah bila asyik dok posing masuk utube


FC jenis buat kerja senyap2 ...


Ces kak oi!!~ yang rasa makjun tu Laksa Sarawak kak oi FC pernah baca orang komplain pasal tu ...

sebenar nya ikut kedai atau ikut daerah ...
kalo area Kuching ... memang kuah nya rasa makjun pekat rempah nya ... yer FC ngaku tak sedap sebab tak kena dengan tekak FC jugak...
tapi kat Kapit ni... rempah nya guna rempah brand lain ... nyum!!~ nyum!!~

Alaaaa kertu la sangat akak tu ... takde makna okeh ...

huhu terer la akak boleh ratah gtu jer peria

haha jujur ngaku ... kita ... tak leh arr

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-1-2021 04:47 PM | Show all posts
KIM.K replied at 11-1-2021 01:02 AM
Sedapnya FC..boleh buka youtube channel

Akak kurang sikit mee kolok sebab rasa dia macam makjun  ...
akak tentu suka sayur umbut rotan atau sini d panggil upa lalih...kalo Sabah pula dier rang panggil tombirua / ambarua

pahit giler tapi ramai peminat nya ...

ulu2 cam kat Kapit ni jer masih banyak lagi orang jual umbut rotan ... yer la kan ... bahan dari hutan ...



Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-1-2021 05:48 PM | Show all posts
Pucuk ubi kayu campur umbut dan bunga kantan


uk.jpg

uk1.jpg

uk2.jpg

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-1-2021 08:10 PM | Show all posts
Kuey Teow goreng cara FC

Bagi FC kalau mee ... banyak sawi sedap...
tapi untuk kuey teow ... kena banyak tauge ... baru umpph!!~ tau ... ada ramai tak suka tauge ... tapi kuey teow tanpa tauge bagai sambal belacan takde belacan

Selain dari tu ... kicap memain kan peranan penting juga ...
Untuk mee ... FC suka kicap cap manok

kg0.jpg

kuey teow
kg.jpg

sblom masak ... FC suka campurkan dengan kicap terus
kg5.jpg

bahan2 lain ... sebenar nya ... ni ikut pada selera memasing ...
FC akan guna apa yang ada dalam petias ...

kg1.jpg

kg2.jpg

kg3.jpg

huh ..? takde bawang...?
yer ... memang FC tak guna bawang untuk mee ...

Tumis isi ayam dan bahan lain ...
masuk kan kuey teow ... masuk kan perasa ...
dah rata masak nya ... masuk kan telor ... gaul2 balik2 kan ...baru masuk tauge dan cili
tak yah lama ...sebab tauge tu akan masak sebab mee tu panas

Tada!!~ siap
kg6.jpg

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 12-1-2021 11:37 AM | Show all posts
FanTasyCreaTioN replied at 11-1-2021 04:47 PM
akak tentu suka sayur umbut rotan atau sini d panggil upa lalih...kalo Sabah pula dier rang panggil ...

Oh mee Sarawak lain ya Sori FC tak habis khatam makanan Sarawak lagi ni huhu..kena cari mee kolok nanti khatam chapter
Akak suka rebung..first time dengar tentang upa lalih..mesti menyelerakan nii
Kadang buka youtube belajar barang2 baru yang boleh dimakan. Macam tumis pucuk cili, air pucuk terung bulat dgn santan, sambal batang remunggai

Suka bau2 dan rasa kuat macam temu, halia, ketumbar

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-1-2021 06:22 PM | Show all posts
KIM.K replied at 12-1-2021 11:37 AM
Oh mee Sarawak lain ya  Sori FC tak habis khatam makanan Sarawak lagi ni huhu..kena cari m ...
mee kolok satu family dengan mee kampua ... lain2 tekstur jer ... haha jangan tanya FC  ...
FC pun masih failed tentang tekstur2 ni ...
mee kolok ... mee kampua asal nya mee orang cina ... tapi sekarang orang kita ramai dah pandai masak sedap2 ...

paling sedap jika buat kampua sup daging ... perghhh!!~

Laksa Sarawak yang akak kata rasa makjun tu... tu guna beehoon ... tapi panggil laksa

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-1-2021 06:32 PM | Show all posts
KIM.K replied at 12-1-2021 11:37 AM
Oh mee Sarawak lain ya  Sori FC tak habis khatam makanan Sarawak lagi ni huhu..kena cari m ...
terjumpa ni ...

haha ada juga yang upload kat utube keadaan pasar Kapit



Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-1-2021 06:45 PM | Show all posts
KIM.K replied at 12-1-2021 11:37 AM
Oh mee Sarawak lain ya  Sori FC tak habis khatam makanan Sarawak lagi ni huhu..kena cari m ...
sebenar nya carik gambar rebung kat Kapit ni tadi...terjumpa lak utube tu
kemain nama2 sayur dan buah2 dia sebut ... berbelit2 lidah

minit ke 10.45 ada tunjuk umbut buluh / upa lalih tu


tapi dalam bideo tu takde rebung ... selalu sangat mudah nak dapat rebung ... yang fresh lagi ... atau dah rebus atau yang mereka dah jeruk kan.

pucuk timun dayak sangat sedap d buat sup [kat sini asal berkuah banyak ... tu sup ]

pernah cuba resepi Ka Chang Ma tak...? [sini sebut kacang ma] resepi untuk wanita pas bersalin asal nya ... mak suka ... bubuh banyak halia


Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 12-1-2021 06:49 PM | Show all posts
Arini buat sesuatu yang baru bagi FC ...
nanti2 ambik gambar ...

peram bawang putih dalam madu... kata nya kurang2 5 hari  ... tengok la camne nanti... menjadi ke tak ...


Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 16-1-2021 03:53 PM | Show all posts
FanTasyCreaTioN replied at 12-1-2021 06:49 PM
Arini buat sesuatu yang baru bagi FC ...
nanti2 ambik gambar ...
baru 4 hari ...

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 16-1-2021 03:54 PM | Show all posts

Reply

Use magic Report

Post time 16-1-2021 07:57 PM | Show all posts
wah best2

vell pun nak share jugak
guna photobucket ke? adehh ketinggalan sungguh



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2021 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list